آیبز آیا لپ‌تاپ‌های دارای کیبورد مکانیکال در بازار حضور دارند؟ - آی بز

لپ‌تاپ‌های با کیبورد مکانیکال نادر هستند ولی این موضوع به معنای وجود نداشتن چنین لپ‌تاپ‌هایی نیست. در ادامه به این نوع لپ‌تاپ‌ها می‌پردازیم و باید ببینیم اصلا ارزش خرید دارند یا نه.

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل Fizz K617 RGB

۱,۳۴۰,۰۰۰

تومان

کیبورد ایکس پی-پروداکت مدل XP-8000

۲۰۰,۰۰۰

۱۸۶,۰۰۰

تومان

برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای کیبورد مکانیکال هستند

در چند سال گذشته محبوبیت کیبورد‌های مکانیکال چند برابر شده است. روزی روزگاری این نوع کیبورد‌ها قیمت بسیار بالایی داشتند ولی خوشبختانه حالا مدل‌های اقتصادی از این مدل کیبورد‌ها هم به فروش می‌رسند که خوشبختانه برخی از آن‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند.

با وجود اینکه سال‌هاست برخی سازندگان لپ‌تاپ‌ها در این زمینه وارد عمل شده‌اند، ولی معمولا فقط تعداد بسیار اندکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ چنین مشخصه‌ای را دارند. مدل‌های دارای کیبورد مکانیکال معمولا بسیار گران‌قیمت هستند و از پردازنده‌ی گرافیکی به‌شدت قدرتمندی بهره می‌برند.

لپ‌تاپ‌های کیبورد مکانیکال

بنابراین اگر به دنبال خرید چنین لپ‌تاپی هستید، طبیعتا باید مبلغ بسیار بالایی بپردازید. با توجه به اینکه فقط مدل‌های خاص از این نوع کیبورد‌ها بهره می‌برند، پس از سوی دیگر با ویژگی‌های خاص دیگری روبرو می‌شوید که شاید اصلا به آن‌ها نیازی ندارید. اما اگر مشکلی با قیمت بسیار بالا ندارید و می‌خواهید یک لپ‌تاپ گیمینگ خاص خریداری کنید، پس در این زمینه از بین گزینه‌های مختلف می‌توانید دست به انتخاب بزنید.

از طرف دیگر، واقعیت این است که بسیاری از لپ‌تاپ‌های باکیفیت موجود در بازار، از کیبورد‌های غیر مکانیکی خیلی خوبی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به مک‌بوک‌های جدید اشاره کنیم که کیبورد‌های استفاده شده برای آن‌ها تجربه کاربری خیلی خوبی ارائه می‌کنند. البته تا چند سال قبل، برای مدتی مکانیسم پروانه‌ای برای کیبورد‌های مک‌بوک استفاده می‌شد که این مکانیسم با اعتراض کاربران زیادی روبرو شد. لپ‌تاپ‌های سری Lenovo ThinkPad هم معمولا دارای کیبورد‌های بسیار خوبی هستند و از طرف دیگر باید به سری HP Envy و Samsung Galaxy Book هم اشاره کنیم که برای انتخاب کیبورد‌ها مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

کیبورد مکانیکی مخصوص بازی رپو مدل v500SE

لپ‌تاپ‌های دارای کیبورد مکانیکال

لپ‌تاپ‌های کیبورد مکانیکال

بیشتر شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ‌ها، چند مدل مجهز به کیبورد مکانیکال را راهی بازار کرده‌اند. اما متاسفانه تشخیص اینکه کدام مدل‌ها دارای کیبورد مکانیکال هستند و کدام مدل‌ها از کیبورد ممبرین استفاده می‌کنند، می‌تواند سخت باشد. برخی شرکت‌ها مانند Alienware، به کاربران اجازه می‌دهند که لپ‌تاپ‌هایی مثل Alienware M15 R7 با کیبورد مکانیکال یا معمولی خریداری کنند. شرکت‌هایی مانند ایسوس و MSI هم برای برخی مدل‌ها از کیبورد‌های مبتنی بر سوئیچ‌های مستقل استفاده می‌کنند.

استفاده از کیبورد‌ مکانیکال‌ برای لپ‌تاپ

همانطور که گفتیم، تعداد لپ‌تاپ‌های دارای این مشخصه بسیار محدود پایین است اما اگر به این نوع کیبورد‌ها علاقه‌ی زیادی دارید، به راحتی می‌توانید یک کیبورد مکانیکال را از طریق USB، دانگل وایرلس یا بلوتوث به لپ‌تاپ وصل کنید. البته قبل از اینکه دست به جیب شوید، باید در مورد سوئیچ مورد استفاده در کیبورد مکانیکال بررسی‌های لازم را انجام دهید زیرا انتخاب سوئیچ مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد.

لپ‌تاپ‌های کیبورد مکانیکال

برخی کاربران سوئیچ‌های «کلیکی» و پرسروصدا دوست دارند و برخی دیگر فقط می‌خواهند بازخورد لمسی یک کلید مکانیکال را دریافت کنند. بنابراین اگر مثلا کیبورد را عمدتا برای تایپ کردن می‌خواهید یا گیمینگ، این موضوع در انتخاب شما تاثیرگذار خواهد بود. در بین کیبورد‌های مکانیکال تنوع گسترده‌ای دیده می‌شود که در کل با قیمت‌های مختلفی راهی بازار شده‌اند. قبل از خرید بهتر است کیبورد موردنظر را امتحان کنید تا ببینید آیا حس خوبی به شما انتقال می‌دهد یا نه.

طبیعتا زمانی که می‌خواهید از کیبورد جداگانه برای لپ‌تاپ استفاده کنید، باید به فکر خرید یک استند هم برای لپ‌تاپ باشید تا ارتفاع آن را افزایش دهید و در نتیجه فشار کمتری به گردن شما وارد شود. خوشبختانه در بازار ایران و فروشگاه دیجی‌کالا انواع و اقسام کیبورد‌های مکانیکال و استند لپ‌تاپ‌ها با قیمت‌های متنوع به فروش می‌رسند.

پایه خنک کننده تسکو مدل TCLP 3102

پایه نگهدارنده لپ تاپ پاراکو مدل LTP01

آیا استفاده از کیبورد‌ مکانیکال‌ منطقی است؟

اکثر لپ‌تاپ‌ها طبیعتا از کیبورد ممبرین استفاده می‌کنند. ساخت کیبورد‌های ممبرین ارزان تمام می‌شود و در ضمن سبک و باریک هم هستند؛ بنابراین برای لپ‌تاپ‌ها گزینه‌ی ایده‌آلی به حساب می‌آیند. اما از طرف دیگر این نوع کیبورد‌ها ضعف‌هایی هم دارند.

کیبورد‌های ممبرین نسبت به مدل‌های مکانیکال معمولا دوام کمتری دارند. همچنین تعویض کلید‌های این نوع کیبورد‌ها معمولا راحت انجام نمی‌گیرد. همچنین این نوع کیبورد‌ها بازخورد لمسی خوبی ارائه نمی‌دهند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مدل کیبورد، تفاوت صدای تولید شده توسط آن‌ها است. کیبورد‌های ممبرین، به‌خصوص مدل‌هایی که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند، سروصدای زیادی ایجاد نمی‌کنند. اما کیبورد‌های مکانیمال، به‌خصوص آن‌هایی که دارای سوئیچ‌های کلیکی هستند، سروصدای زیادی را به وجود می‌آورند. در این زمینه سلیقه و اولویت‌های شخصی اهمیت زیادی دارد. برخی کاربران اصلا علاقه‌ای به کیبورد‌های پرسروصدا ندارند و برخی دیگر به شدت علاقه‌مند به این نوع کیبورد‌ها هستند.

کیبورد‌های مکانیکال در زمینه‌ی شخصی‌سازی هم امکانات زیادی ارائه می‌کنند. برخی از آن‌ها به کاربر اجازه می‌دهند خود سوئیچ را به طور کامل تغییر دهند و همچنین برای تمام آن‌ها می‌توانید به راحتی سرپوش کلیدها را هم تعویض کنید. البته بار دیگر باید تاکید کنیم که این نوع کیبورد‌ها برای تمام کاربران مناسب نیستند و فارغ از جذابیت ظاهری آن‌ها، باید ببینید اصلا چنین مدل‌هایی می‌توانند تجربه کاربری خوبی برای شما ارائه کنند یا نه.

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل K208- lks2030

شمار محدود لپ‌تاپ‌های مجهز به کیبورد مکانیکال

در نهایت اگر نسبت به خرید لپ‌تاپ دارای کیبورد مکانیکال اصرار دارید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار ندارد. با توجه به همین موضوع، اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید و علاقه‌ی زیادی به کیبورد‌های مکانیکال هم دارید، طبیعتا خرید یک کیبورد مکانیکال و وصل کردن آن به لپ‌تاپ بسیار منطقی‌تر است.

برای خرید کیبورد مکانیکال هم می‌توانید از گزینه‌های متنوع موجود در دیجی‌کالا دست به انتخاب بزنید و بعد از انتخاب گزینه‌های نهایی، آن‌ها را با هم مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل Fizz K617 RGB

۱,۳۴۰,۰۰۰

تومان

کیبورد ایکس پی-پروداکت مدل XP-8000

۲۰۰,۰۰۰

۱۸۶,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا در بازار لپ‌تاپ‌های مجهز به کیبورد مکانیکال به فروش می‌رسند؟

معمولا تعداد این نوع لپ‌تاپ‌ها بسیار کم است و شرکت‌های سازنده مدل‌های بسیار محدودی با این مشخصه تولید می‌کنند.

آیا کیبورد‌های مکانیکی به راحتی به لپ‌تاپ‌های مختلف وصل می‌شوند؟

بله در این زمینه فرقی بین کامپیوتر دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های مختلف برای استفاده از کیبورد‌های مکانیکی وجود ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 65 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 8 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها