آیبز وان‌پلاس در طول زمان؛ بهترین و بدترین دوران شرکت چینی از زمان تولد تاکنون - آی بز

در این مطلب به بررسی تاریخچه‌ی وان‌پلاس خواهیم پرداخت تا ببینیم این شرکت در طول زمان ۸ سال فعالیت خود چه پستی و بلندی‌هایی را پشت سر گذاشته است.

تقریبا ۱۰ روز پیش، وان‌پلاس تولد ۸ سالگی خود را جشن گرفت. این شرکت تقریبا هشت سال پیش، یعنی در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۳، توسط نائب رئیس سابق اوپو و مدیر بازاریابی بین‌المللی سابق این شرکت یعنی پیت لاو و کارل پی تاسیس شد. از آن جایی که شرکت چینی از زمان تولد تاکنون هنوز فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت، تصمیم گرفتیم نگاهی به این روند هشت‌ساله داشته باشیم تا ببینیم وان‌پلاس چه مسیری را برای تبدیل شدن به شرکتی که اکنون هست پشت سر گذاشت.

اینکه بگوییم وان‌پلاس تاثیری در بازار گوشی‌های هوشمند نداشته خیلی منصفانه نیست. وان‌پلاس از شرکتی بسیار کوچک و ناشناخته تبدیل به شرکتی شد که اکنون گوشی‌های بسیار قدرتمندی در سراسر جهان به فروش می‌رساند. اگرچه تعداد محصولات آن کم است اما با این حال تاثیری که همین تعداد کم روی روند بازار گذاشته‌اند به قدری بوده که اکنون نام محصولات وان‌پلاس را در کنار نام بزرگان فناوری نظیر سامسونگ و اپل شاهد هستیم.

در حال حاضر وان‌پلاس در بازار هندوستان، بخش گوشی‌های بالارده را کاملا تحت اختیار خود دارد. هندوستان اصلا بازار کوچک و کم‌اهمیتی نیست و قطعا شرکت‌های زیادی می‌خواهند در آن، عملکرد خوبی داشته باشند اما می‌بینیم که وان‌پلاس توانست به رده‌ی نخست آن هم در بخش گوشی‌های بالارده دست پیدا کند. البته رده‌ی نخست در بازار هندوستان به این معنا نیست که شرکت چینی فقط در این کشور عملکرد خوبی دارد. در سراسر نقاط جهان می‌بینیم که شرکت چینی توانسته تاثیر زیادی در انتخاب مردم داشته باشد. بنابراین نمی‌توان آن را دست کم گرفت.

البته همیشه هم وضعیت اینطور نبوده است. قطعا وان‌پلاس هم مثل هر شرکت بزرگ دیگری در مسیر پیشرفت با مشکلاتی مواجه شده و نمی‌توان گفت اوضاع دائما گل و بلبل بوده است. این شرکت بارها تصمیمات نادرستی را اتخاذ کرد، در بازاریابی به مشکل برخورد، محصولاتی را تولید کرد که هیچگاه وارد بازار نشدند و بسیاری موارد دیگر که با این حال باعث نشدند شرکت از حرکت بایستد و این دقیقا فرایندی است که یک شرکت بزرگ برای موفق شدن باید طی کند.

اما می‌پردازیم به بررسی شرکتی که هشت سال پیش متولد شد اما هنوز کار آن در دنیای فناوری به اتمام نرسیده است. در این مطلب به هشت پیروزی بزرگ و همچنین شکست سنگین این شرکت خواهیم پرداخت تا ببینیم چطور وان‌پلاس هشت سال قبل به وان‌پلاسی که اکنون می‌شناسیم تبدیل شد.


بهترین دوران وان‌پلاس


۱. وان‌پلاس وان

وان‌پلاس وان

وان‌پلاس برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر، به‌جای اینکه از گوشی‌های اقتصادی به بالارده برسد، از بالارده کار خود را آغاز کرد. اولین محصول پرچم‌دار این سری هم وان‌پلاس وان بود. در رابطه با وان‌پلاس وان هرآنچه که باید گفته شد. حرف خاصی برای گفتن ندارد چرا که این گوشی یکی از بهترین و جذاب‌ترین محصولاتی بود که در همان ابتدای شروع به فعالیت وان‌پلاس در زمینه‌ی تولید گوشی رونمایی و راهی بازار شد. این گوشی در بسیاری از بررسی‌های زمان خود عنوان بهترین گوشی تاریخ را از آن خود کرد و حتی حالا هم از آن به عنوان یکی از بهترین گوشی‌ها برای رسیدگی به کارهای روزانه یاد می‌شود. نکته‌ی جالب هم اینجاست که برخی از کاربران اعلام کرده‌اند هنوز هم از وان‌پلاس وان به عنوان گوشی اول خود استفاده می‌کنند.

وان‌پلاس وان در سال ۲۰۱۴ راهی بازار شد. یعنی تقریبا چهار ماه بعد از اینکه وان‌پلاس تاسیس شد. در آن زمان این گوشی یک پرچم‌دار به حساب می‌آمد و تقریبا به تمام قابلیت‌هایی که یک پرچم‌دار در آن زمان باید بهره می‌برد، مجهز شده بود در حالی که فقط نصف پرچم‌داران گران‌قیمت آن زمان قیمت‌گذاری شد و توانست توجه زیادی را به خود جلب کند. البته که دوربین بکار رفته در این گوشی بهترین نمونه‌ی موجود نبود و قابلیت‌هایی نظیر نمایشگر ۱۴۴۰p یا حسگر اثرانگشت هم در آن دیده نمی‌شد اما سرعت، قدرت، ماندگاری، کیفیت ساخت و جذابیت از مشخصه‌های این پرچم‌دار به حساب می‌آمد.

البته نکته‌ی منفی که وجود داشت، عملکرد بد وان‌پلاس در پشتیبانی بود. بسیاری از خریداران نمی‌دانستند برای تهیه‌ی این گوشی یا پرسش در رابطه با آن باید با چه کسی یا سازمانی تماس بگیرند. در این حال این گوشی توانست کاری کند که وان‌پلاس کار خود را در تولید گوشی هوشمند با قدرت هرچه تمام‌تر آغاز کند. همین عملکرد خوب بود که توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب و راه را برای موفقیت‌های دیگر وان‌پلاس هموار کند.

۲. رونمایی از رابط کاربری Oxygen OS

رونمایی از رابط کاربری Oxygen OS

رابط کاربری Oxygen OS در حال حاضر یکی از بهترین رابط‌های استفاده شده در گوشی‌های هوشمند است که با عملکرد کم‌نظیر خود توانسته وان‌پلاس را به عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در این زمینه به کاربران بشناساند. این رابط سریع، پر از قابلیت‌های کاربردی و عاری از هرگونه پیچیدگی و قابلیت‌های اضافه است تا بدین ترتیب کاربران حتی بعد از چند سال استفاده هم خیلی مشکل خاصی حین کار با آن نداشته باشند.

وان‌پلاس البته اولین پرچم‌دار خود یعنی وان‌پلاس وان را با رابط Cyanogen OS راهی بازار کرد که به نوعی باید آن را نمونه‌ی تجاری CyanogenMod بدانیم. البته شرکت چینی بعدها در رابطه‌اش با شرکت Cyanogen Inc به مشکل برخورد و همین مسئله هم سبب شد وان‌پلاس به فکر طراحی رابطی جدید تحت عنوان Oxygen OS بیفتد. بنابراین می‌توان به‌نوعی این به مشکل برخوردن را یک اتفاق خوب در تاریخ وان‌پلاس دانست.

وقتی شرایط شرکت Cyanogen آشفته شد، وان‌پلاس می‌دانست که برای دستگاه‌های آینده‌ی خود باید از رابط دیگری استفاده کند و همکاری خود با این برند را به پایان برساند. در سال ۲۰۱۵، شرکت چینی تصمیم گرفت رابط اختصاصی خود را که از لحاظ قابلیت بسیار شبیه به اندروید استوک بود طراحی و در گوشی‌هایش استفاده کند. این رابط کاربری بعد از برگزاری یک مسابقه‌ی آنلاین از سوی وان‌پلاس، Oxygen OS نام گرفت و به‌فاصله‌ی چند روز مانده به تولد دو سالگی شرکت، این رابط به عنوان یک آپدیت اختیاری برای اولین پرچم‌دار شرکت یعنی وان‌پلاس وان در دسترس قرار گرفت.

در ابتدا Oxygen OS شباهت زیادی به اندروید استوک داشت و فقط از اندکی قابلیت بیشتر بهره می‌برد. در طول زمان اما وان‌پلاس این رابط را به طور کلی تغییر داد و اگرچه از لحاظ سرعت و بهینه بودن همچنان به اندروید استوک شباهت دارد اما آنقدر غنی و زیباتر شده که باید آن را یکی از بهترین رابط‌های گوشی هوشمند بدانیم. این رابط تقریبا بدون هیچگونه اپلیکیشن غیرکاربردی از پیش نصب شده بود و امکانات شخصی‌سازی زیادی هم در کنار زیبایی و سرعت بالای خود داشت.

از آن زمان به بعد وان‌پلاس رابط کاربری خود را خیلی تغییر داد. در سال ۲۰۲۱ اما وان‌پلاس بار دیگر روی کلید ریست فشار داد و باعث شد یک تغییر بزرگ دیگر در این زمینه رخ دهد. البته بهتر است بگوییم یک تغییر در شرف رخ دادن است که در ادامه به این موضوع نیز خواهیم رسید و در رابطه با آن توضیح می‌دهیم. فعلا دانستن همین نکته کافی است که اولین تجربه‌ی وان‌پلاس چه در زمینه‌ی سخت‌افزار و چه در زمینه‌ی نرم‌افزار، عالی و کم‌نقص بود و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت.

۲. وان‌پلاس ۳T

وان‌پلاس 3T

وان‌پلاس وان همیشه به عنوان یکی از بهترین پرچم‌دارهای تاریخ در قلب کاربران این گوشی و طرفداران وان‌پلاس باقی خواهد ماند و در این شکی نیست. اما شرکت چینی در کارنامه‌ی خود محصولاتی را دارد که بسیاری‌ها را به یاد این گوشی می‌اندازد. یکی از این گوشی‌ها وان‌پلاس ۳T است که همیشه از آن به عنوان یکی از جذاب‌ترین محصولات ساخته شده توسط وان‌پلاس یاد می‌شود.

البته این گوشی هم دوران سختی داشت. بعد از اینکه وان‌پلاس رسما آن را راهی بازار کرد، شاهد نظرات فراوانی در رابطه با آن بودیم. شرکت چینی این گوشی را دقیقا در سومین سالگرد تولد خود راهی بازار کرد؛ یعنی تقریبا شش ماه بعد از عرضه‌ی وان‌پلاس ۳. از یک طرف کاربران از ایده‌ی عرضه‌ی محصولی بهتر از پرچم‌دار قبلی استقبال کردند اما از طرفی دیگر بسیاری از کاربران بودند که از خرید وان‌پلاس ۳ پشیمان شدند. بنابراین این نظرات زیاد لزوما در رابطه با عملکرد وان‌پلاس ۳T نبود بلکه ناراحتی‌های کاربرانی بود که نمی‌دانستند شش ماه بعد قرار است محصولی بهتر از مدلی که آن‌ها خریداری کردند راهی بازار شود.

آن دسته از کاربرانی هم که این گوشی را خریداری کردند بسیار از عملکرد آن راضی بودند. این گوشی از پردازنده‌ی بهت، باتری پرظرفیت‌تر، دوربین سلفی بهتر و برای اولین‌بار، ظرفیت حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد. طبیعتا چنین گزینه‌ای در آن سال توانست خوش بدرخشد و نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

یکی دیگر از نکته‌های جذاب در رابطه با وان‌پلاس ۳T، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت وان‌پلاس از آن بود. شرکت چینی از این گوشی تا سال ۲۰۱۹ به صورت نرم‌افزاری پشتیبانی و آن را به اندروید ۹.۰ آپدیت کرد. این یعنی کسانی که وان‌پلاس ۳T را خریداری کردند با اندروید ۵ کار خود را آغاز ولی با اندروید ۹.۰ به پایان رساندند، چهار سال پیاپی برای محصولی که در سال ۲۰۱۶ راهی بازار شد اما بیشتر از پرچم‌داران قدرتمند ساخت سامسونگ آپدیت دریافت کرد.

۴. فناوری شارژ سریع Dash و بعدها Wrap Charge

فناوری شارژ سریع Dash و بعدها Wrap Charge

همزمان با رونمایی از وان‌پلاس ۳، شرکت چینی از شارژر سریع خود با نام دش شارژ رونمایی کرد. شارژر سریعی که وان‌پلاس لایسنس آن را از اوپو دریافت کرد. این شارژر به قدری سریع بود که می‌توانست ظرف مدت تنها ۳۰ دقیقه، یک روز کار با گوشی را تضمین کند. در آن زمان این شارژر می‌توانست در مدت ۳۰ دقیقه شارژ گوشی وان‌پلاس ۳ با باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را درمدت ۳۰ دقیقه از ۰ به ۶۰ درصد برساند که درصد قابل توجهی محسوب می‌شد.

در آن زمان، یعنی در سال ۲۰۱۶، بسیاری از کاربران وان‌پلاس را به خاطر عدم عرضه‌ی شارژ بی‌سیم به همراه گوشی‌هایش به باد انتقاد گرفته بودند اما با رونمایی از شارژر سریع دش شارژ، از حجم این انتقادات به شدت کاسته شد. وان‌پلاس اگرچه آغازکننده‌ی ترند شارژ سریع نبود اما همیشه به عنوان یک شرکت موفق در این زمینه شناخته می‌شد و حتی حالا هم عملکرد شارژر سریع این شرکت در مقایسه با رقبا کم‌نظیر است. خصوصا اینکه شرکت چینی همچنان شارژر را به همراه پرچم‌دارانش عرضه می‌کند در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر نظیر سامسونگ و اپل چنین کاری نمی‌کنند.

به مرور، وان‌پلاس با اتحادیه‌ی اروپا بر سر نام تجاری دش شارژ به مشکل برخورد و تصمیم گرفت از نام رپ شارژ (Wrap Charge) به عنوان نام جدید شارژر سریع خود استفاده کند. خوشبختانه تغییر نام هیچ افت کیفیتی را رقم نزد که هیچ بلکه در طول زمان عملکرد آن بهتر و بهتر هم شد. در حال حاضر وان‌پلاس از شارژر ۶۵ واتی به عنوان بهترین و سریع‌ترین شارژر خود بهره می‌برد که آداپتور آن را به همراه گوشی‌های سری وان‌پلاس ۹ راهی بازار کرد. این شارژر می‌تواند ظرف مدت تنها ۲۹ دقیقه، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را از ۰ به ۱۰۰ درصد برساند که فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

۵. رسیدن به رده‌ی نخست در هندوستان

رسیدن به رده‌ی نخست در هندوستان

وقتی وان‌پلاس تولد ۵ سالگی خود را جشن می‌گرفت، خبرهای بسیار خوبی را دریافت کرد. طبق اطلاعات منتشر شده از موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research، وان‌پلاس توانست به رتبه‌ی نخست برترین فروشنده‌ی گوشی پرچم‌دار در بازار هندوستان برسد. این رتبه برای شرکتی که فقط پنج سال از تاسیس آن می‌گذشت در حالی که رقبای آن از چندین سال قبل مشغول تولید گوشی‌های قدرتمند بودند و محبوبیت بسیار بالایی در بازار داشتند بسیار عالی بود.

نکته‌ی جالب اینجاست که در آن زمان هواوی تحریم نبود و گوشی‌های قدرتمند و بسیار خوبی را راهی بازار می‌کرد. سامسونگ و اپل هم عملکرد خوبی در بازار هندوستان داشتند و شیائومی هم در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین شرکت‌های جهان بود. خصوصا با گوشی‌های قدرتمند مقرون به صرفه‌ای که راهی بازار می‌کرد. اما در بین تمام این شرکت‌ها، کاربران هندی به خرید محصولی تمایل نشان دادند که شرکت سازنده‌ی آن تنها پنج سال سن داشت. هندوستان از این جهت بسیار اهمیت دارد که یکی از پرجمعیت‌ترین بازارهای دنیاست. هندوستان هم در حال توسعه و رشد قرار دارد و بهترین بودن در این بازار می‌تواند به شرکت‌ها در رسیدن به موفقیت کمک زیادی کند. بنابراین این دستاورد برای وان‌پلاس خارق‌العاده بود.

از آن زمان تاکون وان‌پلاس همچنان به عنوان برترین شرکت از لحاظ فروش پرچم‌دار در بازار هندوستان شناخته می‌شود و در رتبه‌ی نخست قرار دارد. اما این تمام ماجرا نیست. وان‌پلاس نه فقط در هندوستان بلکه در بازارهای دیگر هم نظیر انگلستان، آمریکا و اروپا به سرعت در حال رشد و پیشروی است اما متاسفانه تعداد کم گوشی‌های این شرکت باعث شده کاربران خیلی حق انتخاب نداشته باشند و گوشی‌های این شرکت را نشناسند. البته وان‌پلاس یکی دو سالی هست که به تولید گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی روی آورده است اما محبوبیت این گوشی‌ها به‌جز یکی دو مورد، خیلی به اندازه‌ی پرچم‌دارها نبوده است.

۶. وان‌پلاس ۷ پرو

وان‌پلاس 7 پرو

در سال ۲۰۱۹، یعنی دو سال پیش، وان‌پلاس از یک گوشی جدید رونمایی کرد. محصولی با پسوند پرو. از زمان تولید تا سال ۲۰۱۹ شرکت چینی فقط گوشی پرچم‌دار در مدل استاندارد تولید و کمی بعد مدل پیشرفته‌تر آن را با پسوند T راهی بازار می‌کرد. اما در آن سال یک تغییر در شیوه‌ی نام‌گذاری را شاهد بودیم. (البته اگر وان‌پلاس X را که اولین و آخرین تلاش شرکت چینی در تولید گوشی اقتصادی در آن زمان بود نادیده بگیریم.) خلاصه اینکه وان‌پلاس ۷ پرو به اولین محصولی تبدیل شد که از پسوند پرو در نام‌گذاری خود بهره می‌برد و وان‌پلاس هم چنین نامی را برای این در نظر گرفت که به کاربران نشان دهد این مجصول فوق‌العاده قدرتمند و از همه نظر یک محصول حرفه‌ای (Professional = پرو) است.

البته کاربران خیلی به این موضوع اشتیاق نشان ندادند. حداقل اوایل که اینطور بود. چرا که تصور می‌کردند وان‌پلاس محصولی را راهی بازار خواهد کرد که از وان‌پلاس ۶T گران‌قیمت‌تر است. این گوشی واقعا تا آن زمان گران‌قیمت‌ترین گوشی بود که شرکت چینی قبل از تولد ۵ سالگی خود راهی بازار کرد اما وان‌پلاس ۷ پرو با عملکرد بی‌نظیری که داشت توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. تمام این‌ها در حالی بود که این گوشی قیمت مناسبی هم داشت.

وان‌پلاس ۷ پرو یک گوشی واقعا زیبا و چشم‌نواز بود. از قابلیت‌های بسیار خوبی هم در آن استفاده شده بود که از جمله این موارد می‌توان به نمایشگر با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز با فناوری Fluid AMOLED اشاره کرد که هر سال جز بهترین نمایشگرها نیز قرار می‌گیرد. نوع فناوری حافظه‌ی این گوشی هم UFS 3.0 بود که سرعت بسیار بالایی داشت و به‌تازگی به استاندارد حافظه‌ی داخلی در گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده بود. وان‌پلاس ۷ پرو یک مشخصه‌ی بسیار جالب دیگر هم داشت و آن، دوربین سلفی پاپ آپ آن بود که باعث می‌شد کاربر یک تجربه‌ی تمام صفحه از گوشی خود داشته باشد. جذابیت این محصول به قدری بالا بود که شاهد عرضه‌ی آن در بازار آمریکای شمالب نیز بودیم تا بدین ترتیب وان‌پلاس ۷ پرو اولین گوشی شرکت لقب بگیرد که در این بازار به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد باید وان‌پلاس ۷ پرو را نقطه شروعی در نظر بگیریم برای اینکه وان‌پلاس از شرکتی با ماهیت تولیدکننده‌ی پرچم‌دار مدرن با قیمت مناسب به شرکتی تبدیل شود که پرچم‌داران قدرتمندی را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی راهی بازار می‌کند و می‌تواند با بهترین‌ها به رقابت بپردازد. بعد از وان‌پلاس سری ۷ بود که شرکت چینی قیمت محصولات خود را به شکل محسوسی افزایش داد (همزمان با سری ۸).

۷. وان‌پلاس نورد

وان‌پلاس نورد

در سال ۲۰۲۰، وان‌پلاس از اولین گوشی خود با نامی جدید رونمایی کرد. البته نام وان‌پلاس همچنان در کنار آن دیده می‌شد اما دیگر خبری از عدد نبود چرا که شرکت چینی بعد از ۴ سال به فکر تولید گوشی میان‌رده افتاد تا بتواند کاربران بیشتری را به خود جذب کند. این گوشی وان‌پلاس نورد نام داشت که در دسته‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی شرکت دسته‌بندی می‌شد. به نظر می‌رسد برند نورد در آینده فقط به گوشی‌های این شرکت محدود نشود و به صورت کلی مخصوص میان‌رده‌ها باشد. حال چه محصولات دیگری قرار است با این پسوند راهی بازار شوند هنوز مشخص نیست. با این حال این سری از گوشی‌ها با توجه به آنچه که تاکنون شاهد بودیم از لحاظ عملکرد کلی بسیار عالی هستند با این تفاوت که اندکی از قابلیت‌های آن‌ها به نسبت پرچم‌دارها کاسته شده و قیمت بسیار معقولی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وان‌پلاس نورد از حیلی جهات کاربران را به یاد گوشی‌های ابتدایی وان‌پلاس می‌انداخت. یعنی محصولی بسیار خوب و باکیفیت با قدرت سخت‌افزاری مطلوب و قابلیت‌های متعدد اما با قیمت بسیار پایین به شکلی که تقریبا بسیاری از کاربران با بودجه‌ی محدود توانایی خرید آن را داشتند. وان‌پلاس به‌تازگی در حال تبدیل شدن به شرکتی با پرچم‌دارهای گران‌قیمت بود اما تصمیم گرفت با نورد، اندکی ذهن کاربران را از قیمت بالای پرچم‌داران سری ۸ خود دور کند و موفق هم شد.

تنها نکته‌ی منفی که در رابطه با وان‌پلاس نورد وجود داشت این بود که این محصول در نقاط مختلف جهان در دسترس قرار نگرفت. برای مثال در آمریکا نه نوردی راهی بازار شد و نه جانشین آن. در واقع شرکت چینی اصلا وان‌پلاس نورد را راهی بازار آمریما نکرد و این موضوع برای وان‌پلاس نورد ۲ هم تکرار شد. در سایر نقاط جهان این گوشی را می‌توان با قیمت تقریبا ۳۵۰ الی ۴۰۰ دلار خریداری کرد. با این قیمت کاربران به محصولی بسیار زیبا با تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۶۵G به همراه ۶/۸/۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم، نمایشگر ۹۰ هرتزی، باتری ۴۱۱۷۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژر ۳۰ واتی دسترسی خواهند داشت.

۸. همکاری با هسل‌بلاد در طراحی سنسور دوربین

همکاری با هسل‌بلاد در طراحی سنسور دوربین

از زمانی که وان‌پلاس وان راهی بازار شد تا سال گذشته شرکت چینی نتوانست در زمینه‌ی دوربین با بهترین‌های بازار رقابت کند. در واقع همه‌چیز عالی و در بهترین حالت خود قرار داشت. از کیفیت ساخت گرفته تا قدرت سخت‌افزاری، کیفیت نرم‌افزار، مصرف انرژی، دوام بالا و به طور کلی هرچه که از یک گوشی هوشمند انتظار می‌رفت در گوشی‌های وان‌پلاس دیده می‌شد اما وقتی به دوربین می‌رسیدیم می‌دیدیم که شرکت‌های بزرگ نظیر سامسونگ، اپل، هواوی و حتی شیائومی با اختلاف از این شرکت عملکرد بهتری داشتند. مهم نبود وان‌پلاس تا چه اندازه روی توانایی‌های دوربین گوشی‌هایش کار می‌کند، در نهایت آنچه که روانه‌ی بازار می‌شد خیلی عملکرد خوبی در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری نداشت.

اما در سال ۲۰۲۱ شاهد اتفاق بزرگی بودیم. وان‌پلاس در بخش دوربین تصمیم گرفت سیاست جدیدی را در پیش بگیرد. در درجه‌ی اول شرکت چینی همکاری خود را با برند دوربین افسانه‌ای یعنی هسل‌بلاد اعلام کرد. این همکاری باعث شد وان‌پلاس بتواند نرم‌افزار خود را به‌گونه‌ای بکار بگیرد که در نمایش رنگ‌ها، دوربین گوشی‌هایش عملکرد بسیار بهتری به نسبت نسل قبل داشته باشند.

در درجه‌ی دوم شاهد رونمایی از گوشی‌های سری وان‌پلاس ۹ بودیم که گل سر سبد آن، وان‌پلاس ۹ پرو بود. محصولی که بهترین دوربین را در بین تمام گوشی‌هایی که تاکنون شرکت چینی ساخته بود داشت. این اولین‌باری بود که شاهد عرضه‌ی پرچم‌داری از وان‌پلاس بودیم که نه تنها می‌توانست از لحاظ دوربین با بسیاری از رقبای خود رویارویی کند بلکه توانست در برخی از زمینه‌ها آن‌ها را شکست دهد و این دستاورد بسیار بزرگی برای این شرکت به حساب می‌آمد. بعد از سال‌ها عملکرد ناامیدکننده، وان‌پلاس توانست بالاخره مدعی شود پرچم‌داری ساخته که می‌تواند به خوبی گوشی‌های سامسونگ، اپل و بسیاری از گوشی‌های قدرتمند دیگر عکاسی و فیلم‌برداری کند.

البته پرسشی که وجود دارد این است؛ تا چه اندازه وان‌پلاس می‌تواند در این زمینه به عملکرد خوب خود ادامه دهد و پیشرفت کند؟ امیدواریم این همکاری با برند هسل‌بلاد برای وان‌پلاس خوش‌یمن باشد و هر سال شاهد پیشرفت شرکت در این زمینه باشیم.


بدترین دوران وان‌پلاس


۱. سو تفاهمی که دردسرساز شد

“Smash The Past” and “Ladies First”

وان‌پلاس در بازاریابی هر ریسکی که بود را می‌پذیرفت بدون اینکه به عواقل آن بیاندیشد. البته این موضوع به صورت دائمی در طول این هشت سال برای شرکت مشکل‌ساز نشد اما وجود دارند زمان‌هایی که وان‌پلاس به صورت موقت به دردسر افتاد. بین تبلیغات تلویزیونی عجیب و غریب شرکت و تلاش‌های جالب آن برای جذب مخاطب، وان‌پلاس شرکتی بوده که همیشه تلاش کرد متفاوت اما خلاقانه و نوآورانه ظاهر شود و این موضوع هنوزم که هنوزه در سیاست‌های آن دیده می‌شود.

با این حال وان‌پلاس در همان زمان‌های قدیم، دو تلاش بسیار ناموفق در بازاریابی داشت. اولین مورد، شعار Smash The Past (به‌معنای گذشته را خرد کن) بود که درست در زمان رونمایی از وان‌پلاس وان شاهد آن بودیم. این شعار تبلیغاتی کاربران از کاربران خواسته بود فیلمی ضبط کرده که در آن در حال خرد کردن گوشی کنونی خود هستند. در عوض آن‌ها شاید شانس این را پیدا می‌کردند که گوشی وان‌پلاس وان را با قیمت ۱ دلار خریداری کنند. متاسفانه مردم این موضوع را متوجه نشدند و نفهمیدند دقیقا منظور وان‌پلاس از «شانس این را پیدا کنند» چیست. در نتیجه گوشی کنونی خود را نابود کردند به امید اینکه وان‌پلاس در عوض به آن‌ها یک گوشی هدیه دهد اما این اتفاق رخ نداد. در نهایت فکر می‌کنید چه اتفاقی رخ داد؟ ۱۴۰٫۰۰۰ نفر گوشی خود را نابود کردند اما فقط به ۱۰۰ نفر از آن‌ها به ازای پرداخت ۱ دلار، گوشی وان‌پلاس وان داده شد.

مدت زمان زیادی از این اتفاق نگذشته بود که وان‌پلاس برای جبران کار اشتباهی که کرد تصمیم گرفت با یک شعار دیگر وارد شود. این شعار که Ladies First (خانم‌ها مقدم هستند) نام داشت باز هم یک اشتباه بزرگ از سوی وان‌پلاس بود. در این تبلیغ از خانم‌های عضو مجموعه‌ی وان‌پلاس خواسته شده بود تا یک تصویر از خود به همراه لوگوی وان‌پلاس به اشتراک بگذارند که با اینکار این شانس را پیدا می‌کردند که به خرید یک گوشی وان‌پلاس وان دعوت شوند. افرادی هم که نباید در این چالش شرکت می‌کردند (در واقع یعنی مردها) باید این تصاویر را لایک می‌کردند که به نظر می‌رسد می‌دانید چه اتفاقی در نتیجه‌ی این موضوع رخ داد. بنابراین خیلی به آن نمی‌پردازیم.

۲. Cyanogen OS

Cyanogen OS

CyanogenMod که بعدها به Lineage OS تغییر نام پیدا کرد یک رام سفارشی برای اندروید بود. از آن جایی که این رام بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت، بسیاری از کاربران از این بابت که وان‌پلاس وان با رابط کاربری Cyanogen OS راهی بازار شد هیجان‌زده شدند. با در نظر گرفتن محبوبیتی که وان‌پلاس وان در بین کاربران داشت، این موضوع نه تنها برای .Cyanogen Inc بلکه برای کاربران ROM هم یک شرایط کاملا عالی محسوب می‌شد. اما طولی نکشید که ورق برگشت.

.Cyanogen Inc به دلیل ضعف مدیریتی تصمیمات نادرست بسیار زیادی را اتخاذ کرد که در نتیجه باعث شد رابطه‌ی آن با وان‌پلاس به طور کامل قطع شود. در نتیجه‌ی این قطع همکاری بود که رابط کاربری Oxygen OS متولد شد و هنوزم که هنوزه شاهد این رابط در گوشی‌های شرکت چینی هستیم. البته باید این قطع همکاری را به نوعی به فال نیک هم گرفت چون Oxygen OS واقعا رابط شگفت‌انگیزی است که قطعا کار با آن برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

اما بیایید از موضوع منحرف نشویم. پرسش اینجاست که چرا .Cyanogen Inc با وان‌پلاس قطع همکاری کرد؟ در حقیقت مشکل از جایی شروع شد که .Cyanogen Inc با یکی از رقبای وان‌پلاس قراردادی را امضا کرد که به آن شرکت حق انحصاری استفاده از رابط Cyanogen OS را می‌داد. در آن زمان همه‌ی کاربران این موضوع را خیانت این شرکت به وان‌پلاس تلقی کردند و همین موضوع هم باعث قطع همکاری بین دو شرکت شد.

همانطور که گفته شد این تصمیم در نهایت به تولد Oxygen OS منجر شد و در واقع به‌نوعی باید گفت نمی‌شد آن را نقطه‌ی تاریک زندگی وان‌پلاس بدانیم اما شرکت چینی سر این موضوع ضربه دید. وان‌پلاس از همان ابتدا هم نباید اصلا با .Cyanogen Inc وارد همکاری می‌شد که چنین اتفاقی برایش رخ دهد. چرا که مدیرعامل این شرکت کاملا بی‌تجربه و دست و پا بسته بود و از همان ابتدا هم نباید وان‌پلاس آن را شریک خوبی برای پیشرفت در نظر می‌گرفت. در وصف حال و اوضاع مدیرعامل این شرکت ذکر همین نکته کافی است که زمانی مدعی شد Cyanogen  به تدریج می‌تواند کنترل اندروید را از گوگل بگیرد. شاید متوجه شده باشید که چرا این مورد را نقطه‌ی تاریکی در سرگذشت وان‌پلاس می‌دانیم.

۳. وان‌پلاس ۲

وان‌پلاس 2

اگرچه بسیار سخت است بخواهیم یکی از پرچم‌دارانی را که وان‌پلاس تاکنون تولید کرده به عنوان یک تلاش نافرجام یا بد توصیف کنیم اما در این بین نام یک پرچم‌دار دیده می‌شود. در رابطه با وان‌پلاس ۲ صحبت می‌کنیم که طبق گفته‌های کاربران و بررسی‌کنندگان، بدترین پرچم‌دار بوده که تاکنون از سوی وان‌پلاس شاهد بودیم.

اگرچه از لحاظ قابلیت‌های ظاهری شباهت بسیار زیادی بین این گوشی و مدل فوق‌العاده محبوب و موفق نسل قبل یعنی وان‌پلاس وان وجود داشت اما به طور کلی این گوشی نه تنها پیشرفت چشمگیری نداشت بلکه در یک سری از بخش‌ها حتی ضعیف‌تر از وان‌پلاس وان ظاهر شد.

یکی از اتفاقات منفی که در این گوشی وجود داشت عدم بهره‌مندی از قابلیت NFC بود. درحالی که نسل قبل از آن بهره می‌برد و اصلا دلیلی وجود نداشت که شرکت چینی بخواهد آن را در مدل جدید حذف کند‌. البته خود وان‌پلاس در دفاع از اقدامش گفت که فقط تعداد کمی از کاربران از این قابلیت بهره بردند و به همین خاطر تصمیم گرفت تراشه‌ی مربوطه را در مدل جدید استفاده نکند. حال نکته‌ی جالب اینجاست که حرف وان‌پلاس اصلا منطقی نبود‌‌. اول اینکه وقتی هنوز کاربرانی هستند که از این قابلیت بهره می‌برند، بنابراین حذف آن اصلا کار جالبی نیست. دوم اینکه اپل یک سال قبل از معرفی وان‌پلاس ۲ از سیستم پرداخت بدون تماس خود تحت عنوان Apple Pay رونمایی کرد. یعنی اپل که معمولا یک فناوری را زمانی که از سوددهی و پیشرفت آن آگاه نباشد در گوشی‌هایش استفاده نمی‌کند تصمیم گرفت NFC را از گوشی‌هایش حذف نکند چون پرداخت بدون تماس در حال همه‌گیر شدن بود.

اما موردی که قصد داریم در ادامه بگوییم بسیار جالب‌تر است. وان‌پلاس گوشی پرچم‌دار خود را به پورت USB-C مجهز کرد. شاید با خود بگویید این موضوع چگونه می‌تواند یک مشکل به حساب بیاید اما حقیقت این است که واقعا این قضیه مشکل‌ساز شد. البته خود پورت مشکلی نداشت، فقط وان‌پلاس کابلی را به همراه گوشی درون جعبه قرار داد که به صورت کامل از USB-C پشتیبانی نمی‌کرد. در نتیجه کاربران هنگامی که قصد انتقال اطلاعلات از گوشی به تبلت داشتند حسابی به مشکل برخوردند. وان‌پلاس خیلی خوش‌شانس بود که توانست از این مخمصه‌ها جان سالم به در ببرد. بخشی از موفقیت‌های وان‌پلاس بعد از این شکست تلخ و همچنین جلب دوباره‌ی رضایت کاربران به خاطر وان‌پلاس ۳ بود که بی‌نظیر بود و توانست وان‌پلاس را برای همیشه سر زبان‌ها بیندازد. جا دارد بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که این گوشی حدودا چهارسال به طور کامل از سوی شرکت پشتیبانی شد. در واقع بهتر است بگوییم چهار نسخه‌‌ی مختلف اندروید را هم دریافت کرد.

۴. تصمیمات اشتباه

“Never Settle” turns into “Settle Sometimes”

از زمان اولین نولد وان‌پلاس تاکنون، شعار این شرکت Nver Settle بود به این معنا که همیشه به دنبال بهترین باشید و به یک چیز معمولی قانع نشوید. همین شعار بود که در واقغ از همان روز اول سر لوحه‌ی کار شرکت چینی قرار گرفت. عملکرد وان‌پلاس آنقدری خوب بود که این شعار حتی روی ذهن کاربران نیز تاثیر خود را گذاشت و آن‌ها دیگر انتظاری متفاوت از وان‌پلاس داشتند. شرکت باید هر سال محصولی را راهی بازار می‌کرد که در اکثر زمینه‌ها به نسبت نسل گذشته پیشرفته‌تر باشد در غیر این صورت با واکنش منفی کاربران روبرو می‌شد.

اما در طول این هشت سال پراتفاق، این شعار انگیزشی اما پرمسئولیت گهگاهی در جهت عکس تمایلات شرکت بکار گرفته شد. یعنی بوده زمان‌هایی که وان‌پلاس واقعا بهترین نبود و همین موضوع واقعا سر و صدای کاربران آن را درآورد. در ادامه به تعداد کمی از این موارد اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد مهم‌ترین تصمیمات اشتباهی هستند که وان‌پلاس در طول این هشت سال اتخاذ کرده است. البته فراموش نکنید این تصمیمات اشتباه فقط به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود.

  • حذف NFC از وان‌پلاس ۲
  • عدم عرضه‌ی شارژر بی‌سیم برای سال‌های متوالی
  • گفتن این حرف به کاربران که «یاد بگیرید ناچ را دوست داشته باشید» (!) زمانی که وان‌پلاس ۶ با ناچ روی نمایشگر مورد انتقاد قرار گرفت.
  • حذف جک هدفون از گوشی وان‌پلاس ۶T بعد از اینکه خود شرکت بقیه را بعد از انجام این کار به مسخره گرفت.
  • عدم بهره‌مندی پرچم‌داران این شرکت از استاندارد مقاومتی ضد آب برای سال‌های متوالی
  • افزایش قیمت گوشی‌ها بعد از شناخته‌تر شدن

همانطور که گفته شد تصمیمات اشبتاه شرکت فقط به این شش مورد خلاصه نمی‌شود اما هدف این است که بگوییم گاهی اوفات اگر کاربران هم می‌خواستند به شعار Never Settle پایبند باشند، این وان‌پلاس بود که آن‌ها را ناامید می‌کرد. هرچند مواردی مثل این طبیعتا در تاریخ هر شرکتی دیده می‌شود و به همین خاطر سعی می‌کنیم خیلی وان‌پلاس را برای این موضوع سرزنش نکنیم.

۵. روند کاملا سینوسی در انتشار آپدیت

روند کاملا سینوسی در انتشار آپدیت

مسئله‌ی آپدیت نرم‌افزاری طی چند سال اخیر اهمیت ویژه‌ای در بین کاربران پیدا کرد چرا که شرکت‌ها به واسطه‌ی همین آپدیت‌هاست که قابلیت‌های جذاب را بدون اینکه نیازی به خرید گوشی جدید باشد به محصولات خود اضافه می‌کنند. البته اگرچه صحبت‌هایی در این رابطه وجود دارد مبنی براینکه شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند از طریق همین آپدیت‌هاست که گوشی‌ها را کند می‌کنند اما با این حال این موضوع آنقدر جدی است که LG به خاطر عملکرد ضعیف در این بخش مجبور شد از بازار موبایل خارج شود.

اما در رابطه با وان‌پلاس هم موضوع تقریبا باید گفت همیشه به همین شکل بوده است. شرکت چینی در سال ۲۰۱۸ به سرتیتر خبرها تبدیل شد چرا که آپدیت اندروید ۹.۰ را برای وان‌پلاس ۶ در طول مدت ۴۰ روز منتشر کرد. در آن زمان وان‌پلاس به یکی از اولین شرکت‌هایی تبدیل شد که اندروید جدید را سریع‌تر از تمام شرکت‌ها برای گوش غیر پیکسلی خود عرضه کرد. وان‌پلاس ۶T هم کمی بعد از آن با اندروید ۹.۰ به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض راهی بازار شد تا کاربران کاملا در این زمینه امیدوار شوند.

در سال ۲۰۱۹ اما اوضاع تغییر کرد. همزمان با انتشار اندروید ۱۰، وان‌پلاس درجا زد. اگرچه تنها ۱۸ روز بعد از معرفی اندروید ۱۰، شرکت چینی نسخه‌ی دهم رابط کاربری Oxygen OS را طراحی و برای پرچم‌داران آن زمان یعنی سری وان‌پلاس ۷ عرضه کرد و رکورد قبلی خود را به مدت ۲۲ روز جابه‌جا کرد اما این روند بارها و بارها آغاز و متوقف شد چرا که هربار آپدیت‌ها یک مشکل و باگ را به گوشی‌های این شرکت اضافه می‌کردند و وان‌پلاس هم مجبور بود روند انتشار را متوقف کند.

بعد از این وان‌پلاس اندروید ۱۰ را رسما برای گوشی‌های وان‌پلاس ۶ و ۶T عرضه کرد اما مجبور شد روند انتشار آپدیت برای این گوشی‌ها را هم بارها متوقف کند چرا که گزارشات زیادی مبنی بر وجود باگ منتشر شد. این مشکل حتی امسال و با عرضه‌ی سری وان‌پلاس ۹ هم حل نشد چرا که دیدیم رابط کاربری Oxygen OS 12 تا چه اندازه پرمشکل بوده و به اصطلاح باگ دارد.

به نظر می‌رسد وان‌پلاس مسئله‌ی آپدیت نرم‌افزاری را بسیار بیشترا از آنچه که باید جدی گرفت. اگرچه این موضوع اهمیت خیلی زیادی دارد اما قرار نیست شرکتی بدون در نظر گرفتن کیفیت، فقط سرعت انتشار آپدیت را افزایش دهد چون در این صورت تجربه‌ی کاربری کاملا منفی خواهد بود. طبیعتا کاربران خوشحال و متشکر وان‌پلاس که از بابت دریافت خیلی زود آپدیت‌ها حتی زودتر از پرچم‌دارهای مطرح بازار رضایت دارند اگر بدانند با اندکی صبر و تحمل می‌توانند نسخه‌ی بدون مشکل و پایداری را دریافت کنند قطعا منتظر خواهند ماند.

البته وان‌پلاس در عرضه‌ی تعداد آپدیت هم روند مشخصی نداشت. این شرکت یک‌بار یکی از محصولاتش را به مدت چهار دوره به سیستم‌عامل جدید آپدیت کرد، یک‌بار دو دوره و بار دیگر هم فقط یک دوره. البته امسال وان‌پلاس اعلام کرد قصد دارد پرچم‌دارانش را به مدت سه‌سال، میان‌رده‌هایش را به مدت دو سال و گوشی‌های اقتصادی را هم به مدت یک سال به سیستم‌عامل جدید آپدیت کند. حال باید دید چه پیش می‌آید.

۷. تعداد زیاد گوشی‌های سری وان‌پلاس ۷

تعداد زیاد گوشی‌های سری وان‌پلاس 7

وان‌پلاس هر سال از یک یا نهایتا دو پرچم‌دار رونمایی می‌کرد و به همین خاطر تعداد زیادی از کاربران می‌دانستند چه مدلی را خریداری کنند که نیازشان را بهتر از دیگری برطرف کند. تا زمانی که وضعیت اینطور پیش می‌رفت همه چیز خوب به نظر می‌رسید. در سال ۲۰۱۸ هم از سه مدل گوشی در یک سری رونمایی شدند که شامل وان‌پلاس ۶، ۶T و ۶T مک لارن ادیشن می‌شد. اما شرکت چینی در سال ۲۰۱۹ کاربران را غافلگیر کرد. این‌بار وان‌پلاس نه یک مدل، نه دو مدل بلکه شش مدل گوشی از یک سری را رونمایی و راهی بازار کرد که در ادامه می‌توانید نام آن‌ها را مشاهده کنید.

  • ماه مه ۲۰۱۹ – وان‌پلاس ۷
  • ماه مه ۲۰۱۹ – وان‌پلاس ۷ پرو
  • ماه آگوست ۲۰۱۹ – وان‌پلاس ۷ پرو ۵G
  • ماه سپتامبر ۲۰۱۹ – وان‌پلاس ۷T
  • ماه امتبر ۲۰۱۹ – وان‌پلاس ۷T پرو
  • ماه نوامبر ۲۰۱۹ – وان‌پلاس ۷T پرو ۵G مک لارن ادیشن

همانطور که مشاهده کردید، شش مدل مختلف از سری وان‌پلاس ۷ فقط در یک سال رونمایی و راهی بازار شد که قطعا کاربران را در انتخاب و خرید گیج می‌کرد. جالب است بدانید این شش گوشی هر کدام در بازارهای خاصی در دسترس بودند و اینطور نبود که مثلا تمام آن‌ها را در چند بازار محدود شاهد باشیم. برای مثال در حالی که دو مدل در اروپا به فروش می‌رفت، دو مدل دیگر از بازار آسیا در دسترس قرار داشتند اما برای اروپا عرضه نشدند. همین موضوع سبب شد کاربران کاملا در انتخاب سردرگم باشند و نتوانند تصمیم درستی بگیرند. هرچند هر شش مدل واقعا گوشی خوبی بودند و اینطور نبود که مثلا با انتخاب یک مدل دیگر کاربران ضرر کنند یا پشیمان شوند.

در سال ۲۰۲۰ هم تعداد گوشی‌های شرکت افزایش پیدا کرد اما این‌بار گوشی‌های میان‌رده هم به سبد محصولات آن اضافه شد. در سال ۲۰۲۱ هم شرکت همین رویه را در پیش گرفت اما خوشبختانه برخلاف سال ۲۰۱۹ دیگر تعداد زیادی پرچم‌دار شاهد نبودیم بلکه گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده هم رونمایی و راهی بازار شدند که از جمله این موارد می‌توان به وان‌پلاس نورد ۲ و مدل‌های مختلف از این خانواده اشاره کرد. بدین ترتیب حداقل تشخیص مدل‌ها از هم راحت‌تر شد. هرچند یکی از همین گوشی‌ها، بدترین دوران بعدی وان‌پلاس را رقم زد.

۷. وان‌پلاس نورد Nord N10 و N100

وان‌پلاس نورد Nord N10 و N100

در ابتدای متن رونمایی از سری «نورد» را یکی از بهترین دوران تاریخ وان‌پلاس خطاب کردیم چرا که شرکت چینی در ابتدا فقط گوشی‌های پرچم‌دار تولید می‌کرد و اگرچه در این زمینه عملکرد موفقیت‌آمیزی هم داشت اما با گذشت زمان و افزایش قیمت پرچم‌دارها دیگر نمی‌توانست گوشی‌هایش را با قیمت مناسب راهی بازار کند و در نتیجه مجبور شد از سری جدیدی رونمایی کند که بتواند نام خود را سر زبان‌ها نگه دارد. اما این‌بار با گوشی‌هایی که ماهیت آن‌ها به گونه‌ای بود که باید قیمت ارزان‌تری می‌داشتند.

گوشی‌های سری وان‌پلاس نورد دقیقا با همین هدف راهی بازار شدند. اما جز همان وان‌پلاس نورد اوریجینال و البته وان‌پلاس نورد ۲، تقریبا هر گوشی دیگری که از این سری راهی بازار شد عملکرد بسیار بدی داشت و خرید آن با وجود گوشی‌های دیگر از شرکت‌های رقیب توجیه خاصی نداشت.

وان‌پلاس نورد اگرچه بسیاری از قابلیت‌های خوب را با قیمت پایین‌تر از پرچم‌دارها در اختیار کاربران قرار داد اما وان‌پلاس نورد N10 و N100 تقریبا هیچ یک از آن قابلیت‌های خوب را در خود نداشتند. برای مثال خبری از حسگر اثرانگشت درون صفحه نبود، طراحی زیبا و دلنشین گوشی‌های وان‌پلاس در ساخت این گوشی‌ها بکار گرفته نشد، حتی دیگر خبری از کلید مخصوص هشدار که به امضای کار وان‌پلاس تبدیل شده بود هم در این دو مدل دیده نشد. در واقع باید N10 و N100 را سوا از تمام محصولات وان‌پلاس بدانیم. گویا وان‌پلاس آن‌ها را طراحی نکرد چون جز نام و رابط کاربری از هیچ جهت دیگر به محصولات شرکت چینی شباهت نداشتند. البته حتی رابط کاربری هم چون به همراه اندروید نسل قبل همراه شد و فقط یک سال هم آپدیت می‌شد، ارزش خود را از دست داد. یعنی این گوشی‌ها برای خود شرکت هم آنقدر کم ارزش بودند که نه تنها آن‌ها را با اندروید قدیمی‌تر از نمونه‌ی موجود راهی بازار کرد بلکه تصمیم گرفت فقط یک‌سال از آن‌ها پشتیبانی کند.

وان‌پلاس در تولید نورد N100 خیلی از اوپو الهام گرفت. در واقع باید این گوشی را یک نمونه‌ی تغییر نام یافته‌ی اوپو A53 بدانیم که اندکی تغییرات جزئی هم در آن دیده می‌شود. حداقل نورد N200 اندکی وضعیت بهتری داشت و ارزش خرید آن به نسبت دو مدل یادشده بیشتر بود اما حتی این گوشی هم از لحاظ پشتیبانی مشخصات فنی وضعیت خوبی، حداقل آنطور که باید، ندارد.

۸. از دست دادن کارل پی

کارل پی

اواخر سال ۲۰۲۰ بود که هم‌بنیان‌گذار وان‌پلاس یعنی کارل پی این شرکت را ترک کرد. او یکی از جوان‌ترین افراد در وان‌پلاس به حساب می‌آمد و به خاطر ریسک‌های زیادی که می‌کرد شناخته می‌شد. او به همراه پیت لاو وان‌پلاس را تاسیس کرد اما در سال ۲۰۲۰ شرکت چینی را ترک و شرکت خود را تحت عنوان nothing (به‌معنای هیچ‌چیز) بنیان‌گذاری کرد. جدایی پی از وان‌پلاس عجیب و غیرمنتظره بود. به نظر می‌رسد یک‌جای کار می‌لنگد و وان‌پلاس در مسیر غلطی قرار دارد. در طول سال جاری بیشتر و بیشتر به این پی بردیم که واقعا وان‌پلاس در مسیر درستی قرار ندارد.

بعد از مدتی متوجه شدیم وان‌پلاس به وان‌پلاس ۲.۰ تغییر نام داده است. پیت لاو این تصمیم شرکت در رابطه با تغییر نام را در یک رویداد رونمایی از محصولات جدید اعلام کرد. بزرگ‌ترین تغییری که بعد از تغییر نام شرکت صورت گرفت این بود که به نظر می‌رسد روابط آن با شرکت اوپو بسیار بیشتر و محکم‌تر از قبل شده است به گونه‌ای که حتی گفته می‌شود قرار است رابط کاربری جدیدی با ترکیب رابط دو شرکت طراحی و در گوشی‌های این دو مورد استفاده قرار بگیرد که در نتیجه‌ی این کار، Oxygen OS به عنوان رابط کاربری وان‌پلاس کاملا از نو کدنویسی می‌شود. تیم تحقیق و توسعه‌ی هر دو شرکت در راستای این همکاری با یکدیگر ترکیب شده و به نظر می‌رسد حتی دفتر کار آن‌ها هم مشابه باشد. در واقع اکنون باید وان‌پلاس را اوپو و اوپو را وان‌پلاس بدانیم.

البته فعلا این همکاری به نتیجه‌ای که باید نرسیده است چرا که باز هم Oxygen OS 12 را شاهد بودیم. نه نام جدیدی در نظر گرفته شده و نه تغییر ظاهری خاصی پدید آمده است. البته عرضه‌ی این رابط هم مثل انفجار بمب بود. واکنش‌های منفی زیادی را بعد از یک تجربه‌ی پر از مشکل در گوشی‌های این شرکت شاهد بودیم تا جایی که وان‌پلاس مجبور شد جلوی انتشار آن را بگیرد. باز هم همان داستان‌های تکراری در حال وقوع هستند اما امیدواریم شرکت چینی که تا اینجای کار عملکرد خوبی در زمینه‌ی سخت‌افزار داشت بتواند در بخش نرم‌افزار هم عالی ظاهر شود.

فعلا فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم چه آینده‌ای در انتظار وان‌پلاس ۲.۰ خواهد بود. آیا این شرکت می‌تواند در سال ۲۰۲۲ با عملکرد خوب خود، نهمین سالگر تولد خود را به بهترین شکل ممکن جشن بگیرد یا شاهد نهمین مورد به عنوان بدترین دوره‌ی تاریخ این شرکت خواهیم بود.

منبع: AndroidAuthority

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 27 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها