آیبز به قیمت‌های غیر واقعی PS5 تن ندهید؛ الان موقع خرید نیست - آی بز

کنسول‌های نسل بعد، چه پلی‌استیشن و چه ایکس‌باکس جدید، چند روزی است که عرضه شده‌اند. تا پایان هفته هم شاهد آغاز فروش جهانی پلی‌استیشن ۵ در اروپا و کشورهای خاورمیانه خواهیم بود. در نتیجه می‌توانید انتظار داشته باشید تا تعدادی PS5 هم برای فروش وارد کشور شوند. احتمالا قیمت‌هایی که روی کنسول گذاشته شده است را دیده و حسابی شوکه شده‌اید؛ با این حال، بگذارید بگوییم با اینکه این قیمت‌ها واقعی نیستند، اما مشاهده‌ی چنین قیمت‌هایی هم برای PS5، هرگز عجیب نیست.
قضیه بسیار ساده است؛ در حال حاضر هیچ جای دنیا پلی‌استیشن ۵ برای خرید پیدا نمی‌شود. البته که از مراجع فروش رسمی صحبت می‌کنیم و نه از بازار سیاه. تمام باری که سونی برای پیش‌فروش آنلاین پلی‌استیشن ۵ در نظر گرفته بود، در امریکای شمالی در حدود پانزده دقیقه تمام شد و در انگلستان تنها در شش دقیقه.
بحث عرضه و تقاضا مطرح است و همان‌طور که انتظار می‌رفت، تقاضا برای پلی‌استیشن ۵ بارها بیشتر از تعداد کنسول‌هایی است که تولید شده. تقصیر را گردن سونی هم نمی‌اندازیم. آن‌طور که خودشان گفته‌اند، تعداد PS5هایی که در همان روز اول پیش‌فروش شد، از تعداد کل فروش PS4 در ۱۲ هفته‌ی ابتدایی عرضه‌اش بیشتر است. یعنی اساسا، سونی در وضعیت نا‌به‌سامان سال جاری و با در نظر گرفتن اینکه کارخانه‌های چین چند ماهی تعطیل بودند، باز هم توانسته تعداد قابل توجهی پلی‌استیشن ۵ برای روز عرضه تولید کند. همین که پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس نسل جدید، با تمام مشکلات امسال برای عرضه آماده شدند، به خودی خود معجزه است.
تقاضای بالا برای پلی‌استیشن ۵ هم با نگاهی کوتاه به موفقیت عجیب و غریب پلی‌استیشن ۴ در هفت-هشت سال گذشته، کاملا توجیه می‌شود. جمعیت بسیار زیادی در حال حاضر به دنبال پلی‌استیشن ۵ می‌گردند. نکته اینجاست که همه‌ی این افراد، می‌خواهند قیمت اصلی کنسول را بپردازند و نه رقمی چند برابر را در بازار سیاه؛ وگرنه تا دلتان بخواهد کنسول در بازار سیاه پیدا می‌شود.
بازار سیاه خارج؛ دیروز.
به خاطر همین بحث عرضه و تقاضا است که همین حالا هم رقم‌هایی که برای ایکس‌باکس سری ایکس در کشور خودمان رد و بدل می‌شود، حدود نصف پلی‌استیشن ۵ است؛ در حالی که هر دو ۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.
البته که سونی و مایکروسافت، تمام بار را برای پیش‌فروش آنلاین در نظر نمی‌گیرند. سهم فروش آنلاین، شاید نیمی از تعداد نهایی بار باشد. مابقی به فروشگاه‌های مختلف در تمام دنیا فرستاده می‌شوند. تعدادی هم قرار است تا چند روز دیگر، به فروشگاه‌های خاورمیانه برسند. مطمئنا لازم نیست اشاره کنیم که وقتی می‌گوییم خاورمیانه، منظورمان تمام کشورهای اطراف به غیر از کشور خودمان است. اگر چیزی در این کشورها باقی بماند، به ما می‌رسد. ولی از بار چند صد هزار نسخه‌ای فیفا صحبت نمی‌کنیم و محصول مورد بحثمان پلی‌استیشن ۵ است؛ در نتیجه سهمی برای ما در نظر گرفته نشده. کنسول به شدت کم است و اگر در حال حاضر سهم آن‌ها را می‌خواهیم، طبیعتا باید بیشتر پیاده شویم.
به کمک یکی از دوستان وارد کننده، یا به عبارتی قاچاقچی، صحبتی با فروشگاهی در دبی داشتیم. در پاسخ شنیدیم که ممکن است تا یک ماه آینده، بار جدیدی از کنسول به سمت فروشگاه‌ها راهی شود؛ طوری که می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. با این اوصاف، به این زودی‌ها قرار نیست با تعادلی مناسب در عرضه و تقاضا روبرو شویم.
البته هرگز تصور نکنید قرار است ۵۰۰ دلار قیمت کنسول را ضربدر دلار روز کنید و رقم نهایی پرداختی را به دست آورید. این اتفاق ممکن است روزی رخ دهد، ولی به خاطر نبود تعادل در ارزش پول، مرزهای بسته به خاطر قرنطینه‌ها، ممنوعیت‌های مختلف و حتی اندازه‌ی بسیار بزرگ جعبه‌ی کنسول، فعلا رخ نخواهد داد. اگر قصد خرید جدی دارید و حاضرید صبر کنید، آن رقم ۵۰۰ دلار را، به اضافه‌ی چند دلار بیشتر به خاطر همین نابه‌سامانی‌ها، به شکلی که ارزشش ثابت بماند و تغییر نکند، همین حالا کنار بگذارید.
چند ماه دیرتر دیمنز سولز بازی کنید اتفاقی نمی‌افتد.
خرید پلی‌استیشن ۵ در روز اول، آن هم در مملکت ما، فقط در صورتی قابل قبول است که دیمنز سولز ۳۰-۴۰ میلیون تومان برای‌تان ارزش داشته باشد. که اگر چنین باشد، در دسته‌ای متفاوت از ما جای می‌گیرید و مطمئنا روی چنین مقاله‌ای هم تا ابد کلیک نمی‌کنید.
در نهایت این نکته را در نظر بگیرید که خرید کنسول در روز اول عرضه، می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. همین حالا گزارش‌های مختلفی از مشکلات نرم‌افزاری و بعضا سخت‌افزاری، چه درباره‌ی پلی‌استیشن ۵ و چه ایکس‌باکس نسل بعد شنیده‌ایم. سیستم عامل هر دو کنسول چند باگ بزرگ دارد. بگذارید این باگ‌ها برطرف شوند، روند تولید سخت‌افزار به نقطه‌ی متعادلی برسد و مشخصا دلیل دیگری هم به غیر از دیمنز سولز برای خرید وجود داشته باشد. در آن زمان، قیمت نهایی هم وضعیت بهتری پیدا کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 489 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 6 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.