آیبز ویتنام یا هند؛ گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟ - آی بز

سامسونگ سال‌هاست که مقام اول بازار موبایل را در دست دارد و نمی‌خواهد به این سادگی‌ها این عنوان را از دست بدهد. با توجه به اینکه سامسونگ هر ساله چندین گوشی جدید در کشورهای مختلف به دست کاربران می‌رساند، برای تولید گوشی‌های خود از کشورهای مختلفی استفاده می‌کند. اما در این میان، اکثریت گوشی‌های سامسونگ در کشورهای هند و ویتنام تولید می‌شوند.

یکی از باور‌های رایج بین کاربران این است که بین گوشی‌های سامسونگ تولید شده در کارخانه‌های ویتنام و هند، تفاوت در کیفیت ساخت وجود دارد. اما آیا چنین ادعایی واقعا صحت دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۵,۵۵۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

۱۹,۷۰۰,۰۰۰

تومان

چرا سامسونگ گوشی‌های خود را در کشورهای مختلف تولید می‌کند؟

گوشی سامسونگ

با وجود اینکه سامسونگ یک شرکت کره‌ای است و در این کشور هم کارخانه‌هایی دارد، اما فقط ۸ درصد از گوشی‌های این شرکت در این کشور تولید می‌شوند. در این میان شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ برای کاهش هزینه‌های تولید، محصولات خود را در دیگر کشورها تولید می‌کنند.

به غیر از ویتنام و هند که اکثریت گوشی‌های سامسونگ را تولید می‌کنند، این کشور در چندین کشور هم کارخانه‌های مختلفی در اختیار دارد که البته گوشی‌های تولید شده در این کشورها، عمدتا مربوط به بازار همان کشور هستند و معمولا راهی دیگر کشورها نمی‌شوند. این در حالی است که گوشی‌های تولید شده در هند و ویتنام راهی بازار جهانی هم می‌شوند.

چرا بیشتر گوشی‌های سامسونگ در هند و ویتنام تولید می‌شوند؟

اما در بین کشورهای مختلف، چرا سامسونگ هند و ویتنام را به عنوان مراکز اصلی تولید انتخاب کرده و چرا برخلاف بسیاری از شرکت‌های رقیب، چین مرکز اصلی تولید گوشی‌های این شرکت نیست؟ در این زمینه باید به عواملی مانند کمتر شدن هزینه تولید، وجود تعداد زیاد نیروی کار ماهر و مشوق‌های مالی از طرف دولت‌ها اشاره کنیم.

هم ویتنام و هم هند نیروی کار ارزانی دارند و دولت‌ها هم برای تشویق شرکت‌هایی مانند سامسونگ، مشوق‌های مالی قابل توجهی ارائه می‌دهند. از بین این مشوق‌ها می‌توانیم به معافیت‌های مالیاتی، ارائه‌ی زمین با قیمت پایین‌تر و در کل سخت‌گیری کمتر بابت فعالیت‌های اقتصادی اشاره کنیم. از سوی دیگر نباید اهمیت بازار این دو کشور را از قلم بیندازیم. بازار موبایل هر دو کشور-به‌خصوص هند-پتانسیل زیادی برای رشد دارد و سامسونگ با این سرمایه‌گذاری، عملا بازار محلی این دو کشور را هم در نظر گرفته است.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

گوشی‌های ساخت کدام کشور کیفیت بهتری دارند؟

گوشی سامسونگ

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، بسیاری از کاربران همچنان بر این باور هستند که کیفیت ساخت یک گوشی سامسونگ تولید هند، با گوشی تولید ویتنام فرق دارد. اما طبیعتا وقتی که شرکت بزرگی مانند سامسونگ برای تولید گوشی‌های خود از کارخانه‌های قرار گرفته در کشورهای مختلف استفاده می‌کند، پس بدون شک در این زمینه استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای در زمینه‌ی حفظ کیفیت در نظر گرفته است.

به همین خاطر نه‌تنها این گوشی‌ها از قطعات سخت‌افزاری باکیفیتی بهره می‌برند، بلکه پس از تولید هم آزمایش‌های مختلفی برای کنترل کیفی صورت می‌گیرد تا تمام گوشی‌هایی که به دست کاربران می‌رسند، از کیفیت لازم برخوردار باشند. بنابراین بار دیگر باید تاکید کنیم حتی اگر برخی از قطعات به کار رفته در این گوشی‌ها متفاوت باشند، ولی کیفیت نهایی یکسان خواهد بود.

آیا گوشی‌های ODM هم به طور کامل توسط سامسونگ ساخته می‌شوند؟

حالا باید به گوشی‌های ODM سامسونگ هم اشاره کنیم که بسیاری از کاربران با این مفهوم آشنایی ندارند. سامسونگ در سال ۲۰۱۹ برای کاهش هزینه‌های تولید برخی از گوشی‌ها، تصمیم گرفت بعد از طراحی تعدادی از گوشی‌های پایین‌رده و ارزان‌قیمت، ساخت آن‌ها را به طور کامل به چند شرکت چینی واگذار کند. اگرچه سامسونگ مدعی است این نوع گوشی‌ها هم مراحل سختگیرانه‌ای برای کنترل کیفیت را پشت سر می‌گذارند، اما روی هم رفته از نظر سخت‌افزاری و ویژگی‌های مختلف حرف زیادی برای گفتن ندارند.

طی چند سال گذشته گزارش‌های زیادی در مورد این گوشی‌ها منتشر شده ولی در حال حاضر مشخص نیست که آیا سامسونگ هنوز به این رویه ادامه می‌دهد یا نه. آخرین گزارش‌های مربوط به این گوشی‌ها در سال ۲۰۲۰ منتشر شده و به همین خاطر با قاطعیت نمی‌توانیم در مورد ادامه یافتن این پروژه یا کنار گذاشتن آن صحبت کنیم. اما در نهایت واقعیت این است که یک گوشی پایین‌رده و بسیار ارزان‌قیمت طبیعتا قرار نیست ویژگی‌های جذابی داشته باشد و فارغ از اینکه خود سامسونگ آن را تولید کرده یا نه، قرار نیست با گوشی فوق‌العاده‌ای روبرو شویم.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

چگونه محل ساخت گوشی سامسونگ را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص محل ساخت گوشی، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کد IMEI گوشی خریداری شده را بررسی کنید. کد IMEI به زبان ساده کد شناسایی گوشی است و راه‌های مختلفی برای بررسی این کد وجود دارد. به‌عنوان مثال این کد روی جعبه‌ی گوشی قرار گرفته و از سوی دیگر در تنظیمات گوشی هم می‌توانید آن را پیدا کنید. همچنین با کد دستور *#۰۶# هم به این کد دسترسی پیدا می‌کنید.

برای شناسایی محل ساخت، باید به رقم هفتم و هشتم کد IMEI دقت کنید. باید خاطرنشان کنیم سامسونگ در چندین کشور گوشی تولید می‌کند که البته اکثر این گوشی‌های تولید شده مربوط به بازار همان کشور هستند. در ادامه به اعدادی که محل ساخت این گوشی‌ها را مشخص می‌کند، می‌پردازیم. البته باید خاطرنشان کنیم این اعداد در تمام مواقع کاملا دقیق نیستند زیرا سامسونگ گاهی اوقات برای برخی مناطق، از اعداد متفاوتی استفاده می‌کند.

  • اگر رقم هفتم و هشتم کد IMEI گوشی سامسونگ ۰۵ یا ۵۰ باشد، این یعنی گوشی موردنظر در برزیل، آمریکا یا فنلاند تولید شده است.
  • ۰۸ یا ۸۰: تولید شده در آلمان یا چین
  • ۰۱ یا ۱۰ یا ۷۰ یا ۹۱: تولید شده در فنلاند
  • ۰۲ یا ۲۰: تولید شده در امارات یا هند
  • ۰۳ یا ۳۰: چین یا کره جنوبی
  • ۰۴ یا ۴۰: چین یا بریتانیا
  • ۰۶ یا ۶۰: هنگ‌کنگ، چین، مکزیک یا فرانسه
  • ۰۰: کارخانه‌های اصلی در کره جنوبی
  • ۱۳: تولید شده در آذربایجان
  • ۰۷ و ۲۰: آلمان
  • ۷۰ و ۹۱: فنلاند
  • ۴۱ و ۴۴: بریتانیا
  • ۱۸: سنگاپور
  • ۶۷: آمریکا
  • ۷۱: مالزی
  • ۸۱: چین
  • ۰۹: هند
  • ۱۱: چین یا هند

سخن پایانی

در نهایت باید تاکید کنیم که از نظر کیفیت ساخت، هیچ تفاوتی بین یک گوشی سامسونگ تولید هند و ویتنام وجود ندارد و تمام آن‌ها بعد از پشت سر گذاشتن مراحل کنترل کیفی به دست کاربران می‌رسند. بنابراین اگر یک فروشنده موبایل قصد دارد به همین بهانه گوشی سامسونگ را با قیمت بالاتری به فروش برساند، حتما به یکسان بودن کیفیت‌ مدل‌های ساخت کشورهای مختلف توجه کنید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۵,۵۵۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

۱۹,۷۰۰,۰۰۰

تومان

سوالات متداول

آیا کیفیت گوشی‌های سامسونگ ساخت ویتنام و هند با هم فرق دارد؟

خیر، تمام گوشی‌های سامسونگ فارغ از محل ساخت از کیفیت یکسانی بهره می‌برند.

گوشی‌های ODM سامسونگ چه فرقی با گوشی‌های معمولی دارند؟

شرکت سامسونگ ساخت برخی از گوشی‌های ارزان‌قیمت را به شرکت‌های چینی واگذار می‌کند تا هزینه‌های ساخت کمتر شود.

چگونه می‌توانیم محل ساخت گوشی سامسونگ را تشخیص دهیم؟

برای این کار می‌توانید از کد IMEI گوشی استفاده کنید که البته این راهکار هم کاملا دقیق نیست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 15 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها