آیبز برنامه‌های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات‌ها - آی بز

خرید توییتر توسط ایلان ماسک موجی از حدس و گمان را بین میلیون‌ها کاربر این شبکه اجتماعی به راه انداخته و همه می‌خواهند بدانند چه تغییراتی در انتظار توییتر است؟

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس اکس و تسلا و ثروتمندترین فرد روی زمین ماه گذشته با پرداخت ۲.۸۹ میلیارد دلار ۹.۱ درصد از سهام توییتر را به دست آورد. از همان زمان در آی بز حدس زدیم که بر اساس سابقه ایلان ماسک باید در انتظار خرید کامل توییتر توسط وی باشیم. در نهایت او هفته گذشته بر سر خرید این شبکه اجتماعی با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار با هیئت مدیره به توافق رسید.

حتی اگر ثروتمندترین فرد روی کره زمین هم باشید؛ بعید است ۴۴ میلیارد پول نقد در حسابتان باشد. ماسک هم برای تامین این مبلغ هنگفت ناچار شده ۲۵.۵ میلیارد دلار وام بگیرد و مابقی مبلغ را نیز شخصا از طریق فروش سهام تامین خواهد کرد. این مبلغ از بودجه سالیانه بسیاری از کشورها بیشتر است و ماسک باید ایده‌های بزرگی برای توییتر داشته باشد که حاضر شده چنین ریسک بزرگی را بپذیرد. در ادامه تغییرات مورد انتظار در توییتر را بررسی خواهیم کرد.

شواهد چه می‌گویند؟

وام ۲۵.۵ میلیارد دلاری خرید توییتر تقریبا ۷ برابر درآمد ناخالص این شرکت در سال ۲۰۲۰ است و ایلان ماسک برای متقاعد کردن بانک‌ها به ارائه این وام، به آنها وعده‌هایی در مورد تغییرات در توییتر داده است.

آنطور که در خبرها آمده مدیر عامل تسلا در مذاکرات خود با مدیران این بانک‌ها تعهد یا برنامه رسمی ارائه نکرده اما ایده‌هایی را مطرح کرده که شامل دو بخش کاهش هزینه و افزایش درآمدها می‌شود.

ماسک در این مذاکرات با اشاره به درآمد بسیار کمتر توییتر در مقایسه با همتایانش از نحوه اداره امور انتقاد و احتمال تعدیل نیروها را مطرح کرده است. وی همچنین به راه‌های جدید برای درآمدزایی اشاره کرده که شامل کسب درآمد از توییت‌های محبوب یا دریافت هزینه از سایت‌هایی است که توییت‌ها را در صفحات خود نقل می‌کنند.

این نخستین بار نیست که ایده درآمدزایی از انتشار توییت‌ها در سایت‌های پر مخاطب مطرح می‌شود و در سال‌های گذشته نیز شاهد مطرح شدن آن بودیم اما در نهایت راه به جایی نبرد.

کاهش قید و بندها برای آزادی بیشتر

مدیرعامل اسپیس اکس با انتقادهای مداوم از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های توییتر برای انتشار محتوا تصویر یک شوالیه آزادی‌بخش از خود ترسیم کرده است. او که خود را «مدافع مطلق آزادی بیان» می‌نامند، بعد از خرید ۱۰ درصد توییتر از کاربران پرسید به نظر آنها توییتر به آزادی بیان پایبند است که با پاسخ منفی ۷۰ درصد شرکت کنندگان همراه بود.

نظرسنجی ماسک در مورد آزادی بیان در توییتر

آنچه که تردید کاربران را به یقین تبدیل کرد بیانیه‌ای بود که ماسک پیرامون آزادی بیان در این شبکه اجتماعی منتشر کرد:

«آزادی بیان سنگ‌بنای دموکراسی است و توییتر هم شبیه میدان اصلی شهر دیجیتالی است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشر مورد بحث قرار می‌گیرد.»

از نظر مالک متمول توییتر شبکه‌های اجتماعی حتی نظرات توهین‌آمیز را مادامی که از چارچوب قانون خارج نشده‌اند، نباید حذف کنند. او پیش از این هم در صفحه شخصی خود بارها به سیاست حذف توییت‌ها و بسته شدن اکانت‌ها کنایه زده بود. وی حتی پس از خرید توییتر ابراز امیدواری کرده که حتی بدترین منتقدانش هم این شبکه اجتماعی را ترک نکنند.

توییتر اخیرا انتشار مطالب آزاردهنده و پرخاشگرانه را ممنوع کرده است. این تنها بخشی از خط قرمزهای توییتر است که شامل موارد دیگری مثل دروغ‌پراکنی در مورد بیماری کووید-۱۹ نیز می‌شود. «پاراگ آگراوال»، مدیر عامل توییتر، دو سال قبل و زمانی که مدیر ارشد فناوری بود، تاکید کرد این شبکه اجتماعی نه بر اساس متمم اول آزادی بیان در قانون اساسی آمریکا، بلکه بر مبنای گفتگوی عمومی سالم سیاست‌هایش را تعیین می‌کند.

کاربران و کارشناسان در مورد برنامه ماسک برای کاهش این محدودیت‌ها دیدگاه یکسانی ندارند. از یک سو برخی نگرانند که اینکار به بازگشت کاربران آزارگر و ترول‌ها کمک کرده و حجم محتوای توهین‌آمیز و نفرت پراکن را افزایش دهد. همچنین اینکار می‌تواند توییتر را به پلتفرمی برای دروغ‌پراکنی سیاسی تبدیل کرده و از این طریق بر سیاست‌گذاری دولت‌ها و امنیت و سلامت جامعه آسیب برساند.

در سمت مقابل کاربران و کارشناسان نزدیک به طیف دست راست قرار دارند که از همین حالا خرید توییتر توسط ماسک را جشن گرفته‌اند. از نظر این گروه توییتر آشکارا به طیف چپ گرایش داشته و نسبت به دیدگاه‌های آنها نگاهی جانبدارانه دارد اما ماسک می‌تواند با آن مقابله کند.

برای مثال می‌توان به «مارک وینستاین»، بنیانگذار شبکه اجتماعی MeWe و «جورج فارمر»، مدیرعامل «پارلر» ابراز امیدواری کرده‌اند که ماسک با کاهش سخت‌گیری‌ها به آزادی بیان بیشتر در توییتر کمک کند.

متن‌باز کردن الگوریتم نمایش محتوا در توییتر

یکی از مواردی که همیشه در توییتر پیرامون آن بحث و جدل وجود داشته، الگوریتم نمایش پست‌ها است. برخی کاربران بر این باورند که این الگوریتم با همه توییت‌ها برخورد یکسانی ندارد و بعضی توییت‌ها را در فید بالاتر و بیشتر نمایش می‌دهد.

از نظر ایلان ماسک الگوریتمی که در نمایش پست‌ها به کاربران و میزان گستردگی آن موثر است، باید به صورت متن باز منتشر شود. او از انتشار عمومی الگوریتم در گیت‌هاب حمایت کرده که مرجع مورد علاقه برنامه‌نویس‌ها برای به اشتراک‌گذاری کد نرم‌افزارها در سراسر دنیاست.

در نظرسنجی صورت گرفته توسط ماسک که حدود یک میلیون کاربر در آن مشارکت داشتند، ۸۳ درصد موافق این اقدام بودند. جک دورسی، بنیانگذار و مدیرعامل سابق توییتر هم از اینکار حمایت کرده و گفته انتخاب الگوریتم مناسب باید برای همه کاربران آزاد شود.

هرچند حامیان شفافیت بیشتر اینکار را اقدامی در راستای عدالت بیشتر قلمداد می‌کنند، برخی دیگر بر این باورند که افشای الگوریتم‌های پیچیده نه تنها کمک زیادی نمی‌کند بلکه راه را برای فعالیت بیشتر اسپمرها و ناشران بدافزار در این شبکه باز خواهد کرد.

شاید در ظاهر انتشار الگوریتم اقدامی مفید باشد اما این سیستم زیربنایی که روزانه با صدها میلیون کاربر و میلیاردها پست سروکار دارد، به قدری پیچیده و عمیق است که خود مهندسان این شرکت هم ممکن است از منطق آن به درستی سر درنیاروند.

علاوه بر این بدون دسترسی به داده‌های پایه‌ای کاربران و صرفا با اتکا بر کدها نمی‌توان در مورد کارکرد الگوریتم در رده‌بندی توییت‌ها قضاوت کرد. از آنجا که این داده‌ها هرگز به صورت عمومی منتشر نخواهند شد، بعید است انتشار الگوریتم تاثیر چندانی داشته باشد.

مبارزه با ارتش بات‌ها و کلاهبرداری

ایلان ماسک توییتر

بات‌ها حساب‌های کاربری جعلی هستند که برای ارسال پست و کامنت در موارد خاصی برنامه‌نویسی شده‌اند. توسعه دهندگان از بات‌ها برای اهداف مختلفی نظیر اثرگذاری بر افکار عمومی، جریان سازی سیاسی یا کلاه‌برداری سوءاستفاده می‌کنند و شمار بالای آنها به یکی از مشکلات اساسی توییتر تبدیل شده است.

امپراتوری ایلان ماسک یکی از اهداف اصلی این بات‌ها در توییتر بوده اما گاهی مورد حمایت آنها هم قرار گرفته است. برای مثال در سال ۲۰۱۳ و زمانی که خبر آتش گرفتن خودروهای تسلا این شرکت را تحت فشار گذاشته بود، چندین بات به صورت هماهنگ شروع به انتشار مطالب مثبت در مورد تسلا کردند.

با این حال بات‌ها در اکثر موارد با هدف کلاهبرداری یا اثرگذاری منفی بر محیط توییتر ساخته می‌شوند و ماسک هم روی مقابله با این دسته از بات‌ها تاکید کرده‌ است. توییتر همین حالا هم معیارهای سختگیرانه‌ای برای این بات‌ها دارد و آنها را ممنوع کرده اما احتمالا ماسک آنطور که در صفحه خود گفته از طریق «احراز هویت همه کاربران» گام‌های بلندتری در این راستا برمی‌دارد.

کاهش تبلیغات و درآمدزایی از طریق سرویس اشتراکی

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد درآمد توییتر از تبلیغات حاصل می‌شود اما این شرکت همیشه در جذب تبلیغات با چالش‌هایی مواجه بوده. این تبلیغات با توجه به جو توییتر معمولا شامل منازعات سیاسی یا تبلیغ سایت‌های نه چندان مناسب است.

با خصوصی شدن توییتر دیگر خبری از فشار سهامداران برای تبلیغ روی سایت نخواهد بود و ماسک هم پیش از این گفته که به درآمدزایی از طریق سرویس اشتراکی تمایل دارد.

شرکت پیش از این با معرفی سرویس «توییتر بلو» گام‌هایی را در این راستا برداشته. این سرویس به کاربر اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه ماهانه ۲.۹۹ دلار به قابلیت‌های ویژه‌ای مثل دسته‌بندی بوکمارک دسترسی پیدا کنند.

ماسک قصد دارد با کاهش هزینه ثبت‌نام در این سرویس و عدم نمایش تبلیغ در آن کاربران بیشتری را به سمت توییتر بلو جذب کند. دیگر برنامه وی احتمالا پذیرش دوج‌کوین برای ثبت‌نام در این سرویس خواهد بود که ثبت درخواست را برای کاربران در سراسر دنیا ساده‌تر می‌کند.

ارائه قابلیت ویراش توییت‌ها

توییتر

یکی از موردانتظارترین قابلیت‌ها در توییتر امکان ویرایش توییت‌ها بعد از ارسال است چون توییتر بر خلاف فیسبوک، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی اجازه تغییر پست و حتی اصلاح اشتباهات تایپی پس از انتشار را نمی‌دهد.

ماسک در یکی از بزرگترین نظرسنجی‌های صورت گرفته در توییتر که با مشارکت ۴ میلیون نفر برگزار شد، از کاربران در این مورد سوال کرد و تقریبا ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان از ارائه این ویژگی حمایت کردند. در پاسخ به این نظرسنجی توییتر اعلام کرد که از سال گذشته تلاش‌هایی را در این راستا آغاز کرده است.

بهانه توییتر برای جلوگیری از ارائه ابزار ویرایش احتمال تغییر در محتوای توییت‌هایی است که به دفعات زیاد به اشتراک گذاشته‌ شده‌اند؛ موردی که می‌تواند به شدت مورد سوءاستفاده واقع شود. برخی کاربران و از جمله روزنامه‌نگاران نگران این هستند که آزارگرها پس از انتشار محتوای توهین آمیز متن توییت‌ها را به شکلی تغییر دهنده که ردپای آنها گم شود.

ماسک هم این مشکلات را پذیرفته اما در مقابل راهکارهایی را نیز مد نظر قرار داده؛ برای مثال می‌توان تاریخچه‌‌ای از تغییرات صورت گرفته روی توییت را در کنار آن نمایش داد. به هر روی شواهد نشان می‌دهد که دیر یا زود توییتر شاهد ابزار ویرایش خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 111 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 2 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها