آیبز ۸ اشتباه در خرید لپ‌تاپ که باید از آن‌ها دوری کنید - آی بز

خرید یک لپ‌تاپ جدید با توجه به تنوع مدل‌ها و امکانات جذابی که ارائه می‌کنند، می‌تواند کاری هیجان‌انگیز و در عین حال استرس‌زا باشد. با توجه به اینگه اکثریت کاربران می‌خواهند چند سال از لپ‌تاپ خود استفاده کنند، پس باید با دقت زیادی این خرید را انجام دهند. اما برای خرید لپ‌تاپ باید از چه اشتباهاتی دوری کنید؟ در این مطلب به ۸ مورد از این اشتباهات می‌پردازیم.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IGL05-C 4GB 1HDD

۸,۲۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO

۲۰,۴۰۰,۰۰۰

۱۷,۹۰۰,۰۰۰

تومان

توجه به اندازه‌ی لپ‌تاپ

خرید لپ‌تاپ

اندازه‌ی لپ‌تاپ اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون شک نباید اندازه‌ی لپ‌تاپ خریداری شده بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد. یک لپ‌تاپ غول‌پیکر طبیعتا از مانیتور بزرگی بهره می‌برد و در این زمینه تجربه‌ی بهتری ارائه می‌کند اما از سوی دیگر جابجایی آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

اما از طرف دیگر اگرچه جابجایی یک لپ‌تاپ جمع‌و‌جور بسیار راحت‌تر است، اما در این میان باید به بهره‌گیری از مانیتور و کیبورد کوچک هم اشاره کنیم که برای برخی کاربران این کوچک بودن مانیتور و کیبورد ضعف بسیار بزرگی محسوب می‌شود. اگر همواره در حال جابجایی هستید و می‌خواهید در مکان‌ها و شرایط مختلف به راحتی از لپ‌تاپ استفاده کنید، پس طبیعتا انتخاب یک مدل جمع‌و‌جور منطقی‌تر خواهد بود. اما اگر مثلا گیمر هستید یا در کل اندازه‌ی مانیتور اهمیت خیلی زیادی برای شما دارد، پس بهتر است یک لپ‌تاپ دارای بدنه‌ی بزرگ خریداری کنید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل Vivobook R565EP-EJ696-i7 16GB 1TB MX330

اهمیت بالای پورت‌ها

خرید لپ‌تاپ

پورت‌ها محل اتصال انواع وسایل جانبی مانند پرینتر، ماوس، کیبورد و دیگر موارد این‌چنینی به لپ‌تاپ هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین تجربه را برای استفاده از لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن داشته باشید، بهتر است لپ‌تاپ موردنظر دارای پورت‌های متنوعی باشد. به همین خاطر باید ببینید که لپ‌تاپ موردنظر از چند پورت USB بهره می‌برد. آیا دارای درگاه کارت حافظه SD هست؟ آیا از پورت HDMI یا DisplayPort برای اتصال به مانیتور یا پروژکتور بهره می‌برد؟

متاسفانه بسیاری از کاربران قبل از خرید لپ‌تاپ، توجه زیادی به تنوع پورت‌های بدنه نشان نمی‌دهند. البته واقعیت این است که در سال‌های گذشته، تعداد پورت‌های استفاده شده در بدنه‌ی لپ‌تاپ‌ها بسیار کمتر شده ولی همچنان مدل‌های زیادی در بازار حضور دارند که به اندازه‌ی کافی از چند پورت ضروری بهره می‌برند. بنابراین اگر علاقه‌ای به استفاده‌ی دائمی از هاب‌های USB برای افزایش تعداد پورت‌ها ندارید، لپ‌تاپی بخرید که در این زمینه حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

کوتاه آمدن بر سر کیفیت نمایشگر و صدا

خرید لپ‌تاپ

با توجه به اینکه برای استفاده از لپ‌تاپ باید همواره به نمایشگر آن نگاه کنید، پس بدون شک کیفیت مانیتور لپ‌تاپ اهمیت بسیار زیادی دارد و این موضوع می‌تواند روی تجربه کاربری استفاده از آن تاثیر مهمی داشته باشد. بنابراین برای خرید لپ‌تاپ، به مواردی مانند رزولوشن، اندازه، نوع پنل، رفرش‌ریت، دقت رنگ و پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده توجه زیادی نشان دهید.

به‌عنوان مثال یک لپ‌تاپ گیمینگ مناسب باید دارای نمایشگر مبتنی بر رزولوشن مناسبی باشد (حداقل ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰) و همچنین باید حداقل رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز را ارائه کند تا انواع بازی‌ها را به طور روان و جذابی اجرا کند. از دیگر ویژگی‌های مهم نمایشگر چنین لپ‌تاپی باید به تاخیر پایین برای پاسخ‌دهی مانیتور (کمتر از ۵ ثانیه) و دقت بالا رنگ (حداقل ۷۲ درصد NTSC) اشاره کنیم.

اگرچه کاربران زیادی به کیفیت نمایشگر توجه می‌کنند، اما در این میان نباید اهمیت بالای کیفیت صدا را هم از قلم بیندازیم که این موضوع به‌خصوص برای افرادی که می‌خواهند با لپ‌تاپ خود فیلم تماشا کنند یا آهنگ گوش دهند، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اسپیکرهای استفاده شده در لپ‌تاپ در کنار کیفیت و شفافیت صدای مناسب، باید حجم صدای خوبی را هم در اختیار کاربران قرار دهند.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IGL05 - HD

تست نکردن لپ‌تاپ قبل از خرید

خرید لپ‌تاپ

با وجود اینکه مرور نقد و بررسی‌های انجام شده برای لپ‌تاپ‌ها می‌تواند محل خوبی برای شروع باشد، اما از طرف دیگر همواره توصیه می‌کنیم بعد از اتخاذ تصمیم نهایی، بهتر است لپ‌تاپ موردنظر را از نزدیک ببینید. به‌عنوان مثال حتی اگر از نظر ویژگی‌های مختلف مطمئن شده‌اید که لپ‌تاپ انتخاب شده گزینه‌ی بسیار مناسبی است، حداقل آن را یک بار در دست بگیرید تا ببینید آیا کیفیت ساخت، کیفیت کیبورد و دیگر موارد این‌چنینی مطابق با نظر و سلیقه‌ی شما هست یا نه.

اندازه‌ی باتری را نادیده نگیرید

اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید ساعات زیادی بدون استفاده از شارژر از لپ‌تاپ استفاده کنید، پس در این شرایط اندازه‌ی باتری اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. شرکت‌های سازنده، معمولا به طور رسمی عمر باتری قرار گرفته در لپ‌تاپ را اعلام می‌کنند ولی بهتر است در این زمینه نگاهی به بررسی‌های انجام شده هم بیندازید تا خیالتان راحت‌تر شود.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-EJ408-i7 16GB 1HDD 512SSD MX330 - کاستوم شده

خرید لپ‌تاپ قدیمی

تکنولوژی‌های استفاده شده در لپ‌تاپ‌ها دائما در حال تغییر و بهبود هستند. به همین خاطر هنگام خرید لپ‌تاپ با توجه به اینکه می‌خواهید چند سال از آن استفاده کنید، باید آینده را هم در نظر بگیرید. بنابراین مثلا اگر گیمر هستید، آیا لپ‌تاپ گیمینگ موردنظر حدود ۳-۴ سال دیگر می‌تواند بازی‌های موردنظر شما را به‌خوبی اجرا کند یا اینکه همین حالا هم برای اجرای بازی‌های جدید و سنگین به مشکل می‌خورد؟ حتی اگر لپ‌تاپ موردنظر برای گیمینگ نیست، باید در هر صورت به سخت‌افزار استفاده شده در آن توجه نشان دهید.

ترفندهای تبلیغاتی و ویژگی‌های غیر ضروری

طبیعتا هدف تمام تبلیغات این است که محصول موردنظر فروخته شود. به همین خاطر در این تبلیغات به ویژگی‌های متنوعی از لپ‌تاپ‌ها پرداخته می‌شود که شاید بسیاری از آن‌ها اصلا برای شما مهم نباشد. به همین خاطر حین خرید لپ‌تاپ جدید باید سعی کنید درگیر این ترفندهای تبلیغاتی نشوید و فقط به ویژگی‌های مهمی که برای شما اولویت بالایی دارند توجه نشان دهید.

یک لپ‌تاپ جدید را صرفا به دلیل اینکه مثلا نمایشگر ثانویه دارد، از نمایشگر لمسی بهره می‌برد، تاچ‌پد تعبیه شده امکانات خاصی را ارائه می‌دهد و دیگر مواردی از این دست، خریداری نکنید بلکه بیش از هرچیزی به سرعت عملکرد، ظرفیت رم، فضای ذخیره‌سازی، عملکرد پردازنده گرافیکی و عمر باتری توجه کنید.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 1HDD MX350

توجه نکردن به کامنت‌های دیگر خریداران

خوشبختانه برای بسیاری از لپ‌تاپ‌ها انواع و اقسام نقد و بررسی‌ها در سایت‌های مختلف و البته یوتیوب منتشر می‌شود. تماشای بررسی‌های ویدیویی در یوتیوب، یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با نقاط قوت و ضعف لپ‌تاپ موردنظر است.

با این حال در کنار این بررسی‌های تخصصی، در سایت‌های داخلی و خارجی به کامنت‌های نوشته شده توسط خریداران هم توجه کنید. با این کار می‌توانید دیدگاه بهتری نسبت به محصول موردنظر پیدا کنید.

سخن پایانی

تنوع بالای مدل‌های لپ‌تاپ از یک طرف انتخاب گزینه‌ی مناسب را راحت‌ کرده ولی از طرف دیگر همین افزایش گزینه‌ها منجر به سردرگمی برخی کاربران می‌شود. بنابراین قبل از خرید لپ‌تاپ جدید، ابتدا با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید اولویت‌های خود را مشخص کنید و سپس با توجه به این اولویت‌ها و بودجه‌ی موجود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IGL05-C 4GB 1HDD

۸,۲۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO

۲۰,۴۰۰,۰۰۰

۱۷,۹۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: MakeUseOf

سوالات متداول

برای خرید لپ‌تاپ باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

در این زمینه ابتدا باید اولویت‌های خود را مشخص کنید و سپس ببینید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، کدام ویژگی‌ها برای شما اهمیت بیشتری دارند. با این کار می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

آیا قبل از خرید لپ‌تاپ بهتر است آن را تست کنیم؟

اگر می‌خواهید به طور آنلاین لپ‌تاپ بخرید، بهتر است حداقل یک بار آن را در دست بگیرید و کیبورد آن را تست کنید تا ببینید آیا کیفیت ساخت بدنه و کیبورد مطابق انتظار شما هست یا نه.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 80 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 10 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها