آیبز محققان گوگل تا ۱۰۰ تریلیون رقم عدد پی را محاسبه کردند - آی بز

«اما هاروکا ایوائو»، محقق گوگل کلاود، موفق شد رکورد سه سال پیش خود را برای تعداد ارقام محاسبه‌شده‌ی عدد پی ارتقاء دهد. این محقق در سال ۲۰۱۹ گفته بود که توانسته ۳۱.۴ تریلیون رقم از عدد پی را محاسبه کند. اما حالا اعلام کرده که به کمک همکارانش توانسته عدد پی را تا ۱۰۰ تریلیون رقم پیدا کند.

باید اشاره کنیم که پروژه‌ی محاسبه‌ی ارقام عدد پی در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ آغاز شد و محققان گوگل پس از ۱۵۷ روز در ماه مارس ۲۰۲۲ توانستند به رقم ۱۰۰ تریلیون از این عدد دست یابند. این تلاش در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۱ روز طول کشیده بود، اما پیدا کردن چنین تعداد از ارقام عدد پی نیازمند قدرت و توان محاسبه‌ی بی‌نظیری است که در کامپیوترهای گوگل شاهد آن هستیم. ایوائو اعلام کرد که برای پیدا کردن این ارقام از همان ابزارها و تکنیک‌های قبلی استفاده کرده است. اما این افزایش سرعت تحت تاثیر پیشرفت چشمگیر سیستم‌های گوگل کلود از جمله دستیابی به سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای در شبکه و تعادل بیشتر در قابلیت Persistent Disks بوده است.

گوگل عدد پی

نکته‌ی قابل توجه دیگر، حجم عظیم داده‌های پردازش شده برای محاسبه این تعداد از ارقام است. طبق خبرهای منتشر شده، سیستم‌های کامپیوتری گوگل در زمان رکورد قبلی حدود ۱۹ هزار ترابایت اطلاعات را پردازش کردند. اما اکنون این رقم به پردازش حدود ۸۲ هزار ترابایت داده رسیده که آماری فوق‌العاده در نوع خود محسوب می‌شود. غول موتور جست‌وجو در پستی که منتشر کرده سعی دارد به کاربران نشان دهد که ۱۰۰ تریلیون برای ما انسان‌ها چقدر بزرگ است.

گوگل می‌گوید اگر ۱۰۰ تریلیون اینچ نان و شیرینی را روی هم بگذارید، می‌توانید ۳۳۰۴ بار به ماه بروید و دوباره به زمین برگردید. این شرکت همچنین عدد به دست آمده را در ‌وب‌سایت منتشر کرده که محققان می‌توانند از طریق این لینک به آن دسترسی داشته باشند. باید دید که رکورد بعدی این عدد تا چند رقم خواهد بود و محققان این حوزه چطور آن را محاسبه خواهند کرد.

منبع: TheVerge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 11 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها