آیبز بهترین لپتاپ‌های لمسی موجود در بازار؛ اسفند ۱۴۰۱ - آی بز

لپتاپ‌های لمسی مزیت و معایب خاص خودشان را دارند اما برخی از کاربران بنا به دلایل شخصی یا سلیقه‌ای می‌خواهند یک لپتاپ لمسی مقرون به صرفه و در عین حال کارآمد را خریداری کنند. در این یادداشت قصد داریم شش محصول جذاب را به عنوان بهترین لپتاپ‌های لمسی موجود در بازار معرفی کنیم.

چرا لپتاپ لمسی؟

به طور معمول لپتاپ‌های لمسی جزء لپتاپ‌های هیبریدی طبقه‌بندی می‌شوند؛ محصولاتی که هم کارایی یک تبلت و هم کارایی یک لپتاپ را دارند. با این وجود، شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید آیا خرید یک لپتاپ لمسی منطقی‌تر است یا یک لپتاپ با صفحه نمایش Full HD معمولی. پاسخ به این سوال، به شرایط کاریِ شما و نحوه‌ی استفاده‌تان از لپتاپ بستگی دارد.

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل VivoBook TP1401KA-EC021

۲۰,۵۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13.5 اینچی مایکروسافت مدل Surface 4 5BL-00012

۷۱,۰۰۰,۰۰۰

۵۵,۲۰۰,۰۰۰

تومان

لپتاپ لمسی معمولا برای افرادی به شدت سودمند خواهد بود که اهلِ طراحی معماری، طراحی گرافیکی و صد البته انیمیشن‌سازی و پویانمایی هستند. این دسته از افراد به دلیل وجودِ یک صفحه نمایش لمسی می‌توانند با قدرت مانور و دقتِ بیشتر روی مدل‌های طراحی خود کار کنند. با این حال، لپتاپ‌های هیبریدی یا لمسی هم شبیه به سایر انواع لپتاپ‌ها، نقاط قوت و مثبت خاص خود را دارند که در یک مقاله‌ی جداگانه تحت عنوان «همه چیز درباره‌ی لپتاپ هیبریدی؛ دو محصول در یک دستگاه» به طور مفصل به این مقوله پرداخته شده است. در ادامه‌ی این مطلب، شش محصول را معرفی می‌کنیم که جزء بهترین لپتاپ‌های لمسی موجود در بازار کشور محسوب می‌شوند.

بدیهی است که این مطلب در ماه اسفند سال ۱۴۰۱ نوشته می‌شود. بنابراین، موجود بودن یا نبودنِ محصولات در ماه‌های آینده اصلا و ابدا مشخص نیست.

۱. لپ تاپ ۱۴.۵ اینچی ایسوس مدل ZenBook Pro Duo 14 UX8402ZE-M3026W

بهترین لپتاپ‌های لمسی

نام قطعه مشخصات فنی
پردازنده Core i۷ – ۱۲۷۰۰H
فرکانس پردازنده ۲.۳-۴.۷ گیگاهرتز
حافظه Cache ۲۴ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶ گیگابایت
ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی GEFORCE RTX ۳۰۵۰TI GDDR۶
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی چهار گیگابایت
اندازه صفحه نمایش ۱۴.۵ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
  • Wi-Fi
  • شیار کارت حافظه
  • HDMI Bluetooth
  • USB Type-C
  • USB ۳.۲
  • Thunderbolt ۴
تعداد پورت USB 3.2 ۱ عدد
تعداد پورت USB 2.0
تعداد پورت USB Type-C ۲ عدد
نوع و شارژدهی باتری چهار سلولی – ۷۶ وات‌ساعت – ۲ الی ۴ ساعت
سیستم عامل Microsoft Windows ۱۱
وزن ۱.۷۵ کیلوگرم
لپ تاپ 14.5 اینچی ایسوس مدل ZenBook Pro Duo 14 UX8402ZE-M3026W

قوی‌ترین محصول موجود در این لیست به عنوان بهترین لپتاپ لمسی، مدل ZenBook Pro Duo 14 شرکت ایسوس است. این لپتاپ دارای مدل پردازنده‌ی Core i7 – ۱۲۷۰۰H با حافظه‌ی کش ۲۴ مگابایت و همچنین رم با ظرفیت ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR5 است. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 3050 Ti GDDR6 با چهار گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در این لپتاپ گنجانده شده تا بتوان از این لپتاپ برای مصارف دیگر مثل تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی هم استفاده کرد.

صفحه نمایش لپتاپ ZenBook Pro Duo 14 رزولوشن ۲۸۸۰×۱۸۰۰ با وضوح تصویر WQ+ دارد که نرخ تازه‌سازی تصویر در این صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز است. به همین دلیل، صفحه نمایش لمسی این لپتاپ یکی از قدرتمندترین پنل‌ها در حوزه‌ی لپتاپ‌های لمسی به شمار می‌رود.

وجود پورت تاندربولت ۴ و تجهیز این لپتاپ به یک باتری چهار سلولی از دیگر عواملی است که این لپتاپ را نسبت به سایر مدل‌ها متمایز می‌کند. در برترین و بهترین بودنِ این محصول به عنوان یک لپتاپ لمسی هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

۲. لپ تاپ ۱۳.۴ اینچ ایسوس مدل ROG Flow Z13 GZ301ZC-LD092W

بهترین لپتاپ‌های لمسی

نام قطعه مشخصات فنی
پردازنده Core i۷ – ۱۲۷۰۰H
فرکانس پردازنده ۳.۵ تا ۴.۷ گیگاهرتز
حافظه Cache ۲۴ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶ گیگابایت – LPDDR۵
ظرفیت حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی GeForce RTX ۳۰۵۰
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی چهار گیگابایت
اندازه صفحه نمایش ۱۳.۴ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
  • USB
  • Wi-Fi
  • شیار کارت حافظه
  • Bluetooth
  • Thunderbolt
تعداد پورت تاندربولت ۴ ۱ عدد
تعداد پورت USB 2.0 ۱ عدد
تعداد پورت USB Type-C ۱ عدد
نوع و شارژدهی باتری چهار سلولی با ظرفیت ۵۶ وات-ساعت – ۱ الی ۳ ساعت ساعت
سیستم عامل Microsoft Windows ۱۱
وزن ۱.۱۸ کیلوگرم
لپ تاپ 13.4 اینچ ایسوس مدل ROG Flow Z13 GZ301ZC-LD092W

دومین رتبه‌ی بهترین لپتاپ‌های لمسی در این مطلب باز هم به یک لپتاپ از شرکت ایسوس اعطا می‌شود. در نگاه اول، ظاهر جذاب و وزنِ سبک لپتاپ ایسوس مدل ROG Flow Z13 به شدت دل‌ربایی می‌کند. همچنین در این لپتاپ هم پردازنده‌ی Core I7 – ۱۲۷۰۰H با حافظه کش ۲۴ مگابایت و همچنین ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 نصب شده تا بتوان با خیال راحت هر فعالیتی را با این لپتاپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا کرد.

در این لپتاپ هم شبیه به مدل قبلی یک مدل پردازنده‌ی گرافیکی مجزا تحت عنوان GeForce RTX 3050 نصب شده که از چهار گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی بهره می‌برد. با این حال، لپتاپ ROG Flow Z13 یک صفحه نمایش IPS با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل با نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز دارد.

وجود درگاه تاندربولت، یکی دیگر از نقاط مثبت این لپتاپ محسوب می‌شود. هر چند، انتظار می‌رفت پورت USB 3.0 هم در این لپتاپ طراحی می‌شد اما به طرز عجیبی این لپتاپ تنها یک عدد پورت USB 2.0 دارد. روی هم رفته، لپتاپ Rog Flow Z13 برای کارهای طراحی و انیمیشن‌سازی به علاوه‌ی تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی روز دنیا با کیفیت نرمال و مطلوب یک محصول شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

۳. لپ تاپ ۱۳.۴ اینچی ام اس آی مدل Summit E13 Flip Evo A12MT

بهترین لپتاپ‌های لمسی

نام قطعه مشخصات فنی
پردازنده Core i۷ – ۱۲۸۰P
فرکانس پردازنده ۱.۳ تا ۳.۶ گیگاهرتز
حافظه Cache ۲۴ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶ گیگابایت – LPDDR۵
ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی Iris Xe Graphics ۸۰ (Alder Lake)
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا
اندازه صفحه نمایش ۱۳.۴ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
  • USB
  • Wi-Fi
  • شیار کارت حافظه
  • HDMI
  • Bluetooth
  • Thunderbolt ۴
  • جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
تعداد پورت تاندربولت ۴ ۱ عدد
تعداد پورت USB 3.2 ۲ عدد
تعداد پورت USB Type-C ۲ عدد
نوع و شارژدهی باتری چهارسلولی با ظرفیت ۷۰ وات-ساعت – تا ۱۰ ساعت
سیستم عامل
وزن ۱.۳۵ کیلوگرم
لپ تاپ 13.4 اینچی ام اس آی مدل Summit E13 Flip Evo A12MT

احتمالا در بحث بهترین لپتاپ‌های لمسی موجود در بازار کشور، اسم برند ام اس آی را کمتر شنیده‌اید. با این اوصاف، یکی از محصولات خوش ساخت با مشخصات فنی بسیار عالی، مدل Summit E13 Flip از برند ام اس آی است.

لپتاپ ام اس آی مدل Summit E13 Flip دارای مدل پردازنده‌ی Core i7 – ۱۲۸۰p با حافظه‌ی کش ۲۴ مگابایت و مقدار رم ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR5 است. با وجود این‌که این دستگاه از یک ترابایت حافظه‌ی داخلی SSD استفاده می‌کند، حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی برای این لپتاپ در نظر گرفته نشده است. به همین ترتیب، لپتاپ مدل Summit E13 Flip تنها از یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تحت عنوان Iris Xe 80 برای انجام کارهای گرافیکی استفاده می‌کند. اگر با این موضوع و همچنین اندازه‌ی صفحه نمایش ۱۳.۴ اینچی دستگاه مشکل خاصی ندارید، خرید این لپتاپ هم می‌تواند جزء بهترین گزینه‌های شما باشد. وجود پورت تاندربولت ۴، دو عدد پورت USB 3.2، دو عدد پورت USB Tupe-C و همچنین بهره‌برداری دستگاه از فناوری Wi-Fi 6E از دیگر نقاط مثبتِ جذابِ این دستگاه نسبت به رقبا تلقی می‌شود.

۴. لپ تاپ ۱۳.۳ اینچی ایسوس مدل ZenBook Flip 13 OLED UX363EA-A

بهترین لپتاپ‌های لمسی

 

نام قطعه مشخصات فنی
پردازنده Core i۷ – ۱۱۶۵G۷
فرکانس پردازنده ۲.۸ تا ۴.۷ گیگاهرتز
حافظه Cache ۱۲ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶ گیگابایت – LPDDR۴X
ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی Intel IRIS XE
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا
اندازه صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
  • USB
  • Wi-Fi
  • HDMI
  • Bluetooth
  • USB Type-C
  • Thunderbolt ۴
تعداد پورت تاندربولت ۴ ۱ عدد
تعداد پورت USB 3.0 ۱ عدد
تعداد پورت USB Type-C ۲ عدد
نوع و شارژدهی باتری چهار سلولی ۶۷ وات‌ساعت  – ۴ الی ۷ ساعت ساعت
سیستم عامل Microsoft Windows ۱۱
وزن ۱.۳ کیلوگرم
لپ تاپ 13.3 اینچی ایسوس مدل ZenBook Flip 13 OLED UX363EA-A

نسخه‌های کاستوم شده‌ی مختلفی به عنوان ZenBook Flip 13 در سطح بازار به فروش می‌رسد. در این مطلب، به سراغ مدلی از لپتاپ ZenBook Flip 13 رفته‌ایم که دارای صفحه نمایش لمسی است. وزن بسیار سبک، طراحی ساده و از همه مهم‌تر مشخصات فنی بسیار خوبی را در این مدل لپتاپ لمسی شاهد هستیم. این دستگاه از مدل پردازنده‌ی Core i7 – ۱۱۶۵G7 با حافظه‌ی کش ۱۲ مگابایت و ۱۶ گیگابایت ظرفیت حافظه رم نوع LPDDR4X استفاده می‌کند.

حافظه‌ی داخلی یک ترابایت SSD به پردازش و بارگذاری هر چه بهتر و سریع‌تر فعالیت‌ها کمک به‌سزایی می‌کند. با این حال، این لپتاپ از حافظه‌ی گرافیکی مجزا استفاده نکرده و صرفا مدل پردازنده‌ی گرافیکی IRIS XE در این دستگاه نصب شده است.

صفحه نمایش این لپتاپ نسبت به مدل‌های قبلی اندکی ضعیف‌تر بوده و صرفا یک صفحه نمایش OLED با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل با نرخ تازه‌سازی تصویر ۶۰ هرتزی است. با این وجود، صفحه نمایش لپتاپ ZenBook Flip 13 در مقایسه با سایر لپتاپ‌های معمولی چند سطح بهتر و با کیفیت‌ بالاتر به نظر می‌رسد.

در این لپتاپ علاوه بر اتصالات USB Type C و HDMI، پورت تاندربولت ۴ هم دیده می‌شود. ضمنا، کاربر با خرید این لپتاپ، یک کیف ایسوس و قلم مخصوص لپتاپ‌های لمسی را هم به رایگان دریافت خواهد کرد.

۵. لپ تاپ ۱۳.۵ اینچی مایکروسافت مدل Surface 4 5BL-00012

بهترین لپتاپ‌های لمسی

نام قطعه مشخصات فنی
پردازنده Core i۵ – ۱۱۴۵G۷
فرکانس پردازنده ۲.۵ گیگاهرتز تا ۲.۸ گیگاهرتز
حافظه Cache هشت مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۸ گیگابایت – DDR۴
ظرفیت حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe Graphics
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا
اندازه صفحه نمایش ۱۳.۵ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
تعداد پورت تاندربولت ۴
تعداد پورت USB 3.0
تعداد پورت USB Type-C ۱ عدد
نوع و شارژدهی باتری تا ۱۷ ساعت ساعت
سیستم عامل Microsoft Windows ۱۰ Pro
وزن ۱.۵ کیلوگرم
لپ تاپ 13.5 اینچی مایکروسافت مدل Surface 4 5BL-00012

لپتاپ‌های لمسی مایکروسافت سری سرفیس قیمت به نسبت بیشتری در مقایسه با سایر برندها مثل ایسوس دارند. با این حال، از میان سری لپتاپ‌های لمسی مدل سرفیس مایکروسافت، مدل سرفیس ۴ را در این مطلب معرفی می‌کنیم که مشخصات فنی‌اش با قیمتی که دارد تا حدودی هم‌خوانی داشته و به زبان ساده‌تر، ارزش خرید دارد.

لپتاپ سرفیس ۴ مدل ۵BL-00012 از یک مدل پردازنده‌ی Core i5 – ۱۱۴۵G7 با حافظه‌ی هشت مگابایت و همچنین مقدار رم هشت گیگابایت نوع DDR4 بهره می‌برد. همچنین حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD در این دستگاه دیده می‌شود که به نوبه‌ی خود، یک امتیاز مثبت برای دستگاه محسوب می‌شود. با این حال، مشخصات فنیِ لپتاپ سرفیس ۴ در برابر سایر مواردی که تا به حال معرفی‌شان کرده‌ایم ضعیف‌تر است. این دستگاه حتی فاقد یک پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی مجزا است. با تمام این تفاسیر، اگر به دنبال یک لپتاپ معمولی با طراحی کلاسیک هستید که شارژ بسیار زیادی را هم نگه دارد، خرید لپتاپ لمسی مایکروسافت سرفیس ۴ توصیه می‌شود.

۶. لپ تاپ ۱۴ اینچی ایسوس مدل ExpertBook B7 Flip B7402FEA-L90596W

بهترین لپتاپ‌های لمسی

نام قطعه مشخصات فنی
پردازنده Core i۵ – ۱۱۵۵G۷
فرکانس پردازنده ۲.۵ تا ۴.۵ گیگاهرتز
حافظه Cache هشت مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶ گیگابایت – DDR۴
ظرفیت حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی Iris Xe
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا
اندازه صفحه نمایش ۱۴ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
  • USB
  • LAN
  • Wi-Fi
  • HDMI
  • Bluetooth
  • Micro HDMI
  • Mini DisplayPort
تعداد پورت تاندربولت ۴ ۲ عدد
تعداد پورت USB 3.2 ۲ عدد
تعداد پورت USB Type-C ۲ عدد
نوع و شارژدهی باتری سه سلولی با ظرفیت ۶۳ وات-ساعت – تا ۱۲ ساعت
سیستم عامل Microsoft Windows ۱۱
وزن ۱.۴۴ کیلوگرم
لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل ExpertBook B7 Flip B7402FEA-L90596W

لپتاپ ایسوس مدل ExpertBook B7 Flip هم جزء بهترین لپتاپ‌های لمسی محسوب می‌شود. هر چند مدل پردازنده‌ی تعبیه شده در این لپتاپ Core i5 – ۱۱۵۵G7 با حافظه‌ی کش هشت مگابایت است. از طرفی دیگر، ۱۶ گیگابایت ظرفیت حافظه‌ی رم نوع DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی SSD در این دستگاه نصب شده است.

قابلیت سیستم تشخیص چهره با سنسور ۲.۰ در این دستگاه وجود دارد و طبق ادعای شرکت ایسوس، لپتاپ ExpertBook B7 Flip در برابر آب، خاک و رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و این لپتاپ تحت استاندارد US MIL-STD 810H Military-grade طراحی و توسعه می‌یابد.

لپتاپ ExpertBook B7 Flip هم از نعمتِ وجود حافظه‌ی گرافیکی مجزا بی‌بهره است اما مدل پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe در این دستگاه نصب شده است. همچنین میزان روشنایی خیره‌کننده‌ی ۴۰۰ نیت در یک پنل صفحه نمایش QHD با وضوح تصویر ۲۵۶۰×۱۶۰۰، دو عدد پورت تاندربولت ۴ و پشتیبانی تاچ‌پد از رمان‌های چند لمسی و Numlock از مهم‌ترین عوامل مثبت موجود در این دستگاه به شمار می‌رود. این لپتاپ به طور متوسط در حالت باتری تا ۱۲ ساعت بدون نیاز به اتصال به شارژر دوام می‌آورد.

خرید بهترین لپتاپ‌های لمسی؛ یک انتخابِ سلیقه‌ای یا ضروری؟

بهترین لپتاپ‌های لمسی

در چند سناریو، خرید یک لپتاپ لمسی توجیه منطقی ندارد. در حالت اول، اگر شما گیمر هستید و به دنبال خرید لپتاپ برای این تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی هستید، لپتاپ لمسی شاید بهترین انتخاب برای شما نباشد؛ چراکه اکثر لپتاپ‌های لمسی از لحاظ مشخصات فنی در حد و اندازه‌ای نیستند که بازی‌های ویدیویی را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنند. هر چند، اولین و دومین مورد که در این لیست به معرفی‌شان پرداختیم، برای اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت بالا کم نمی‌آورند.

در سناریوی دیگر، اگر شما قصد دارید صرفا یک لپتاپ معمولی برای کارهای روزمره‌ی خود خریداری کنید، لپتاپ لمسی چندان به کار شما نمی‌آید. یا این‌که دانشجو هستید و برای انجام کارها و پروژه‌های معمولیِ‌ دانشگاه به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید. در این وضعیت هم، خرید یک لپتاپ لمسی برای شما اولویت ندارد؛ چراکه با بودجه‌ی خرید یک لپتاپ لمسی می‌توانید گزینه‌های بهتری را با مشخصات فنی قوی‌تر برای خرید انتخاب کنید که از یک صفحه‌ی ساده‌ی IPS با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برند.

خرید لپتاپ لمسی بیشتر به درد افرادی می‌خورد که برای طراحی‌های گرافیکی، انیمیشن‌سازی و مسائلی از این قبیل به یک لپتاپ قوی نیاز دارند. از آنجایی که بیشتر لپتاپ‌های لمسی با یک قلم مخصوص به فروش می‌رسند، جذابیت‌های این نوع لپتاپ‌ها برای هنرمندان، طراحان و معمارها به مراتب بیشتر از سایر کاربرها است. همچنین، لپتاپ‌های لمسی به طور معمول مدت زمان بیشتری را در حالت باتری دوام می‌آورند. این نکته شاید برای بسیاری از کاربرها یک نقطه مثبت بسیار مهم تلقی شود. بنابراین، با در نظر گرفتنِ این نکات و بر حسبِ نیازتان از یک لپتاپ، باید تصمیم بگیرید آیا خرید لپتاپ لمسی برای شما منطقی و توجیه اقتصادی دارد یا خیر.

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل VivoBook TP1401KA-EC021

۲۰,۵۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13.5 اینچی مایکروسافت مدل Surface 4 5BL-00012

۷۱,۰۰۰,۰۰۰

۵۵,۲۰۰,۰۰۰

تومان

سوال و جواب‌های رایج درباره‌ی بهترین لپتاپ‌های لمسی

لپتاپ‌های لمسی به طور متوسط تا چه مدت شارژ نگه می‌دارند؟

بهترین لپتاپ‌های لمسی به طور متوسط ۱۲ الی ۱۷ ساعت شارژ نگه می‌دارند.

لپتاپ‌های لمسی برای چه افرادی مناسب است؟

طراحان گرافیکی، معمارها، انیماتور و هر فردی که با کارهای گرافیکی به طور روتین مشغول به کار است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 65 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 2 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها