آیبز راهنمای خرید رم RGB؛ برای گیمرهای حرفه‌‌ای و کاربران تنوع‌طلب - آی بز

رم RGB شاید در گذشته آنچنان طرفدار نداشته اما در حال حاضر، شرکت‌های مطرح بسیار زیادی از نورپردازی RGB برای ساخت رم بهره‌برداری می‌کنند. در این مقاله، ضمن معرفی محصولات جذاب در این زمینه، به چند نکته هم اشاره خواهیم کرد که در هنگام خرید رم باید به آن دقت کنید.

چرا باید رم RGB بخریم؟

رم با نورپردازی RGB

نورپردازی RGB صرفا برای القای حس زیبایی و جذابیت بیشتر به محتویات داخل کیس کاربرد دارد. بر همین اساس، اگر کیس خاصی دارید که جداره‌ی آن شیشه‌ای است یا جزء گیمرهایی هستید که دلتان می‌خواهد محتویات داخل کیس کامپیوترتان را به نمایش بگذارید، خرید این مدل رم برای شما عالی خواهد بود.

با وجود این‌که نورپردازی RGB در بهبود وضعیت عملکرد قطعه‌ی رم هیچ تاثیری ندارد، رم‌های قدرتمندی از قابلیت RGB برخوردار هستند. برای مثال، برند معتبر و مشهور کورسیر (Corssair) محصولات فوق‌العاده قدرتمندی را به عنوان رم گیمینگ روانه‌ی بازار می‌کند. سایر رقبا هم برای این‌ که از این میدان رقابت فاصله نگیرند، برخی از محصولات بالارده‌ی خود را به نورپردازی RGB مجهز می‌کنند. برای مثال می‌توان به رم‌های دو کاناله‌ی DDR5 برند ای دیتا ایکس پی جی یا رم‌های جی اسکیل اشاره کرد. در هر صورت، بنا بر مواردی که اشاره کرده‌ایم، قیمت‌ رم با نورپردازی RGB معمولا نسبت به رم‌های معمولی بیشتر است.

 رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 16 گیگابایت

۲,۹۹۴,۰۰۰

تومان

 رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 32 گیگابایت

۵,۱۰۰,۰۰۰

تومان

در ادامه‌ی مطلب چند مورد از بهترین رم‌های RGB موجود در وب‌سایت دیجی کالا معرفی می‌شود. لازم به ذکر است که انتخابِ محصولات موجود در این مقاله بر اساس نوع برند، کیفیت ساخت، نمره‌ی دریافتی توسط کاربران و صد البته ارزش خرید نسبت به قیمتشان انجام شده است. از طرفی، تلاش شده بهترین رم‌های RGB تا سقف تقریبی ۱۰ میلیون تومان معرفی شوند. همچنین، به دلیل نوسانات قیمت ارز و وضعیت اجناس در بازار، افت یا افزایش قیمت و همچنین موجود یا ناموجود شدن محصولات ممکن است رخ دهد. این مطلب بر اساس قیمت‌ رم RGB در هفته‌ی چهارم خرداد ۱۴۰۲ نوشته و تنظیم شده است.

۱. رم دسکتاپ DDR5 دو کاناله ۶۲۰۰ مگاهرتز کورسیر مدل Dominator Platinum RGB ظرفیت ۳۲ گیگابایت

"</p

رم دسکتاپ DDR5 دو کاناله 6200 مگاهرتز کورسیر مدل Dominator Platinum RGB ظرفیت 32 گیگابایت

رم DDR5 دو کاناله‌ی کورسیر ۶۲۰۰ مگاهرتز مدل Dominator Platinum RGB رسما بهترین رم با نورپردازی RGB موجود در این مقاله به حساب می‌آید. این رم با دو ماژول که هر کدام ۱۶ گیگابایت ظرفیت دارد، روی مادربوردهای نسل جدید به آسانی قابل نصب است. این رم شاید در برابر رم پر سرعت G.Skill Trident Z5  ضعیف‌تر به نظر برسد، اما به مدد فرکانس ۶۲۰۰ مگاهرتز می‌توان با استفاده از این رم، عملکرد بسیار خوبی را از یک کامپیوتر خانگی انتظار داشت.

۲. رم‌ کامپیوتر DDR5 دو کاناله ۶۰۰۰ مگاهرتز CL40 ای دیتا ایکس پی جی مدل XPG CASTER RGB DRAM MODULE ظرفیت ۳۲ گیگابایت

رم‌ کامپیوتر DDR5 دو کاناله 6000 مگاهرتز CL40 ای دیتا ایکس پی جی

رم کامپیوتر DDR5 دو کاناله 6000 مگاهرتز CL40 ای دیتا ایکس پی جی مدل XPG CASTER RGB DRAM MODULE ظرفیت 32 گیگابایت

رم دو کاناله‌ی برند ای دیتا ایکس پی جی مدل XPG CASTER RGB DRAM MODULE با فرکانس ۶۰۰۰ مگاهرتز یکی دیگر از بهترین رم‌های RGB است که می‌توان تهیه کرد. این رم با ظرفیت ۳۲ گیگابایت جزء رم‌های بالا رده در سطح بازار به شمار می‌آید.

این رم قابلیت اورکلاک نیز دارد؛ چرا که از فناوری Intel XMP 3.0 پشتیبانی می‌کند. این رم در مقایسه با رم کورسیر Dominator Platinum سرعت تاخیر بیشتری داشته و به تبع در بحث عملکردی در پله‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد.

۳. رم‌ دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز جی اسکیل مدل Trident Z RGB ظرفیت ۶۴ گیگابایت

رم‌ دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز جی اسکیل مدل Trident Z RGB

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز جی اسکیل مدل Trident Z RGB ظرفیت 64 گیگابایت

رم با نورپردازی RGB برند جی اسکیل مدل Trident Z RGB جزء بهترین رم‌های RGB است. این رم DDR4 با ظرفیت ۶۴ گیگابایت و همچنین فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز در بحث عملکرد حریف می‌طلبد. ظاهر زیبا با نورپردازی خاصی که روی این رم تعبیه شده، این رم را به یکی از خاص‌ترین محصولات برند جی اسکیل تبدیل کرده است.

۴. رم‌ کامپیوتر DDR5 دو کاناله ۵۲۰۰ مگاهرتز CL38 ای دیتا ایکس پی جی مدل LANCER RGB BLACK DRAM MODULE ظرفیت ۳۲ گیگابایت

رم‌ کامپیوتر DDR5 دو کاناله 5200 مگاهرتز CL38 ای دیتا ایکس پی جی مدل LANCER RGB BLACK DRAM MODULE

رم کامپیوتر DDR5 دو کاناله 5200 مگاهرتز CL38 ای دیتا ایکس پی جی مدل LANCER RGB BLACK DRAM MODULE ظرفیت 32 گیگابایت

از برند ای دیتا ایکس پی جی می‌توان به مدل LANCER RGB BLACK DRAM هم اشاره کرد که از نورپردازی RGB قابل توجهی برخوردار است. این رم از نوع DDR5 بوده و ۳۲ گیگابایت حافظه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تایمینگ این مدل رم CL38 گزارش شده است. این محصول تحت گارانتی مادام العمر آونگ در سطح بازار ایران به فروش می‌رسد.

۵. رم دسکتاپ دو کاناله ۴۱۳۳ مگاهرتز CL19 پتریوت مدل Viper RGB ظرفیت ۱۶ گیگابایت

رم دسکتاپ دو کاناله 4133 مگاهرتز CL19 پتریوت مدل Viper RGB

رم دسکتاپ دو کاناله 4133 مگاهرتز CL19 پتریوت مدل Viper RGB ظرفیت 16 گیگابایت

رم دو کاناله‌ی پتریوت مدل Viper RGB از دیگر رم‌ها با نور RGB به شمار می‌رود. این رم به دلیل نوع حافظه‌ی DDR4، فرکانس ۴۱۳۳ مگاهرتز، تایمینگ CL19 و همچنین ظرفیت ۱۶ گیگابایت از قیمت به نسبت کمتری در برابر قطعات معرفی شده‌ی بالا برخوردار است.

۶. رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز کورسیر مدل VENGEANCE RGB RS ظرفیت ۳۲ گیگابایت

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز کورسیر مدل VENGEANCE RGB RS

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز  کورسیر مدل VENGEANCE RGB RS ظرفیت 32 گیگابایت

رم دسکتاپ کورسیر مدل VENGEANCE RGB RS با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز از دیگر محصولات جذاب در حیطه‌ی رم با نورپردازی RGB به شمار می رود. این رم به دلیل نوع حافظه‌ی DDR4 و فرکانس به نسبت پایین از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. ۳۲ گیگابایت ظرفیت رم یکی از مزیت‌های این محصول به حساب می‌آید.

۷. رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز CL16 جی اسکیل سری TRIDENT Z RGB ظرفیت ۱۶ گیگابایت

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 جی اسکیل سری TRIDENT Z RGB

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 جی اسکیل سری TRIDENT Z RGB ظرفیت 16 گیگابایت

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز با تایمینگ CL16 از برند جی اسکیل مدل TRIDENT Z RGB یک رم با نورپردازی RGB فوق‌العاده زیبا و کاربردی به حساب می‌آید. این رم صرفا ۱۶ گیگابایت ظرفیت دارد. با این حال، برای استفاده‌‌ی گیمینگ و کاربری عمومی کاملا مناسب است. این رم به یک هیت سینک مجهز شده تا گرمای تولید شده توسط قطعات به خوبی مدیریت شود.

این مدل رم از قابلیت Intel XMP 2.0 پشتیبانی می‌کند. بنابراین، می‌توان روی قابلیت اورکلاک این مدل محصول حساب باز کرد. رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز CL16 جی اسکیل سری TRIDENT Z RGB با گارانتی مادام العمر آواژنگ به فروش می‌رسد.

۸. رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله ۳۶۰۰ مگاهرتز CL18 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت ۱۶ گیگابایت

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3600 مگاهرتز CL18 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO

رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3600 مگاهرتز CL18 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 16 گیگابایت

رم کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO در دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایت به فروش می‌رسد. در این بخش، مدل ۱۶ گیگابایتی به دلیل قیمت مناسب‌تر معرفی می‌شود. این رم با حافظه‌ی DDR4 و دو کاناله با سرعت فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز و تایمینگ CL18 یکی از پرفروش‌ترین رم‌های RGB محسوب می‌شود.

با وجود این‌که رم کورسیر صرفا از دو ماژول هشت گیگابایتی تشکیل شده، هیت سینک‌های قدرتمندی در این مدل رم وجود دارد. بنابراین، دمای پایینی هنگام فعالیت از این دستگاه احساس می‌شود.

۹. رم دسکتاپ DDR4 تک کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز CL16 کینگستون مدل HyperX Predator RGB ظرفیت ۸ گیگابایت

رم دسکتاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کینگستون مدل HyperX Predator RGB

رم دسکتاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کینگستون مدل HyperX Predator RGB ظرفیت 8 گیگابایت

رم تک کاناله‌ی کینگستون مدل HyperX Predator RGB با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و تایمینگ CL16 یکی از مقرون به صرفه‌ترین رم‌ها با نورپردازی RGB است. این رم دسکتاپ حافظه‌ی DDR4 و ظرفیت ۸ گیگابایت دارد. این رم شاید از جنبه‌ی نورپردازی نتواند تمامی کاربرها را شگفت‌زده کند، اما عملکرد کلی این رم کینگستون ستودنی است. این رم نیز به یک هیت سینک قابل قبول مجهز شده است.

۱۰. رم کامپیوتر DDR4 تک کاناله ۳۲۰۰ مگاهرتز CL16 کینگستون مدل FURY Beast RGB ظرفیت ۸ گیگابایت

رم کامپیوتر DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کینگستون مدل FURY Beast RGB

رم کامپیوتر DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کینگستون مدل FURY Beast RGB ظرفیت 8 گیگابایت

ارزان قیمت‌ترین رم با نورپردازی RGB موجود در این مقاله، رم کامپیوتر تک کاناله کینگستون مدل FURY Beast RGB است. این رم با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز، تایمینگ CL16 و ظرفیت هشت گیگابایت از پس کارهای روزمره و همچنین اجرای بازی‌های ویدیویی نسل‌های قبل به خوبی بر می‌آید. این رم به دلیل دارا بودن قابلیت اورکلاکینگ خودکار در بحث پردازش و اجرای بازی‌های ویدیویی قدرت لازم را دارد. به همین دلیل، این رم با وجود قیمت کم در برابر سایر محصولات معرفی شده، جزء پرفروش‌ترین رم‌های کینگستون به حساب می‌آید.

چند نکته که قبل از خرید رم RGB بهتر است بدانید

رم RGB

برای خرید رم با نورپردازی RGB نیاز نیست با پارامترهای مختلفی سر و کله بزنید. تقریبا نوع نورپردازی اکثر محصولات موجود در این مقاله از طریق یک نرم افزار به اسم Aura Sync کنترل می‌شوند. بر مبنای حالتی که در این برنامه تعریف می‌کنید، نور RGB موجود در رم دستخوش تغییراتی می‌شود. معمولا این مقاله برای کاربرانی توسعه یافته که هر از گاهی به دنبال تغییر حالات نورپردازی قطعات داخلی کیس هستند.

اگر قصد دارید با کامپیوتر خود یک تجربه‌ی گیمینگ بی‌نظیر را داشته باشید یا جزء آن دسته از افرادی هستید که به صورت حرفه‌ای به تدوین و کارهای سنگین می‌پردازید، خرید رم‌ها با ظرفیت بالاتر از ۳۲ گیگابایت توجیه مالی و عقلانی پیدا می‌کند. در غیر این صورت، برای استفاده‌ی روتین می‌توانید از رم با ظرفیت ۱۶ الی ۳۲ گیگابایت استفاده کنید. از همین رو، نیاز به خرج اضافه برای تهیه رم با نور RGB نیست.

 رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 16 گیگابایت

۲,۹۹۴,۰۰۰

تومان

 رم دسکتاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL16 کورسیر مدل VENGEANCE RGB PRO ظرفیت 32 گیگابایت

۵,۱۰۰,۰۰۰

تومان

در هنگام خرید رم به این نکته دقت کنید‌ آیا رم مورد نظر دارای هیت سینک است یا خیر. به طور معمول در قطعاتی مثل رم هیت سینک‌هایی نصب می‌شود تا پروسه‌ی خنک‌سازی اجزای داخلی رم به درستی انجام گیرد. اگر رم مورد نظر شما دارای هیت سینک قدرتمندی نباشد، امکان خرابی این قطعه به دلیل تولید گرمای بسیار زیاد افزایش پیدا می‌کند.

بین دو پارامترِ CL و فرکانس (که با واحد مگاهرتز گزارش می‌شود)، توصیه می‌کنیم فرکانس قطعه‌ی رم اولویت اول شما برای بررسی قطعه باشد. به طور کلی هر اندازه فرکانس رم بیشتر باشد، قدرت عملکردی رم نیز بیشتر خواهد بود. از طرفی دیگر، قیمت قطعه‌ی رم هم افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. با تمام این تفاسیر، برای تجربه‌ی گیمینگ بدون دردسر بهتر است رم مد نظر شما فارغ از بحث نورپردازی RGB حداقل دارای فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز باشد.

 

سوال و جواب‌های رایج

آیا می‌توان نور RGB را در قطعه‌ی رم روی حالت‌های مختلف تنظیم کرد؟

بله. اکثر رم‌های RGB از طریق یک نرم افزار به اسم Aura Sync کنترل می‌شوند. بر مبنای حالتی که در این برنامه تعریف می‌کنید، نور RGB موجود در رم دستخوش تغییراتی می‌شود.

آیا رم RGB حتما به هیت سینک نیاز دارد؟

به طور کلی، هیت سینک‌ها مسئولیت خنک‌سازی قطعه‌ی رم را برعهده دارند. بنابراین، وجود هیت سینک‌ به نفع ماندگاری و طول عمر بیشتر رم خواهد بود.

ارزان قیمت‌ترین رم RGB در ایران کدام است؟

رم کامپیوتر تک کاناله کینگستون مدل FURY Beast RGB را می‌توان ارزان‌ترین رم RGB دانست. این رم با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز، تایمینگ CL16 و ظرفیت هشت گیگابایت از پس کارهای روزمره و همچنین اجرای بازی‌های ویدیویی نسل‌های قبل به خوبی بر می‌آید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 67 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 21 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها