آیبز پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان؛ از شازده کوچولو تا هری پاتر - آی بز

از نظر شما بهترین کتاب دنیا چه کتابی است؟ اصلا یک کتاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا در سبد انتخابی شما قرار گیرد؟ در این مقاله فهرست‌ «پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان» به تمامی زبان‌ها آورده شده‌ است. البته منظور از «پرفروش» رقم تخمینی تعداد نسخه‌های فروخته شده از تیراژ کتاب است و نه تعداد کتاب چاپ شده و موجود. این بررسی حاکی از آن است که رمان پرفروش‌تر از بقیه سبک‌ها است.
خیلی‌ از ما در انتخاب کتاب به نام نویسنده، ناشر، خلاصه‌ای از متن و حتی قیمت پشت جلد اکتفا می‌کنیم، اما جالب است بدانید خیلی از قشر کتاب‌خوان به تیراژ و آمار فروش کتاب توجه دارند. توجه در این بخش، ما را با سلیقه‌های جمعی آشنا می‌کند و امر انتخاب کتاب را آسان‌تر می‌کند.
قابل ذکر است که پرفروش‌ترین کتاب تک ‌جلدی جهان «دن کیشوت» با فروش بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه است و پرفروش‌ترین کتاب چند جلدی جهان مربوط به مجموعه‌ کتاب‌های «هری پاتر» با فروش کلی ۵۰۰ میلیون نسخه است. البته منظور کتاب‌هایی در حوزه‌ی ادبیات و موفقیت است وگرنه همچنان انجیل لقب پرفروش‌ترین کتاب جهان را دارد.
دن کیشوت؛ ۵۰۰ میلیون نسخه فروش

وقتی بنیاد «نوبل» طی درخواستی از صد داستان‌نویس خواست که به مهم‌ترین اثر در دنیای ادبیات داستانی رأی بدهند، بیش از نیمی از نویسندگان از دن کیشوت نام بردند. جالب اینجاست که هیچ اثر داستانی از نظر تعداد رأی، حتی نزدیک این کتاب هم نشد. البته علاقه‌مندی به این کتاب فقط معطوف به نویسندگان نبود بلکه باید بدانید تقریبا چیزی حدود ۵۰۰ میلیون نسخه تا سال ۲۰۱۰ از این رمان در جهان به فروش رفته است. بسیاری از منتقدان دن کیشوت را به‌عنوان اولین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان معرفی می‌کنند.
نویسنده‌ی این رمان «دن میگل د سروانتس ساآودرا» متولد ۱۵۴۷ و در گذشته‌ی ۱۶۱۶ رمان‌نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه‌نویس نامداراسپانیایی بود.
داستان این رمان درباره‌ی مردی به نام «دن کیشوت» است که در ۵۰ سالگی، تمام ایده‌ و انرژی‌هایش ته کشیده است در این مرحله تمام زندگی‌اش را معطوف کتاب خواندن می‌کند. او روزهایش را با خواندن رمان‌هایی درباره‌ی شوالیه‌ها می‌گذراند تا اینکه بر اثر مطالعه‌ی زیاد و خواب کم، هوش و حواسش را از دست می‌دهد و به یکی از قهرمان‌های این رمان‌ها تبدیل می‌شود.
دن کیشوت دو جلد دارد که جلد اول آن نخستین ‌بار در سال ۱۶۰۵ به چاپ رسید و از همان آغاز در اسپانیا و پرتغال با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. جلد دوم دن کیشوت پس از ده سال، یعنی در سال ۱۶۱۵ منتشر شد.
خرید کتاب دن کیشوت از دیجی‌کالا
خرید دن کیشوت از فیدیبو
شازده کوچولو؛ ۲۰۰ میلیون نسخه فروش

شازده کوچولو اثر «آنتوان دوسنت‌ اگزوپری»  یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد و بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته است و به بیش از ۲۸۰ زبان ترجمه شده است. جالب است بدانید که از این کتاب سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد.
آنتوان دوسنت ‌اگزوپری متولد ۲۹ ژوئن ۱۹۰۰ و در گذشته‌ی ۳۱ ژوئیه‌ی ۱۹۴۴، نویسنده و خلبان فرانسوی بود. او با آغاز جنگ به نیروی هوایی فرانسه در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه ۱۹۴۴ هواپیمایش در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و احتمالا در همان زمان کشته شد . او پس از مرگ، تبدیل به قهرمان ملی فرانسه شد.
داستان کتاب شازده کوچولو درباره‌ی خلبان یک هواپیما است که به دلیل نقص فنی مجبور به فرود در یک کویر می‌شود. خلبان در این صحرا با پسر بچه‌ی کوچک و ظریفی روبه‌رو می‌شود که می‌گوید از سیاره‌ای دور به زمین آمده و با خلبان درباره‌ی چیزهایی که از زمین و مردمانش دیده صحبت می‌کند. در پس این قصه‌ی به ظاهر ساده، اگزوپری به مفاهیم عمیقی پرداخته است. او این داستان را الهام گرفته از سانحه‌ی هوایی سقوط هواپیمایش در صحرای آفریقا می‌داند.
این کتاب با ترجمه‌ و صدای احمد شاملو در ایران بیشتر شناخته شد و طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد.
خرید کتاب شازده کوچولو از دیجی‌کالا
خرید شازده کوچولو از فیدیبو
ارباب حلقه‌ها؛ ۱۵۰ میلیون نسخه فروش

«ارباب حلقه‌ها»، رمانی به قلم «جی.آر.جی. تالکین» نویسنده و زبان‌شناس انگلیسی است. رمان ارباب حلقه‌ها برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۴ به چاپ رسید و یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های ادبیات در قرن ۲۱ به ‌شمار می‌رود.
این مجموعه داستان ادامه‌ی اثر قبلی تالکین با نام «هابیت» است که در همین ژانر نوشته شده بود. این کتاب طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده است.
تالکین در رشته‌ی زبان‌شناسی در دانشگاه «آکسفورد» درس خوانده است. پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه مشغول به کار شد. روزی هنگام تصحیح ورقه‌های امتحانی دانشجویان جمله‌ای در ذهن او جرقه زد. آن جمله این بود: «در سوراخی داخل زمین، هابیتی زندگی می‌کرد.» او در آن لحظه جمله را یادداشت کرد و این آغاز نوشتن رمان هابیت بود.
هابیتی جوان به اسم «فرودو بگینز»، با اصرار و پافشاری جادوگری مرموز به اسم «گاندلف»، سفری مهم و البته خطرناک را برای نابودی حلقه‌ی یگانه آغاز می‌کند. این حلقه که قرن‌ها قبل توسط ارباب تاریکی، «سارون»، ساخته و سپس گم شد، سلاحی شیطانی است و سارون به هر قیمتی دنبال پس گرفتن آن است. ارباب تاریکی با به دست گرفتن دوباره‌ی قدرت حلقه، خشم و عذاب خود را بر تمامی سرزمین میانی نازل خواهد کرد. تنها راه جلوگیری از تبدیل این سرگذشت وحشتناک به واقعیت، بازگرداندن حلقه به جایی به اسم موردور است؛ این مکان، تنها محلی است که حلقه در آن نابود می‌شود و از بداقبالی قهرمانان داستان، موردور، نام ارباب تاریکی، سارون است.
تا امروز چند فیلم سینمایی و انیمیشن بر مبنای این داستان ساخته شده‌ است که از میان آن، فیلم‌های سه ‌گانه‌ای به کارگردانی «پیتر جکسون» شاخص‌تر هستند. این فیلم‌ها در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۲٬۲۰۰۳ به نمایش درآمدند.
خرید کتاب ارباب حلقه‌ها از دیجی‌کالا
راز داوینچی؛ ۸۰ میلیون نسخه فروش

رمان «رمز داوینچی» که به نام‌های «راز داوینچی» یا «کد داوینچی» نیز شناخته می‌شود رمانی کارآگاهی از نویسنده‌ی آمریکایی، «دان براون»است.
این رمان در سال ۲۰۰۳ بازار را تسخیر کرد و فروشش حتی از مجموعه هری پاتر نیز پیشی گرفت. تا می ۲۰۰۶ بیش از ۶۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسید و به ۴۴ زبان از جمله فارسی ترجمه شده‌ است.
دانیل براون (Daniel Brown) معروف به «دن براون» متولد ۲۲ ژوئن ۱۹۶۴ نویسنده‌ی آمریکایی کتاب‌های ژانر پرهیجان است که برای کتاب جنجالی و پرفروش رمز داوینچی در سال ۲۰۰۳ میلادی به شهرت زیادی در سراسر جهان رسید. این کتاب به‌شدت علیه کلیسای کاتولیک، واتیکان، پاپ و گروه مذهبی اپوس دئی است و از همین رو گروه‌های مختلف مسیحی و اسلامی علیه آن واکنش نشان داده‌اند.
قصه درباره‌ی «رابرت لانگدون»، نمادشناسی دینی در هاروارد است که برای سخنرانی به پاریس آمده است. لانگدون قرار است در مهمانی پس از مراسم سخنرانی با یکی از موزه‌داران شناخته شده‌ی موزه‌ی لوور دیداری داشته باشد، اما خبری از این فرد نمی‌شود و همان شب لانگدون متوجه می‌شود که او مرده است. لانگدون سپس به لوور محل وقوع جرم برده شده و در آن‌جا، سرنخ‌های گیج‌کننده‌ای پیدا می‌کند. در رمان راز داوینچی، لانگدون، مظنون این پرونده است و به کمک یک رمزگشای فرانسوی به نام سوفی نوو، باید مجموعه‌ای از معماهایی اسرارآمیز را حل کند. اگر رابرت و سوفی نتوانند در موعد مقرر گره از راز معماها بگشایند، ممکن است حقیقتی کهن برای همیشه نابود شود و زندگی خودشان هم در خطر بزرگی قرار گیرد.
«ران هاوارد» کارگردان آمریکایی فیلمی را بر اساس این رمان ساخت که «تام هنکس» نقش رابرت لنگدان را در آن بازی می‌کند.
خرید کتاب راز داوینچی از دیجی‌کالا
ربه کا؛ ۳۰ میلیون نسخه فروش

ربه‌کا رمانی اثر «دافنه دوموریه»، بانوی نویسنده انگلیسی است، که در ۱۹۳۸ منتشر شد. بسیاری این اثر را که از «جین ایر» تأثیر گرفته ‌است، بهترین اثر او می‌دانند.
دافنه دو موریه، متولد ۱۹۰۷ در لندن با خانواده‌ای هنرمند، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس معروف بریتانیایی است که بیشتر شهرتش را مدیون رمان ربه‌کا (۱۹۳۸) است. پدرش «سرجرالد دوموریه» بازیگردانی مشهور و فرزند «جورج دوموریه» کاریکاتوریست نامی بریتانیا بود.
داستان این رمان در «مونته کارلو» و با خواستگاری غیرمنتظره‌ی مردی جذاب و بی‌پروا به اسم «ماکسیم دو وینتر» از قهرمان زن کتاب آغاز می‌شود. این دختر که در کودکی یتیم شده و به‌عنوان یک خدمتکار زندگی می‌کرده، از شانسی که در خانه‌اش را زده بسیار خوشحال است و به سختی می‌تواند این اتفاق را باور کند. زمانی که قدم در ویلای ییلاقی ماکسیم می‌گذارد، متوجه می‌شود که همسر سابق شوهرش، همه جا حضور دارد. زن با ورود به این عمارت بزرگ، به شکلی عجیب به درون زندگی همسر اول دو وینتر کشیده می‌شود؛ زنی زیبا به اسم ربه‌کا که یادش پس از مرگ، برای لحظه‌ای هم فراموش نشده است.
مشهورترین اقتباس این اثر فیلم سینمایی ربه‌کا با شرکت «لارنس اولیویر» است که آلفرد هیچکاک آن را به سال۱۹۴۰ میلادی ساخت و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار هم شد.
خرید کتاب ربکا از دیجی‌کالا
خرید کتاب ربکا از فیدیبو

گتسبی بزرگ؛ ۳۰ میلیون نسخه فروش

گتسبی بزرگ ‌(The Great Gatsby) رمانی است به قلم نویسنده‌ی آمریکایی «اف.اسکات فیتزجرالد» که برای اولین بار در ۱۰ آوریل ۱۹۲۵ منتشر گردید.
فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد، متولد ۲۴ سپتامبر ۱۸۹۶ و درگذشته‌ی ۲۱ دسامبر ۱۹۴۰ نویسنده‌ی آمریکایی بود. آثار فیتزجرالد نمایانگر عصر جاز در آمریکا است. او به‌عنوان یکی از نویسندگان بزرگ سده بیستم میلادی شناخته می‌شود. وی یکی از دوستان صمیمی «ارنست همینگوی» بود. این نویسنده بدشانس سرانجام در دسامبر سال ۱۹۴۰ به علت ایست قلبی در اتاق کار خود، دیده از جهان فروبست.
کتاب گتسبی بزرگ، داستان شخصیت‌هایی را روایت می‌کند که در شهری خیالی به نام «وست اگ» در تابستان سال ۱۹۲۲ زندگی می‌کنند. داستان بیشتر به میلیونری جوان و اسرارآمیز به نام «جی گتسبی» و عشق آرمانی و بی‌حد و حصر او به دختری زیبا به نام «دیزی بوکانن» می‌پردازد. گتسبی بزرگ که مهم‌ترین اثر به جای مانده از فیتزجرالد به حساب می‌آید، به موضوعاتی چون زوال، آرمان گرایی، مقاومت در برابر تغییر، تحول اجتماعی، افراط و تفریط پرداخته و دوره‌ای تاریخی و مهم در تاریخ آمریکا موسوم به «عصر جاز» را به تصویر می‌کشد.گتسبی بزرگ هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی به شمار می‌آید؛ تا آنجا که آن ‌را در مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) به‌عنوان یکی از کتب استاندارد تدریس می‌نمایند.
خرید کتاب گتسبی بزرگ از دیجی‌کالا
خرید کتاب گتسبی بزرگ از فیدیبو
هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه؛ ۶۵ میلیون نسخه‌ فروش

هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه ششمین کتاب از مجموعه داستان‌های هری پاتر است که به قلم نویسنده‌ی انگلیسی، جی کی رولینگ نوشته شده ‌است. این کتاب در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه گشت و به سرعت به اکثر زبان‌های زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شد.
جوآن «جو» رولینگ (Joanne “Jo” Rowling) متولد ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۵ با نام‌های هنری «جی. کی. رولینگ» و «رابرت گالبریث» رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل بریتانیا است که شهرتش را برای نوشتن مجموعه داستان‌های هری پاتر کسب کرده ‌است. این مجموعه‌ی داستانی به ۶۵ زبان و به ‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده‌ است. در سال ۲۰۰۷ فهرست ثروتمندان «ساندی تایمز» میزان ثروت «رولینگ» را به ۴۵۴ میلیون پوند (۱٫۰۷ میلیارد دلار) تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس رولینگ را در رده‌ی۱۳ جدول قرار داد. همچنین در همین سال به انتخاب مجله تایم، رولینگ پس از «ولادیمیر پوتین» به عنوان دومین شخص تاثیرگذار سال انتخاب شد.
در این کتاب بسیاری از رازها و روابط آشکار می‌شود. هری با دامبلدور کلاس خصوصی دارد و در این کلاس‌ها با گذشته‌ی تام ماروولو ریدل آشنا می‌شویم و معلوم می‌شود که ولدمورت هفت جان پیچ دارد که پیش از آن دو تایشان نابود شده‌اند. استاد جادوی سیاه این سال، اسنیپ است و استاد قدیمی‌ای درس معجون‌سازی می‌دهد.
در  کتاب هری پاتر و شاهزاده دورگه رون با لاوندر براون رابطه‌ی عاشقانه‌ی شدیدی پیدا می‌کند که موجب قهر کردن هرمیون با او می‌شود. هری در این سال کتاب معجون‌سازی دست دومی پیدا می‌کند که صاحب قبلی آن شخصی به نام «شاهزاده‌ی دورگه» است. هری با کمک یادداشت‌های حاشیه کتاب که شاهزاده برای خودش نوشته‌ است موفق می‌شود در درس معجون‌سازی شاگرد اول شود. هری به  جینی ویزلی علاقه‌مند می‌شود اما روابطشان روابط عادی شاگردان مدرسه‌ای است و جینی هم دوست پسر خودش را دارد.
خرید کتاب هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه از دیجی‌کالا

هری پاتر و جام آتش؛ ۶۶میلیون نسخه فروش

چهارمین جلد مجموعه‌ی هری پاتر با عنوان هری پاتر و جام آتش در ۸ جولای ۲۰۰۰منتشر شد. گفته می‌شود که بیش از ۶۶ میلیون نسخه از این جلد در سراسر جهان به فروش رفته است. چهارمین جلد هری پاتر ۳۷  فصل دارد و تعداد صفحات آن در نسخه‌های انگلیسی و آمریکایی به ترتیب ۶۳۵ و ۷۳۴ صفحه می‌باشد.
هری پاتر و جام آتش یکی از موفق‌ترین کتاب‌های مجموعه‌ی هری پاتر بود که یک بار در سال ۲۰۰۱ برنده‌ی جایزه‌ی هوگو شد. انتشارات بلومزبری در بریتانیا و انتشارات اسکلاستیک در ایالات متحده هر دو در یک زمان یعنی در ۸ ژوئیه ۲۰۰۰ این رمان را منتشر کردند که برای اولین ‌بار اتفاق می‌افتاد.
در این داستان چند اتفاق مهم روی می‌دهد. اول از همه در جام جهانی کوییدیچ، مرگ‌خواران به چادرها حمله می‌کنند و آشوب به پا می‌کنند و شخصی به نام بارتی کرواچ پسر علامت شوم را به آسمان می‌فرستد ولی تقصیر بر گردن جن خانگی پدرش می‌افتد. مسابقات سه‌ جادوگر هم برگزار می‌شود که هری پاتر از مدرسه هاگوارتز، ویکتور کرام از مدرسه دورمسترانگ، فلور دلاکور از مدرسه بوباتون و سدریک دیگوری از مدرسه هاگوارتز چهار شرکت‌‌کننده‌ی منتخب آن هستند. در این مسابقه اتفاقاتی روی می‌دهد که منجر به مرگ سدریک، بازگشت مجدد لرد ولدمورت به قدرت و شکل فیزیکی سابق خود و مبارزه‌ی او با هری می‌شود.
از این کتاب یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدئویی در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۵ ساخته شد.
خرید کتاب هری پاتر و جام آتش از دیجی‌کالا
خرید کتاب هری پاتر و جام آتش از فیدیبو

ناتور دشت؛ ۶۵ میلیون نسخه  فروش

ناتور دشت مشهورترین اثر نویسنده‌ی آمریکایی «جروم دیوید سالینجر» است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۱ به چاپ رسید. هولدن کالفیلد شخصیت اصلی ناتور دشت در نظرسنجی مجله‌ی کتاب عنوان دومین شخصیت ادبی جهان را به دست آورد.
راوی کتاب ناتور دشت، پسری نیویورکی و شانزده ساله به نام هولدن کالفیلد است. او در شرایطی خاص، مدرسه‌اش در پنسیلوانیا را ترک گفته و سه روز را به صورت مخفیانه در نیویورک می‌گذراند. هولدن به شکل خارق‌العاده‌ای، در عین سادگی بسیار پیچیده است. شاید تنها چیزی که می‌توان با اطمینان درباره‌ی هولدن گفت این است که او با علاقه‌ای زیاد از حد به زیبایی پا به این دنیا گذاشته است. نقطه نظرهای گوناگونی در این رمان به چشم می‌خورند؛ کودکان، بزرگترها و افراد نادیده گرفته شده؛ اما همان طور که انتظار می‌رود، افکار هولدن، شیواترین و به یاد ماندنی‌ترین نقطه نظر موجود در رمان است.
این کتاب به خاطر بیان بی‌پرده و صریح افکار یک نوجوان، بارها باعث به وجود آمدن جنجال‌های مختلفی در طول زمان شد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، هر پسر نوجوانی دوست داشت که این کتاب را بخواند.
خرید کتاب ناتور دشت از دیجی‌کالا
خرید کتاب ناتور دشت از فیدیبو
کیمیاگر؛ ۶۵ میلیون نسخه فروش

رمان کیمیاگر (‌The Alchemist) اثر پائولو کوئلیو، نویسنده‌ی مشهور برزیلی، از رمان‌های بسیار پرفروش دهه‌ی پایانی قرن بیستم جهان است. این کتاب در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا انتشار و به بیش از ۵۲ زبان ترجمه شده است.
پائولو کوئلیو (Paulo Coelho) متولد ۲۴ اوت ۱۹۴۷ نویسنده‌ی معاصر برزیلی است. رمان‌های او بین عامه‌ی مردم در کشورهای مختلف دنیا پرطرفدار است. او از سال ۲۰۰۷ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع فقر و گفتگوی بین فرهنگی است.
این رمان داستان زندگی سانتیاگو است؛ چوپانی که همه‌ی زندگی‌اش سفر کردن در کنار گوسفندانش است. او تا سن ۱۶ سالگی در صومعه‌ آموزش می‌دید و پدر و مادرش علاقه داشتند تا یک کشیش شود؛ کسی که مایه‌ی غرور سربلندی آنان شود. اما سانتیاگو از بچگی آروزی دیدن دنیا را داشت. آرزوی کشف کائنات و در نهایت آروزی شناخت خدا را داشت. سرانجام سانتیاگو تصمیم می‌گیرد که کشیش شدن را رها کند و با خریدن چند گوسفند به همه جا سفر کند.
در نقدها و بررسی‌های انجام شده این احتمال مطرح شده که رمان کیمیاگر تحت تأثیر یا با اقتباس از داستانی در دفتر ششم مثنوی معنوی اثر مولوی نوشته شده باشد. هرچند پائولو کوئلیو خود تأثیر پذیری از مثنوی را نفی نمی‌کند، اما ادعا می‌کند این رمان را با الهام از داستانی در هزار و یک شب ترجمه‌ی خورخه لوئیس بورخس با نام قصه دو رویابین نوشته‌ است که شاید خود الهام‌بخش مولوی بوده‌ است. لازم است ذکر شود که پائولو کوئلیو در جوانی در شکل یک هیپی در سفری که به ایران داشته، در محضر عارفی بنام ضیاءالدین مولوی که آرامگاه وی در گورستان ظهیرالدوله در دربند تجریش قرار دارد، با اندیشه‌ها و افکار مولانا و به احتمال زیاد با این داستان مولوی آشنایی یافت.
خرید کتاب کیمیاگر از دیجی‌کالا
خرید کتاب کیمیاگر از فیدیبو
قلمرو اشتباهات شما؛ ۳۵ میلیون نسخه فروش

کتاب قلمرو اشتباهات شما اثر «وین دایر» است. این کتاب درباره‌ی غلبه بر خشم، الهام، خوش‌بینی، آرامش درونی و مثبت‌نگری است. این کتاب جزء اولین کتب خودیاری در جهان به ثبت رسیده و از پرفروش‌ترین کتب تاریخ است.
وین دایر در ۱۰ مه ۱۹۴۰ در شهر دترویت آمریکا به دنیا آمد. پدرش ملوین لیله و مادرش هنزل ایرنه نام داشت. او بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه طی کرد. او در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق کار می‌کرد.
وین دایر حدود ۱۰ کتاب پرفروش نوشت. مشهورترین کتاب این نویسنده با عنوان قلمرو اشتباهات شما در سال ۱۹۷۶ منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ تبدیل شد. تخمین زده می‌شود که این کتاب در مجموع بیش از ۳۵ میلیون نسخه فروش داشته است.
او در این کتاب می‌گوید که هرکسی به دیگری ضربه بزند بیشترین زیان را خودش از آن خواهد دید؛ چرا که هرکس در دادگاه عدل الهی در برابر اعمالش مسؤول است. او شیوه‌ی معجزه‌آفرینان را در جهان نیازمندی به خدا و خدمت به خلق او می‌داند.
قلمرو اشتباهات شما، ۶۴ هفته در فهرست پرفروش‌ها در نیویورک تایمز قرار داشت.
خرید کتاب قلمرو اشتباهات شما از دیجی‌کالا
آنک نام گل؛ ۵۰ میلیون نسخه فروش

«نام گل سرخ» یا آنک نام گل نخستین رمان «اومبرتو اکو» نویسنده‌ی ایتالیایی است که سال ۱۹۸۰ منتشر شد. کتاب یک داستان جنایی تاریخی است که در صومعه‌ای در ایتالیای سال ۱۳۲۷ میلادی می‌گذرد؛ معمایی روشنفکرانه که نشانه‌شناسی در داستان را با تحلیل انجیل، مطالعات مذهبی قرون وسطی و نظریات ادبی تلفیق می‌کند.
اومبرتو اکو متولد ۵ ژانویه ۱۹۳۲ و درگذشته‌ی ۱۹ فوریه ۲۰۱۶، نشانه‌شناس، فیلسوف، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی بود. اکو پس از گرفتن مدرک دکترا در دانشگاه تورینو، در دانشگاه‌های میلان، فلورانس، بولونیا و  کولژ دو فرانس تدریس کرد.
اومبرتو اکو بیشتر به رمان‌نویس معروف است. درحالی که در وهله‌ی اول یک نشانه‌شناس و فلسفه‌دان است و در برابر بیش از ۴۰ کتاب علمی و صدها مقاله، تنها هفت رمان نوشته‌است. وی یکی از مهم‌ترین و پرکارترین اندیشمندان و روشنفکران قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم به‌شمار می‌رفت و از جمله مهم‌ترین زبان‌شناسان و نشانه‌شناسان ساختارگرا بود.
«ویلیام»، کشیش تیزهوش انگلیسی، به همراه «آدسو»، شاگرد جوانش، برای شرکت در مباحثه‌ای الهی درباره‌ی عیسی مسیح، به صومعه‌ای در شمال ایتالیا می‌روند. راهب بزرگ صومعه، آنان را از مرگ مرموز یکی از کتابداران کتابخانه آگاه می‌کند و وقتی فردای آن روز جسد راهب دیگری که مترجم یونانی بوده در کتابخانه صومعه پیدا می‌شود، «ویلیام» و «آدسو» برای یافتن علت مرگ آنان به بخش کتاب‌های خطی کتابخانه راه می‌یابند.
در سال ۱۹۸۶ بر اساس این رمان فیلمی به همین نام ساخته شد.
خرید کتاب آنک نام گل از دیجی‌کالا
آنی شرلی؛ ۵۰ میلیون نسخه فروش

آن شرلی در گرین گیبلز (Anne of Green Gables) اولین جلد از مجموعه داستان‌های آن شرلی اثر «لوسی ماد مونتگمری» است. این کتاب به ۲۰ زبان ترجمه شده، تاکنون ۵۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است و در مدارس نیز تدریس می‌شود.
لوسی مود مونتگمری، متولد ۳۰ نوامبر ۱۸۷۴ و درگذشته‌ی ۲۴ آوریل ۱۹۴۲ که معمولا با نام ال. ام. مونتگمری(L.M. Montgomery) شناخته می‌شود. او نویسنده‌ی معروف و خیال پرداز کانادایی بود که برای نوجوانان شعر و داستان کوتاه می‌نوشت. مونتگمری بیشتر به خاطر مجموعه رمان‌هایی شناخته می‌شود که با انتشار «آن شرلی در گرین گیبلز» آغاز شد.
در این کتاب، آن شرلی یک دختربچه ۱۱ ساله، پا به گرین گیبلز می‌گذارد. ماریلا و متیو کاتبرت، خواهر و برادری مزرعه‌دار هستند و صاحب گرین گیبلز محسوب می‌شوند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند سرپرستی پسربچه ۱۰–۱۱ ساله‌ای را به عهده بگیرند؛ اما کسی که مسئولیت انتقال کودک از یتیم‌خانه به گرین گیبلز را داشته، به اشتباه دختربچه‌ای به نام آن شرلی که والدینش را در سه‌ ماهگر از دست داده، به گرین گیبلز می‌آورد و آنی در آنجا ماندگار می‌شود و به جای کمک به متیو در کشاورزی، در خانه‌داری به ماریلا کمک می‌کند و ماجراهای جذابی به وجود می آورد.
فیلم‌ها، سریال‌ها، تئاترهای موزیکال و نمایش‌های متعددی به اقتباس از این کتاب تولید شده‌اند.
خرید کتاب آنی شرلی از دیجی‌کالا
هایدی؛ ۵۰ میلیون نسخه ی فروش

«سال‌های خانه به‌ دوشی و یادگیری هایدی» که معمولا به اختصار هایدی» نامیده می‌شود، نام یک رمان اثر «یوهانا اشپیری»، نویسنده‌ی سوئیسی است. این رمان به زندگی دختر نوجوانی می‌پردازد که در آلپ سوئیس از پدربزرگ خود مراقبت می‌کند. این داستان نخستین بار در سال ۱۸۸۰ در قالب کتابی با نام «برای بچه‌ها و آن‌هایی که بچه‌ها را دوست دارند» نوشته شد. دو کتاب دنباله این داستان به نام‌های هایدی بزرگ می‌شود و بچه‌های هایدی توسط «چارلز تریتن» مترجم انگلیسی اثر اصلی، نوشته شدند. کتاب‌های هایدی از معروف‌ترین آثار ادبیات سوئیس در جهان به‌شمار می‌روند.
یوهانا اشپیری در ۱۲ ژوئن ۱۸۲۸ در هیرزل سوئیس در یک خانواده‌ی پرجمعیت متولد شد‌. در سال ۱۸۵۲ با وکیلی به نام برنهارد ازدواج کرد که ثمره‌ی ازدواج آن‌ها پسری به نام برنارد بود‌. یوهانا، در سال ۱۸۸۴ بر اثر یک حادثه‌ی دلخراش همسر و تنها فرزندش را از دست داد و از آن زمان با نوشتن داستان‌های بسیار به انجام کارهای خیریه پرداخت‌. وی در ۷ ژوئیه سال ۱۹۰۱ در زوریخ سوئیس چشم از جهان فرو بست‌. در سال ۲۰۰۱ هم‌زمان با یکصدمین سالگرد درگذشت خالق رمان هایدی‌، سکه‌های یادبودی به ارزش ۲۰ فرانک سوئیس از طرف انجمن ادبی سوئیس منتشر و همچنین به احترام او تمبر پستی یادبودی چاپ شد.
تاکنون فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی و انیمیشن‌های زیادی بر پایه داستان هایدی ساخته شده‌اند. همچنین یک منطقه توریستی در سوئیس به نام هایدی‌لند نام‌گذاری شده‌است.
خرید کتاب هایدی از دیجی‌کالا
هری پاتر و محفل ققنوس؛ ۵۵ میلیون نسخه فروش

هری پاتر و محفل ققنوس پنجمین و البته طولانی‌ترین کتاب از مجموعه داستان‌های هفت گانه‌ی هری پاتر نوشته‌ی جی کی رولینگ است. نسخه‌ی آمریکایی این کتاب ۸۷۰ صفحه است و ترجمه‌ی فارسی آن حدودا از ۱۲۵۰ صفحه تشکیل شده‌ است. از این رمان چیزی حدود ۵۵ میلیون نسخه در سر تا سر جهان به فروش رفته است.
ماجرای این رمان پس از بازگشت «لرد سیاه اتفاق» می‌افتد. جمعی از جادوگران گروهی را به ریاست «آلبوس دامبلدور» به نام «محفل ققنوس» تشکیل می‌دهند که برای مبارزه با «ولدمورت» آماده شوند. این کتاب یکی از سیاه‌ترین و تلخ‌ترین ماجراهای هری پاتر است. در پایان کتاب رولینگ، خوانندگانش را با سازمان اسرار آشنا می‌سازد که بسیار شگفت‌انگیز است. در وزارت سحر و جادو نبرد اعجاب‌آوری بین لرد ولدمورت و آلبوس دامبلدور روی می‌دهد و سرانجام خوانندگان در می‌یابند که ولدمورت برای پیشگیری از پیشگویی که سبیل تریلانی، یکی از استادان پیشگویی مدرسه هاگوارتز، در آن اعلام کرده بود که تنها کسی که می‌تواند ولدمورت را شکستی ابدی دهد در واپسین روز ماه ژوئیه به دنیا آمده‌ است و پدر و مادر این پسر پیش‌تر سه بار در برابر ولدمورت مقاومت کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی ادبیات داستانی زنان اقدام به انتخاب بیست نویسنده زنی کرد که بیشترین تأثیر را بر روی خوانندگان خود گذاشته‌اند. در این فهرست، رولینگ پس از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته در جایگاه چهارم قرار گرفت.
خرید کتاب هری پاتر و محفل ققنوس از دیجی‌کالا
 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 424 views بار دسته بندی : کتاب و ادبیات تاريخ : 20 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.