آیبز برنده‌ی نوبل فیزیک ۲۰۲۰ می‌گوید بیگ‌بنگ بیش از یک بار رخ می‌دهد - آی بز

دکتر راجر پنروز یکی از برندگان نوبل فیزیک امسال که با روابط ریاضی نشان داد سیاهچاله‌ها نتیجه‌ی مستقیم نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین هستند، معتقد است بیگ‌بنگ بیش از یک بار روی می‌دهد.
زمانی که صحبت از آغاز جهان می‌شود، علم معتقد است که جهان از آنچه به مِهبانگ (بیگ‌بنگ) معروف است آغاز شده است. اما این آغاز جهانی است که ما می‌شناسیم و بسیاری در طول سال‌ها فکر می‌کردند که پایان جهان چگونه خواهد بود. «راجر پنروز» (Roger Penrose) که نیمی از جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۲۰ را برنده شده، معتقد است که جهان، چرخه‌های مرگ و تولد را دوباره پشت سر می‌گذارد.
به گفته‌ی او مهبانگ‌های متعددی وجود داشته است و بیش از آن هم روی خواهد داد. پنروز به سیاهچاله‌ها اشاره می‌کند که سرنخ‌هایی از وجود جهان‌های قبلی هستند. او که ریاضیدان و فیزیکدان دانشگاه آکسفورد است اعتقاد دارد که در آینده مهبانگ دیگری خواهیم داشت.
پنروز با توجه به فعالیت‌هایش در روش‌های ریاضی اثبات و گسترش نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین که در سال ۱۹۶۵ میلادی انجام داده بود، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد.
کار او درباره‌ی سیاهچاله‌ها هم که نشان می‌دهد اجرام بیش از حد متراکم شده، دچار فروریختگی گرانشی (رُمبش) به تکینگی (نقاطی با جرم بی‌نهایت) می‌گردند، به او برای دریافت این جایزه‌ی معتبر کمک کرد. جهان گسترش می‌یابد تا زمانی که در نهایت تمام مواد از بین می‌روند و انفجار بزرگ جدیدی جهان تازه‌ای را شکل می‌دهد؛ این چیزی است که دکتر پنروز بیان می‌کند.
او نظریه‌ی خود را «کیهان‌شناسی چرخه‌ای همدیس» (Conformal Cyclic Cosmology) می‌نامد و می‌گوید که شش نقطه‌ی گرم را کشف کرده است که به «نقاط هاوکینگ» معروف هستند و برای نخستین بار توسط پروفسور «استیون هاوکینگ» (Stephen Hawking) کشف شد. هاوکینگ معتقد بود که سیاهچاله‌ها دارای تابش هستند و در نهایت تبخیر می‌شوند. اما به گفته‌ی دانشمندان این تبخیر می‌تواند بیش از عمر کنونی کیهان باشد.
پنروز می‌گوید که ما می‌توانیم آنچه را که او سیاهچاله‌های مرده‌ی به‌جا مانده از جهان گذشته می‌نامد، مشاهده کنیم. اگر حرف او درست باشد، برخی از نظریه‌های هاوکینگ را تأیید می‌کند. این نظریه‌ی بحث‌برانگیز است و مانند بسیاری از نظریه‌ها ممکن است هرگز صحت یا نادرستی این نظریه ثابت نشود اما اگر حق با او باشد جهانی که می‌شناسیم روزی منفجر می‌شود و جهانی تازه به وجود خواهد آمد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از بیگ‌بنگ
Credit: Getty Images
منبع: Slash Gear

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها