آیبز ناسا دلیل نورهای آبی عجیب در عکس شب زمین را توضیح داد - آی بز

یکی از فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تصویر شگفت‌انگیزی از زمین گرفته است که دو حباب نور آبی عجیب را در جو سیاره‌ی ما نشان می‌دهد.

این جفت حباب خیره‌کننده ممکن است ماورایی به‌نظر برسند اما در واقع، نتیجه‌ی دو پدیده‌ی طبیعی غیرمرتبط هستند که تصادفا، همزمان روی داده‌اند.

تصویری که ۹ اکتبر (۱۷ مهر) توسط رصدخانه‌ی علوم زمین ناسا منتشر شد، در واقع سال گذشته توسط یکی از اعضای مأموریت «اعزام ۶۶» (Expedition 66) و هنگام عبور ایستگاه فضایی بر فراز دریای جنوبی چین گرفته شده است.

اولین حباب نور که در پایین تصویر دیده می‌شود، یک صاعقه‌ی عظیم در خلیج تایلند است. رعد و برق معمولا از ایستگاه فضایی بین‌المللی به سختی قابل مشاهده است، چون معمولا با لایه‌های ضخیم ابر پوشیده می‌شود.

اما این صاعقه‌ی خاص در کنار یک شکاف دایره‌ای بزرگ بالای ابرها اتفاق افتاد که باعث شد دیواره‌های ساختار دیگ-مانند ابرها را روشن و یک حلقه‌ی درخشان تماشایی ایجاد کند.

نمای نزدیک صاعقه از نگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی

نمای نزدیک صاعقه از نگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی
Credit: NASA Earth Observatory

دومین حباب آبی که در سمت راست بالای تصویر دیده می‌شود هم در حقیقت نور ماه است. جهت‌گیری قمر طبیعی زمین نسبت به ایستگاه فضایی بین‌المللی، باعث شده است تا نورخورشید که توسط ماه بازتاب می‌یابد، مستقیما از جو سیاره بگذرد و آن را به یک لکه‌ی آبی روشن دارای هاله تبدیل کند.

به گفته‌ی رصدخانه‌ی زمین ناسا، این هاله ناشی از پراکندگی بخشی از نور ماه توسط ذرات ریز موجود در جو زمین است. رنگ‌های مختلف نور مرئی، طول موج‌های متفاوتی دارند که بر برهم‌کنش آن‌ها با ذرات اتمسفر تأثیر می‌گذارد. نور آبی با کوتاه‌ترین طول موج، بیشترین احتمال پراکندگی را دارد که باعث آبی شدن ماه در این تصویر شده است.

همین اثر باعث می‌شود که آسمان در طول روز آبی به‌نظر برسد: به گفته‌ی ناسا، طول موج‌های آبی نور خورشید بیشترین پراکندگی را دارند و بدین ترتیب برای چشم انسان قابل مشاهده‌تر می‌شوند.

در عکس ثبت شده از ایستگاه فضایی همچنین شبکه‌ی درخشانی از نورهای مصنوعی دیده می‌شود که تایلند را نشان می‌دهند. دیگر منابع شاخص آلودگی نوری در این تصویر هم شامل ویتنام و جزیره‌ی هاینان، جنوبی‌ترین منطقه‌ی چین می‌شوند؛ اگرچه این منابع نوری تا حد زیادی توسط ابرها پنهان شده‌اند.

بر اساس گزارش رصدخانه‌ی زمین، هاله‌ی نارنجی-رنگ موازی با انحنای زمین، لبه‌ی جو است که معمولا به‌عنوان «کرانه‌ی زمین» (Earth’s Limb) شناخته می‌شود.

عکس کاور: صاعقه و نور ماه در نمای شبانه‌ی زمین از ایستگاه فضایی
Credit: NASA Earth Observatory

منبع: Science Alert

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 86 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 19 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.