آیبز عکسی که ناسا از مأموریت فضایی چین گرفت - آی بز

ناسا در عملیات عادی پیمایش آسمان برای بررسی اجرام خطرناک که توسط سامانه‌ی دفاع سیاره‌ای انجام می‌شود، توسط تلسکوپ اطلس-ام‌ال‌او توانست فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین را هنگام دور شدن از زمین رصد کند.
برای بررسی خطر احتمالی خرده سیارک‌ها برای زمین، ناسا پروژه‌ای دارد که به «دفاع سیاره‌ای» موسوم است. اما دانشمندان این پروژه در روزهای گذشته متوجه چیزی غیرعادی شدند که به همان اندازه پر سرعت بود: فضاپیمایی که به سوی مریخ می‌رفت.
پس از بررسی، دانشمندان متوجه شدند شیء رصد شده فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین است که ۲۳ جولای توسط موشک Long March 5 برای آغاز مسیری هفت ماهه به سوی سیاره‌ی سرخ پرتاب شده بود. این فضاپیما از یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد تشکیل شده است و چین امیدوار است با استفاده از این تجهیزات نخستین مأموریت خود در مریخ را با موفقیت انجام دهد. هرچند در سال ۲۰۱۱ نیز چین با همکاری روسیه یک مدارگرد را به سمت مریخ پرتاب کرد اما این مأموریت با شکست مواجه شد.
همان‌طور که گفته شد وظیفه‌ی سامانه‌ی دفاع سیاره‌ای پیمایش بخش‌های گوناگون آسمان برای سنگ‌های آسمانی است. ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های این سامانه می‌توانند مسیر اشیای آسمانی را که ممکن است به زمین نزدیک باشد، تعیین کنند تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.
این تصویر تازه‌ی تیان‌ون-۱ چین در حالی که به سرعت از زمین دور می‌شود از تأسیسات ناسا در «ماونا لوا» در جنوب هاوایی تهیه شده است. این تأسیسات یکی از جفت رصدخانه‌های هاوایی هست که اطلس، سیستم آخرین هشدار برخورد سیارک با زمین (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) را تشکیل می‌دهد. رصدخانه‌های اطلس به طور مرتب اشیای آسمانی را برای بررسی میزان خطر برخورد شناسایی می‌کنند. مانند دنباله‌داری به همین نام اطلس که اوایل امسال توجه رصدگران آسمان را به خود جلب کرده بود.
نمای نزدیک تیان‌ون-۱ چین در راه مریخ | عکس: Xinhua
اما این بار چیزی که توسط اطلس رصد شد یک شیء آسمانی نبود بلکه دومین مأموریت از سه ماموریت مریخی بود که در هفته‌های اخیر انجام می‌شود. چین ابراز امیدواری کرده که ۳ مؤلفه‌ی رباتیک ماموریت تیان‌ون-۱ بتوانند اطلاعات علمی خوبی از مریخ به زمین مخابره کنند.
گفتنی است نخستین ماموریت از ۳ ماموریت یاد شده، مربوط به امارات متحده عربی بود که کاوشگر امید را راهی مریخ کرد و در روزهای آینده نیز ناسا مریخ‌نورد پشتکار را به سوی این سیاره می‌فرستد که بالگردی آزمایشی به نام «نبوغ» را نیز با خود حمل می‌کند. اگر مشکل فنی یا آب‌وهوایی ایجاد نشود، طبق برنامه‌ریزی ناسا پرتاب این مریخ‌نورد در تاریخ ۳۰ جولای (۹ مرداد) انجام خواهد شد.
عکس کاور: تصویر مأموریت تیان‌ون-۱ چین در فضا از نگاه رصدخانه‌ی ناسا
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 107 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 7 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها