آیبز تلسکوپ وب تشکیل پنهانی ستارگان را در برخورد دو کهکشان آشکار کرد - آی بز

تلسکوپ فضایی جیمز وب برخورد دو کهکشان را به تصویر کشیده است که باعث ایجاد موجی از شکل‌گیری ستارگان غیرقابل مشاهده برای تلسکوپ‌های دیگر شده‌اند.

موج تولد ستاره‌ها از برخورد دو کهکشان با نام مشترک IC 1623 آغاز شد. به گفته‌ی دانشمندان در مقاله‌ی منتشر شده در «استروفیزیکال ژورنال» (Astrophysical Journal) این زوج در حال ادغام با سرعتی ۲۰ برابر کهکشان راه شیری خودمان، در حال تولید ستارگان هستند.

این برخورد کهکشانی قبلا توسط تلسکوپ‌های دیگر، از جمله تلسکوپ فضایی هابل که در تشخیص طیف نور مرئی قابل مشاهده با چشم انسان تخصص دارد، تصویربرداری شده بود. اما چون IC 1623 در یک سپر ضخیم از غبار کیهانی پیچیده شده است، ستاره‌شناسان قادر به رصد اعماق کهکشان‌ها و در نتیجه ستاره‌های در حال شکل‌گیری نبودند.

برخورد کهکشان های IC 1623 از نگاه هابل

IC 1623 از نگاه هابل
Credit: NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration and A. Evans (University of Virginia, Charlottesville/NRAO/Stony Brook University)

حالا نگاه فروسرخ قدرتمند «تلسکوپ فضایی جیمز وب» (James Webb Space Telescope) به آسانی از میان این توده‌ی غبار گذشت و مرکز درخشان آن را آشکار کرد. این مرکز کهکشانی به اندازه‌ای نور فروسرخ (در حقیقت گرما) تولید می‌کند و درخشان است که پراش هشت پر مشاهده شده در تصاویر جیمز وب از ستارگان درخشان، این بار برای کل کهکشان دیده می‌شود.

در مقایسه با تصویر قبلی هابل از IC 1623، نمای وب لایه‌ی کاملا تازه‌ای را در ساختار کهکشان‌های در حال ادغام نشان می‌دهد که به‌عنوان توده‌ی مرکزی مواد قرمز و نارنجی روشن در تصویر دیده می‌شوند.

برخورد کهکشان های IC 1623 از نگاه جیمز وب

دو کهکشان موجود در این تصویر در فاصله‌ی ۲۷۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی «نهنگ» یا «قیطس» (Cetus) قرار دارند. اخترشناسان بر این باورند که این ادغام ممکن است یک سیاهچاله‌ی بسیار پرجرم را هم تولید کند؛ هرچند در این تصویر قابل مشاهده نیست.

گفتنی است این تصویر از ترکیب داده‌های گرفته شده توسط سه ابزار از چهار ابزار وب، یعنی دوربین های «میری» (MIRI) و «نیرکم» (NIRCam) و طیف‌سنج «نیرسپک» (NIRSpec) تشکیل شده است و روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) توسط آژانس فضایی اروپا به‌عنوان همکار ناسا در پروژه‌ی وب منتشر شد.

عکس کاور: ادغام کهکشانی IC 1623 از نگاه جیمز وب
Credit: ESA/Webb, NASA & CSA, L. Armus & A. Evans

منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 156 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 26 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها