آیبز بزرگ‌ترین هارد دیسک بازار چه ظرفیتی دارد؟ - آی بز

با وجود اینکه این روزها بخش بزرگی از کاربران از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند و هارد دیسک های معمولی دیگر چندان پرطرفدار نیستند، اما هنوز هم به دلیل قیمت پایینی که نسبت به دریافت ظرفیت می‌پردازید، طرفداران زیادی دارند. به طور مشخص بخشی از کاربران ترجیح می‌دهند در کنار حافظه SSD، از هارد دیسک با ظرفیت بالا استفاده کنند تا بابت ذخیره‌سازی فایل‌های مختلف نگرانی چندانی نداشته باشند. اما از بین هارد دیسک‌های موجود در بازار جهانی، حداکثر ظرفیت آن‌ها چقدر است؟ در این مطلب به همین سوال پاسخ می‌دهیم.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل WD-AV-GP WD5000AVDS ظرفیت 500 گیگابایت

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WD10EZEX ظرفیت 1 ترابایت

۱,۳۳۵,۰۰۰

تومان

بزرگ‌ترین هارد دیسک

چند ماه قبل شرکت Seagate که بدون شک با این برند آشنا هستید، اعلام کرد که هارد دیسک ۳۰ ترابایتی را راهی بازار می‌کند. این هارد دیسک از یک فناوری پیشرفته تحت عنوان HAMR بهره می‌برد و در حال حاضر بزرگ‌ترین هارد دیسک موجود در بازار جهانی محسوب می‌شود. البته این مدل به طور مستقیم در اختیار کاربران معمولی قرار نمی‌گیرد و مشتریان اصلی این هارد دیسک غول‌پیکر، دیتا سنترهای بسیار بزرگ هستند که به چنین ظرفیت‌هایی نیاز زیادی دارند.

هارد دیسک

ساخت چنین محصولی یک دستاورد بسیار مهم برای شرکت Seagate محسوب می‌شود و متخصصان این شرکت با برقراری تعادل بین فضای فیزیکی محدود، سرعت، گرما و دوام موفق شده‌اند چنین چیزی را تولید کنند. اما همین که این شرکت توانسته فناوری HAMR را به واقعیت تبدیل کند، این یعنی ممکن است در آینده‌ی نزدیک شاهد افزایش ظرفیت هارد دیسک‌ها خواهیم بود.

اما در مورد بزرگ‌ترین هارد دیسک موجود در بازار جهانی که هم‌اکنون می‌توانید بخرید، می‌توانید به Western Digital 22TB WD Red Pro NAS Internal Hard Drive HDD اشاره کنیم که همانطور که از نامش پیداست، ۲۲ ترابایت ظرفیت دارد و در حال حاضر در سایت آمازون با ۳۲ درصد تخفیف با قیمت ۴۱۰ دلار فروخته می‌شود. قیمت بدون تخفیف این هارد دیسک ۶۰۰ دلار است.

هارد دیسک

از طرف دیگر همین حالا می‌توانید هارد دیسک سرور وسترن دیجیتال مدل HC550 3.5-INCH HELIUM PLATFORM را با ظرفیت ۱۸ ترابایت از دیجی‌کالا خریداری کنید که بار دیگر باید تاکید کنیم این نوع هارد دیسک‌های با ظرفیت بسیار بالا معمولا برای سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هارد دیسک سرور وسترن دیجیتال مدل HC550 3.5-INCH HELIUM PLATFORM ظرفیت 18 ترابایت

آیا هارد دیسک‌ها بزرگ‌تر می‌شوند؟

شرکت‌های سازنده‌ی هارد دیسک‌ها، در تلاش هستند ظرفیت این قطعات را بیش از پیش افزایش دهند. زمانی که شرکت Seagate توضیحات مربوط به فناوری جدید HAMR را ارائه می‌داد، تصویر زیر را به عنوان برنامه‌ی این شرکت برای سال‌های آینده منتشر کرد.

هارد دیسک

همانطور که می‌توانید ببینید، این شرکت می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶ هارد دیسک‌های ۵۰ ترابایتی به دست کاربران برساند و حتی این شرکت قصد دارد در نهایت ظرفیت این قطعات را به ۱۲۰ ترابایت هم افزایش دهد. بنابراین با وجود اینکه حافظه‌های SSD روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند، اما هارد دیسک‌ها ماندگار هستند و به این زودی‌ها قرار نیست کنار بروند. طبیعتا کاربران معمولی قرار نیست از هارد دیسک‌های ۵۰ ترابایتی یا ۱۲۰ ترابایتی استفاده کنند اما دیتا سنترها از این افزایش ظرفیت هارد دیسک‌ها بدون شک استقبال خواهند کرد.

چه زمانی حافظه‌های SSD به این حد از ظرفیت می‌رسند؟

حافظه SSD

در مورد حافظه‌های SSD باید بگوییم که همین حالا از مرز ۳۰ ترابایت عبور کرده‌اند و مثلا مدل  Nimbus ExaDrive DC با ظرفیت شگفت‌انگیز ۱۰۰ ترابایت هم به فروش می‌رسد. این حافظه‌ها از نسل جدید تکنولوژی حافظه NAND استفاده می‌کنند و حتی قرار است در آینده‌ی نزدیک حافظه SSD با ظرفیت ۲۰۰ ترابایت هم عرضه شود و در مورد عرضه‌ی SSD با ظرفیت ۴۰۰ ترابایت در ماه‌های آینده وعده‌هایی داده شده است. اما این حافظه‌ها طبیعتا برای دیتا سنترها استفاده می‌شوند و قیمت بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال مدل ۱۰۰ ترابایتی  Nimbus ExaDrive DC با قیمت هنگفت ۴۰ هزار دلار در اختیار دیتا سنترها قرار می‌گیرد.

از آنجایی که حافظه‌های فلش عملا محصولات نیمه هادی سیلیکونی هستند، همان پیشرفت تصاعدی مربوط به پردازنده‌ها در مورد آن‌ها هم تکرار می‌شود. بنابراین هرچقدر تراشه‌های NAND بیشتری بر روی یک درایو قرار بگیرند، ظرفیت بیشتری برای کاربر ارائه می‌شود که البته طبیعتا در زمینه‌ی قرارگیری تراشه‌های NAND محدودیت‌های فیزیکی را هم باید در نظر بگیریم. بنابراین نه‌تنها حافظه‌های SSD از نظر سرعت نسبت به هارد دیسک ها حرف بیشتری برای گفتن دارند، بلکه از نظر ظرفیت هم خیلی زود می‌توانند ظرفیت‌های بسیار بالاتری را عملی کنند.

حافظه SSD

با وجود تمام مزایای مطرح شده برای حافظه‌های SSD، در نهایت مهم‌ترین مزیت هارد دیسک‌ها این است که نسبت به ظرفیتی که ارائه می‌کنند، هزینه‌ی بسیار کمتری دارند. بنابراین به دلیل همین موضوع، تا سال‌ها استفاده از هارد دیسک‌ها هم در بین کاربران معمولی و هم در دیتا سنترها ادامه پیدا خواهد کرد.

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 870 QVO ظرفیت 8 ترابایت

در مورد بزرگ‌ترین ظرفیت حافظه SSD در بازار جهانی که بتوانید به راحتی خریداری کنید، می‌توانیم به حافظه‌های SSD با ظرفیت حدود ۸ ترابایت اشاره کنیم. در فروشگاه دیجی‌کالا هم چنین حافظه‌ SSD وجود دارد و در حال حاضر سامسونگ مدل ۸۷۰ QVO در دیجی‌کالا به فروش می‌رسد. اما همانطور که در این مطلب هم گفتیم، بیشتر کاربران به جای خرید حافظه SSD با ظرفیت بسیار بالا، یک SSD با ظرفیت پایین خریداری می‌کنند و از آن به‌عنوان درایو بوت بهره می‌برند و در کنار آن، یک هارد دیسک با ظرفیت موردنظر خود تعبیه می‌کنند.

اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Green WDS240G2G0A ظرفیت 240 گیگابایت

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 500 گیگابایت

۱,۷۷۵,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

هارد دیسک و حافظه SSD چه تفاوتی با هم دارند؟

یک حافظه SSD از مجموعه‌ای مدار مجتمع برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند. حافظه‌های SSD فاقد قطعات متحرک هستند و بنابراین سبک‌تر، سریع‌تر و با دوام‌تر از هارد دیسک‌ها محسوب می‌شوند. در طرف مقابل هارد دیسک یک فناوری بسیار قدیمی محسوب می‌شود که برای نوشتن و خواندن اطلاعات از یک قطعه‌ی مغناطیسی استفاده می‌کند. هارد دیسک‌ها از قطعات متحرکی تشکیل شده‌اند و همین متحرک بودن قطعات می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

آیا بین هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD تفاوت قیمت قابل توجهی دارد؟

با وجود کاهش قیمت حافظه‌های SSD، همچنان بین این دو فناوری شاهد تفاوت قیمت چشمگیری هستیم.

در حال حاضر حداکثر ظرفیت هارد دیسک چقدر است؟

شرکت Seagate مدتی قبل هارد دیسک‌های ۳۰ ترابایتی را برای دیتا سنترها راهی بازار کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها