آیبز چگونه بازی‌های کلاسیک سوپر ماریو را در گوشی اندرویدی اجرا کنیم؟ - آی بز

اگر می‌خواهید بازی‌های مختلف سوپر ماریو را در اندروید تجربه کنید، در اینجا روش شبیه‌سازی این بازی نوستالژیک را توضیح داده‌ایم.

به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی، «سوپر ماریو» (Super Mario) بخش مهمی از دوران کودکی خیلی از افراد است. اگر شما تجربه‌ی این حس نوستالژی برای شما هم خوشایند است و می‌خواهید دوباره این مجموعه بازی‌های کلاسیک را اجرا کنید اما کنسول‌های قدیمی شما دیگر کار نمی‌کنند، یک راه حل وجود دارد.

به کمک قدرت شبیه‌سازها، می‌توانید بازی‌های محبوب «برادران سوپر ماریو» (Super Mario Bros) را مستقیما در گوشی یا تبلت اندرویدی خود اجرا کنید و به دوران گذشته بازگردید!

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A53 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

۱۶,۹۹۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۶,۹۳۹,۰۰۰

تومان

کدام بازی‌های سوپر ماریو در اندروید قابل اجرا هستند؟

در حال حاضر، هر بازی از سری اصلی سوپر ماریو که برای کنسول‌های NES تا Wii منتشر شده‌اند، در اندروید قابل اجرا هستند که شامل موارد زیر می‌شود:

سیستم سرگرمی نینتندو (NES): برادران سوپر ماریو ۱، ۲، و ۳
سوپر نینتندو (SNES): دنیای سوپر ماریو
نینتندو ۶۴: سوپر ماریو ۶۴
گیم‌کیوب (GameCube): سوپر ماریو سان‌شاین
وی (Wii): سوپر ماریو گلکسی ۱ و ۲

دسته بازی میکرو روی میز

علاوه بر این‌ها می‌توانید بازی‌هایی از سری‌های اسپین‌آف مختلف مانند «ماریو کارت» (Mario Kart) و «ماریو پارتی» (Mario Party) را هم بازی کنید. البته بازی‌های ماریو دیگری از کنسول‌های دستی نینتندو هم قابل اجراست. مانند سری «سوپر ماریو لند» (Super Mario Land).

اما نه «وی یو» (Wii U) و نه «نینتندو سوییچ» (Nintendo Switch) را نمی‌توان در اندروید شبیه‌سازی کرد و بنابراین بازی‌هایی مانند «سوپر ماریو میکر» (Super Mario Maker) و «سوپر ماریو ادیسه» (Super Mario Odyssey) قابل اجرا نیستند.

و فراموش نکنید که برخی از بازی‌های رسمی ماریو هم مانند «سوپر ماریو ران» (Super Mario Run)، «ماریو کارت تور» (Mario Kart Tour) و «لگو سوپر ماریو»(LEGO Super Mario) در فروشگاه Play گوگل وجود دارند. علاوه بر این چند بازی غیررسمی بر پایه‌ی ماریو هم در گوگل پلی دیده می‌شود، اما توصیه می‌کنیم از آن‌ها دوری کنید.

برای اجرای بازی‌های کلاسیک ماریو در اندروید به چه چیزی نیاز دارید؟

برای انجام یک بازی قدیمی ماریو در دستگاه خود به دو شرط اساسی نیاز دارید:

  1. شبیه‌ساز کنسولی که بازی برای آن منتشر شده است.
  2. «رام» (ROM) بازی

شبیه‌ساز برنامه‌ای است که از یک کنسول بازی واقعی تقلید می‌کند. شبیه‌سازها می‌توانند ویژگی‌های زیادی داشته باشند که کنسول اصلی ندارد. معمولا می‌بینید که شبیه‌سازها به شما امکان می‌دهند از حالت‌های ذخیره‌سازی سفارشی استفاده کنید تا بدین ترتیب در هر نقطه از بازی، آن را ذخیره کنید و بعدا دوباره از همان‌جا آن را ادامه دهید.

برخی شبیه‌سازها حتی از «نت‌پلی» (Netplay) پشتیبانی می‌کنند که با کمک آن می‌توانید بازی‌های چند نفره را، حتی برای شبیه‌سازی کنسول‌هایی که از بازی آنلاین پشتیبانی نمی‌کنند، به‌صورت محلی یا از طریق اینترنت انجام دهید.

رام هم فایلی است که یک بازی کامل را دربر دارد. این فایل شامل داده‌هایی است که معمولا در یک کارتریج یا دیسک کنسول ذخیره می‌شود.

به چه موبایلی نیاز دارید؟

بسته به کنسولی که می‌خواهید شبیه‌سازی کنید، ممکن است به دستگاهی با «پردازنده» (CPU) قدرتمند نیاز داشته باشید. هر چه کنسول جدیدتر باشد، اجرای بازی‌ها با سرعت کامل سخت‌تر است.

در حالی که کنسولی مانند NES را می‌توانید روی سخت‌افزارهای ارزان‌قیمت هم به راحتی شبیه‌سازی کنید، اما برای شبیه‌سازی بازی‌های GameCube ممکن است به یک گوشی با سخت‌افزار قوی‌تر نیاز داشته باشید.

به‌طور کلی، یک گوشی با پردازنده‌ی حداقل کوالکام اسنپدراگون ۸۴۵، تضمین می‌کند که هنگام بازی هیچ افتی در نرخ فریم نخواهید داشت. بدین ترتیب اکثر گوشی‌های پرچم‌دار مدرن یا حتی برخی گوشی‌های میان رده باید توانایی اجرای آن را داشته باشند.

از جمله‌ی آن‌ها می‌توان گوشی‌هایی سری S سامسونگ و گوشی‌های میان‌رده‌ی سری A مانند گلکسی A33 و A73 5G را نام برد که می‌توانند به شما برای اجرای شبیه‌ساز کنسول‌های قدیمی کمک کنند.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A33 5G SM-A336E/DSN دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

برخی از بازی‌های ماریو، مانند سوپر ماریو سان‌شاین، دارای یک طرح کنترل پیچیده‌اند و بدین ترتیب استفاده از کنترل‌های صفحه‌ی لمسی باعث می‌شود که بازی با آن ناخوشایند باشد و تجربه‌ی شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر یک دسته‌ی بازی دارید، می‌توانید برای گرفتن بهترین نتیجه، آن را به دستگاه اندرویدی خود متصل کنید.

برای اجرای بازی‌های کلاسیک سوپر ماریو کدام شبیه‌سازها مناسبند؟

اینکه از چه شبیه‌سازی باید استفاده کنید، به کنسول اصلی بازی هدفتان بستگی دارد. گزینه‌های زیادی در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد، بنابراین بهترین شبیه‌سازهای اندروید را برای هر نسل کنسول بررسی می‌کنیم.

بازی‌های NES

برادران سوپر ماریو 3

با شروع از NES، بهترین گزینه‌ی مستقل موجود در فروشگاه پلی، NES.emu نام دارد. این شبیه‌ساز چند دلار قیمت دارد اما بدون تبلیغ است و در شبیه‌سازی خیلی دقیق عمل می‌کند.

NES.emu یک رابط کاربری ساده دارد که کار با آن آسان است. این اپلیکیشن حالت‌های ذخیره‌سفارشی را پشتیبانی می‌کند و به‌طور خودکار بازی شما را هنگام خروج از آن ذخیره می‌کند. بنابراین حتی اگر ذخیره‌سازی را فراموش کنید، این به شما امکان می‌دهد تا بعدا بازی خود را دقیقا از همان جایی که متوقف کرده‌اید، ادامه دهید. همچنین اگر می‌خواهید کمی سرگرم شوید و تا ۷ برابر سریع در بازی پیش بروید، از کدهای تقلب بازی هم پشتیبانی می‌کند!

می‌توانید اندازه‌ی دکمه‌های کنترل روی صفحه را به دلخواه تغییر دهید و سفارشی کنید. این شبیه‌ساز همچنین به شما امکان می‌دهد هر دسته‌ی بازی سازگار با اندروید را متصل کنید تا تجربه‌ی بهتری هنگام بازی داشته باشید.

دریافت از گوگل پلی

بازی‌های SNES

سوپر ماریو ورلد

برای SNES، بهترین شبیه‌ساز +SNES9x EX است که توسط همان توسعه‌دهنده‌ی NES.emu عرضه شده و به همین دلیل بسیاری از ویژگی‌ها و عناصر رابط کاربری آن مشترک است.

شما می‌توانید از حالت‌های ذخیره، کدهای تقلب و افزایش سرعت بازی تا ۷ برابر استفاده کنید. مانند NES.emu، این شبیه‌سازی هم امکان تغییر اندازه‌ی دکمه‌های کنترل بازی را در اختیارتان قرار می‌دهد و امکان اتصال و استفاده از دسته‌ی بازی خارجی هم وجود دارد.

در صورتی که بخواهید عملکرد شبیه‌ساز را در موارد دیگری هم امتحان کنید، یک بازی با نام Bio Worm همراه آن ارائه می‌شود.

دریافت از گوگل پلی

بازی‌های نینتندو ۶۴

سوپر ماریو 64

برای N64 یک گزینه‌ی ارزشمند در گوگل پلی وجود دارد: M64Plus FZ. این شبیه‌ساز با هزاران ویژگی به‌ویژه در بخش گرافیک، عرضه می‌شود.

M64Plus به شما امکان می‌دهد برای بهبود گرافیک، بسته‌های بافت را به بازی‌های خود اضافه کنید. اما اگر آن‌ها را برای CPU گوشی‌تان خیلی سنگین می‌بینید، برای جلوه‌های بصری می‌توانید به سادگی وضوح بازی را افزایش دهید. بسته به اینکه عملکرد بهتر یا یک تجربه‌ی کامل بخواهید، می‌توانید بین اولویت‌بندی دقت شبیه‌سازی یا سرعت یکی را انتخاب کنید.

M64Plus همچنین از دسته‌های ۸BitDo و همچنین دسته‌ی اصلی N64 در صورت داشتن رابط USB مناسب، پشتیبانی می‌کند.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 11 pro 4G دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

با نسخه‌ی پرو این برنامه، می‌توانید از فایل‌های ذخیره شده‌ی خود در گوگل درایو پشتیبان بگیرید و نیز به Netplay برای اجرای بازی‌های چند نفره به صورت محلی یا از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌هایی مانند Mario Kart 64 را با دوستان خود بازی کنید، ارزش تهیه‌ی نسخه‌ی پرو را دارد.

دریافت از گوگل پلی

بازی‌های گیم‌کیوب و وی

سوپر ماریو سان شاین

GameCube و Wii ممکن است دو کنسول متفاوت به‌نظر برسند، اما به دلیل معماری مشابه، شبیه‌ساز رایگان «دلفین» (Dolphin) می‌تواند بازی‌های هر دوی آن‌ها را اجرا کند. مانند بسیاری از شبیه‌سازهای دیگر، Dolphin امکان استفاده از حالت ذخیره و کد تقلب را فراهم می‌کند.

این اپلیکیشن با گزینه‌های بسیاری برای تنظیمات گرافیکی بازی ارائه می‌شود. می‌توانید بازی‌ها را با رزولوشن اصلی اجرا کنید یا رزولوشن را تا ۴K افزایش دهید، از خاصیت ضد پله‌پله شدن (anti-aliasing) استفده کنید یا صفحه نمایش را مجبور کنید با نسبت تصویر ۱۶:۹ رندر شود که البته این گزینه ممکن است در برخی از بازی‌ها کار نکند.

شاید بازی با Dolphin برای CPU گوشی شما بسیار سنگین باشد، اگرچه برخی تنظیمات در این برنامه وجود دارد که می‌توانید برای بهبود عملکرد از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است با وضوح اصلی هر بازی آن را اجرا کنید، حالت Shader Compilation را روی Synchronous نگه دارید و Shader Pre-Compilation را روشن بگذارید. با فعال کردن این گزینه، شروع بازی می‌تواند چند دقیقه بیشتر طول بکشد، اما در عوض، افزایش زیادی در نرخ تازه‌سازی تصاویر بازی خواهید داشت.

Dolphin هم از نت‌پلی پشتیبانی می‌کند، اما برخلاف نسخه‌ی دسکتاپ آن، بازی‌های چند نفره را فقط می‌توانید به صورت محلی انجام دهید.

امکان استفاده از هر دسته‌ی بازی سازگار با اندروید هم در این شبیه‌ساز وجود دارد و می‌توانید تا پنج کنترلر را برای بازی چند نفره متصل کنید. اگر رابط مناسب داشته باشید، Dolphin به شما امکان می‌دهد از دسته‌ی اصلی گیم‌کیوب و حتی وی ریموت استفاده کنید که برای استفاده از آن به یک نوار حسگر جداگانه هم نیاز دارید.

دریافت از گوگل پلی

رام بازی‌های قدیمی ماریو را از کجا بگیرید؟

باید بدانید در حالی که رام بازی‌ها به راحتی در اینترنت در دسترس هستند، اما دانلود رام بازی‌هایی که شما مالک آن نیستید، نقض حق تکثیر است.

نمی‌توانیم به شما بگوییم که رام‌ها را کجا پیدا کنید، اما می‌توانیم به شما توصیه‌هایی کنیم. مطمئن‌ترین راه برای دریافت رام، این است که رام بازی‌هایی را که قبلا یک نسخه‌ی فیزیکی از آن‌ها را خریده‌اید دانلود کنید، یا آن‌ها را به‌صورت دستی از روی کارتریج یا دیسک ریپ کنید.

گوشی موبایل موتورولا مدل Edge 20 Pro XT2153-1 دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

هنگام دانلود رام‌ها مراقب باشید، زیرا در صورت دریافت از منابع نامعتبر، ممکن است در نهایت بدافزار دانلود کنید و ایمنی دستگاه خود را به خطر بیندازید. رام‌ها معمولا در یک فایل ZIP، RAR یا ۷Z ارائه می‌شوند؛ اگرچه همیشه این‌طور نیست. ممکن است یک رام با فرمت فایل مخصوص کنسول آن را دانلود کنید، پس اگر شک دارید، کمی تحقیق کنید. اگر رامی که دانلود کرده‌اید، پسوند APK یا EXE دارد، آن را قبل از اجرا کردن، حذف کنید زیرا یک فایل مخرب است.

اندازه‌ی فایل ROM متفاوت است، اما به‌طور کلی هر چه کنسول جدیدتر باشد، اندازه‌ی فایل بازی آن هم بیشتر است. برای نمونه Super Mario Bros. 3 تنها حدود ۳۸۴ کیلوبایت حجم دارد، در حالی که Super Mario Sunshine تقریبا ۱ گیگابایت است.

دستگاه اندرویدی خود را به یک دستگاه نوستالژی تبدیل کنید

هنگامی که شبیه‌ساز و رام مناسب برای بازی ماریو دلخواه خود را دریافت کردید، همه چیز برای زنده کردن خاطرات دوران کودکی آماده است، علاوه بر اینکه می‌توانید در حال حرکت هم بازی کنید!

و فقط بازی‌های کلاسیک سوپر ماریو نیستند که می‌توانید روی گوشی اندرویدی اجرا کنید. با استفاده از همان شبیه‌سازها می‌توانید برای اجرای بازی‌های قدیمی دیگری مانند پوکمون هم استفاده کنید.

عکس کاور: سوپر ماریو در گوشی اندرویدی
Credit: When In Manila

منبع: MakeUseOf

تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab A 8.0 2019 LTE SM-T295 ظرفیت 32 گیگابایت

۷,۶۳۰,۰۰۰

تومان

تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab S8 5G SM-X706B ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

۳۰,۲۹۹,۰۰۰

تومان

پرسش‌های متداول درباره‌ی بازی سوپر ماریو روی موبایل اندرویدی

چطور می‌توان بازی‌های کلاسیک سوپر ماریو را روی گوشی اجرا کرد؟

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، برای اجرای بازی‌های نوستالژیک سوپر ماریو نیاز به یک اپلیکیشن شبیه‌ساز کنسول قدیمی دارید که روی دستگاه اندرویدی اجرا شود.

آیا همه‌ی بازی‌های سوپر ماریو را می‌توان روی دستگاه اندرویدی اجرا کرد؟

تقریبا همه‌ی بازی‌های پرمخاطب سوپر ماریو را می‌توان روی گوشی یا تبلت اندرویدی اجرا کرد اما برای کنسول‌های همراه نینتندو، یعنی نینتندو وی یو و نینتندو سوییچ، شبیه‌ساز مناسبی وجود ندارد و این بازی‌ها را باید در کنسول مخصوص خود اجرا کرد. بدین ترتیب امکان اجرای بازی‌هایی مانند سوپر ماریو میکر و سوپر ماریو ادیسه روی گوشی نیست.

برای اجرای بازی‌های کلاسیک سوپر ماریو، دستگاه اندرویدی باید قابلیت خاصی داشته باشد؟

برای اجرای بازی‌های سوپر ماریو نیاز به نصب شبیه‌ساز در دستگاه اندرویدی است. شبیه‌سازهای کنسول‌های قدیمی‌تر مشکلی در اجرا روی اغلب گوشی‌ها ندارند اما شبیه‌ساز کنسول‌های جدیدتر نیاز به پردازنده‌ی متوسط و قدرتمند دارند تا امکان بازی روان را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین به دنبال یک دستگاه اندرویدی باشید که حداقل از پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۴۵ یا قوی‌تر بهره می‌برد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 128 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 25 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها