آیبز بررسی گوشی گلکسی F23 5G؛ قدرتمند ولی مقرون‌به‌صرفه - آی بز

در این مطلب به معرفی گوشی اقتصادی گلکسی F23 5G سامسونگ می‌پردازیم. محصولی با قدرت سخت‌افزاری مطلوب و قیمت مناسب که ارزش خرید بالایی دارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy F23 5G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - اکتیو


مقدمه

۱۷ اسفند سال ۱۴۰۰ بود که سامسونگ از گوشی اقتصادی جذاب خود، یعنی گلکسی F23 رونمایی کرد. محصولی با امکانات و قابلیت‌های واقعا تحسین‌برانگیز و در عین حال با قیمت مناسب که به راحتی می‌توان از آن به عنوان یک گوشی اقتصادی ایدئال برای برطرف کردن نیازهای معمولی کاربران یاد کرد. این گوشی دوربین ۵۰ مگاپیکسلی باکیفیت، پردازنده‌ی جذاب، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، باتری پرظرفیت و شارژر سریعی دارد تا بدین ترتیب، خیلی سخت بتوان رقیب ارزشمندی برای آن در بازار یافت. در ادامه با بررسی کامل این گوشی همراه ما باشید.


جدول مشخصات فنی


نام گوشی گلکسی F23 5G
تاریخ رونمایی و عرضه ۸ مارس ۲۰۲۲ (۱۷ اسفند ۱۴۰۰) – ۱۶ مارس ۲۰۲۲ (۲۵ اسفند ۱۴۰۰)
ابعاد و وزن ۸٫۴ × ۷۷ × ۱۶۵٫۵ میلی‌متر – ۱۹۸ گرم
کیفیت ساخت پلاستیک – پوشش نمایشگر گوریلا گلس ۵
اندازه و نوع نمایشگر ۶٫۶ اینچی از نوع TFT LCD
فناوری نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر هر اینچ – نسبت نمایشگر به بدنه، ۸۲٫۳٪
سیستم‌عامل و رابط کاربری اندروید ۱۲ / One UI 4.0
مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی ۴/۲ ساله
پردازنده اسنپدراگون ۷۵۰G – هشت هسته‌ای با ۲ هسته از نوع Cortex-A77 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز و ۶ هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز – آدرنو ۶۱۹
ترکیب رم و حافظه‌ی داخلی ۴/۱۲۸ و ۶/۱۲۸
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و گشودگی دیافراگم f/1.8
دوربین دوم فوق عریض با پوشش زاویه‌ی ۱۲۳ درجه و گشودگی دیافراگم f/2.2
دوربین سوم ۲ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4
کیفیت فیلم‌برداری ۴K@30 و ۱۰۸۰P@30 و ۷۲۰P@480
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2
کیفیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰P@30
بلندگو استریو ندارد
جک ۳.۵ میلی‌متری دارد
حسگر اثر انگشت دارد – ادغام شده با کلید پاور
باتری و شارژر ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت / ۲۵ وات
شارژر درون جعبه ندارد
قیمت ۷٫۵ تا ۸٫۵ میلیون تومان

جعبه‌گشایی گلکسی F23 5G

گلکسی F23 5G درون جعبه‌ی خود شارژر ندارد و مثل بسیاری از گوشی‌های جدید سامسونگ، فقط درون بسته‌بندی آن به خود گوشی و یک کابل دو سر Type-C دسترسی خواهید داشت. شارژری که این گوشی از آن پشتیبانی می‌کند ۲۵ واتی است و باید به صور جداگانه آن را خریداری کنید.


طراحی و کیفیت ساخت گلکسی F23 5G

گلکسی F23 5G یک گوشی اقتصادی است. بنابراین قبل از اینکه بررسی را تا انتها دنبال کنید، این را بدانید که باید انتظار خود را در حد و اندازه‌های یک اقتصادی کاهش دهید. سامسونگ برای این محصول از پلاستیک برای ساخت پنل پشتی و فریم‌ها استفاده کرده که طبیعتا نباید انتظار داشت وقتی آن را در دست می‌گیرید، حس و حال خوبی به شما دست بدهد. کیفیت پلاستیک به گونه‌ای است که حتما باید برای گوشی یک قاب هم تهیه کنید چون ممکن است به سادگی صدمه ببیند. با این حال برای پنل جلو، اندکی این موضوع جبران شده و به لطف گوریلا گلس ۵، نمایشگر در برابر آسیب‌های احتمالی تا حد زیادی مقاوم است.

ابعاد و وزن این گوشی به گونه‌ای است که وقتی آن را در دست می‌گیرید، حس نسبتا خوبی از لحاظ خوش دست بودن به شما دست می‌دهد. البته ابعاد گوشی باعث شده برای افرادی با دست بزرگ مناسب باشد و نه نوجوانان به خصوص دخترها. ضخامت این گوشی در بیشترین حد خود که در ناحیه‌ی ماژول دوربین است به ۸٫۴ میلی‌متر رسیده و عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب به ۷۷ و ۱۶۵٫۵ میلی‌متر می‌رسد. به این معنا که گوشی نسبتا عریض و بلند است و کار کردن با یک دست به راحتی در آن ممکن نیست.

گوشی روی پنل پشتی خود طرح ساده‌ای دارد. جز یک ماژول که در بالاترین قسمت سمت چپ تعبیه شده، چیزی دیده نمی‌شود که نظم پنل پشتی را به هم بزند. روی پنل جلو هم دوربین سلفی را شاهد هستیم که به صورت قطره‌ای در بالاترین قسمت مرکزی نمایشگر تعبیه شده است. حواشی اطراف پنل، به خصوص در قسمت پایین صفحه نسبت زیاد بوده و نسبت پنل به بدنه هم به ۸۲٫۳٪ می‌رسد به این معنا که شما با حواشی زیادی در اطراف نمایشگر مواجه خواهید بود که برای یک اقتصادی، این موضوع ضعف بزرگی محسوب نمی‌شود. اما هستند محصولاتی که در این بازه‌ی قیمتی، حواشی کمتری اطراف نمایشگر دارند.

می‌رسیم به فریم‌ها؛ جایی که گلکسی F23 5G مثل هر گوشی دیگری در این بازه‌ی قیمتی، کاملا ساده و بدون هیچ چیز اضافه‌ای طراحی شده است. برای مثال روی فریم سمت راست، کلید پاور و کنترل صدا را شاهد هستیم که کلید پاور، حسگر اثر انگشت را هم درون خود دارد. روی فریم سمت چپ، درگاه سیم‌کارت را مشاهده می‌کنیم که فضای کافی برای ورود دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه‌ی MicroSD را دارد. روی فریم پایینی اما در کنار پورت شارژر، یک حفره‌ی مربوط به میکروفون، بلندگو و جک ۳.۵ میلی‌متری دیده می‌شود و روی فریم بالایی هم حفره‌ی دوم میکروفون به چشم می‌خورد. جز این موارد، روی فریم گلکسی F23 5G هیچ چیز دیگری وجود ندارد.

گلکسی F23

گلکسی F23 5G هیچ استاندارد مقاومتی ندارد و نمی‌تواند در برابر آب و گرد و غبار از خود مقاومت کند. بسیاری از گوشی‌های اقتصادی در این بازه‌ی قیمتی از چنین استانداردهایی بهره نمی‌برند اما خیلی عالی می‌شد اگر سامسونگ حداقل از IP53 در این گوشی استفاده می‌کرد؛ با توجه به تجهیز گوشی‌هایی میان‌رده‌ی اقتصادی نظیر گلکسی A34 به استاندارد IP67، اینکه بخواهیم F23 5G را با استاندارد ضعیف‌تری ببینیم انتظار زیادی نبود اما به هر حال برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها، یکی از اصلی‌ترین عوامل ارزشمند شدن گوشی‌ها از F23 حذف شد.


نمایشگر گلکسی F23 5G

در بخش نمایشگر، گلکسی F23 خیلی درخشان ظاهر نشده است. اگرچه رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی یک اتفاق عالی به حساب می‌آید اما نوع نمایشگر، TFT LCD است به این معنا که شما آن عمق رنگ مشکی را در آن نخواهید داشت ولی به لطف تراکم پیکسلی بالا و همچنین ماهیت نمایشگر LCD، زیر نور مستقیم خورشید هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد و به راحتی می‌توانید متون را بخوانید. همچنین وضوح خود پنل هم مثل بسیاری از گوشی‌های اقتصادی به ۱۰۸۰ × ۲۴۰۸ پیکسل می‌رسد که عالی است و هیچ نگرانی از این بابت برای کاربران وجود نخواهد داشت.

نمایشگر این گوشی ۶٫۶ اینچی با ابعاد ۱۰۴٫۹ سانتی‌متر مربع است که ۸۲٫۳٪ از پنل جلو را به خود اختصاص داده است. حواشی اطراف این نمایشگر نسبتا زیاد است اما سامسونگ این گوشی را آنقدر بزرگ طراحی کرده که همچنان فضای زیادی برای کار کردن با آن داشته باشید. البته اگر دست بزرگی داشته باشید، کار کردن با این پنل برایتان به مراتب راحت‌تر خواهد بود.


دوربین

در بخش دوربین، محصولی را شاهد هستیم که از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی قدرتمند با گشودگی دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد و قادر است در طول روز، تصاویر بسیار خوبی ثبت کند. این دوربین لرزشگیر اپتیکال ندارد ولی از فوکوس خودکار استفاده می‌کند. در کنار این دوربین هم از یک سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه‌ای و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو استفاده شده که کیفیت رضایت‌بخشی در بهترین شرایط نوری دارند. دوربین سلفی هم ۸ مگاپیکسلی است و در نور روز می‌تواند تصاویر نسبتا خوبی ثبت کند.

گلکسی F23 5G یک گوشی اقتصادی است که اگر در نور روز و در شرایطی که آب و هوا متعادل باشد با آن عکاسی کنید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. رنگ‌بندی‌های جذاب، گستره‌ی دینامیکی وسیع، جزئیات خوب، نویز کم، سرعت بالای شاتر و همچنین فوکوس خودکار عالی، از جمله صفاتی هستند که می‌توان برای تعریف و تمجید از دوربین اصلی این گوشی به کار برد. با این سنسور خوب شما در نقاط روشن، جزئیات را از دست نخواهید داد و در سایه‌ها هم به اندازه‌ی کافی جزئیات خواهید داشت. این گوشی همچنین با دوربین اصلی قادر به زوم ۱۰ برابری دیجیتال هم هست که خیلی در این حالت تعریفی ندارد.

دوربین فوق عریض به معنای واقعی کلمه عریض است و می‌تواند یک فریم گسترده از محیط روبرو را برایتان شکار کند. این در حالی است که اگر نور محیط ایدئال باشد، می‌تواند این کار را با کیفیت بسیار خوبی برایتان انجام دهد. اگرچه جزئیات خیلی غنی نیستند اما با این حال دمای رنگ به خوبی کنترل می‌شود که از این قابلیت در گوشی‌های هم‌قیمت، کمتر دیده می‌شود.

در ثبت تصاویر پرتره، شناسایی گوشه‌های تصاویر خیلی خوب صورت نمی‌گیرد که انتظاری جز این نمی‌شد داشت، اما جلوه‌ی تاری که به تصویر بخشیده می‌شود واقعا مناسب است و به چشم زیبا می‌آید. دوربین ماکرو هم اگر نور خوب و کافی باشد، تصاویر واقعا خوبی ثبت می‌کند اما اصلا انتظار ثبت تصاویر حرفه‌ای را از آن نداشته باشید. مشکل اصلی F23 در زمینه‌ی عکاسی در شب خود را نشان می‌دهد. جایی که عملکرد تمام دوربین‌ها به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به پایین‌تر از سطح متوسط می‌رسد.

گوشی برای اینکه بتواند از پس شرایط چالش‌برانگیز برآید، آنقدر پردازش روی تصاویر انجام می‌دهد که آن‌ها را کاملا مصنوعی می‌کند. بدین ترتیب شما دیگر آن حال و هوای طبیعی عکس را از دست می‌دهید و به علاوه، باید با نویز هم دست و پنجه نرم کنید. البته برای بهتر شدن فرایند عکاسی در شب، می‌توانید از حالت شب استفاده کنید اما فعال کردن این قابلیت هم در نهایت دردی را دوا نمی‌کند.

در بخش فیلم‌برداری اما گلکسی F23 واقعا گوشی خوبی است. اگرچه در کمتر گوشی اقتصادی از شرکت‌های رقیب، امکان فیلم‌برداری ۴K را شاهد هستیم، نماینده‌ی سامسونگ اما از این قابلیت پشتیبانی کرده و ویدیوهایی ضبط می‌کند که کیفیت خوبی دارند. اگرچه شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید ویدیوهای ضبط شده توسط این گوشی به خوبی ویدیوهای ۴K در گوشی‌های بالارده باشند چون اندکی اشباع شده و بیش از حد پردازش شده هستند که شاید خیلی دلتان نخواهد آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی هم تصاویر خوبی ثبت می‌کند. این دوربین نمی‌تواند در شرایط نوری نامساعد، یا نسبتا مساعد، تصاویر جذابی ثبت کند و فقط باید در نور روز روی کیفیت آن حساب کنید که البته حتی در آن صورت هم معمولی ظاهر می‌شود. این حرف را در رابطه با کیفیت فیلم‌برداری این گوشی هم می‌توان گفت. شما می‌توانید تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها را در زیر با یکدیگر مقایسه کنید.

دوربین اصلی

دوربین فوق عریض

زوم

پرتره

گلکسی F23

ماکرو

گلکسی F23

سلفی


نرم‌افزار و سخت‌افزار

از لحاظ نرم‌افزاری، گلکسی F23 به لطف اندروید ۱۲ و One UI 4 و همچنین ۲ سال پشتیبانی نرم‌افزاری و ۴ سال پشتیبانی امنیتی، یک گوشی اقتصادی واقعا جذاب به حساب می‌آید که خود را کاملا از این حیث با سایر اقتصادی‌ها جدا کرده چرا که این روزها کمتر اقتصادی با این تعهد به اندروید جدید آپدیت می‌شود.

گلکسی F23

امکانات و قابلیت‌های زیادی هم در این نسخه‌ی اندروید و همچنین One UI یافت می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها گوشی را تا جایی که امکانش هست، شخصی‌سازی کرده و مطابق میل خود در بیاورید.

در بخش سخت‌افزار، در کنار ۴ و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۵۰G را شاهد هستیم که به لطف بهره‌مندی از دو هسته‌ی Cortex-A77 و Cortex-A55، قادر است در انجام کارهای نسبتا سنگین هم شما را همراهی کند. اما نباید انتظار معجزه را از آن داشته باشید. همینکه می‌توانید در انجام بازی‌های معمولی و نیمه سنگین روی توانایی‌های آن حساب کنید، باید بدانید گلکسی F23 کار خود را به خوبی انجام داده است.

همانطور که اشاره شده، گوشی از ۴ و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد که برای انجام کارهای معمولی فراتر از کافی است اما نباید انتظار داشته باشید در انجام کارهای مولتی تسکینگ، خصوصا مدل ۴ گیگابایتی گلکسی F23 خیلی درخشان ظاهر شود. چون این روزها حجم برنامه‌ها آنقدر زیاد شده که این میزان رم، خیلی نمی‌تواند مناسب باشد. البته با استفاده از قابلیت رم پلاس سامسونگ می‌توانید تا ۴ گیگابایت رم به آن اضافه کنید که این میزان رم از نوع مجازی بوده و از حافظه‌ی داخلی این گوشی که از نوع UFS 2.2 نیز هست، برداشته می‌شود. با این حال اگر دانش‌آموز هستید یا قصد دارید این گوشی را برای افراد مسن خریداری کنید، هر دو مدل عالی هستند.

گلکسی F23

به ترتیب از راست به چپ؛ تست پایداری پردازنده، تست باتری، بنچمارک AnTuTu، بنچمارک گیک‌بنچ

نقطه عطف این گوشی در بخش سخت‌افزار، عملکرد استثنائی آن در تست پایداری بود که در نهایت توانست بیش از ۹۰٪ توان خود را پس از ۳۰ دقیقه فشار سنگین حفظ کند. این یعنی اگرچه اسنپدراگون ۷۵۰G بهترین پردازنده‌ی میان‌رده‌ی بازار نیست اما می‌تواند به خوبی در جلسات گیمینگ طولانی مدت، همان کیفیت اولیه‌ی خود را حفظ کند.


طول عمر باتری و کیفیت بلندگو

در رابطه با طول عمر باتری گلکسی F23 باید بگوییم به لطف باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شما می‌توانید به راحتی تا ۲ روز هم روی آن حساب کنید. البته اگر خیلی معمولی از گوشی استفاده کنید. در صورت استفاده از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و همچنین اینترنت همراه به صورت پیوسته، قطعا باید انتظار داشته باشید پس از پایان روز، گوشی را به شارژر متصل کنید.

در رابطه با شارژر هم باید بگوییم متأسفانه درون جعبه خبری از آن نیست و باید به صورت مجزا آن را خریداری کنید. این شارژر از نوع ۲۵ واتی بوده و سرعت بالایی دارد به گونه‌ای که می‌توانید در کنار از ۲ ساعت، گوشی را به صورت کامل شارژ کنید. شما می‌توانید در جدول زیر، سرعت شارژ شدن گلکسی F23 را مشاهده کنید.

نام گوشی گلکسی F23
٪۵۰ با شارژر ۲۵ واتی ۴۰ دقیقه
٪۱۰۰ با شارژر ۲۵ واتی ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
٪۱۰۰ با شارژر ۱۵ واتی ۲ ساعت

در رابطه با کیفیت بلندگو هم باید بگوییم گلکسی F23 از بلندگوی استریو بهره نمی‌برد ولی با این حال صدای بلندی را به شما ارائه می‌دهد. هرچند اگر گوشی قبلی‌تان از اسپیکر استریو بهره می‌‌برد، احتمالا دلتنگ آن شیوایی و جذابیت صدا خواهید شد چون در گلکسی F23، صدا فقط بلند می‌شود؛ شفافیت، کیفیت بیس و مواردی از این دست آنطور که بخواهید در آن دیده نمی‌شود. البته که به عنوان یک اقتصادی، F23 کار خود را خوب انجام می‌دهد.


گلکسی F23 5G؛ سخن پایانی

به صورت کلی، به نظر می‌رسد گلکسی F23 به عنوان یک گوشی اقتصادی، ارزش خرید بالایی دارد و می‌تواند به راحتی از پس نیازهای معمولی کاربران برآید. این گوشی به لطف سخت‌افزار خوب، باتری بادوام، شارژر سریع و دوربین اصلی باکیفیت، یکی از گزینه‌های جذاب در رده‌ی اقتصادی به حساب می‌آید.

نکات مثبت

  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی
  • کیفیت عکاسی خوب در نور روز
  • کیفیت سخت‌افزاری مطلوب
  • طول عمر بالای باتری
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ۲ و امنیتی ۴ ساله
  • شارژر سریع

نکات منفی

  • عملکرد نه چندان رضایت‌بخش دوربین‌ها در نور کم
  • عدم وجود شارژر درون جعبه
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy F23 5G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - اکتیو

منبع: ۹۱Mobiles

سوالات متداول درباره گلکسی F23

آیا گلکسی F23 از جک ۳.۵ میلی‌متری بهره می‌برد؟

بله. این گوشی به عنوان یک محصول اقتصادی، از جک ۳.۵ میلی‌متری هم بهره می‌برد.

آیا گلکسی F23 بلندگوی استریو دارد؟

آیا گلکسی F23 ضد آب است؟

خیر. این گوشی هیچ استاندارد مقاومتی رسمی ندارد.

آیا گلکسی F23 به همراه شارژر عرضه می‌شود؟

خیر. خبری از شارژر درون جعبه نیست و باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنید.

آیا گلکسی F23 می‌تواند در وضوح ۴K فیلم‌برداری کند؟

بله. این گوشی توانایی ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 51 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 26 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها