آیبز نخستین تصحیح مسیر مریخ‌نورد «پشتکار» موفقیت‌آمیز بود - آی بز

مریخ‌نورد پشتکار برای نخستین بار از پیشرانه‌های اعماق فضای خود استفاده کرد تا ضمن تصحیح مسیر خود در مرحله‌ی کروز، راه خود را به سوی مریخ ادامه دهد.
پشتکار، هسته‌ی اصلی مأموریت ۲٫۷ میلیارد دلاری مارس ۲۰۲۰ ناسا در روز جمعه ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد) و پس از ۱۵ روز از پرتاب، جهت خود را اصلاح کرد تا در مسیر مناسب برای رسیدن به مریخ قرار بگیرد.
اعضای تیم کنترل این مأموریت روز جمعه اعلام کردند در حالی که مارس ۲۰۲۰ در ۲۷ میلیون کیلومتری زمین قرار داشت، فضاپیمای حامل پشتکار به سوی مریخ، از هشت پیشران برای تصحیح مسیر استفاده کرده است. این مریخ‌نورد باید هر چند وقت یک بار تصحیح مسیر انجام دهد تا با قرار داشتن در مسیر درست، بتواند در روز ۱۸ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۳۰ بهمن ۱۳۹۹) به مریخ برسد.
طبق برنامه‌ریزی در طول مدت سفر به ۵ مأموریت تصحیح مسیر نیاز است تا این مریخ‌نورد بتواند به درستی در دهانه‌ی جِزِرو در سیاره‌ی سرخ فرود بیاید. چهار مرحله‌ی دیگر از آتش پیشران، برای ۲۸ سپتامبر (۷ مهر)، ۲۰ دسامبر (۳۰ آذر)، ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) و ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) برنامه‌ریزی شده است. همچنین در صورت نیاز یک فرصت پشتیبان در تاریخ ۱۷ فوریه (۲۹ بهمن) خواهد داشت، به همراه تلاش نهایی که در ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) و ۹ ساعت پیش از فرود خواهد بود.
پشتکار که در تاریخ ۳۰ جولای (۹ مرداد) پرتاب شد، به دنبال نشانه‌های حیات باستانی در مریخ است و به این منظور دهانه‌ی جِزِرو را می‌کاود که در گذشته دارای دریاچه و دلتای یک رودخانه بوده است. این مریخ‌نورد همچنین نمونه‌هایی را برای بازگردانی به زمین در مأموریت‌های آینده‌ی مریخ، جمع‌آوری می‌کند.
در مأموریت مارس ۲۰۲۰ فناوری‌های تازه‌ای نیز برای اکتشاف در سیارات دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هلیکوپتر نبوغ اشاره کرد که چندین روز پیش، نخستین عملیات شارژ آن انجام شد و قرار است عملکرد بالگردها را در جو رقیق مریخ آزمایش کند.
علاوه بر این، یکی از ابزارهای پشتکار، با نام ماکسی (MOXIE) یک درخت مصنوعی محسوب می‌شود و با گرفتن کربن‌دی‌اکسید از جو مریخ، آن را به اکسیژن تبدیل خواهد کرد. به گفته‌ی ناسا، نمونه‌ی بزرگ‌تر این ابزار در مأموریت‌های سرنشین‌دار مریخ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
عکس کاور: فضاپیمای حامل مریخ‌نورد پشتکار در فضای میان‌سیاره‌ای
Credit: NASA
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 146 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 20 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها