آیبز ارتش آمریکا نخستین نمونه‌ی هواگرد عمودپرواز الکتریکی را آزمایش کرد - آی بز

در حالی که صنعت هواگردهای شهری عمودپرواز روزبه‌روز توسعه می‌یابد، نیروی هوایی آمریکا نیز قصد دارد ماشین‌های پرنده‌ی خود را در اختیار داشته باشد. این شاخه‌ی ارتش آمریکا اخیراً آزمایش یکی نمونه هواگرد الکتریکی را با موفقیت انجام داد.
نیروی هوایی آمریکا سال گذشته اعلام کرد که مشغول بررسی هواگردهای عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) است و اوایل امسال از به خدمت گرفتن ۳۰ وسیله‌ی نقلیه‌ی عمودپرواز تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.
با به پرواز درآوردن نمونه‌ی آزمایشی به نظر می‌رسد که نیروی هوایی آمریکا به این هدف نزدیک‌تر شده است. این آزمایش درحالی صورت می‌گیرد که ۱۱۲ سال پیش نیز برادران رایت نخستین وسیله‌ی نقلیه‌ی نظامی خود را تحویل داده بودند.
«هگزا» (Hexa) که اواخر هفته‌ی گذشته آزمایش شد، توسط استارتاپ Lift Aircraft ساخته شده و از ۱۸ روتور بهره می‌برد. این هواگرد قابلیت حمل یک نفر را دارد و به صورت عمودی نشست و برخاست می‌کند.
استارتاپ «لیفت» به جز ارائه‌ی خدمات به نیروی هوایی آمریکا قصد دارد «هگزا» را به مردم نیز بفروشد و این‌طور که اعلام کرده مجوز خلبانی هم نیاز ندارد. هرچند قطعاً باید از هم‌اکنون به ایمنی استفاده از این هواگردها نیز فکر کرد. این طور که شرکت لیفت اعلام کرده این هواگرد الکتریکی حتی با ۶ موتور غیرفعال نیز امکان فرود ایمن دارد.
به پرواز درآوردن این نمونه‌ی آزمایشی، بخشی از برنامه‌ی Agility Prime نیروی هوایی بود که شامل مجموعه‌ای از توسعه‌دهندگان، گروه‌ها و رویدادها برای توسعه‌ی هواگردهای عمودپرواز الکتریکی شخصی است.
کلنل ناتان دیلر (Nathan Diller) مدیر برنامه‌ی Agility Prime در این زمینه گفت: «ما هم‌اکنون با بیش از ۱۵ تولیدکننده‌ی برتر هواگردها در جهان همکاری می‌کنیم و با بسیاری از آن‌ها تا مرحله‌ی قرارداد نیز پیش رفته‌ایم.» این شرکت‌ها شامل کلاس‌های پروازی گوناگون ۱-۲ نفره، ۳-۸ نفره، باری (Cargo) و پهپادهای بزرگ باری (با وزن برخاست بیش از ۶۰۰ کیلوگرم) می‌شود.
او پرواز آزمایشی انجام شده را نخستین مورد از موارد بسیاری دانست که در آینده انجام خواهد شد و افزود: «این آزمایش‌ها به منظور کاهش خطرات تکنیکی و برای خدمات‌دهی Agility Prime از سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.»
گفتنی است در حال حاضر پرواز آزمایشی این هواگردهای الکتریکی تا ارتفاع نهایتاً ۱۵ متری تعریف شده است.
آزمایش هواگرد الکتریکی «هگزا» توسط نیروی هوایی آمریکاCredit: Air National Guard/Staff. Sgt. Sean Kornegay
اگرچه توسعه‌ی فناوری برای جنگ از نظر اخلاقی جای بحث زیادی دارد اما بسیاری از فناوری‌های نظامی در نهایت در فضای عمومی به کار گرفته می‌شود. امید می‌رود که این وسایل نقلیه هرگز برای موردی به جز جابه‌جایی پرسنل مورد استفاده قرار نگیرد و به مصرف عموم برسد.
چنان‌که شرکت «لیفت» قصد دارد با توسعه‌ی هواگردهای خود از آن‌ها به منظور تورهای شهری نیز استفاده کند. چیزی که هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار نفر برای آن نام‌نویسی کرده‌اند و قرار است پس از همه‌گیری کرونا عملیاتی کردن آن به صورت جدی‌تری دنبال شود. تأخیر در اجرایی شدن این موضوع باعث شده که این شرکت بتواند بیشتر بر روی ایمنی این هواگردها کار کند.

منبع: TheNextWeb

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 20 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها