آیبز لپتاپ Vivobook X515EP-EJ338 در برابر IdeaPad 3 15ITL6؛ کدام مدل بهتر است؟ - آی بز

دو لپتاپ ایسوس Vivobook X515EP-EJ338 و لپتاپ لنوو IdeaPad 3 15ITL6 جزو لپتاپ‌های ارزان قیمت و اقتصادی موجود در سطح بازار به حساب می‌آیند. با این حال، از آنجایی که این دو لپ تاپ تفاوت آن چنان زیادی از جنبه‌ی قیمت با یکدیگر ندارند، کدام یک از این دو محصول برای خرید بهتر است؟ در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال مهم هستیم.

لپتاپ‌های اقتصادی؛ کاربردی و به احتمال زیاد جان سخت!

لپتاپ Vivobook X515EP-EJ338

لپتاپ ایسوس Vivobook X515EP-EJ338 و رقیبش که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم در دسته‌ی لپ تاپ‌های کم قیمت طبقه‌بندی می‌شوند. این مدل لپ تاپ‌ها صرفا برای کاربردهای عمومی، مالتی مدیا و انجام کارهای دانشجویی کاربرد دارد. در غیر این صورت، اگر از لحاظ بودجه با محدودیت خاصی روبه‌رو نیستید، بهتر است به سراغ لپتاپ‌های میان رده‌ی این دو برند بروید.

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO

۲۱,۴۰۰,۰۰۰

۱۸,۹۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-EJ408-i7 16GB 1HDD 512SSD MX330 - کاستوم شده

۳۴,۰۵۰,۰۰۰

تومان

با تمام این تفاسیر، دو لپ تاپی که قرار است آنها را به طور خلاصه مقایسه کنیم، در دسته‌ی مربوط به خودشان (اقتصادی) جزء بهترین‌ها محسوب می‌شوند. هر دو لپتاپ فروش بسیار خوبی دارند. ذکر این نکته هم الزامی است که نسخه‌های کاستوم شده‌ی متنوعی برای هر دو لپتاپ در سطح بازار ایران موجود بوده و به فروش می‌رسند. در نسخه‌های مختلف کاستوم شده، مشخصات فنی هم تغییر و تحول پیدا می‌کند. از همین رو در این مطلب، به سراغ مدل‌هایی می‌رویم که تحت عنوان مدل پایه شناخته می‌شوند.

مقایسه دو لپ تاپ Vivobook X515EP-EJ338 با لپ تاپ IdeaPad 3 15ITL6 در یک نگاه

لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس مدل VivoBook X515EP-EJ338 لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 1HDD MX350
ظرفیت حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت ۱ ترابایت
مدل پردازنده گرافیکی GeForce MX۳۳۰ GeForce MX۳۵۰
مشخصات اسپیکر اسپیکرهای داخلی SonicMaster دو اسپیکر داخلی استریو ۱.۵ وات دالبی
سیستم عامل
اندازه صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ ۱۵.۶ اینچ
توضیحات صفحه نمایش LED Backlit / روشنایی: , ۲۵۰ نیت / NTSC: ۴۵% / نسبت بدنه به نمایشگر : ۸۴% میزان روشنایی: ۲۵۰ نیت
سازنده پردازنده اینتل اینتل
مدل پردازنده ۱۱۳۵G۷ ۱۱۵۵G۷
محدوده سرعت پردازنده ۲.۸ گیگاهرتز و بیشتر ۲.۸ گیگاهرتز و بیشتر
فرکانس پردازنده تا ۴.۲ گیگاهرتز ۲.۵ تا ۴.۵ گیگاهرتز
حافظه Cache ۸ مگابایت ۸ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۸ گیگابایت ۸ گیگابایت
نوع حافظه RAM DDR۴ DDR۴
مشخصات حافظه داخلی SSD NVMe Gen ۳
سازنده پردازنده گرافیکی NVIDIA NVIDIA
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی دو گیگابایت دو گیگابایت
دقت صفحه نمایش ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – Full HD ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – Full HD
درایو نوری بدون درایو نوری بدون درایو نوری
توضیحات وبکم VGA camera دوربین با وضوح HD ۷۲۰p به همراه Privacy Shutter
مشخصات تاچ پد تاچ پد چند لمسی تاچ پد چند لمسی
توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi Wi-Fi ۵(۸۰۲.۱۱ac) (Dual band) ۱x۱ ۱۱ac, ۲x۲
توضیحات باتری دو سلولی با ظرفیت ۳۷ وات ساعت دو سلولی با ظرفیت ۳۸ وات ساعت
ابعاد ۳۶۰×۲۳۵×۲۰ میلی‌متر ۳۵۹.۲x۲۳۶.۵x۱۹.۹ میلی‌متر
اقلام همراه شارژر / دفترچه راهنما شارژر / دفترچه راهنما
درگاه‌های ارتباطی USB Wi-Fi HDMI Bluetooth جک ۳.۵ میلی‌متری صدا USB Wi-Fi شیار کارت حافظه HDMI Bluetooth جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
قابلیت‌های دستگاه صفحه نمایش مات وبکم اسپیکر صفحه نمایش مات وبکم اسپیکر
نوع صفحه نمایش TN TN
سایر توضیحات پردازنده مرکزی (CPU) ۴ هسته / ۸ رشته / دارای پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe ۴ هسته / ۸ رشته / دارای پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe
تعداد پورت USB Type-C یک عدد یک عدد
تعداد پورت USB 3.2 یک عدد یک عدد
تعداد پورت USB 2.0 دو عدد یک عدد
وزن ۱.۸ کیلوگرم ۱.۶۵ کیلوگرم

مقایسه از جنبه ظاهری

لپتاپ Vivobook X515EP-EJ338

طراحی کلی هر دو لپتاپ در نگاه اول شبیه به یکدیگر است. با این حال، این دو لپتاپ در بحث طراحی چند تفاوت جزئی با یکدیگر دارند. لپتاپ ایسوس صرفا به صورت تک رنگ (نقره‌ای) به فروش می‌رسد اما لپتاپ لنوو در قالب دو رنگ سرمه‌ای و خاکستری در بازار موجود است. همچنین، لپتاپ ایسوس وزن به نسبت بیشتری در مقایسه با لپتاپ دوم دارد که البته این تغییر وزنی (۲۰۰ گرم) چندان قابل توجه نیست.

طراحی کیبورد در مدل ایسوس به نسبت بهتر از لپتاپ لنوو است؛ چرا که دکمه‌های مربوط به جهت در لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 فشرده‌تر و به شکلی خارج از استانداردهای معمول در طراحی کیبورد روی صفحه کلید لپتاپ تعبیه شده است.

اندازه‌ی صفحه نمایش لپتاپ ایسوس Vivobook X515EP-EJ338 و رقیبش لپ تاپ لنوو IdeaPad 3 15ITL6 هر دو ۱۵.۶ اینچ است. همچنین در صفحه نمایش هر دو لپتاپ میزان روشنایی ۲۵۰ نیت دیده می‌شود. این دو لپتاپ از جنبه‌ی رزولوشن یا دقت صفحه نمایش هم از یک میزان یکسان (۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل) بهره می‌برند.

مقایسه از جنبه مشخصات فنی

لپتاپ ideapad 3 15ITL6

هر دو لپتاپ از تراشه‌ی اینتل نسخه Core i5 به عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کنند اما CPU لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 تحت عنوان ۱۱۵۵G7 نسل جدیدتری نسبت به پردازنده‌ی لپتاپ ایسوس (۱۱۳۵G7) محسوب می‌شود. با این اوصاف، محدوده سرعت و فرکانس پردازنده و همچنین حافظه‌ی کش هر دو لپتاپ یکسان است. با توجه به حافظه‌ی کش هشت مگابایت در هر دو لپتاپ، نمی‌توان انتظار داشت که این لپتاپ‌ها از پسِ کارهای سنگین و رندر تصاویر و ویدیوهای با کیفیت ۴K بر بیاید. با این حال برای کارهای سبک‌تر مثل ترید هر دو لپتاپ عالی به نظر می‌رسند.

هر دو لپتاپ از هشت گیگابایت رم DDR4 بهره می‌برند. با این حال، از جنبه‌ی ظرفیت حافظه‌ی داخلی لپتاپ ایسوس Vivobook X515EP-EJ338 از حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت برخوردار است؛ این موضوع در حالی است که لپتاپ لنوو IdeaPad 3 به جای SSD، از نسل قبلی یعنی هارد دیسک (HDD) برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کند.

در هر دو لپتاپ یک مدل حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی تعبیه شده که توسط شرکت انویدیا برای لپتاپ‌ها توسعه یافته است. با وجود این‌که ظرفیت هر دو کارت گرافیک ۲ گیگابایت است، گرافیک لپتاپ لنوو (GeForce MX350) یک پله بهتر از لپتاپ ایسوس (Geforce MX330) محسوب می‌شود. با تمام این اوصاف، هر دو کارت گرافیک نهایت می‌توانند خروجی با حداکثر کیفیتِ ۱۰۸۰ پیکسل را تحویل کاربر دهند. البته ناگفته نماند که هر دو محصول، به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع نوع Iris Xe اینتل مجهز شده‌اند.

مقایسه از جنبه اتصالات، دوربین وبکم و شبکه

هر دو محصول از استاندارد وای-فای ۵ بهره می‌برند. از طرفی، پورت HDMI نیز در هر دو لپتاپ قابل رویت است. با این حال، تفاوت‌هایی در تعداد پورت‌های USB بین دو لپتاپ دیده می‌شود. لپتاپ ideapad 3 15ITL6 دارای مجموعا ۳ درگاه USB یعنی یک عدد پورت USB 2.0، یک عدد پورت USB 3.2 و همچنین یک عدد پورت USB Type-C است؛ در حالی‌که لپتاپ Vivobook X515EP-EJ338 موجود در این مقاله مجموعا ۴ پورت USB یعنی دو عدد پورت USB 2.0، یک عدد پورت USB 3.2 و یک عدد پورت USB Type-C) است.

یک عدد وبکم در هر دو لپتاپ نصب شده است. با این حال، کیفیت دوربین لپتاپ لنوو به مراتب بهتر از کیفیت VGA لپتاپ ایسوس است. دوربین وبکم لپتاپ لنوو با دقت ۷۲۰ پیکسل به صورت HD می‌تواند پروسه‌ی ضبط را انجام دهد. همچنین در وبکم لپتاپ لنوو یک عدد شاتر هم دیده می‌شود. هر دو لپتاپ دارای تاچ پد چند لمسی است که تفاوت آنچنان بارز بین این دو جزء دیده نمی‌شود. ذکر این نکته هم الزامی است که هیچ یک از لپتاپ‌های موجود در این مقاله درایو نوری ندارند.

مقایسه از جنبه باتری

هر دو لپتاپ از یک باتری ۲ سلولی بهره می‌برند. در استفاده‌ی روتین از این محصولات می‌توان تا ۲ ساعت بدون نیاز به اتصال شارژر به پریز برق از لپتاپ استفاده کرد. با این اوصاف، لپتاپ ایسوس مورد بحث در این مقاله دارای آداپتور شارژ با توان ۴۵ وات است. در صورتی که لپتاپ لنوو Ideapad 3 15ITL6 توان آداپتور معادل ۶۵ وات دارد. این تفاوت باعث شده تا لپتاپ لنوو سریع‌تر شارژ شود.

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO

۲۱,۴۰۰,۰۰۰

۱۸,۹۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-EJ408-i7 16GB 1HDD 512SSD MX330 - کاستوم شده

۳۴,۰۵۰,۰۰۰

تومان

مقایسه از جنبه قیمت

در زمان نگارش و بررسی مقایسه‌ای بین این دو محصول، لپتاپ ایسوس Vivobook X515EP با اختلاف یک الی دو میلیون تومان، قیمت بیشتری نسبت به لپتاپ لنوو Ideapad 3 15ITL6 دارد. هر دو لپتاپ توسط شرکت‌های مختلف و معتبر تحت شرایط گارانتیِ حداقل ۱۸ ماهه به فروش می‌رسند.

لپ تاپ IdeaPad 3 15ITL6؛ برنده‌ی این رقابت اما با یک شرط!

IdeaPad 3 15ITL6

لپتاپ لنوو IdeaPad 3 15ITL6 چند ویژگی بارز دارد که آن را نسبت به رقیب جذاب‌تر می‌کند. دوربین وبکم بهتر، حافظه‌ی یک ترابایت HDD، سرعت شارژ بیشتر و همچنین تراشه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی جدیدتر از جمله مولفه‌هایی است که لپتاپ IdeaPad 3 را نسبت به لپتاپ ایسوس برتر نشان می‌دهد. اگر از این موارد و همچنین قیمت لپتاپ‌ها فاکتور بگیریم، می‌توان لپتاپ لنوو را بهتر از لپتاپ ایسوس دانست. هر چند، لپتاپ ایسوس در بحث عملکردی به دلیل وجود حافظه‌ی SSD سریع‌تر اطلاعات مختلف را انتقال می‌دهد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل VivoBook X515EP-EJ338

از دیگر نقطه قوت‌های لپتاپ ایسوس، وجود یک پورت USB بیشتر نسبت به لپتاپ لنوو است. برای حل این نقطه ضعف نه چندان حائز اهمیت می‌توان در آینده با خرید یک هاب چند پورت این موضوع را به آسانی حل و فصل کرد.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 1HDD MX350

سوال و جواب‌های رایج

عمری باتری Vivobook X515EP-EJ338 قوی‌تر است یا IdeaPad 3 15ITL6؟

باتری هر دو لپتاپ شبیه به هم بوده اما با کمی اختلاف، توان آداپتور لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 بهتر است.

آیا IdeaPad 3 15ITL6 دارای نور پس‌زمینه‌ی کیبورد است؟

خیر. نور پس‌زمینه‌ای برای این لپتاپ تعبیه نشده است.

بهترین لپ تاپ‌های اقتصادی ارزان قیمت کدام‌اند؟

لپتاپ‌های ایسوس Vivobook X515EP-EJ338 و لپتاپ لنوو IdeaPad 3 15ITL6 جزء بهترین لپتاپ‌های اقتصادی و ارزان محسوب می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 48 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 7 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.