آیبز تازه‌‌های کتاب فیدیبو در شهریور؛ با کتاب مهمی درباره‌ی ترامپ از قافله جا نمانی! - آی بز

دنیای تکنولوژی و ارتباطات آن‌قدر پیشرفت کرده که به سرعت لیست کتاب‌های تازه منتشر شده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. فیدیبو هم از این قافله جا نمانده و هر ماه در بخش تازه‌های خود به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازد.
بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات و رمان هنگام مواجهه با کتاب‌های تازه چاپ شده در انتخاب آثار دلخواه خود دچار ابهام و سردرگمی می‌شوند. از سویی بسیاری رمان‌ها و کتاب‌های مشهور و جذاب وجود دارند که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است و از چشممان دور مانده‌اند. فیدیبو ضمن اعلام عنوان کتاب‌های تازه منتشر شده، مختصری از محتوای هر کتاب در اختیار خوانندگان گذاشته و انتخاب را برای آن‌ها راحت می‌کند. پس با بررسی فهرست جدیدترین کتاب‌ها در فیدیبو همیشه خود را در دنیای کتاب‌ها به روز نگه دارید و جا ماندن در این دنیای پرسرعت را به فراموشی بسپارید.
مرد داستان فروش

کتاب مرد داستان فروش، نوشته‌ی یوستین گاردر است. این کتاب را مهوش خرمی‌پور به فارسی ترجمه کرده و به‌تازگی در فیدیبو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
یوستین گاردر در مرد داستان فروش، حول یک داستان کلی چند داستان کوتاه را هم خلق می‌کند. داستان به طور کل درباره‌ی پسری است که با مادر خود زندگی می‌کند. ذهن پسر پر از داستان‌های عجیب و خاص است. او به دلیل این استعداد در مدرسه برای همکلاسی‌هایش انشاء می‌نویسد و از آن‌ها در مقابل این خدمت پول طلب می‌کند اما به هیچ عنوان دوست ندارد که در آینده نویسنده شود. پس تصمیم می‌گیرد ایده‌هایش را به دیگر نویسندگان بفروشد.
باید گفت این کتاب با دیگر کتاب‌های پوستین گاردر که اکثرا حول مسائل و پرسش‌های فلسفه است، متفاوت است. داستان‌های کوتاهی که در دل داستان اصلی روایت شده‌اند هر کدام در ژانرهای مختلف، مثل جنایی، رمانتیک، جنگی، ترسناک و حتی علمی وتخیلی است و این تعدد ژانر در یک کتاب سبب شده است که ابدا حوصله‌ی خواننده از خواندن آن سر نرود.
یوستین گاردر، متولد ۸ اوت ۱۹۵۲، نویسنده‌ای نروژی و معلم فلسفه است. بیشتر شهرت او به خاطر نگارش کتاب آموزش فلسفه در قالب داستان است. شناخته شده‌ترین اثر او در این قالب، کتاب دنیای سوفی است. یوستین گوردر در رشته‌ی فلسفه، الهیات و ادبیات از دانشگاه اسلو فارغ‌التحصیل شد و سپس به مدت ده سال به تدریس تاریخ عقاید در دبیرستان‌ها پرداخت. او در حال حاضر به‌عنوان نویسنده در کنار همسر و دو پسرش در اسلو زندگی می‌کند.
در قسمتی از کتاب صوتی مرد داستان فروش می‌شنویم:
همیشه این مسأله برایم مطرح بوده که تا جای ممکن ایده‌ام را (که بعدها آن را سوژه یا موضوع نامیدم) جمع کنم. شاید من با آن شکارچی قابل مقایسه باشم که به نظر او شکار حیوانات کمیاب بسیار عالی است، اما نمی‌خواهد که خودش شاهد تکه‌تکه و پخته شدن و از ریخت افتادن شکارش باشد. یک چنین شکارچی‌ا‌ی حتی می‌تواند گیاه‌خوار هم باشد و البته که بین شکارچی ماهری بودن و گیاهخواری هیچ تناقضی وجود ندارد البته این احتمال هم وجود دارد که او رژیم داشته باشد.
خرید کتاب صوتی مرد داستان‌فروش از فیدیبو

زل آفتاب

زل آفتاب، نوشته‌ی سروش چیت‌ساز است که توسط نشر چشمه در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است. این کتاب در بخش تازه‌های فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
سروش چیت‌ساز از داستان‌نویسان معاصر است که تلاش کرده در آثاری که منتشر کرده با استفاده از زبان، سوژه‌های بکر را با نوعی روایتی تازه به مخاطب ارائه کند تا باعث غافلگیری خواننده شود.
چیت‌ساز پیش از چاپ کتاب زل آفتاب، دو کتاب بارش سفره ماهی و نوبت سگ‌ها را منتشر کرده بود که دومی برنده‌ی جایزه‌ی بهترین مجموعه داستان جایزه‌ی مهرگان ادب شد.
زل آفتاب که اولین رمان او محسوب می‌شود از جهانی برآمده است که در آن همه چیز در سایه‌ای از نابودی و غبار فرو رفته و حالا باید این غبار پاک شود. قصه‌ی رمان از یک قاب عکس شروع می‌شود. عکسی که محور داستان قرا می‌گیرد و راوی در تلاش است به کشف رازها، آدم‌ها در بستر زمان و مکان بپردازد. اثری مکاشفه‌گونه در زیرزمین‌ها و در کشف آدم‌هایی که نمی‌توان با قطعیت از بودن یا نبودنشان سخن گفت. رمان زل آفتاب مملو از ارجاعات تاریخی است برای مخاطبی که دنبال ماجراجویی است و می‌خواهد اثری متفاوت بخواند.
خرید کتاب زل آفتاب از فیدیبو
بیش از حد و همیشه ناکافی؛ چگونه خانواده‌ی ما خطرناک‌ترین مرد جهان را به وجود آورد

کتاب بیش از حد و همیشه ناکافی، چگونه خانواده‌ی ما خطرناک‌ترین مرد جهان را به وجود آورد اثر مری ترامپ، برادرزاده‌ی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است. این کتاب به‌تازگی در فیدیبو در اختیار علاق‌مندان قرار گرفته است.
کتاب، همان‌طور که از نامش پیدا است پس از چاپ بسیار سر و صدا به پا کرد و  به رغم تلاش اعضای خانواده‌ی ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب، انتشارات سیمون و شوستر ناشر کتاب در کمال ناباوری اعلام کرد که تاریخ انتشار کتاب دو هفته زودتر از موعد مقرر صورت خواهد گرفت.
مری ترامپ، در بخش نخست این کتاب، ترامپ را فردی سست عنصر و تحت تأثیر افراد دیگر در اوایل ورود به کاخ سفید توصیف می‌کند. مری ترامپ دختر فِرِد، برادر متوفی دونالد ترامپ است که در کتاب خود به اطلاعات محرمانه‌ی خانواده‌ی ترامپ پرداخته است.
مری در این کتاب در کنار افشاگری‌های فراوان درباره‌ی ترامپ به ماجرای فرار مالیاتی وی اشاره کرده و با موشکافی درباره‌ی بدرفتاری‌هایی که در کودکی متوجه وی بوده از عقده‌های روانی این مرد ۷۴ ساله پرده برمی‌دارد. در این کتاب جنجالی عنوان شده است ترامپ به کسی پول داده بود تا به جای او در امتحانات ورودی دانشگاه پنسیلوانیا شرکت کند.
خرید کتاب چگونه خانواده ما خطرناکترین فرد جهان را به وجود آورد از فیدیبو

منجی در صبح نمناک

نمایشنامه‌ی منجی در صبح نمناک، اثر اكبر رادی است که با بازنگری و تلخيص حميده بانو عنقا چاپ شده است و در بخش تازه‌های فیدیبو قابل دسترسی است.
این نمايشنامه‌ی تأمل‌برانگیز در بستری سیاسی حال و روز مطبوعات، دشواری‌های تأليف و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی محمود شایگان، نمايشنامه‌نويس معاصر را برای دفاع از قلم و حقانيت خويش، در دوران پهلوی به تصوير می‌كشد.
اکبر رادی، نویسنده و نمایشنامه‌نویس معاصر متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۸ در رشت و درگذشته‌ی ۵ دی ۱۳۶۸ در تهران بود. منجی در صبح نمناک در اواخر دهه‌ی ۱۳۵۰ نوشته شد و در سال ۱۳۶۵ چاپ شد. نسخه‌ی تلخیص ‌شده‌ی کتاب پس از مرگ نویسنده به کوشش همسرش منتشر شد.
لحظه‌ای که در کتاب، دختر خبرنگار از شایگان نمایشنامه‌نویس و قهرمان داستان منجی در صبح نمناک، می‌پرسد روزهایتان را چطور می‌گذرانید، جواب شایگان از آن دست جواب‌هایی است که حرف خود نویسنده است. شایگان بعد از گفتن برنامه‌های متعارفی که خط‌کشی شده و معمول است می‌گوید: «برای نویسنده، هر لحظه‌ای، هر آدم جدیدی و هر اتفاقی دست مایه‌ی گره، بحران و یا شخصیتی داستانی است و با این حساب، نویسنده، به مفهومی که بقیه زندگی می‌کنند زندگی نمی‌کند. زندگی می‌کند که از میان این زندگی، جهانی یا آدمی خلق کند.»
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
حشمتی، ديشب جناب فلسفی ده دقيقه بعد از شروع نمايش، در معيت خانمی كه يک تكه جين بنفش پوشيده بود، به تأتر ما تشريف فرما شدند؛ از آنتراكت به بعد هم ديگر به سالن نيامدند؛ بلكه جلوی بوفه ايستادند و به مغازله رمانتيک‌شان ادامه دادند. به اين حساب، آقای فلسفی فقط پرده‌ی اول «پل» را ديد، كه اگر ديده باشد اما همين منتقد شهير برمی‌دارد با برچسب‌های ظالمانه‌ای مثل شعار و عربده و ناشيانه توی روزنامه ما را به فحش می‌كشند.
خرید کتاب منجی در صبح نمناک از فیدیبو
 پسرک لبوفروش
کتاب پسرک لبوفروش و چند قصه‌ی دیگر مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه به قلم صمد بهرنگی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است.
اين قصه كه احتمالا از خاطرات دوران معلمی صمد بهرنگی است، داستان زندگی پسرک لبوفروشی به نام تاری وردی است. او از یک خانواده‌ی روستايی و تنگ‌دست است كه پدرش يک قاچاقچی بوده و امنيه‌ها روی اسب او را زده و كشته‌اند و اكنون او با مادر مريض و خواهر جوانش زندگی می‌كند. هر دو خواهر و برادر در يک كارگاه قاليبافی كه متعلق به حاجی قلی است كار می‌كرده‌اند. حاجی قلی به خواهر نظر بد داشته و پسرک بعد از آن‌كه متوجه قضيه می‌شود با وی درگير شده، او را زخمی و فرار می‌كند. اما حاجی با حيله‌گری پسرک را گير آورده و انتقام زخمش را از او می‌گيرد. پس از اين حوادث، خواهر و برادر به كار خود در كارگاه حاجی قلی پايان می‌دهند و زندگی خود را با لبوپزی خواهر و فروش آن توسط برادر می‌گذرانند و نهايتا موفق می‌شوند كه اوضاع خود را جمع و جور كرده و ابتدا خواهر را به خانه‌ی بخت بفرستند و سپس برادر آماده‌ی ازدواج می‌شود.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
چند سال پیش در دهی معلم بودم. مدرسه‌ی ما فقط یک اتاق بود که یک پنجره و یک در به بیرون داشت. فاصله‌اش با ده، صد متر بیشتر نبود. سی و دو شاگرد داشتم. پانزده نفرشان کلاس اول بودند. هشت نفر کلاس دوم. شش نفر کلاس سوم و سه نفرشان کلاس چهارم. مرا آخرهای پاییز آن‌جا فرستاده بودند. بچه‌ها دو سه ماه بی‌معلم مانده بودند و از دیدن من خیلی شادی کردند و قشقرق راه انداختند. تا چهار پنج روز کلاس لنگ بود. آخرش توانستم شاگردان را از صحرا و کارخانه‌ی قالیبافی و این‌جا و آن‌جا سر کلاس بکشانم. تقریبا همه‌ی بچه‌ها بیکار که می‌ماندند می‌رفتند به کارخانه‌ی حاجی قلی فرشباف. زرنگ‌ترینشان ده پانزده ریالی درآمد روزانه داشت. این حاجی قلی از شهر آمده بود. صرفه‌اش در این بود. کارگران شهری پول پیشکی می‌خواستند و از چهار تومان کمتر نمی‌گرفتند. اما بالاترین مزد در ده ۲۵ ریال تا ۳۵ ریال بود.
خرید کتاب صوتی پسرک لبوفروش از فیدیبو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 442 views بار دسته بندی : کتاب و ادبیات تاريخ : 3 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.