آیبز راهنمای خرید هاب داک استیشن؛ ابزار ضروری کاربران لپ‌تاپ - آی بز

هاب داک استیشن یکی از ابزارهای مهم برای بسیاری از کاربرها تلقی می‌شود. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم که هاب داک استیشن چیست، چه تفاوتی با هاب USB دارد و سپس چند محصول مناسب را برای خرید معرفی می‌کنیم. در نهایت امر، چند نکته‌ای را که باید هنگام خرید مد نظر داشته باشید را توضیح می‌دهیم.

هاب داک استیشن چیست؟

هنگام خرید لپتاپ، یکی از پارامترهایی که باید مورد بررسی قرار گیرد، تعداد پورت‌های USB و سایر درگاه‌ها است. هر اندازه هم که از یک لپتاپ بالا رده برخوردار باشید، همچنان دغدغه‌ی تعداد پورت‌های USB و سایر درگاه‌ها وجود دارد. خوشبختانه این دغدغه یا بهتر است بگوییم محدودیت با خرید یک هاب داک استیشن برای همیشه حل می‌شود؛ به خصوص این که از مک بوک برای کارهای خود در حال استفاده باشید.

داک استیشن در واقع یک مدل دستگاه با ابعاد کوچک است که می‌توان با اتصال به لپتاپ یا حتی سیستم کامپیوتر خانگی، تعداد پورت‌های دستگاه را (نه صرفا پورت USB) بیشتر کرد. به عبارتی دیگر، می‌توان کیبورد، ماوس، پرینتر، هارد و سایر وسایلی که از طریق درگاه مختلف کار می‌کنند را به داک استیشن متصل کرد. همچنین با خرید داک استیشن می‌توان درگاه‌های دیگری را نظیر پورت‌های تصویر به لپتاپ یا سیستم کامپیوتر اضافه کرد.

سهولت در استفاده از این وسیله، حمل و نقل آسان و از همه مهم‌تر اتصال هر گونه دستگاه دیجیتال به داک موجب شده تا خرید داک استیشن به یکی از الزامات برای دارندگان لپتاپ تبدیل شود.

چرا باید داک استیشن خرید؟

دلیل خرید داک استیشن را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد:

  • افرادی که از لپتاپ در حد و اندازه یک سیستم کامپیوتر خانگی کار می‌کشند.
  • کاربرهایی که به طور هیبرید در یک شرکت مشغول به کار هستند. به این معنا که بخشی از زندگی کاری آنها، در منزل و از طریق یک لپتاپ سپری می‌شود.
  • افرادی که مدام در حال سفر بوده و مجبور هستند صرفا با یک لپتاپ تمامی کارهای کامپیوتری خود را انجام دهند.
  • کاربرانی که تصمیم دارند به دلیل ضیق وقت، تنها با یک لپتاپ تمامی نیازهای خود را برطرف کنند.
  • کاربرانی که باید در آنِ واحد چشمشان بین چند مانیتور به طور مداوم در حال چرخش باشد تا کار خود را پیش ببرند.

با تمام این تفاسیر، هر نوع کاربری که از تعداد لوازم جانبی دیجیتال و همچنین مانیتورهای مختلفی برای کارهای خود استفاده می‌کند، می‌تواند با خرید داک استیشن تجربه‌ی به مراتب بهتر و لذت‌بخش‌تری را کسب کند.

تفاوت داک استیشن با هاب USB معمولی چیست؟

بهترین هاب داک استیشن

مهمترین سوالی که در ذهن‌تان شکل گرفته احتمال این است که چه تفاوتی بین داک استیشن و هاب‌های USB معمولی موجود در بازار وجود دارد. با یک مرور ساده محصولات موجود در بازار می‌توان فهمید که هاب‌های USB قیمت به مراتب ارزان‌تری نسبت به داک استیشن دارند. دلایلی که برای پاسخ به این سوال می‌توان در نظر گرفت، به یک مقاله‌ی جداگانه نیاز دارد اما به طور خلاصه داک استیشن، تعداد هاب بیشتر و مطمئن‌تری را برای کاربر مهیا می‌کند.

مهم‌ترین و بارزترین ویژگی داک استیشن، استفاده از پریز برق برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه‌ها است. در صورتی که اغلب هاب‌های USB معمولی صرفا از دستگاه لپتاپ یا کامپیوتر برای تامین انرژی لوازم جانبی دیجیتال استفاده می‌کنند.

مزایا معایب
هاب USB
  • قیمت ارزان
  • مناسب برای تمامی سیستم‌ها
  • اکثر هاب‌ها به پریز برق نیاز ندارند.
  • صرفا محدود به پورت‌های USB است.
  • سرعت نقل و انتقال به نسبت داک استیشن کمتر است.
  • دوام و ماندگاری پایین‌تر
هاب داک استیشن
  • تنوع بسیار بالاتر از جنبه‌ی پورت‌ها
  • سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتر
  • مجهز به تاندربولت و فناوری شارژ سریع
  • هزینه بسیار بالا در مقایسه با هاب‌ USB معمولی
  • نمونه‌های بالا رده معمولا به پریز برق نیاز دارند

از همه مهم‌تر، دوام و ماندگاری داک استیشن‌ها به شدت بالاتر از هاب‌های معمولی است. بنابراین، اگر بهترین هاب داک استیشن را مطابق با بودجه‌ی خود خریداری کنید، احتمالا تا مدت‌های مدیدی به عنوان یک ابزار کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نکته هم باید اشاره کرد که سرعت انتقال از طریق داک استیشن‌های مرغوب بسیار بیشتر از هاب‌های معمولی است.

لازم به ذکر است داک استیشن روی دستگاه‌های شرکت اپل نظیر مک بوک پرو هم قابل نصب است؛ چرا که اکثر داک استیشن‌های مرغوب به پورت USB Type-C مجهز شده‌اند.

هاب داک استیشن 12 پورت هانیول مدل HC0000012

۳۶,۲۵۳,۴۰۰

۳۵,۱۲۰,۰۰۰

تومان

داک استیشن یونیورسال باسئوس مدل Enjoyment

۳,۹۷۲,۸۲۰

۳,۷۳۴,۰۰۰

تومان

در ادامه‌ی این مطلب، چند مورد از بهترین داک استیشن‌های موجود در وب‌سایت دیجی کالا معرفی می‌شود. لازم به ذکر است که معرفی محصولات موجود در این مقاله بر اساس نوع برند، کیفیت ساخت، نمره‌ی دریافتی توسط کاربران و صد البته ارزش خرید نسبت به قیمتشان انجام شده است. از طرفی، تلاش شده بهترین داک استیشن‌ها تا سقف تقریبی ۱۰ میلیون تومان (به جز یک استثنا) معرفی شوند. همچنین، به دلیل نوسانات قیمت ارز و وضعیت اجناس در بازار، افت یا افزایش قیمت و همچنین موجود یا ناموجود شدن محصولات ممکن است رخ دهد. این مطلب بر اساس قیمت‌ هاب داک استیشن در هفته‌ی سوم مرداد ۱۴۰۲ نوشته و تنظیم شده است.

۱. هاب داک استیشن اوریکو مدل TB3-S1

هاب داک استیشن اوریکو مدل TB3-S1

اگر به دنبال بهترین داک استیشن هستید، خرید این محصول اوریکو توصیه می‌شود. این دستگاه با وزن ۳۵۰ گرم، چهار مدل پورت USB دارد. همچنین یک ورودی برای تاندربولت ۳ هم در این کالا دیده می‌شود. از طرفی، یک کابل تاندربولت به طول ۷۰ سانتی‌متر در داخل جعبه‌ی این محصول وجود دارد.

آداپتور این داک استیشن از نوع ۲۴ ولت با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. این داک را می‌توان در ویندوز ۱۰ و همچنین مک بوک‌ها استفاده کرد. این دستگاه روی هم رفته از هشت عدد پورت به انضمام یک شیار کارت خوان بهره می‌برد.

۲. هاب داک استیشن ۸ پورت هانیول مدل HW-01

هاب داک استیشن 8 پورت هانیول مدل HW-01

داک استیشن هانیول با هشت عدد پورت می‌تواند تمامی نیازهای کاربر را برطرف کند. یک عدد پورت HDMI در این دستگاه وجود دارد که از رزولوشن اولترا اچ‌دی تا ۴K پشتیبانی می‌کند. همچنین پورت VGA موجود در این کالا تا رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ با نرخ ۶۰ فریم را پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر سه نوع پورت USB، پورت Ethernet هم در این داک استیشن قابل رویت است. این نوع محصول قابل استفاده در سیستم عامل مک هم است. کاربر تنها باید درایور مربوطه را نصب کند.

۳. داک استیشن دل مدل WD15

داک استیشن دل مدل WD15

داک استیشن دل مدل WD15 یکی دیگر از بهترین دستگاه‌ها در سطح بازار محسوب می‌شود. این داک علاوه بر دارا بودنِ تمامی انواع پورت USB، دارای پورت‌های HDMI، MiniDisplay، VGA، LAN و حتی ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم است.

بر اساس مشخصات فنی، می توان از این هاب برای خروجی گرفتن روی ۲ مانیتور به طور مجزا بهره برداری کرد. از آنجایی که این دستگاه مبدل USB Type-C به سایر پورت‌هاست، نمی‌توان آن را به پورت USB-A متصل کرد.

۴. هاب داک استیشن ۱۱ پورت اوریکو مدل MC-U111P-V1-GY-BP

هاب داک استیشن 11 پورت اوریکو مدل MC-U111P-V1-GY-BP

از دیگر محصولات خوش ساخت برند اوریکو می‌توان به داک استیشن ۱۱ پورت اوریکو مدل MC-U111P-V1-GY-BP اشاره کرد. این هاب که قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل‌های گران قیمت دارد، دارای پورت‌های USB 3، VGA، HDMI، LAN و همچنین ورودی صدا است. این دستگاه تنها به رنگ خاکستری به فروش می‌رسد.

۵. داک استیشن یونیورسال باسئوس مدل Enjoyment

داک استیشن یونیورسال باسئوس مدل Enjoyment

برند باسئوس در ساخت انواع و اقسام هاب‌ها تبحر خاصی دارد. یکی از بهترین داک استیشن‌های موجود در بازار، داک استیشن یونیورسال باسئوس مدل Enjoyment با ۱۰ عدد پورت به شمار می‌رود.

این کالا با تمامی سیستم عامل‌ها سازگار است. همچنین انواع کارت حافظه هم توسط این محصول پشتیبانی می‌شود. کالای مذکور دارای پورت‌های USB 3.، HDMI، VGA و همچنین پورت USB Type-C است. همچنین جک ۳.۵ میلی‌متر صدا هم در این هاب تعبیه شده است.

۶. هاب داک استیشن لنشن مدل CB-TP-D55HEAVCR-CCN-SIL-NA

هاب داک استیشن لنشن مدل CB-TP-D55HEAVCR-CCN-SIL-NA

داک استیشن لنشن یکی از جذاب‌ترین و در عین حال کارآمدترین هاب‌های موجود برای خرید محسوب می شود. این داک استیشن با ۱۱ عدد پورت به فروش می‌رسد. ۳ عدد پورت USB 3.0، ۱ عدد پورت USB-C، یک پورت کارتخوان SD و همچنین یک عدد جایگاه کارتخوان MicroSD در این محصول دیده می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده، پورت HDMI، VGA، LAN و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در این کالا وجود دارد.

۷. داک استیشن توشیبا مدل PA3927U

داک استیشن توشیبا مدل PA3927U

اگر به دنبال تعداد پورت‌های بیشتر هستید، داک استیشن توشیبا مدل PA3927U با ۱۶ پورت شما را بی‌نیاز خواهد کرد. این دستگاه با تمامی سیستم عامل‌ها سازگار است. پورت‌های USB، HDMI، VGA، شبکه اینترنت و همچنین ورودی صدا در این هاب دیده می‌شود. این داک استیشن تنها از طریق اتصال به پریز برق شهر کار می‌کند.

۸. هاب داک استیشن ۶ پورت اوریکو مدل MC-U602P-GY-BP

هاب داک استیشن 6 پورت اوریکو مدل MC-U602P-GY-BP

هاب داک استیشن ۶ پورت اوریکو مدل MC-U602P-GY-BP یکی دیگر از محصولات پرفروش و در عین حال خوش ساخت برند اوریکو به شمار می‌رود. سه عدد پورت USB 3، یک عدد پورت USB Type-C، یک عدد پورت LAN و یک عدد پورت HDMI در این دستگاه وجود دارد. سرعت و پایداری اطلاعات برای انتقال از طریق این هاب، شبیه به سایر محصولات اوریکو قابل اطمینان است.

۹. هاب داک استیشن ۸ پورت اوریکو مدل ۲CT-8HR

هاب داک استیشن

هاب داک استیشن 8 پورت اوریکو مدل 2CT-8HR

هاب داک استیشن ۸ پورت اوریکو مدل ۲CT-8HR با قیمت مقرون به صرفه‌تری در مقایسه با موارد معرفی شده به فروش می‌رسد. این هاب دارای شیار کارت خوان هم است. همچنین، ورودی تاندربولت ۳ توسط این کالا پشتیبانی می‌شود. این دستگاه با تمامی سیستم عامل‌ها سازگار است.

به این نکته حتما دقت کنید که از دو مدل USB Type-C در این هاب، تنها یک مورد از تاندربولت پشتیبانی می‌کند. بنابراین به این موضوع دقت کنید که در هنگام گرفتن خروجی مانیتور از تاندربولت، امکان اتصال همزمان شارژر را نخواهید داشت. برای اتصال به مانیتور می‌توان از پورت HDMI بهره‌برداری کرد اما خروجی تصویر با نرخ ۳۰ فریم پخش می‌شود که صرفا برای تماشای فیلم مناسب خواهد بود.

۱۰. هاب داک استیشن ۷ پورت پرودو مدل ۷۱C-GY

هاب داک استیشن

هاب داک استیشن 7 پورت پرودو مدل 71C-GY

داک استیشن ۷ پورت پرودو مدل ۷۱C-GY ارزان‌ترین هاب داک استیشن موجود در این مقاله به حساب می‌آید. این هاب با هفت عدد پورت و همچنین شیار کارتخوان به فروش می‌رسد.

اگر از پشتیبانی انواع پورت‌های USB فاکتور بگیریم، پورت‌های HDMI و اینترنت از دیگر انواع پورت‌های این دستگاه محسوب می‌شوند. با این حال، سرعت نقل و انتقال اطلاعات از طریق پورت USB 3.0 تنها ۴۲۰ مگابیت در ثانیه است. همچنین قابلیت انتقال کیفیت ۴K از طریق پورت HDMI وجود دارد.

چند نکته که باید هنگام خرید داک استیشن بدانید

داک استیشن

قبل از هر چیز به این نکته دقت کنید که اکثر داک استیشن‌ها در واقع دستگاه‌هایی هستند که انواع و اقسام پورت‌ها را از طریق یک عدد پورت USB Type-C به لپتاپ یا کامپیوتر متصل می‌کنند. بنابراین، اگر لپتاپ شما دارای پورت USB تایپ سی نیست، خرید هاب داک استیشن برای شما توجیه منطقی ندارد. در چنین وضعیتی، تنها هاب‌های USB معمولی برای شما مناسب خواهند بود.

هاب 4 پورت USB 2.0 پورتز مدل HI-SPEED

هاب 7 پورت USB 2.0 شارک مدل TURBO SPEED

داک استیشن‌های گران قیمت معمولا برای افرادی ایده آل است که می‌خواهند صفحه‌ی مانیتور خود را بین چند مانیتور دیگر به اشتراک بگذارند

احتمالا هنگام خرید با هاب‌هایی روبه‌رو می‌شوید که چند مدل پورت USB Type-C دارند. در این وضعیت حتما دقت کنید آیا هر دو پورت از تاندربولت پشتیبانی می‌کنند یا خیر. در واقع با یک حساب سر انگشتی و ساده می‌توانید کالای مورد نظر را بررسی کرده و ببینید آیا خرید هاب مد نظرتان ارزش اقتصادی دارد یا خیر.

در بررسی داک استیشن‌های مختلف احتمالا با لفظ PD در بخش توضیح مشخصات فنی روبه‌رو می‌شوید. بر اساس فناوری PD می‌توان دستگاه‌های مختلف را از طریق پورت USB-C مربوطه شارژ کرد. بنابراین، وجود فناوری PD یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود.

اگر صرفا به دنبال مهیا کردن تعداد پورت USB و پورت شبکه اینترنت بیشتر هستید، خرید محصولات میان‌رده و حتی ارزان توجیه منطقی و اقتصادی دارد. داک استیشن‌های گران قیمت معمولا برای افرادی ایده آل است که می‌خواهند صفحه‌ی مانیتور خود را بین چند مانیتور دیگر به اشتراک بگذارند. در این وضعیت، پورت‌های تصویر موجود در داک استیشن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. محصولاتی که با این هدف تولید می‌شوند، بر سر افزایش پارامترهای تصویری و گرافیکی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برای مثال پورت HDMI در هاب‌های میان رده و ارزان هم وجود دارد، اما آیا رزولوشن خروجی در تمامی کالاها یکسان است؟ مسلما خیر. جدا از بحث رزولوشن، نرخ فریم در هاب‌های قدرتمند حداقل ۶۰ هرتز است اما در هاب‌های معمولی این پارامتر، صرفا ۳۰ هرتز محسوب می‌شود.

هاب داک استیشن 12 پورت هانیول مدل HC0000012

۳۶,۲۵۳,۴۰۰

۳۵,۱۲۰,۰۰۰

تومان

داک استیشن یونیورسال باسئوس مدل Enjoyment

۳,۹۷۲,۸۲۰

۳,۷۳۴,۰۰۰

تومان

در انتها باید به کابل هاب‌ها هم نگاه کرد. برخی از محصولات باید به پریز برق متصل شوند. در صورت خرید محصول مورد نظر آیا می‌توان از هاب مربوطه به راحتی روی میز کار خود استفاده کرد؟ با یک جست‌وجوی ساده در میان تصاویر و بررسی مشخصات فنی کالای مد نظرتان می‌توانید خیالتان را از بابت اندازه کابل راحت کنید.

سوال و جواب‌های رایج

هاب داک استیشن چیست؟

داک استیشن در واقع یک مدل دستگاه با ابعاد کوچک است که می‌توان با اتصال به لپتاپ یا حتی سیستم کامپیوتر خانگی، تعداد پورت‌های دستگاه را (نه صرفا پورت USB) بیشتر کرد.

چه تفاوتی بین هاب داک استیشن و هاب USB وجود دارد؟

هاب داک استیشن صرفا محدود به پورت‌های USB نبوده و سایر پورت‌ها را هم مثل پورت تصویر پوشش می‌دهد.

بهترین داک استیشن اوریکو کدام است؟

هاب داک استیشن اوریکو مدل TB3-S1 یکی از بهترین هاب‌ها برای خرید محسوب می‌شود.

چه برندهایی بهترین داک استیشن را تولید می‌کنند؟

برند اوریکو، باسئوس، هانیول و لنشن جزء بهترین مارک‌های داک استیشن محسوب می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 87 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 9 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها