آیبز زیردریایی تایتان چگونه غرق شد؟ (زیرنویس فارسی) - آی بز

در هفته‌های گذشته بود که زیردریایی گردشگری تایتان که برای بازدید از بقایای کشتی تایتانیک به اعماق اقیانوس اطلس رفته بود، دچار سانحه شد و هر ۵ سرنشین آن کشته شدند.

شرکت‌های گوناگون به دنبال توسعه‌ی گردشگری در مرزهای جدیدی هستند. به همین دلیل هم گردشگری فضایی رو به رشد است و از سوی دیگر برخی هم برای حضور مسافران در اقیانوس‌ها و زیر آب تلاش می‌کنند. اما هنوز انسان به همه‌ی شرایط طبیعت مسلط نیست و گاهی طبیعت چهره‌ی سرسخت و خشنی از خود نشان می‌دهد.

در ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) بود که کشتی کانادایی «ام‌وی پولار پرنس» (MV Polar Prince) زیردریایی «تایتان» (Titan) را راهی اقیانوس اطلس کرد. این زیردریایی متعلق به شرکت گردشگری آمریکایی «اوشن گیت» (Ocean Gate) بود.

کتاب دانشنامۀ زیردریایی اثر نیل مالارد

این زیردریایی توانایی حمل تا ۵ سرنشین را دارد و در این سفر همه‌ی گنجایش آن هر یک با تهیه‌ی بلیتی ۲۵۰ هزار دلاری، پر بود. سرنشینان آن شامل «شاهزاده داوود» (Shahzada Dawood) تاجر پاکستانی و پسرش «سلیمان داوود» (Suleman Dawood)، «همیش هاردینگ» (Hamish Harding) تاجر بریتانیایی، «پل-هنری نارژوله» (Paul-Henri Nargeolet) غواص فرانسوی و «استاکتون راش» (Stockton Rush) مدیرعامل شرکت اوشن‌گیت بودند که همه در عمق اقیانوس جان باختند.

اما این حادثه چگونه رخ داد؟ طبق بررسی‌های کنونی فشار شدید آب در اعماق اقیانوس که کارشناسان در آن نقطه آن را حدود ۱۰ هزار تن روی سازه‌ی کوچک زیردریایی تخمین زده‌اند، باعث درون‌پاشی (انفجار به درون) شده است و کل این حادثه در کسری از ثانیه روی داده است.

ویدیوی Let’s Grow Up به بررسی ساختار زیردریایی تایتان و زمانی می‌پردازد که ارتباط آن با کشتی مادر قطع شد و شبیه‌سازی توسط Raffo VFX هم لحظه‌ی درون‌پاشی را نشان می‌دهد. تحقیقات در زمینه‌ی شیوه‌ی دقیق غرق شدن این زیردریایی هنوز در دست انجام است و باید منتظر نتایج بیشتری از آن باشیم. نتایجی که هرچند تلخ هستند اما باید باعث طراحی دقیق‌تری وسایل نقلیه‌ی زیردریایی در آینده و ایمن‌سازی بیشتر آن‌ها شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 57 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 30 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.