آیبز چین یک فضاپیمای قابل استفاده‌ی مجدد به فضا فرستاد - آی بز

چین روز گذشته یک فضاپیمای قابل استفاده‌ی مجدد (احتمالا یک هواپیمای فضایی) را به فضا پرتاب کرد تا فناوری خود را در این عرصه بیازماید.
طبق برآوردها این فضاپیما مشابه هواپیمای فضایی X-37B آمریکاست که هم‌اکنون در مداری پیرامون زمین می‌چرخد. فضاپیمای چین هم برای مدتی در مدار خواهد ماند.
با توجه به اینکه هیچ رنِدر رسمی یا عکسی از این فضاپیما وجود ندارد، هنوز شکل آن مشخص نیست. طبق گفته‌ی «اندرو جونز» (Andrew Jones)، خبرنگار مستقل که در حوزه‌ی برنامه‌های فضایی چین فعالیت دارد، اوایل امسال شایعاتی مبنی بر احتمال انجام مأموریت فضایی چین در سال ۲۰۲۰ مطرح شده بود.
وی ضمن بیان اینکه پرتاب این فضاپیما در مسیر کاوش‌های فضایی چین است، خاطرنشان کرد: «چندین سال است که چین به دنبال طراحی‌های گوناگون برای هواپیمای فضایی است.» به گفته‌ی او در سال ۲۰۱۷ رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که پیمانکار اصلی برنامه‌های فضایی چین، مشغول کار بر روی نوعی هواپیمای فضایی تجربی با قابلیت استفاده‌ی مجدد است که می‌تواند به صورت افقی فرود بیاید.

در حال حاضر به‌سختی می‌توان اطلاعاتی را درباره‌ی این فضاپیما به‌دست آورد. به گفته‌ی جونز، پس از آنکه چین در موشک «لانگ مارچ» (Long March 2F) اصلاحاتی را انجام داد، شایعات درباره‌ی نوعی پرواز ویژه افزایش یافته بود. گفته می‌شد با این تغییرات قرار است چیزی با قطر بیشتری نسبت به محموله‌های قبلی پرتاب شود. علاوه بر این، اوایل امسال تصویر یک افزونه‌ی مأموریت که احتمالا برای پرتاب اخیر بوده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.
روز گذشته محدودیت پرواز برای خلبانان در منطقه‌ی پرتاب اعمال شد و به آنان گفته شد که از این منطقه دور بمانند. این نشان می‌داد که پرتاب Long March 2F نزدیک است. به این ترتیب در روز ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) چهاردهمین مأموریت این موشک انجام شد.
به گفته‌ی شین‌هوآ (Xinhua) رسانه‌ی دولتی چین، پرتاب انجام شده یک فضاپیمای قابل استفاده‌ی مجدد بوده و با موفقیت انجام شده است. هنوز مشخص نیست که این فضاپیما هنگام پرواز مداری چه کاری انجام خواهد داد. اگرچه طبق اعلام چین، این وسیله برای آزمایش فناوری و به منظور استفاده‌ی صلح‌آمیز از فضا پرتاب شده است.
اکنون باید منتظر ماند و دید که این فضاپیما چه زمان و به چه شکلی فرود می‌آید. به گفته‌ی جونز اگرچه این پرتاب ناگهانی برای مردم غیرمنتظره بود، اما طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای برنامه‌های فضایی چین است. وی یادآور شد: «چین علاقه‌ی زیادی به هواپیماهای فضایی دارد. آن‌ها اعلام کرده‌اند که چنین کاری را انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد که تا حدودی در این مسیر قرار گرفته‌اند.»
عکس کاور موشک Long March 2F چین در پرتابی مربوط به سال ۲۰۱۱ است. در پرتاب فضاپیمای قابل بازیابی چین هم از موشک مشابهی استفاده شده است.
Credit: Lintao Zhang/Getty Images
منبع: The Verge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها