آیبز ۱۰ اشتباه که کاربران تازه‌ وارد گوشی‌های اندرویدی مرتکب می‌شوند - آی بز

گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی از امکانات بسیار زیادی بهره می‌برند ولی به دلیل همین امکانات فراوان، ممکن است بسیاری از کاربران تازه‌وارد به گوشی‌های اندرویدی مرتکب اشتباهات زیادی شوند که بخش بزرگی از این اشتباهات به باورهای اشتباه ولی رایج برمی‌گردد. در ادامه به ۱۰ مورد از این اشتباهات می‌پردازیم.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۵,۶۸۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

۶,۵۱۹,۰۰۰

تومان

بستن اپلیکیشن‌ها بیش از حد نیاز

یکی از بزرگ‌ترین باورهای اشتباه رایج در مورد گوشی‌های اندرویدی این است که بستن کامل اپلیکیشن‌ها، عمر باتری را افزایش می‌دهد. اما در واقع این کار می‌تواند ضررهای بیشتری نسبت به منفعت آن داشته باشد. اگرچه برای کاربرانی که همواره از کامپیوتر استفاده کرده‌اند انجام این کار کاملا منطقی است، اما برای گوشی‌های اندرویدی انجام چنین کاری اصلا ضروری محسوب نمی‌شود.

سیستم‌عامل اندروید طوری طراحی شده که بتواند اپ‌های مختلف را در پس‌زمینه فعال نگه دارد. این یعنی اگر این سیستم‌عامل با کمبود منابع سخت‌افزاری روبرو شود، به طور خودکار می‌تواند اپ‌هایی که استفاده نمی‌شوند را ببندد. بنابراین اگر می‌خواهید هر بار یک اپ را بعد از استفاده کامل ببندید، مرتبه بعدی که به آن نیاز دارید این اپ باید از صفر راه‌اندازی شود و همین کاری فشار بیشتری به منابع سخت‌افزاری گوشی وارد می‌کند.

به طور کلی فقط زمانی باید به طور دستی اپ‌ها را ببندید که مثلا دچار مشکل شده‌اند و کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. در غیر این صورت بهتر است اصلا کاری به کار این اپ‌ها نداشته باشید و اجازه بدهید اندروید به طور خودکار وظایف محول شده‌ی خود را انجام دهد.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco M5s دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت - گلوبال

سخاوت‌مندی برای مجوز‌ها

گوشی‌های اندرویدی

اپلیکیشن‌های اندرویدی برای کارهای مختلف می‌توانند درخواست مجوز‌های مختلفی را ارائه دهند. بسیاری از کاربران بدون هیچ توجهی، تمام این درخواست‌ها را تایید می‌کنند اما در کل همواره بهتر است در این زمینه با احتیاط عمل کنید. به‌عنوان مثال برای مجوز مربوط به موقعیت مکانی، می‌توانید بین دو گزینه‌ی Precise (دقیق) و Approximate (تقریبی) دست به انتخاب بزنید. همچنین بهتر است برای بیشتر اپلیکیشن‌ها گزینه‌ی Only This Time را هنگام درخواست مجوز انتخاب کنید تا فقط به طور موقتی این مجوز در اختیار اپ موردنظر قرار بگیرد.

خوشبختانه خود اندروید در سال‌های گذشته توجه زیادی به این موضوع نشان داده تا اپلیکیشن‌ها نتوانند از این مجوزهای دریافتی سوء‌استفاده کنند. اما اگر از منابع مختلفی اپ دانلود و نصب می‌کنید، بدون شک باید به شدت مراقب این مجوز‌ها باشید تا در نهایت به دردسر نیفتید.

استفاده نکردن از لانچرهای متنوع

گوشی‌های اندرویدی

یکی از مزایای مهم اندروید، همین امکانات گسترده برای شخصی‌سازی است. لانچرهای مختلفی که برای اندروید ارائه شده‌اند، می‌توانند امکانات شخصی‌سازی رابط کاربری را چندین برابر کنند و به همین خاطر طرفداران زیادی دارند. از بین این لانچرهای محبوب می‌توانیم به Nova Launcher و  Niagara Launcher اشاره کنیم. Nova Launcher برای افرادی که می‌خواهند به گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی دسترسی پیدا کنند، گزینه‌ی بسیار خوبی است. از طرف دیگر Niagara Launcher یکی از لانچرهای مینیمال محسوب می‌شود که به‌خصوص برای گوشی‌های بزرگ می‌توانید جذابیت رابط کاربری را بیشتر کند.

البته با کمی جستجو در پلی استور می‌توانید تعداد بسیار زیادی لانچرهای متنوع را پیدا کنید که توصیه می‌کنیم حداقل ۲ تا ۳ لانچر محبوب را نصب کنید و آن‌ها را امتحان کنید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

نصب اپ آنتی‌ویروس

گوشی‌های اندرویدی

اندروید مانند دیگر سیستم‌عامل‌های محبوب، طبیعتا هدف بزرگی برای ویروس‌ها و انواع بدافزارها است. به همین خاطر همچنان بسیاری از کاربران بر این باور هستند که برای گوشی اندرویدی خود باید از آنتی‌ویروس استفاده کنند. اول از همه باید بگوییم که گوشی‌های اندرویدی از چندین لایه‌ی محافظتی برای ایمن نگه داشتن گوشی در برابر خطرات امنیتی بهره می‌برند. در ضمن بارها توصیه شده اپ‌ها را فقط از طریق منابع مطمئن مانند پلی استور دانلود کنید.

در پلی استور و دیگر منابع مطمئنی که برای دانلود اپ مورد استفاده قرار می‌گیرند، وضعیت امنیتی اپ‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین خاطر اگر فقط اپ‌های مشکوک را از منابع نامطمئنی دانلود نکنید، با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شوید. بسیاری از کاربران که در این زمینه به مشکل می‌خورند، مثلا بر روی یک لینک مشکوک دریافتی از SMS کلیک می‌کنند و اپ دانلود شده می‌تواند فرد موردنظر را به دردسر بیندازد.

استفاده نکردن از منوی توسعه‌دهندگان

گوشی‌های اندرویدی

اندروید یک منوی مخفی به نام Developer Options دارد که بسیاری از کاربران از گزینه‌های مفید و کاربردی موجود در آن استفاده نمی‌کنند. همانطور که از نام این بخش پیداست، اندروید این قسمت را در وهله‌ی اول برای توسعه‌دهندگان ارائه داده اما در این میان قابلیت‌هایی هم ارائه داده که کاربران معمولی هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

از بین این قابلیت‌های مفید می‌توانیم مثلا به اجباری کردن حالت تاریک برای تمام اپ‌ها، افزایش سرعت انیمیشن‌های رابط کاربری، باز کردن تسک منیجر مشابه ویندوز، غیرفعال کردن دیتای موبایل حین استفاده از وای‌فای و چندین قابلیت مفید دیگر اشاره کنیم. بنابراین برای یک بار هم شده به این بخش سر بزنید و به گزینه‌های مختلف آن نگاهی بیندازید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

نگه داشتن اپ‌های بی‌مصرف در گوشی

گوشی‌های اندرویدی

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی متاسفانه به طور پیش‌فرض با چندین اپ بی‌مصرف راهی بازار می‌شوند. بسیاری از این اپ‌ها، به خصوص برای کاربران ایرانی، کاملا بیهوده هستند. اما در این میان بسیاری از کاربران این اپ‌ها را هیچوقت حذف نمی‌کنند. خوشبختانه بیشتر این اپ‌ها را می‌توانید به راحتی حذف کنید و حتی اگر حذف برخی از آن‌ها امکان‌پذیر نباشد، به سادگی قادر به غیرفعال کردن آن‌ها خواهید بود.

آپدیت نکردن اپ‌ها

گوشی‌های اندرویدی

متاسفانه کاربران زیادی به آپدیت اپ‌های مختلف توجه نشان نمی‌دهند. اما متخصصان همیشه توصیه می‌کنند که اپلیکیشن‌های گوشی‌های اندرویدی را همواره به‌روز نگه دارید. خوشبختانه با استفاده از پلی استور، آپدیت اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. ولی با توجه به اینکه پلی استور در حال حاضر فیلتر است، در صورت عدم‌ بهره‌گیری از فیلترشکن نمی‌توانید از این مشخصه بهره ببرید. بنابراین اگر از فیلترشکن استفاده نمی‌کنید، باید به صورت دستی اپ‌های مختلف را آپدیت کنید که برای این کار می‌توانید از اپ استورهای ایرانی یا خارجی بهره ببرید.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

فعال نکردن حالت تاریک خودکار

فعال نکردن حالت تاریک خودکار

احتمالا با اصطلاح نور آبی نمایشگرها آشنا هستید. با وجود اینکه برخلاف باور بسیاری از کاربران، تاثیر نور آبی بر وضعیت خواب افراد به شدت انتظارات نیست، اما از سوی دیگر نمی‌توانیم این واقعیت را کتمان کنیم که روشنایی نمایشگر در محیط تاریک می‌تواند فشار زیادی به چشم‌ها وارد کند. برای این موضوع، اندروید قابلیت‌های مختلفی را ارائه داده است.

اول از همه باید به حالت تاریک اشاره کنیم که برخی کاربران همواره از آن استفاده می‌کنند. اما حتی اگر از این مشخصه بهره نمی‌برید، بهتر است فعال‌سازی خودکار این حالت بعد از غروب آفتاب را در نظر بگیرید تا بعد از تاریک شدن هوا، محیط رابط کاربری گوشی هم تاریک شود. از سوی دیگر برای کاهش نور آبی نمایشگر، می‌توانید از قابلیت موسوم به Night Light اندروید استفاده کنید که در این حالت، دمای رنگی نمایشگر رو به رنگ‌های گرم می‌رود تا رنگ آبی حذف شود. این قابلیت هم می‌تواند به طور خودکار فعال شود.

عدم استفاده از Do Not Disturb هنگام خواب

عدم استفاده از Do Not Disturb هنگام خواب

احتمالا بارها شده که زمان خواب، با صدای نوتیفیکیشن یا زنگ خوردن گوشی از خواب بیدار شده‌اید. یکی از مفیدترین قابلیت‌های اندروید، Do Not Disturb نام دارد که می‌تواند به صورت خودکار هم فعال شود. این یعنی می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که در ساعات خواب، این مشخصه به طور خودکار برای گوشی فعال شود.

خوشبختانه این قابلیت از شخصی‌سازی گسترده‌ای هم پشتیبانی می‌کند و مثلا می‌توانید تعیین کنید که حتی در صورت فعال بودن این مشخصه، چند فرد موردنظر شما قادر به تماس گرفتن یا ارسال پیام باشند.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco X5 Pro 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

استفاده از لوازم جانبی بی‌کیفیت

عدم استفاده از Do Not Disturb هنگام خواب

متاسفانه این روزها برخی از گوشی‌های اندرویدی هم بدون شارژر راهی بازار می‌شوند و به همین خاطر بعد از خرید این مدل‌ها، چاره‌ای جز خرید شارژر ندارید. در این میان به غیر از شارژر، برای گوشی‌های اندرویدی انواع و اقسام لوازم جانبی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها کیفیت بالایی ندارند.

برای خرید لوازم جانبی مانند شارژر، کابل و دیگر موارد این‌چنینی، توصیه می‌کنیم حتما از برندهای مشهور دست به انتخاب بزنید و در ضمن مطمئن شوید که مدل فیک خریداری نکرده‌اید. به‌عنوان مثال خرید یک شارژر و کابل نامناسب، به معنای این است که نمی‌توانید از حداکثر سرعت شارژ پشتیبانی شده توسط گوشی بهره ببرید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۵,۶۸۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

۶,۵۱۹,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

چرا بسیاری از کاربران همچنان اپلیکیشن‌ها را به صورت دستی می‌بندند؟

این یکی از باورهای رایج و نادرستی است که همچنان طرفداران زیادی دارند. این دسته از کاربران فکر می‌کنند چنین کاری سرعت گوشی را افزایش و عمر باتری را افزایش می‌دهد.

لانچرهای ارائه شده برای اندروید چه امکاناتی ارائه می‌کنند؟

لانچرها به طور کلی می‌توانند امکانات شخصی‌سازی را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

آیا اندروید به انتی‌ویروس نیاز دارد؟

خیر و خود گوگل در این زمینه ابزارهای خیلی خوبی در سیستم‌عامل تعبیه کرده است. اما طبیعتا بهتر است از منابع ناشناس اپ نصب نکنید تا دچار دردسر نشوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 9 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها