آیبز کرش بندیکوت ۴ می‌آید تا خاطرات گذشته را زنده کند - آی بز

پس از اینکه سالیان درازی از سری بازی کرش بندیکوت خبری نبود و طرفداران در انتظار نسخه‌ی جدیدی از آن لحظه‌شماری می‌کردند، اکنون در نزدیکی عرضه‌ی جدید‌ترین نسخه‌ی آن یعنی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time هستیم. حال می‌توان گفت که بالاخره بعد از مدت‌ها طرفداران کرش دوران خوبی را با سری بازی محبوبشان سپری می‌کنند.
روند بازگشت کرش خوشایند اما آهسته بوده است. اکتیویژن ابتدا با ساخت بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy که در واقع بازسازی سه‌گانه‌ی اصلی ساخته‌شده توسط ناتی داگ بوده، تلاش خود را برای بازگردانی کرش امتحان کرد. پس از آن، دومین قدم بازسازی بازی Crash Team Racing: Nitro Fueled بود که آن‌هم همچون تلاش قبلی موفقیت بسیار خوبی را رقم زد و اکنون همه‌ی این‌ها به نقطه‌ای منتهی شده که در آستانه‌ی عرضه‌ی اثر کاملا جدیدی از سری بازی کرش بندیکوت هستیم. حال با عرضه‌ی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time می‌توانیم به‌راحتی بگوییم که کرش بازگشته و دوران خوش این شخصیت دوست‌داشتنی دوباره آغاز شده است.
دنباله‌ای واقعی پس از ۲۲ سال
بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time که توسط استودیو Toys for Bob ساخته شده، در واقع هشتمین قسمت اصلی از سری بازی‌های «کرش بندیکوت» است. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که چرا نام بازی کرش بندیکوت ۴ است، برای این سؤال چند پاسخ مختلف وجود دارد. اولین پاسخ این است که در واقع آخرین مرتبه‌ای که نسخه‌ای از سری کرش بندیکوت به‌صورت مرسوم شماره‌گذاری شده بود، به بازی Crash Bandicoot 3: Warped بازمی‌گردد که این نسخه در بازسازی ساخته‌ی شده‌ی اخیر هم حضور دارد. پس از آن، نسخه‌های بعدی نام‌های دیگری داشتند. دلیل دوم که اهمیت بیشتری هم دارد، این است که این قسمت قرار است دنباله‌ی مستقیم سه‌گانه‌ی اصلی باشد و دقیقا پس از ماجرای سومین قسمت بازی که ۲۲ سال پیش منتشر شده بود، روایت شود. با توجه به پایان بازی Crash Bandicoot 3: Warped و اتفاقات آن، در ابتدای این نسخه «دکتر نئو کورتکس» و رفقایش موفق می‌شوند تا از زندان فضا-زمانی که در آن گرفتار شده بودند، رهایی یابند و طبیعتا «کرش» و «کوکو» وظیفه دارند تا دوباره مانع دکتر کورتکس شوند.

اگر بخواهیم به گذشته‌ی سری کرش بندیکوت نگاهی بیندازیم، باید گفت که یکی از اشتباهات بزرگی که اکتیوژن در کرش‌های بعد از سه‌گانه‌ی اصلی ساخته‌شده توسط ناتی داگ انجام داد، دور شدن بازی از ساختار آن آثار، محیط‌های باز بازی و سطحی شدن عمق آن و همین‌طور تغییرات زیاد در طراحی شخصیت‌ها بود. خوشبختانه به نظر می‌رسد که استودیو Toys for Bob از آن اشتباهات درس گرفته و رویکرد وفادارانه‌ای را نسبت به آن سه نسخه اتخاذ کرده است. به‌گونه‌ای که شاید بتوان بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time را یک  ابراز علاقه‌ی کاملا وفادارانه برای آن سه نسخه معروف خواند. هرچند بعضی از شخصیت‌ها از جمله کوکو و دکتر نئو کورتکس با تغییرات ریز و درشت ظاهری همراه بوده‌اند اما روند بازی و ساختار کلی آن به اصول سه‌گانه اول شباهت زیادی دارد. البته این وفاداری و شباهت به این معنی نیست که سازندگان این اثر چیز جدیدی به آن اضافه نکردند. در کنار حفظ اصول بازی اصلی، ظاهرا با ویژگی‌های جالبی مواجه هستیم که بسیاری از آن‌ها را برای اولین بار در سری مشاهده می‌کنیم. ویژگی‌های که بعضی از آن در مدرن‌تر کردن بازی نقش داشته‌اند.
در نقش ابر تبه‌کار سری بازی کنید
در Crash Bandicoot 4: It’s About Time می‌توانید علاوه بر کرش، تمام بازی را در نقش کوکو هم انجام دهید. البته این دو شخصیت محبوب تنها شخصیت‌های قابل بازی این عنوان نیستند، بلکه شما می‌توانید در بعضی از مراحل خاص کنترل دکتر نئو کورتکس و حتی دینگودایل را بر عهده بگیرید. با توجه به گفته‌های سازندگان و نمایش‌های منتشر‌شده از بازی قابلیت‌های دو شخصیت کرش و کوکو یکسان است اما دکتر کورتکس و دینگودایل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند. برای مثال، کورتکس می‌تواند از یکی از سلاح‌های خود استفاده کند تا برخی از دشمنان را به پلتفرم‌هایی تبدیل سازد یا دینگودایل قادر است جعبه‌ها را جابه‌جا کند. البته‌، باید این نکته را در نظر گرفت که همان‌طور که این شخصیت‌ها ویژگی‌های جدیدی دارند، بعضی از ویژگی‌های دو شخصیت اصلی بازی را نخواهند داشت. مثلا کورتکس برخلاف کرش و کوکو نمی‌تواند پرش مضاعف (Double Jump) انجام دهد. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد اضافه‌شده برای هر شخصیت، گاهی برای حل پازل‌ها یا مأموریت‌های ویژه‌ی این شخصیت‌ها الزامی است.

بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time قرار است بیش از ۱۰۰ مرحله در خود داشته باشد که این تعداد از هرکدام از نسخه‌های قبلی این سری بیشتر است. با توجه به چیزی که تاکنون مشاهده کرده‌ایم، محیط‌های بازی همانند نسخه‌های قدیمی جریان خطی‌تری دارند و تمرکز بسیار زیادی بر المان‌های سکو بازی (Platforming) مفرح و هیجان‌انگیز صورت گرفته تا حس و حال بازی هم به آن آثار نزدیکی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، مراحل معروف تعقیب گریز که از سه‌گانه‌ی اول به خاطر داریم، در این بازی به شکلی جالبی دیده می‌شود. در یکی از نمایش‌های منتشر شده از بازی که یکی از مراحل آن را نشان می‌دهد، یک دایناسور عظیم در حال تعقیب شماست و شما باید با فرار از آن و سپری کردن موانع چالش‌برانگیز مختلف، مأموریت را به اتمام برسانید. مرحله‌ای که کاملا یادآور مراحل معروف کرش بندیکوت‌های کلاسیک است. البته سازندگان وعده داده‌اند که مراحل بازی تنوع خوبی خواهند داشت. همچنین کسب آیتم‌های جمع‌کردنی که همیشه بخش جداناپذیری از کرش بندیکوت بوده، در این قسمت نقش زیادی ایفا می‌کند و قصد دارد تا چالش خاصی برای بازیکنان ایجاد کند. این جمع‌کردنی‌ها می‌توانند شامل جواهرات همیشگی باشد یا حتی چیزهای جالبی مثل لباس‌های مختلف که همگی را می‌توانید در جریان بازی به دست آورید و طبق اعلام رسمی استودیو سازنده، بازی شامل هیچ‌گونه پرداخت‌ درون برنامه‌ای نخواهد بود.
ماسک‌های کوانتومی قهرمان
علاوه بر قهرمانان اصلی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time یعنی کرش و کوکو، شخصیت‌های دیگری هم نقش زیادی در پیشروی این قهرمانان ایفا می‌کنند. همان‌طور که Uka Uka به همراه دکتر کورتکس بازگشته تا اهداف شوم تبه‌کار اصلی بازی را برآورده کند، شما هم با ۴ ماسک کوانتومی جدید مواجه خواهید شد که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و نقش ویژه‌ای در گیم‌پلی و داستان بازی خواهند داشت. این ماسک‌ها ظاهرا بعد از شکست دادن باس فایت‌های مختلف در دسترستان قرار خواهد گرفت. البته، در کنار این ۴ ماسک جدید، همچنان  Aku-Aku هم شما را در بازی کمک خواهد کرد. بگذارید کمی جزئی‌تر به ویژگی‌های این ماسک‌های کوانتمی و قابلیت‌هایی که به شما می‌دهند، بپردازیم. Aku-Aku که آشناترین ماسک است و سال‌های زیادی است که او را می‌شناسیم، مانند همیشه برای لحظاتی از بندیکوت‌ها محافظت‌ و آن‌ها را شکست‌ناپذیر می‌کند. Lani-Loli یکی از ماسک‌های جدیدی است که می‌توانید با استفاده از آن واقعیت وجودی اشیایی مانند جعبه‌ها را ظاهر یا ناپدید کند. Kupuna-Wa دیگر ماسک کوانتومی موجود در بازی است که ظاهرش شباهت‌هایی به Aku-Aku‌ دارد با این تفاوت‌ که آبی‌رنگ است. این ماسک قادر است تا زمان را آهسته کند. ماسک بعدی Ika-Ika  است که به کرش و کوکو این قابلیت را می‌دهد تا بتوانند جاذبه را برعکس کنند و روی سطح دیگری قدم گذراند. قابلیت Ika-Ika هم فقط برای لحظاتی پابرجا خواهد ماند. آخرین ماسک جدید، Akano نام دارد. این ماسک قابلیتی مانند فرفره و تندباد به کرش و کوکو می‌دهد که با آن می‌توانند به‌راحتی دشمنان و جعبه‌ها ‌را نابود سازند.

با همه‌ی وجود، این تنها ویژگی‌های جدیدی نیست که در بازی قرار داده شده است. استودیو Toys for Bob حالت‌هایی را در بازی قرار داده که بعد از اتمام مراحل اثر باز خواهند شد. این حالت‌ها گاهی فقط از نظر بصری و طراحی محیطی مراحل را متفاوت می‌کنند و گاهی علاوه بر این موضوع در روند بازی هم اثرگذار خواهند بود. برای نمونه‌، یکی از این حالت‌ها صفحه‌ رنگ صفحه را سیاه‌وسفید می‌کند و عبور از موانع و پیشروی، رنگ واقعی محیط و جلوه‌های آن نمایان می‌شود. هرچند تعداد مراحل بازی بالاست اما قرار دادن چنین حالت‌هایی به خاطر آن بوده که سازندگان ارزش تکرار بازی را از پیش هم بیشتر کنند و شما را با مفرح بودن بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time تا مدت‌ها مشغول کنند. حال باید منتظر ماند و دید که استودیو سازنده تا چه حد در این امر موفق خواهد شد.
هرچند برای مشاهده‌ی تمامی مناطق و محیط‌های بازی باید منتظر بمانیم، اما با توجه به تریلرها و نمایش‌های گیم‌پلی بازی، محیط‌های فراوان و گوناگونی در بازی وجود دارند که طیف جغرافیایی و حتی تاریخی (با توجه به تغییرات زمان در بازی) عظیمی را شامل خواهند شد. هرچند با شنیدن تعداد بیش از ۱۰۰ مرحله برای بازی، می‌توانستیم چنین چیزی را انتظار داشته باشیم اما مشاهده‌ی تعدادی از این محیط‌های جذاب در تریلرها که طبیعتا با گرافیک امروزی و کاملا مدرن همراه بوده‌اند، بسیار خوشحال‌کننده است و می‌تواند از این منظر ما را برای اثر نهایی امیدوارتر کند.
تجربه و قدمی تازه برای بندیکوت دوست‌داشتنی
به نظر همه‌چیز رنگ واقعیت گرفته است. در این سال‌های اخیر نسخه‌های کلاسیک سری را به‌صورت بازسازی شده و با گرافیکی امروزی تجربه کردیم و وارد خاطرات قدیمی خود شدیم اما این بار قضیه کمی فرق دارد و با اثر تازه‌ای مواجه هستیم. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time اولین نسخه‌ی جدیدی از سری محبوب کرش بندیکوت است که قرار است در این یک دهه‌ی اخیر منتشر شود. همان‌گونه که نام این نسخه هم به‌گونه‌ای استعاری می‌گوید، به نظر می‌رسد که واقعا زمان آن فرارسیده تا بندیکوت دوست‌داشتنی‌مان قدم تازه‌ای بردارد و وارد دوره‌ای نو شود. یکی از مهم‌ترین دلایل اشتیاقمان این است که این نسخه دنباله‌ای مستقیم برای سه‌گانه‌ی اصلی کرش بندیکوت است و با تریلرهای به نمایش درآمده، به نظر می‌رسد وفاداری سازندگان هم به آن نسخه‌ها بسیار زیاد بوده است. با این‌ حال، این سؤال پیش می‌آید که آیا دنباله‌ بودن کرش بندیکوت ۴ به معنای این است که حتما باید نسخه‌های قبل را در زمان عرضه یا حتی در نسخه‌ی بازسازی‌شده تجربه کرده باشیم؟ طبیعتا بهتر است که آن نسخه‌ها را تجربه کنید چراکه با آثاری بسیار سرگرم‌کننده روبه‌رو خواهید شد اما در غیر این صورت هم چندان نگران‌کننده نخواهد بود؛ زیرا پاول یان، رئیس استودیو Toys For Bob، در مصاحبه‌ی خود اعلام کرده که اگرچه بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time بر پایه سه‌گانه ناتی‌ داگ خلق شده اما به‌گونه‌ای طراحی شده که هم برای افرادی که با نسخه‌های قبل نوستالژی دارند و هم برای مخاطبانی که با نسخه‌های قبل آشنایی ندارند، جذاب باشد. یعنی ممکن است که ایستراگ‌ها یا اشاره‌های ریزی را در بازی مشاهده کنید که با تجربه‌ی نسخه‌های قبل آنان را کاملا درک خواهید کرد اما این‌ اشاره‌ها آن‌گونه نیستند که تجربه‌ی مخاطب جدید را دچار خلل کنند و او را سرگرم نکند.

حتی بر اساس گفته‌های پاول یان، در گیم‌پلی بازی هم دو سبک بازی به‌صورت رترو و مدرن قرار داده شده است که حالت رترو به‌مانند بازی اصلی یا همان نسخه‌ی بازسای می‌ماند و شما تعداد معینی «جان» یا «فرصت بازی» در اختیار دارید و در صورت از دست دادن آن فرصت‌ها شکست می‌خورید و طبیعتاً دوباره باید از ابتدا مرحله را تجربه کنید. چنین حالتی شاید برای برخی از بازیکنان امروزی بیگانه باشد و به همین خاطر در حالت مدرن اضافه شده به این نسخه، چنین محدودیتی وجود ندارد و شما تعداد نامحدودی فرصت دارید و در صورت شکست‌های مکرر می‌توانید برای اتمام مرحله مجدداً تلاش کنید اما طبیعتا پاداش مجزایی در نظر گرفته شده است که شما آن را فقط در صورتی دریافت خواهید کرد که برای مثال کرش زیر ۴ بار با مرگ مواجه شود. انتخاب این دو شیوه به عهده‌ی بازیکن قرار داده شده تا هر فردی متناسب با سبک بازی خود یکی از آنان را انتخاب کند.
اگر شما هم در انتظار یک اثر جدید از سری کرش بندیکوت و تجربه‌ی بازی Crash Bandicoot 4: It’s About Time هستید، می‌توانید آن را در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۹ (۲ اکتبر ۲۰۲۰) روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان تجربه کنید و ملاقات تازه‌ای با بندیکوت بامزه و دوست‌داشتنی معروف داشته باشید. تاکنون خبری از نسخه‌های کنسول‌های نسل بعد نبوده اما می‌توان انتظار داشت که نسخه‌ی بهبودیافته‌ی آن کنسول‌ها هم به‌زودی معرفی شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 305 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 3 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.