آیبز سیارکی به ابعاد یک خودرو از نزدیک‌ترین فاصله نسبت به زمین رد شد - آی بز

سیارکی به اندازه‌ی یک خودروی SUV در نزدیک‌ترین فاصله‌ی ثبت شده تا کنون، از کنار زمین گذشت اما به گفته‌ی ناسا، خوشبختانه تأثیری بر سیاره‌ی ما نداشته است.
سیارک تازه کشف شده‌ی ۲۰۲۰ QG در روز ۱۶ آگوست (۲۶ مرداد) از فاصله‌ی تنها ۲۹۵۰ کیلومتری زمین گذشت. این کوتاه‌ترین فاصله‌ی شناخته شده برای نزدیکی یک سیارک به زمین است.
ناسا می‌گوید این سیارک حدود ۲۰ فوت طول دارد و دانشمندان حدود ۶ ساعت پس از گذر آن از نزدیک‌ترین فاصله از کنار زمین متوجه آن شدند.
دانشمندان انتظار چنین گذری را نداشتند و بیشتر آن‌ها غافلگیر شدند. «پاول کودَس» (Paul Chodas)، مدیر مرکز مطالعات اشیاء نزدیک زمین ناسا در این‌باره به Business Insider گفت: «این سیارک پیش از شناسایی به زمین نزدیک شده است و ما شاهد نزدیک شدن آن نبودیم.»
این سنگ توسط تلسکوپ پیمایش آسمان کالیفرنیا که از سوی ناسا و بنیاد ملی علوم آمریکا تأسیس شده، رصد شد. کودَس خاطرنشان کرد: «واقعا جالب است که یک سیارک کوچک در این فاصله‌ی نزدیک دیده می‌شود، زیرا ما می‌توانیم مشاهده کنیم که گرانش زمین به شکل چشمگیری مسیر آن را خم می‌کند.»
این سیارک علاوه بر این‌که رکورد نزدیک‌ترین فاصله‌ی اجرام آسمانی با زمین را به خود اختصاص داد، یکی از سریع‌ترین آن‌ها نیز بود و با سرعت ۴۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت از نزدیکی زمین گذشت.
او افزود: «محاسبات ما نشان می‌دهد که این سیارک حدود ۴۵ درجه هنگام گذر از کنار زمین چرخیده است.»
مسیر گذر سیارک QG 2020 از کنار زمین | Credit: Minor Planet Center
طبق اعلام مرکز بررسی ریزسیاره‌ها که زیرمجموعه‌ی اتحادیه‌ی بین‌المللی نجوم است، سیارک ۲۰۲۰ QG در هنگام نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود به زمین بر فراز اقیانوس آرام و مناطق شرقی استرالیا قرار داشته است.
سالانه بسیاری از سیارک‌ها به اندازه‌ی ۲۰۲۰ QG به زمین می‌رسند اما معمولا هنگام ورود به جو سیاره، به آذرگوی تبدیل می‌شوند و می‌سوزند. به گفته‌ی ناسا بیشتر سنگ‌های فضایی کوچک که به زمین نمی‌رسند، از فاصله‌ی بسیار دورتری از کنار آن می‌گذرند.

منابع: NY Post, Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 20 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها