آیبز لپتاپ Legion 5 15IAH7H در برابر TUF Dash F15؛ کدام مدل بهتر است؟ - آی بز

اگر به دنبال یک لپ تاپ میان رده‌ی قوی برای کارهای خود هستید، دو لتاپ Legion 5 15IAH7H و TUF Dash F15 جزء گزینه‌های بسیار خوبی برای شما می‌توانند محسوب شوند. به دلیل این که هر دو لپتاپ نام‌برده از جنبه‌ی مشخصات فنی و همچنین قیمت شبیه به هم هستند، در این مقاله قصد داریم این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم.

لپ‌تاپ‌های TUF Dash F15 و Legion 5 15IAH7H؛ میان‌رده‌های پر فروش بازار لپ تاپ

لپتاپ Tuf Dash F15

لپتاپ Legion 5 15IAH7H و همتای جذابش یعنی TUF Dash F15 جزء لپتاپ‌های میان‌رده‌ای هستند که فروش بسیار خوبی در سطح بازار دارند. از مهم‌ترین دلایل فروش این دو کالا می‌توان به قدرت بسیار بالای آنها در بحث عملکردی اشاره کرد. همچنین، برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی روزِ دنیا هم می‌توان روی این دو لپتاپ حساب ویژه‌ای را باز کرد.

با وجود این موضوع که قیمت لپتاپ‌ها دچار نوسان شدیدی در سال جاری شده، خرید لپتاپ‌های میان رده برای بسیاری از افراد توجیه بیشتری نسبت به خرید لپتاپ‌های ارزان با برچسب اقتصادی دارد؛ چرا که با خرید لپتاپ‌هایی مثل TUF Dash F15 می‌توان تا حداقل هفت سال به خوبی از لپتاپ بهره‌برداری کرد. البته به شرطی که به درستی از لپتاپ نگهداری شود!

دو لپتاپ Legion 5 15IAH7H و TUF Dash F15 علی رغم وجود شباهت‌های بسیار زیاد، چند تفاوت جزئی هم با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم این دو لپتاپ را از جنبه‌های مختلفِ ظاهری، مشخصات فنی، اتصالات، باتری و صد البته قیمت و ارزش خرید نسبت به نرخ کالا را بررسی خواهیم کرد.

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO

۲۱,۴۰۰,۰۰۰

۱۸,۹۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-EJ408-i7 16GB 1HDD 512SSD MX330 - کاستوم شده

۳۶,۶۰۰,۰۰۰

۲۹,۶۹۰,۰۰۰

تومان

با تمام این تفاسیر، دو لپ تاپی که قرار است آنها را به طور خلاصه مقایسه کنیم، در دسته‌ی مربوط به خودشان (میان رده) جزء بهترین‌ها محسوب می‌شوند. هر دو لپتاپ فروش بسیار خوبی دارند. ذکر این نکته هم الزامی است که نسخه‌های کاستوم شده‌ی متنوعی برای هر دو لپتاپ در سطح بازار ایران موجود بوده و به فروش می‌رسند. در نسخه‌های مختلف کاستوم شده، مشخصات فنی هم تغییر و تحول پیدا می‌کند. از همین رو در این مطلب، به سراغ مدل‌هایی می‌رویم که تحت عنوان مدل پایه شناخته می‌شوند.

مقایسه لپتاپ Legion 5 15IAH7H با TUF Dash F15؛ در یک نگاه

لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX517ZE-HN108 لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل Legion 5 15IAH7H-i7 16GB 1SSD RTX 3060
ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایت یک ترابایت
مدل پردازنده گرافیکی GeForce RTX ۳۰۵۰ GeForce RTX ۳۰۶۰
مشخصات اسپیکر دو اسپیکر دو واتی استریو Nahimic Audio
سیستم عامل
اندازه صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ ۱۵.۶ اینچ
توضیحات صفحه نمایش نرخ تازه‌سازی تصویر: ۱۴۴ هرتز روشنایی ۳۰۰ نیت / ۱۰۰% sRGB / نرخ به‌روزرسانی تصویر: ۱۶۵ هرتز / دارای قابلیت Dolby Vision / دارای قابلیت G-SYNC
سازنده پردازنده اینتل اینتل
مدل پردازنده ۱۲۶۵۰H ۱۲۷۰۰H
محدوده سرعت پردازنده ۲.۸ گیگاهرتز و بیشتر ۲.۸ گیگاهرتز و بیشتر
فرکانس پردازنده ۲.۳ تا ۴.۷ گیگاهرتز ۲.۳ تا ۴.۷ گیگاهرتز
حافظه Cache ۲۴ مگابایت ۲۴ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶ گیگابایت ۱۶ گیگابایت
نوع حافظه RAM DDR۵ DDR۵
مشخصات حافظه داخلی PCIe NVMe M.۲ ۲۲۸۰ PCIe ۴.۰x۴ NVMe
سازنده پردازنده گرافیکی NVIDIA NVIDIA
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی چهار گیگابایت شش گیگابایت
دقت صفحه نمایش ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – Full HD QHD|۲۵۶۰x۱۴۴۰
درایو نوری بدون درایو نوری بدون درایو نوری
توضیحات وبکم HD – ۷۲۰p دوربین با وضوح FHD ۱۰۸۰p همراه با E-Camera shutter جهت پوشاندن دوربین
مشخصات تاچ پد تاچ پد چند لمسی تاچ پد بدون دکمه (Buttonless) با پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی (Multi-touch) در ابعاد ۷۵×۱۲۰ میلی‌متر
توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi Wi-Fi ۶ Wi-Fi ۶E ۱۱ax, ۲x۲
توضیحات باتری چهار سلولی با ظرفیت ۷۶ وات‌-ساعت چهار سلولی با ظرفیت ۸۰ وات‌ ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع
ابعاد ۳۵۴×۲۵۱×۲۰.۷ میلی‌متر ۳۵۸.۸x۲۶۲.۳۵x۱۹.۹۹ میلی‌متر
اقلام همراه کیف ایسوس, دفترچه راهنما, شارژر, ماوس ایسوس آداپتور (شارژر) به همراه کابل برق / دفترچه راهنما
درگاه‌های ارتباطی USB LAN Wi-Fi HDMI Bluetooth Thunderbolt ۴ USB LAN Wi-Fi HDMI Bluetooth Thunderbolt ۴ جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
قابلیت‌های دستگاه صفحه نمایش مات کیبورد با نور پس زمینه وبکم اسپیکر صفحه نمایش مات کیبورد با نور پس زمینه وبکم اسپیکر
نوع صفحه نمایش WV IPS level panel
سایر توضیحات پردازنده مرکزی (CPU) ۱۰ هسته (شش هسته‌ی Performance و چهار هسته‌ی Efficient) و ۱۶ رشته ۱۴ هسته (۶ هسته‌ی Performance و ۸ هسته‌ی Efficiency) / ۲۰ رشته / فرکانس هسته‌های Performance معادل ۲.۳ تا ۴.۷ گیگاهرتز / فرکانس هسته‌های Efficiency معادل ۱.۷ تا ۳.۵ گیگاهرتز / دارای Intel Smart Cache
تعداد پورت USB Type-C ۲ عدد (با پشتیبانی از Thunderbolt ۴) دو عدد از نوع USB-C ۳.۲ Gen ۲ با پشتیبانی از Power Delivery ۱۳۵W و DisplayPort ۱.۴ و Data Transfer
تعداد پورت USB 4.0 یک عدد
تعداد پورت USB 3.2 سه عدد
تعداد پورت USB 3.0 ۲ عدد
وزن ۲ کیلوگرم ۲.۳۵ کیلوگرم

مقایسه از جنبه ظاهری

لپتاپ Legion 5 15IAH7H

با وجود این موضوع که ظاهر یک لپتاپ بیشتر به سلیقه‌ی کاربر مرتبط است، لپتاپ Legion 5 15IAH7H با کیبورد چند رنگِ خود، توجه بیشتری را نسبت به لپتاپ TUF Dash F15 جلب می‌کند. لپتاپ ایسوس هم دارای کیبورد با نور پس زمینه است اما طراحی زمخت این محصول، شاید به تبعِ اکثر خانم‌ها سازگار نباشد. لپتاپ لژیون ۵ به صورت تک رنگِ خاکستری و لپتاپ ایسوس TUF Dash F15 تنها در قالب رنگ مشکی تولید می‌شود.

از جنبه‌ی طراحی کیبورد، لپتاپ Legion 5 نسبت به رقیب خود یعنی TUF Dash F15 به چند دلیل ضعیف‌تر است. اول از همه، ارگونومی کیبورد ایسوس به مراتب بهتر بوده، چون تمامی دکمه‌ها به خصوص دکمه‌های جهت به شکلی درست روی صفحه کلید پیاده‌سازی شده اما در لپتاپ لژیون دکمه‌های جهت کمی از قالبِ صفحه‌ی کیبورد بیرون‌زدگی دارند. با وجود این که هر دو لپتاپ دکمه‌های Fn را به درستی در بالای دکمه‌های صفحه تعبیه کرده‌اند، لپتاپ ایسوس TUF Dash F15 چهار دکمه‌ی میانبر هم به پنل صفحه کیبورد برای راحتیِ بیشتر کاربر اضافه کرده است.

هر دو لپتاپ از صفحه نمایش یکسانِ ۱۵.۶ اینچ بهره می‌برند. با این وجود، چند تفاوت قابل توجه در صفحه‌ نمایش هر دو محصول دیده می‌شود. در ابتدا باید به نوع صفحه نمایش WV لپتاپ ایسوس اشاره کرد. لپتاپ لنوو در سمت مقابل دارای پنل IPS است. به طور کلی هر دو نوع صفحه نمایش نقطه قوت و ضعفِ مخصوص به خود را دارد اما اگر زاویه‌ی تماشا جزء اولویت‌های اول باشد، صفحه نمایش لپتاپ Legion 5 گزینه‌ی مناسب‌تری است. همچنین، دقت صفحه نمایش در لپتاپ لژیون از نوع QHD (2560×۱۴۴۰) بوده اما لپتاپ ایسوس TUF Dash F15 صرفا فول اچ‌دی با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ است. با توجه به نرخ به‌روز رسانی تصویر (۱۶۵ هرتز) و روشنایی تصویر (۳۰۰ نیت) لپتاپ لنوو می‌توان صفحه نمایش لپتاپ Legion 5 را بهتر دانست. با توجه به موارد گفته شده، برنده‌ی بخش طراحیِ این مطلب، لپتاپ Legion 5 است.

مقایسه از جنبه مشخصات فنی

لپتاپ TUF Dash F15

در بحثِ عملکرد پردازنده‌ی مرکزی هر دو لپتاپ مشابه به یکدیگر بوده و هر دو از پردازنده‌ی Intel – Core i7 مدل ۱۲۷۰۰H بهره می‌برند. حافظه‌ی کش یکسان (۲۴ مگابایت) و فرکانس ۲.۳ تا ۴.۷ گیگاهرتز موجب شده تا هر دو کالا در بحث مولتی تسک قدرتمند ظاهر شوند. علاوه بر این موضوع، ظرفیت حافظه‌ی رم در هر دو لپتاپ ۱۶ گیگابایت DDR5 است. همچنین، نوع حافظه‌ی داخلی SSD با ظرفیت یک ترابایتی هم در هر دو لپتاپ نصب شده که قابلیت ارتقا تا ۲ ترابایت را هم دارد.

تنها تفاوت این دو لپتاپ در بحث عملکرد و مشخصات فنی، به حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی دو محصول برمی‌گردد. لپتاپ لژیون از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 3060 با شش گیگابایت ظرفیت بهره می‌برد، در صورتی که لپتاپ ایسوس TUF Dash F15 از نسل قبلی پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا یعنی GeForce RTX 3050 با ظرفیت چهار گیگابایت استفاده می‌کند. بنابراین، برنده‌ی بخش مشخصات فنی هم بدون هیچ شک و شبهه‌ای، لپتاپ Legion 5 شرکت لنوو است.

مقایسه از جنبه اتصالات، دوربین وبکم و شبکه

لپتاپ Legion 5 15IAH7H

هر دو محصول از استاندارد وای-فای ۶ استفاده می‌کنند. همچنین، درگاه ارتباطی تاندربولت ۴ در هر دو کالا دیده می‌شود. با این اوصاف، لپتاپ Legion 5 دارای شش پورت USB بوده که در مقایسه با لپتاپ ایسوس که صرفا چهار پورت دارد به مراتب امتیاز بهتری محسوب می‌شود. یکی از پورت‌های مهم لپتاپ لنوو، وجود ۱ عدد USB4 است که در واقع پورت تاندربولت ۴ به حساب می‌آید. همچنین سه عدد پورت USB 3.2 در این لپتاپ دیده می‌شود اما لپتاپ ایسوس دو عدد پورت USB 3.0 دارد.

با وجود این که هر دو لپتاپ از یک وبکم بسیار خوب برخوردار هستند، وبکم موجود در لپتاپ لنوو Legion 5 با وضوح FHD 1080p به مراتب قدرتمندتر از وبکم لپتاپ ایسوس با وضوح HD 720p به نظر می‌رسد. همچنین یک شاتر محافظت کننده از حریم شخصی هم جهت پوشاندن دوربین در لپتاپ Legion 5 وجود دارد. تاچ پد هر دو لپتاپ از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و با یک طراحی بدون دکمه‌ در هر دو لپتاپ روبه‌رو هستیم. لپتاپ Legion 5 در این بخش هم نسبت به حریف در رتبه‌ی جلوتر می‌ایستد.

مقایسه از جنبه باتری

دو لپتاپ مورد بحث در این مطلب از جنبه‌ی باتری تقریبا مشابه به یکدیگر هستند. هر دو محصول از یک باتری چهار سلولی با ظرفیت ۸۰ وات-ساعت بهره می‌برند. به طور روتین می‌توان انتظار داشت در حالت باتری از هر دو لپتاپ بتوان ۲ الی ۴ ساعت استفاده کرد. با این وجود، لپتاپ Legion 5 از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار است.

مقایسه از جنبه قیمت

لپتاپ Legion 5 15IAH7H

لپتاپ Legion 5 15IAH7H بر اساس بررسی مشخصات فنی‌ که داراست، برای اکثر کاربرهایی که به دنبال یک لپتاپ میان رده‌ی خوب هستند ارزش خرید بسیار بالایی دارد. با این حال، لپتاپ ایسوس TUF Dash F15 هم متناسب با مشخصاتش، قیمت قابل قبولی را داراست. با این اوصاف، از آنجایی که لپتاپ لنوو Legion 5 صرفا به طور تقریبی ۲ میلیون تومان گران‌تر از TUF Dash F15 در سطح بازار به فروش می‌رسد، ارزش خرید لپتاپ لنوو طبیعتا بیشتر از لپتاپ ایسوس خواهد بود. هر دو لپتاپ توسط شرکت‌های معتبری مثل آواژنگ و سازگار تحت شرایط گارانتی ۲۴ ماهه فروخته می‌شوند.

لپتاپ Legion 5 15IAH7H؛ برنده‌ی بی‌چون و چرای این رقابت

لپتاپ Legion 5 15IAH7H

لپتاپ Legion 5 15IAH7H یکی از پرفروش‌ترین محصولات دنیای لپتاپ بازار ایران به حساب می‌آید. در این مقاله تلاش کردیم این لپتاپ را با یکی از گزینه‌های بسیار خوب شرکت ایسوس مقایسه کنیم. در نهایت هم به خوبی مشاهده کردیم که لپتاپ Legion 5 15IAH7H حتی روی کاغذ، چند قدم جلوتر از لپتاپ TUF Dash F15 است. از همین رو، خرید لپتاپ Legion 5 15IAH7H را می‌توان پیشنهاد کرد.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Legion 5 15IAH7H-i7 16GB 1SSD RTX 3060

برای افرادی که قرار است یک لپتاپ میان‌رده‌ی بسیار خوبی را خریداری کنند، ما به التفاوت ۲ میلیون تومان رقم آنچنان قابل توجهی محسوب نمی‌شود. همچنین، با خرید لپتاپ Legion 5 15IAH7H می‌توان تا مدت زمان بیشتری بدون دغدغه و نگرانی از لپتاپ کار کشید.

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO

۲۱,۴۰۰,۰۰۰

۱۸,۹۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-EJ408-i7 16GB 1HDD 512SSD MX330 - کاستوم شده

۳۶,۶۰۰,۰۰۰

۲۹,۶۹۰,۰۰۰

تومان

سوال و جواب‌های رایج

باتری لپتاپ Legion 5 15IAH7H قوی‌تر است یا TUF Dash F15؟

هر دو لپتاپ از یک باتری چهار سلولی با ظرفیت ۸۰ وات-ساعت بهره می‌برند. هر چند، لپتاپ لژیون ۵ از قابلیت شارژ سریع هم استفاده می‌کند.

آیا لپتاپ TUF Dash F15 دارای نور پس‌زمینه‌ی کیبورد است؟

بله. این لپتاپ صرفا از یک مدل نور پس‌زمینه‌ی کیبورد به رنگ سفید استفاده می‌کند.

آیا لپتاپ Legion 5 از تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند؟

بله. لپتاپ Legion 5 از یک پورت تاندربولت ۴ از طریق USB 4.0 پشتیبانی می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 53 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 12 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.