آیبز تجربه‌ی عکاسی از دنباله‌دار نئووایز با هواوی P40 پرو - آی بز

در این مقاله شما را با تجربه‌ی عکاسی با دوربین گوشی هواوی P40 پرو از دنباله‌دار نئووایز آشنا می‌کنم. دنباله‌دار نئووایز در تیر ۹۹ نمایش باشکوهی داشت. در حالی که بیشتر عکاسان آسمان شب با دوربین‌های DSLR و بی‌آینه برای ثبت این دنباله‌دار شتافتند، من گوشی هواوی P40 پرو را به منطقه‌ای در نزدیکی روستای فیلبند در مازندران بردم. دو سال پیش هواوی P20 پرو را دقیقا همانجا برای عکاسی از آسمان شب آزمودم و نتیجه فوق‌العاده بود. طبیعتا از P40 پرو که سنسور تصویر دوربین اصلی آن بزرگ‌تر هم شده، انتظار بیشتری داشتم.
هواوی P40 پرو اکنون با امتیاز مجموع ۱۲۸ در صدر جدول DxO Mark قرار دارد. DxO Mark یکی از معتبرترین مراجع تست کیفیت و نقد و بررسی دوربین، دوربین موبایل و لنز است.
وقتی P40 پرو را در دست می‌گیرید، اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند ماژول دوربین غول‌پیکری است که روی آن نوشته شده LEICA. این ماژول که قسمت زیادی از مساحت پشت گوشی را اشغال کرده، متشکل از سه دوربین واید، اولترا واید، تله‌فوتو، یک سنسور TOF و فلش LED است.
نکته: کیفیت همه‌ی عکس‌ها در وب‌سایت کاهش یافته است.
درباره‌ی دوربین اصلی گوشی هواوی P40 پرو
دوربین اصلی مجهز به سنسور تصویر ۵۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۲۸ اینچی است. در زمان نوشتن این مقاله، این بزرگ‌ترین سنسور تصویر موجود روی دوربین یک گوشی است. درواقع اکنون سایز سنسور این دوربین خیلی به یک اینچ نزدیک شده و اگر کمی بزرگ‌تر بود به اندازه‌ی سنسور دوربین‌هایی مثل کانن G7X مارک ۳ یا سونی RX100 VII می‌رسید.
سنسور تصویر P40 پرو تقریبا دو برابر سنسور تصویر دوربین آیفون ۱۱ پرو مساحت دارد.  مقام‌های بعدی سایز سنسور تصویر متعلق به Vivo X50 Pro+ و سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا است.
سنسور تصویر دوربین اصلی هواوی P40 پرو، دو برابر سنسور تصویر دوربین اصلی آیفون ۱۱ پرو مساحت دارد.
بزرگ شدن مساحت سنسور تصویر کمک زیادی به بهبود کیفیت عکاسی در شب می‌کند. این سنسور تصویر ۵۰ مگاپیکسلی در حالت عادی با استفاده از تکنیک Pixel Binning خروجی ۱۲ مگاپیکسلی می‌دهد. Pixel Binning برای افزایش کیفیت عکاسی در شب و افزایش داینامیک رِنج کاربرد دارد. دیافراگم لنز دوربین اصلی F/1.9 است و در میان گوشی‌ها سریع‌ترین نیست. مثلا دوربین اصلی هواوی P30 پرو F/1.7 داشت و دوربین اصلی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا F/1.8. این لنز معادل ۲۳ میلی‌متر است ولی تصویر به صورت خودکار کراپ می‌شود تا در نهایت میدان دید معادل یک لنز ۲۷ میلی‌متری روی یک دوربین فول‌فریم داشته باشید.
عکاسی با هواوی P40 پرو از نئووایز
پنجشنبه ۲۶ تیر برای عکاسی از دنباله‌دار نئووایز عازم جایی در نزدیکی روستای فیلبند شدم. البته به جز P40 پرو، دوربین فول‌فریم کانن ۶D را هم با خودم داشتم.
دوربین گوشی هواوی P40 پرو اپلیکیشن مفصلی دارد. این اپلیکیشن طراحی شده که جوابگوی نیاز هرکسی باشد که می‌خواهد هرجور با این گوشی عکاسی کند. برای من که چند سالیست آیفون دارم، این همه امکانات و تنظیمات خیلی جالب است. این اپلیکیشن نیاز کسانی را که می‌خواهند کنترل کامل روی تنظیمات دوربین داشته باشند جوابگو است. به طور طبیعی نیاز آن‌هایی که اصطلاحا Point And Shoot عکاسی می‌کنند و البته از انواع فیلترها و افکت‌ها استفاده کنند را هم پاسخ می‌دهد.
برای عکاسی از آسمان شب باید تنظیمات Manual و فرمت RAW را انتخاب کرد. البته یک مود Night هم وجود دارد که برای عکاسی از آسمان‌شب مناسب نیست و بیشتر به درد شرایطی مثل عکاسی از مناظر شهری در شب می‌خورد.
از مود عکاسی Pro (همان Manual) می‌توانید تنظیمات سرعت شاتر، ISO، فوکوس، وایت‌بالانس و چیزهای دیگر را بر عهده بگیرید. مهم‌ترین کار برای عکاسی از آسمان شب چه با گوشی و چه با دوربین این است که گوشی یا دوربین را روی یک سه‌پایه‌ی محکم نصب کنید. سپس روی ستاره‌ها فوکوس کنید، ایزو را بالا ببرید و نوردهی کنید. دیافراگم گوشی، برخلاف دوربین ثابت است.
عکس زیر را در ایزو ۸۰۰ و با نوردهی ۳۰ ثانیه گرفتم. ساعت ۲۱:۴۲ از دنباله‌دار نئووایز درحال غروب به همراه ستاره‌های آسمان شب و دریای ابر که به زیبایی تشکیل شده بود. عکس‌های RAW این گوشی ۵۰ مگاپیکسلی هستند و حدود ۱۰۰ مگابایت حجم دارند.
عکس در ACR و فوتوشاپ پردازش شده و کراپ شده است. عکس‌های بعدی به ترتیب حالت کراپ نشده و پردازش نشده هستند.
عکس پردازش شده و کراپ شده
عکس پردازش شده و کراپ نشده
عکس پردازش نشده کراپ نشده
عکس زیر را هم ساعت ۲۱:۴۹ دقیقه شب بعد گرفتم. ایزو ۴۰۰ و نوردهی ۳۰ ثانیه. عکس در ACR پردازش شده است.
عکس پردازش شده
عکس پردازش نشده
مسأله‌ی فوکوس روی ستاره‌ها
همان‌طور که گفتم، دو سال پیش هواوی P20 پرو را برای عکاسی از آسمان شب تست کردم. پارسال هم سعی کردم با P30 پرو از آسمان شب عکس بگیرم. برخلاف P20 پرو، وقتی فوکوس دستی P30 پرو را روی بی‌نهایت قرار می‌دادم، ستاره‌ها شارپ ثبت نمی‌شدند. هرچه سعی می‌کردم کمی اسلایدر فوکوس خودکار را جابجا کنم که این اتفاق بیفتد هم موفق نمی‌شدم. البته این یک مشکل نرم‌افزاری بود چرا که وقتی روی نور چراغ‌های دوردست از فوکوس خودکار استفاده می‌کردم، فوکوس روی بی‌نهایت با موفقیت انجام می‌شد.
درباره‌ی P40 پرو هم همین مشکل وجود داشت ولی نه به حادی P30 پرو. وقتی فوکوس P40 پرو را به صورت دستی روی بی‌نهایت گذاشتم، ستاره‌ها اصطلاحا Pin Point Sharp نبودند. به همین دلیل در عکس‌های بالا می‌بینید که ستاره‌ها درشت ثبت شده‌اند.
ولی جالب است که روی دوربین ۵X (معادل ۱۲۵ میلی‌متر)، وقتی اسلایدر فوکوس را روی بی‌نهایت گذاشتم، ستاره‌ها کاملا شارپ بودند. عکسی که می‌بینید را با دوربین ۵X گرفتم. ایزو ۱۶۰۰ و سرعت شاتر ۲۰ ثانیه است. سنسور این دوربین ۱/۳.۵۶ اینچی و دیافراگم لنز آن F/3.4 است. البته چون فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲۵ میلی‌متر بوده و سرعت شاتر ۲۰ ثانیه، ستاره‌ها رد انداخته‌اند.
عکس با دوربین ۵X هواوی P40 پرو
عکاسی از منظره‌ی روز با دوربین گوشی هواوی P40 پرو
تمرکز این سفر روی عکاسی از دنباله‌دار بود. با این حال با غروب زیبایی روی دریای ابر مواجه شدم. این غروب زیبا فرصتی بود برای تست قابلیت تایم‌لپس این گوشی. نکته‌ی خیلی خوبی که درباره‌ی مود تایم‌لپس این گوشی وجود دارد، امکان تنظیم فاصله‌ی بین ثبت عکس‌ها یا همان Interval با انتخاب‌های خیلی زیاد است. تازه خود گوشی راهنمایی می‌کند که کدام Interval برای چه نوع تایم‌لپسی مناسب است. مثلا من اینتروال ۲ ثانیه را انتخاب کردم که راهنمای گوشی می‌گفت مناسب گرفتن تایم‌لپس از ابرهاست.

این هم یک عکس با دوربین ۵X روی تنظیمات اتوماتیک. این عکس مقداری در Snapseed پردازش شده است.
عکس با دوربین ۵X هواوی P40 پرو
نتیجه‌گیری
در کل شکی نیست که هواوی P40 پرو دوربین خیلی خوبی دارد. به خصوص برای عکاسی در نور کم یا آن‌هایی که می‌خواهند کنترل زیادی روی تنظیمات دوربین داشته باشند. البته پرچم‌داران اندرویدی دیگر هم در این زمینه رقابت سختی آغاز کرده‌اند.
واقعا چیز بدی درباره‌ی دوربین این گوشی وجود ندارد و جز حُسن در آن نیست. تنها نکات آزاردهنده درباره‌ی P40 پرو که البته در P20 پرو و P30 پرو هم آن را تجربه کردم این است که حتی در حالت AI خاموش گاهی اوقات خیلی زیاد در عکس‌ها اغراق می‌شود؛ مثل HDR خیلی غلیظ و افزایش خیلی زیاد شارپنس.
دوم اینکه یک Toggle برای انتخاب سریع بزرگنمایی ۲X کم دارد. بسیاری اوقات واقعا به ۵X نیاز نیست و برای عکاسی، خیلی سریع به فاصله‌ی کانونی معادل حدود ۵۰ میلی‌متر نیاز پیدا می‌کنید.
خود من دیگر به جز برای عکاسی از منظره‌ی ستاره‌ها، از DSLR استفاده نمی‌کنم. به همان دلایلی که همه می‌دانیم و حتی به این دلیل که در بسیاری شرایط اساسا با گوشی عکس‌های زیباتر و خوش آب و رنگ‌تری می‌توانید بگیرید. گوشی‌ها یک عالمه پردازش داخلی انجام می‌دهند. خودشان HDR می‌کنند، رنگ‌ها را غلیظ می‌کنند، شارپنس را زیاد می‌کنند و خلاصه هرکاری که باعث شود زیباترین عکس به محض لمس دکمه‌ی شاتر حاصل شود. فوقش در نهایت می‌ماند چند دقیقه کار کردن با Snapseed. در نهایت هم بیشتر مردم می‌خواهند عکس را در اینستاگرام منتشر کنند و به ندرت عکسی در سایز بزرگ چاپ می‌شود و روی دیوار خانه قرار می‌گیرد.
P40 پرو هم آمده که یک بار دیگر ثابت کند می‌توان بهترین دوربین‌ها را کنار گذاشت و با گوشی عکاسی کرد؛ حتی برای کارهای سختی مثل عکاسی از یک دنباله‌دار.
 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 153 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 19 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها