آیبز گوگل اولین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۲L را منتشر کرد - آی بز

گوگل که تقریبا یک ماه پیش از اندروید ۱۲L رونمایی کرد، اکنون از ارائه‌ی اولین نسخه‌ی بتای این سیستم‌عامل خبر داده است. اندروید ۱۲L به طور مشخص برای بهینه‌سازی دستگاه‌های با نمایشگر بزرگ مانند گوشی‌های تاشو، تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها طراحی شده تا کاربران تجربه‌ی لذت بخشی از کار با این گجت‌ها داشته باشند. در حالی که به نظر می‌رسد اولین نسخه‌ی بتا از این سیستم‌عامل هنوز جا برای پیشرفت و بهتر شدن دارد، اما این می‌تواند فرصت مناسبی برای ما باشد تا بیشتر با قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاربردی این سیستم‌عامل بهینه شده برای نمایشگر‌های بزرگ آشنا شویم.

با استفاده از سیستم‌‌عامل اندروید ۱۲L، گوگل طرح‌بندی دو ستونی را برای دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر اضافه می‌کند که به شما امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری را از نمایشگر خود در یک زمان دریافت کنید. به عنوان مثال می‌توان به قرارگیری پنل نوتفیکیشن‌ها و بخش تنظیمات سریع در دو ستون کنار هم اشاره کنیم که این امر دسترسی کاربران به این پنل‌ها را بسیار آسان‌‌تر از قبل خواهد کرد.

تنظیمات سریع در سمت چپ نمایشگر قرار گرفته و پنل نوتیفیکیشن‌ها در سمت راست به چشم می‌خورد. این تغییرات اگرچه بسیار مفید و کاربردی هستند اما اگر هیچ نوتیفیکیشنی برای نمایش به شما وجود نداشته باشد، فضای زیادی از نمایشگر را بدون استفاده‌ی خاصی در بر می‌گیرد و این مقوله شاید در نظر برخی کاربران خیلی جالب نباشد.

گوگل در سیستم‌عامل اندروید ۱۲L، توجه‌ی ویژه‌ای به مقوله‌ی مالتی تسکنیگ داشته و  استفاده‌ی هم‌زمان از دو اپلیکیشن راحت‌تر شده است. این قابلیت به کاربران این امکان را خواهد داد تا در صورت نیاز به استفاده‌ی همزمان از دو اپ، آن را از تسک‌بار به سمت راست یا چپ بکشند تا آن‌ها اجرا شوند. میان‌بر Split هم از دیگر تغییرات مالتی تسکینگ سیستم‌عامل اندروید ۱۲L است.

از این عملکرد می‌توانید در تقسیم صفحه‌نمایش خود برای اجرای اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید. با اندروید ۱۲L، اجرای دو اپ به‌طور هم‌زمان روی یک صفحه‌نمایش از همیشه ساده‌تر شده است. می‌توانید اپلیکیشن‌های دلخواه خود را مستقیما از نوار وظیفه به صفحه تقسیم شده بکشید و رها کنید. اپلیکیشن‌هایی که در بخش Recent باز هستند در یک قالب ۴ در ۴ کوچک در سمت چپ نمایشگر نشان داده می‌شوند. شما می‌توانید روی نمادهای این اپلیکیشن‌ها ضربه بزنید تا با استفاده از گزینه‌ Pin به‌سرعت وارد صفحه تقسیم شده شوید.

پنل تنظیمات این سیستم‌عامل از همان رویکرد پنل نوتیفیکیشن‌ها بهره می‌برد. این بخش هم از ۲ ستون تشکیل شده که در ستون سمت چپ ما شاهد بخش‌های مختلفی از تنظیمات هستیم و در سمت راست هم تنظیمات و گزینه‌های خاص‌تری دیده می‌شود. به طور کلی استراتژی این طراحی، صرف وقت کمتر در پیدا کردن تنظیمات بخش مد نظر کاربران خواهد بود. این قابلیت برای دستگاه‌های تاشو و تبلت‌ها با توجه به نمایشگر بزرگشان، تفاوت محسوسی را ایجاد می‌کند.

البته باید خاطر نشان کنیم که اگرچه حالت جدید تقسیم صفحه، بسیار با جهت‌گیری دستگاه در اندروید ۱۲L مرتبط است اما محدودیت‌هایی هم دارد. اگر یک دستگاه تاشو در حالت عمودی باشد، پنجره‌ها فقط می‌توانند روی هم چیده شوند و در حالت افقی، پنجره‌های تقسیم‌شده تنها در کنار هم به اجرای اپلیکیشن‌ها می‌پردازند.

نسخه‌ی بتای اندروید 12L

با انتشار اولین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۲L گوگل اعلام کرده که اگر از کاربران تبلت لنوو تب P12 پرو هستید، شما قادر خواهید بود تا اولین نسخه‌ی بتای این سیستم‌عامل را در تبلت خود دریافت و اجرا کنید. همچنین شما می‌توانید نسخه‌ی بتا ۱۲L را در یک شبیه‌ساز اجرا کنید تا با قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاربردی آن آشنا شوید.

گوگل همچنین می‌گوید که کاربران گوگل پیکسل می‌توانند اندروید ۱۲L را روی گوشی‌های پیکسل‌ پشتیبانی‌شده که طبق لیست منتشر شده از گوگل پیکسل ۳A گرفته تا پیکسل ۵A شامل آن می‌شود نصب کنند، اگر چه ظاهرا نمی‌توانند از رابط کاربری نمایشگر بزرگ آن بهره ببرند. اگر شما هم علاقه دارید تا این نسخه‌ی آزمایشی برای گوگل پیکسل شما نیز در دسترس باشد، کافی است از طریق این لینک برای آن اقدام کنید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که در اولین نسخه‌ی بتا سیستم عامل اندروید ۱۲L، قطعا باگ‌هایی وجود دارد که در نسخه‌های بعدی رفع خواهد شد.

آخرین شایعات و گمانه‌زنی‌های حاکی از آن است که سیستم‌عامل اندروید ۱۲L در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. احتمالا در روز‌های آینده اخبار بیشتری از زمان دقیق انتشار آن در دسترس ما قرار می‌گیرد.

منبع: TheVerge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 9 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها