آیبز آیا هدفون به گوش و شنوایی آسیب می‌زند؟ - آی بز

روز‌به‌روز تعداد کاربرانی که از هدفون‌ها استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد. هدفون‌ها گجت‌های محبوبی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند در هر موقعیتی که هستند، به موسیقی یا پادکست مورد علاقه‌ی خود گوش دهند. اما آیا واقعا استفاده‌ی مداوم از هدفون به گوش و شنوایی آسیب دائمی وارد می‌کند؟ در این مطلب به طور مختصر و مفید به این موضوع می‌پردازیم.

هندزفری بلوتوثی مدل inpods 12

هدفون بلوتوثی کیو سی وای مدل T13 TWS

آیا استفاده از هدفون به شنوایی آسیب می‌رساند؟

برای اینکه گوش‌های شما قادر به شنیدن صداها باشد، بلندی صداهای موردنظر باید از حدی بیشتر باشد. به این موضوع آستانه‌ی شنوایی گفته می‌شود. زمانی که برای مدت طولانی از هدفون استفاده می‌کنید، آستانه‌ی شنوایی گوش بالا می‌رود. این یعنی دیگر نمی‌توانید صداهای با شدت کم را به‌خوبی بشنوید که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کاهش قدرت شنوایی باشد.

آسیب هدفون

در این زمینه پژوهش‌های مفصلی انجام شده و مثلا در سال ۲۰۰۷ یک مقاله در یکی از نشریه‌های پزشکی معتبر به چاپ رسید که در آن آمده استفاده‌ی طولانی‌مدت از هدفون می‌تواند عملکرد شنوایی را مختل کند. در این میان طبیعتا نوجونان و جوانان علاقه‌ی بیشتری به هدفون دارند. در سال ۲۰۱۶ نتیجه‌ی یک پژوهش نشان داد که اکثریت نوجوان‌ها و جوان‌ها بیش از حد مجاز از هدفون با ولوم بسیار بالا استفاده می‌کنند که طبیعتا انجام این کار منجر به آسیب رسیدن به گوش می‌رسد.

البته مشاهده‌ی علائم مربوط به این آسیب ممکن است چند سال طول بکشد. در همین پژوهش که در سال ۲۰۱۶ انجام شده آمده که عوارض استفاده‌ی طولانی‌مدت از هدفون‌ها احتمالا بعد از حدود ۵ سال استفاده خود را نشان می‌دهد.

هدفون بی‌ سیم هایلو مدل T15

نشانه‌های آسیب شنوایی

آسیب هدفون

برای نشانه‌های مربوط به آسیب شنوایی می‌توانیم موارد زیر را مطرح کنیم:

  • صداهای موجود در محیط خفه یا نامشخص به نظر می‌رسند.
  • وزوز مداوم در گوش می‌شنوید.
  • از دیگر می‌خواهید که حرف خود را تکرار کنند یا آهسته‌تر و واضح‌تر صحبت کنند.
  • اکثر اوقات صدای تلویزیون را بلند می‌کنید.

چگونه می‌توانیم آسیب شنوایی هدفون را کاهش دهیم؟

اگر مرتبا از هدفون استفاده می‌کنید، برای کاهش آسیب شنوایی می‌توانید به نکاتی توجه کنید. در ادامه به چند مورد از این ترفندها می‌پردازیم.

پایین آوردن شدت صدا

آسیب هدفون

مهم‌ترین دلیلی که هدفون منجر به آسیب شنوایی می‌شود، گوش دادن به صدای بلند است. این موضوع منجر به خستگی سیستم گوش می‌شود و به مرور زمان ممکن است قدرت شنوایی شما ضعیف‌تر شود. بنابراین بهترین کاری که حین استفاده از هدفون می‌توانید انجام دهید، گوش دادن به موسیقی با صدای کمتر است.

از هدفون در محیط‌های خیلی شلوغ استفاده نکنید

زمانی که در یک محیط بسیار شلوغ می‌خواهید از هدفون استفاده کنید، پس طبیعتا بلندی صدای موسیقی را هم تا حد زیادی افزایش می‌دهید تا صدای محیط کمتر به گوش شما برسد. اما همین کار طبیعتا آسیب شنوایی را افزایش می‌دهد.

هدست بی سیم کلومن مدل K15

استفاده از اسپیکر به جای هدفون

با وجود اینکه برای بسیاری از کاربران تجربه‌ی استفاده از هدفون لذت‌بخش‌تر از اسپیکر است، اما در محیط‌هایی مانند خانه، می‌توانید اسپیکرهای باکیفیتی را جایگزین هدفون کنید تا مثلا حین کار کردن، دیگر نیازی به بهره‌گیری از هدفون نداشته باشید.

خرید هدفون با سیستم حذف نویز

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های هدفون‌های دارای سیستم حذف نویز این است که می‌توانند صدای محیط را تا حد خوبی حذف کنند. البته طبیعتا عملکرد این مشخصه به کیفیت هدفون بستگی دارد ولی اگر یک هدفون باکیفیت خریداری کنید، در زمینه‌ی حذف نویز هم حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت. زمانی که صدای محیط حذف می‌شود یا به شدت کاهش پیدا می‌کند، دیگر لازم نیست صدای هدفون را بسیار افزایش دهید و می‌توانید موسیقی را با شدت صدای کمتری گوش دهید.

برای استفاده از هدفون محدودیت زمانی تعیین کنید

در کنار اهمیت بالای شدت صدای هدفون، باید به مدت‌زمان استفاده از هدفون هم اشاره کنیم. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، اگر شدت صدای هدفون کم باشد، حتی در صورت استفاده‌ی چند ساعته هم با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوید. اما اگر شدت صدای هدفون کمی بالاتر از حد مجاز باشد، استفاده بیش از ۱ ساعت ممکن است برای گوش شما مشکل ایجاد کند.

هدفون بلوتوثی کیو سی وای مدل T13 TWS

آیا در این زمینه، هدفون بهتر از ایرباد است؟

ایرباد

برخی کاربران بر این باور هستند که ایربادها آسیب بیشتری به گوش وارد می‌کنند زیرا نسبت به هدفون‌های روگوشی، به مجرای گوش نزدیک‌تر هستند. با این حال، واقعیت این است که در مورد آسیب رسیدن به گوش، این که شدت صدا چقدر است اهمیت زیادی دارد و فاصله‌ی منبع پخش صدا تا مجرای گوش اهمیت خیلی زیادی ندارد. بنابراین آسیب بهره‌گیری از صدای بلند از طرف هدفون روگوشی و ایرباد، تفاوت معناداری بین آن‌ها وجود ندارد.

سخن پایانی

بنابراین همانطور که می‌بینید، در زمینه‌ی آسیب هدفون به گوش و شنوایی تحقیقات زیادی انجام شده و بیشتر این پژوهش‌ها این موضوع را ثابت کرده‌اند. بنابراین اگر به استفاده از هدفون‌ها علاقه‌ی زیادی دارید و می‌خواهد ساعت‌های طولانی از آن‌ها بهره ببرید، توصیه می‌کنیم موسیقی‌ها را با شدت صدای کم گوش بدهید تا به شنوایی شما آسیب جدی وارد نشود.

هندزفری بلوتوثی مدل inpods 12

هدفون بلوتوثی کیو سی وای مدل T13 TWS

منبع: MakeUseOf

سوالات متداول

مهم‌ترین دلیل آسیب شنوایی که هدفون به گوش وارد می‌کند چیست؟

در این زمینه باید به شدت صدا اشاره کنیم. اگر شدت صدای موسیقی بسیار بالا باشد، میزان آسیب به گوش هم بیشتر می‌شود.

آیا در زمینه‌ی آسیب شنوایی بین هدفون روگوشی و ایرباد تفاوت معناداری وجود دارد؟

در این زمینه تفاوت خاصی بین این دو مدل هدفون وجود ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 64 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 24 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها