آیبز Genshin Impact؛ بهترین بازی رایگان کنسول و موبایل - آی بز

یک ماهی از عرضه‌ی «گنشین ایمپکت» (Genshin Impact) می‌گذرد؛ یک بازی رایگان چینی که برای اکثر پلتفرم‌ها، اعم از کنسول، کامپیوتر یا موبایل عرضه شده. بازی آن‌قدر بزرگ شده است که حتی اگر اسمش هم به گوشتان نخورده باشد، احتمالا آیکون و تصاویر آن را روی اپ‌استور موبایل یا صفحه‌ی اصلی کنسول خود دیده‌اید. به عنوان کسی که اعتقادی به بازی‌های رایگان ندارد، به جرات می‌گویم که ده‌ها ساعت پای گنشین ایمپکت زمان گذاشته و حسابی از آن لذت برده‌ام.
از تصمیمم برای صحبت درباره‌ی بازی مطمئن نبودم، تا اینکه محتوای اولین آپدیت بزرگ بازی را، که در فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاهی از عرضه‌‌ی بازی برای انتشار در نظر گرفته شده، بررسی کردم. در حال حاضر می‌دانم که گنشین ایمپکت آمده است که بماند. آن‌هایی که مثل من از همان روز اول پای بازی نشسته‌اند، قصد ندارند فعلا بی‌خیال آن شوند و از طرف دیگر، روز به روز به تعداد بازی‌کننده‌های جدید گنشین ایمپکت افزوده می‌شود.
گنشین ایمپکت، به عنوان یک بازی کاملا رایگان و بزرگ، برای کسانی مثل ما که درگیر وضعیت اقتصادی نابه‌سامانی هستند، اهمیت متفاوتی پیدا می‌کند. میزان محتوایی که گنشین ایمپکت بدون پرداخت هیچ مبلغی مقابل گیمر می‌گذارد، از ده‌ها بازی خریدنی یا به اصطلاح پریمیوم بیشتر، و حتی لذت‌بخش‌تر است.
همه چیز گنشین ایمپکت از نظر روند به‌جا و درست است، سیستم‌ها و مکانیک‌های بازی عالی و عمیق هستند، طراحی‌های بصری و هنری بازی و طراحی شخصیت‌ها به بهترین شکل صورت گرفته‌اند و داستانی بانمک و دنیایی پرجزییات هم بخش بخش بازی را همراهی می‌کند. مهم‌ترین نکته اینجاست که برای تجربه‌ی همه‌ی این‌ها، قرانی پرداخت نمی‌کنید.
تبلیغ بد هم خوب است
اولین بار که درباره‌ی گنشین ایمپکت شنیدیم، به خاطر حمایت‌های تبلیغاتی پلی‌استیشن از بازی بود. چند سالی است که سونی از استودیوهای مستقل چینی در قالب برنامه‌ای به اسم «قهرمان چینی پلی‌استیشن» یا چیزی شبیه به آن، حمایت‌های مالی و تبلیغاتی می‌کند. گنشین ایمپکت هم در لیست بازی‌های نمایش داده شده‌ی پلی‌استیشن بود.
البته که گنشین ایمپکت از نظر وسعت و بودجه‌ی ساخت، به هیچ وجه شباهتی به دیگر ساخته‌های مستقلی که سونی از آن‌ها حمایت مالی کرده ندارد، ولی احتمالا چون سازندگانش برنامه داشتند بازی را روی پلی‌استیشن ۴ هم عرضه کنند، این بازی هم به لیست نمایش‌های متعدد سونی در چین پیوسته بود.
تا سال‌ها بعد از این قضیه هنوز هم از گنشین ایمپکت با عنوان «همان بازی چینی که کپی زلداست» یاد می‌کردیم.
در هر حال، به خاطر حرکت عجیب و غریب یک گیمر چینی بود که بازی گنشین ایمپکت برای اولین بار سر و صدایی به پا کرد و جماعتی خارج از چین هم نگاهی به تریلر آن انداختند. تریلر اولیه‌ی بازی به‌شدت شبیه به «زلدا: نفس وحش» بود و چه از نظر گیم‌پلی و چه طراحی‌ها و حتی موسیقی، یک بازی عینا شبیه به قسمت اخیر زلدا را به تصویر می‌کشید. البته که این موضوع هنوز هم کاملا در بازی صدق می‌کند و به موقع درباره‌ی آن هم صحبت خواهیم کرد، ولی یک طرفدار چینی پلی‌استیشن به هیچ وجه از این موضوع خوشحال نبود.
تبلیغات گنشین ایمپکت در غرفه‌ی سونی در بزرگترین نمایشگاه بازی چین در حال نمایش بود که یک گیمر چینی، پلی‌استیشن ۴ خود را از کوله‌اش در آورد، آن را بالا گرفت و شروع به عربده‌کشی مقابل غرفه‌ی سونی کرد. جملات کم و بیش با این مضمون بودند که «ننگ بر تو ای سونی که این تقلید محض از زلدا را تبلیغ می‌کنی!»؛ حین همین فریادها هم او پلی‌استیشن ۴ خود را به زمین کوباند و آن را خرد کرد.
تا سال‌ها بعد از این قضیه هنوز هم از گنشین ایمپکت با عنوان «همان بازی چینی که کپی زلداست» یاد می‌کردیم، ولی در واقعیت، با اینکه بازی تعداد زیادی از مکانیک‌های و سیستم‌های خود را مشخصا از روی زلدا برداشته، باز هم تجربه‌ی خاص خود را ارایه می‌دهد.
گنشین ایمپکت یکی از بزرگترین ساخته‌های صنعت بازی چین است و با بودجه‌ای صد میلیون دلاری تولید شده. حتی با اینکه روند گنشین ایمپکت بارها از دیگر بازی‌های هم‌سبک خود بهتر است، اما از نظر سیاست‌های تجاری، بازی تفاوتی با دیگر بازی‌های معمول رایگان ساخته‌ی چین ندارد. گنشین ایمپکت، با تمام محتوای مختلفی که ارایه می‌دهد، باز هم اساسا یک بازی «گاچا» (Gacha) است.
شرط بندی اختیاری
بازی‌های گاچا، سبک خاصی از بازی‌های موبایل هستند که حول جمع کردن شخصیت و آیتم ساخته می‌شوند؛ آن هم آیتم‌ها و شخصیت‌هایی که همگی از داخل بسته و لوت باکس در می‌آیند و امکان خرید جداگانه‌شان وجود ندارد. این بازی‌ها، که محبوبیت بسیار زیادی در آسیای شرقی دارند، به صورت رایگان ارایه می‌شوند و از طریق فروش لوت باکس و بسته، درآمدزایی می‌کنند.
در این سبک بازی‌ها، گیمر معمولا برای پیشرفت، نیاز به سلاح‌ها و شخصیت‌های قوی‌تر دارد؛ این سلاح‌ها و شخصیت‌ها هم معمولا در بسته‌ها پیدا می‌شوند. در اکثر بازی‌های این سبک، می‌توان با بازی کردن، تعدادی بسته به صورت دوره‌ای دریافت و آن‌ها را باز کرد؛ ولی اگر گیمری می‌خواهد شخصیتی خاص را از توی لوت باکس در بیاورد، همه‌ی شخصیت‌های خود را ارتقا دهد، یا بی‌خیال تکرار متعدد مراحل برای جمع کردن آیتم شود، باید شروع به هزینه کردن در بازی کند.
یکی از شخصیت‌های خوب بازی Venti است که به خاطر چهار ستاره بودن، احتمال درآمدنش از لوت باکس‌ها بسیار بالاست. در مقابلش انتظار نداشته باشید Diluc پنج ستاره هرگز نصیب‌تان شود.
گنشین ایمپکت هم یک بازی در سبک گاچاست. در واقع از معدود دفعاتی است که یک بازی گاچا را روی کنسول و کامپیوتر و خارج از پلتفرم موبایل می‌بینیم. این موضوع هم مطمئنا به خاطر وسعت بازی است. گنشین ایمپکت حتی همین حالا که در مراحل اولیه‌ی عرضه قرار دارد هم حسابی بزرگ است. آن هم پیش از اینکه آپدیت‌های دوره‌ای و متعدد بازی عرضه شوند؛ آپدیت‌هایی که قرار است به شکلی مرتب نقشه‌ی بازی را بزرگتر کنند و کوئست‌های مختلف و جدیدی را به بازی بیاورند. یک بازی در چنین حد و اندازه‌ای، عرضه روی تمام پلتفرم‌ها را می‌طلبد؛ حتی با در نظر گرفتن این موضوع، در هفته‌ی نخست عرضه، آن صد میلیون دلار هزینه‌ای که برای ساخت گنشین ایمپکت شده بود، تمام و کمال بازگشت.
بله، شاید باورتان نشود، اما جمعیت بزرگی از بازی‌کننده‌ها، هزینه‌های بسیار زیادی روی بازی کرده‌اند. در واقع به عنوان کسانی که تصمیم (و صد البته توانایی) هزینه کردن در بازی را نداریم، سپاسگذار آن دسته گیمرهایی هستیم که به جای ما هم در گنشین ایمپکت خرج می‌کنند تا بازی نه‌تنها قوت خود را حفظ کند، بلکه حتی بزرگتر شود.
بررسی سخاوت بازی در لوت باکس‌های خود و موضوع‌هایی این چنین، برای ما که به خاطر مکانیک‌های گاچا سراغ گنشین ایمپکت نرفته‌ایم و قرار نیست هم در بازی خرج کنیم، چندان سودی ندارد. نگاه به این عناصر بازی برای آن گیمری مهم است که می‌خواهد ده بیست لوت باکس بخرد و انتظار دارد این بسته‌ها، حداقل چند شخصیت و سلاح خوب به او بدهند. با این حال، برای اینکه بررسی کاملی داشته باشیم، می‌گوییم که احتمال درآمدن شخصیت و سلاح‌های پنج ستاره در لوت باکس‌های بازی، به شکل غیر قابل باوری پایین است.
بررسی درصد بسته‌های بازی برای آن گیمری مهم است که می‌خواهد لوت باکس بخرد.
احتمال درآمدن یک شخصیت پنج ستاره (که بهترین و قدرتمندترین شخصیت‌های بازی هستند) در لوت‌باکس‌های گنشین ایمپکت ۰.۶ درصد است؛ عددی که مثل آن را در هیچ بازی گاچا دیگری تا به حال ندیده بودیم. درصد پیدا کردن بهترین آیتم‌ها حتی در خسیس‌ترین بازی‌های گاچا هم حدودا بین ۵ تا ۶ درصد است؛ طوری که رقم ۰.۶ درصد گنشین ایمپکت فاجعه است. این درصد به قدری پایین است که خود سازندگان قول داده‌اند اگر ۹۰ (!) لوت‌باکس باز کردید و شخصیتی پنج ستاره از آن بیرون نیامد، ما خودمان یکی به شما می‌دهیم.
شاید بد نباشد اضافه کنم که بعد از حدود سی چهل ساعت بازی کردن، به اندازه‌ی خرید حدود ۵۰ عدد لوت باکس، واحد پولی داخل بازی را جمع کرده‌ام؛ که در مقایسه با یکی دو بازی گاچا که پیش از این روی موبایل بازی کرده بودم، اصلا زیاد نیست.
البته که ما حتی ذره‌ای به این حرکت گنشین ایمپکت ایراد نمی‌گیریم. آنچه گنشین ایمپکت به رایگان در مقابل گیمر گذاشته، به خودی خود ده‌ها دلار می‌ارزد. گیم‌پلی و دنیای گنشین ایمپکت به تنهایی واقعا عالی است و این قول را به شما می‌دهیم که نیازی به استفاده از مکانیک‌های گاچا در بازی نخواهید داشت.
تقلیدی صحیح
روند بازی گنشین ایمپکت کاملا با الهام از قسمت اخیر مجموعه بازی‌های زلدا ساخته شده و این موضوع، اصلا نکته‌ی بدی نیست. برخی اوقات شباهت‌ها به‌قدری زیاد می‌شوند که ممکن است در ذوق بزنند، ولی تقلید از روی «زلدا: نفس وحش» آن‌قدر صحیح و بدون اشکال انجام شده که گنشین ایمپکت را هم به یک بازی بسیار خوب از دیدگاه گیم‌پلی تبدیل کرده است.
البته که در مملکت ما اساسا کسی زلدا بازی نکرده، در نتیجه قرار نیست موقع بازی کردن گنشین ایمپکت، تمام مدت در ذهن خود آن را با زلدا مقایسه کنید و به آن خرده بگیرید. ما هم دیگر اسم زلدا را نمی‌آوریم و تجربه‌ی گنشین ایمپکت را به‌صورت جداگانه و بدون مقایسه با زلدا بررسی می‌کنیم؛ اتفاقی بی‌سابقه که فقط و فقط با دانش این موضوع که مخاطب‌تان زلدا بازی نکرده، ممکن می‌شود.
گنشین ایمپکت یک نقش‌آفرینی اکشن محیط-باز است. روند بازی کاملا بر اساس گشت و گذار در نقشه‌ای بزرگ طراحی شده؛ طوری که زمان زیادی را در بازی مشغول گردش در محیط بازی و کشف اتفاقات مختلف گوشه و کنار آن هستید. بازی نقشه‌ای شامل کوهستان‌ها، رودها، دشت‌ها و هم‌چنین چند شهر دارد.
نقشه‌ی بازی نه‌تنها زیباست، بلکه گشت و گذار در آن بخش بزرگی از بازی و حسابی سرگرم‌کننده است.
نقشه‌ی بازی تنوع خوبی از محیط‌های مختلف را در خود جای داده و بدون شک هم جذاب‌ترین بخش گیم‌پلی گنشین ایمپکت، پیدا کردن آیتم‌های ریز و درشت در این نقشه است. پیدا کردن آیتم‌های مختلف، معمولا راحت نیست. برخی اوقات برای اینکه صندوق بزرگی که پیدا کرده‌اید را باز کنید، باید دشمنان دور و اطرافش را از بین ببرید و برخی اوقات هم معمایی را حل کنید.
مبارزه با دشمنان و حل پازل‌های بازی، نیازمند استفاده از قدرت‌های مختلفی است که در اختیار دارید. این قدرت‌ها، بین شخصیت‌های‌تان تقسیم شده‌اند. می‌گوییم شخصیت‌ها، چون یکی از مکانیک‌های اصلی بازی، تعویض لحظه‌ای شخصیت‌ها حین مبارزه یا حل معماهاست.
یکی دو ساعت که گنشین ایمپکت بازی کنید، بازی چهار شخصیت بسیار خوب را در اختیارتان می‌گذارد.
یکی دو ساعت که گنشین ایمپکت بازی کنید، بازی چهار شخصیت بسیار خوب را در اختیارتان می‌گذارد. به همین خاطر است که کمی بالاتر گفتیم نیازی به استفاده از مکانیک‌های گاچا و خرید لوت باکس ندارید. بازی خودش همان ابتدای کار چهار شخصیت به شما می‌دهد و با انجام چالش‌های مختلف یا باز کردن لوت باکس‌هایی که با بازی کردن دریافت کرده‌اید، می‌توانید حتی برخی از شخصیت‌های دیگر را هم به رایگان دریافت کنید.
حملات شخصیت‌ها، عنصر خاص خود را دارند؛ به این شکل که برخی شخصیت‌ها با آتش حمله می‌کنند، برخی با یخ، برخی با باد یا عنصرهای دیگر. ضربات دشمنان هم این روند را رعایت می‌کنند و احتمالا می‌توانید حدس بزنید که برای مثال مبارزه با دشمنی که با آتش حمله می‌کند، نیاز به استفاده از عنصر یخ دارد.
شخصیت‌ها هر کدام می‌توانند روی چهار کلید جهت‌دار دسته، قرار بگیرند. هنگام مبارزات یا هر زمان دیگری هم می‌توانید به سرعت و با فشردن یک کلید، شخصیت خود را عوض کنید. ادغام این حملات با یکدیگر، ضربات قدرتمندتر و بزرگتری خلق می‌کند. مثلا می‌توانید یک ضربه‌ی آتشین بزنید، در لحظه شخصیت خود را تغییر دهید و یک ضربه‌ی ویژه با باد روی همان آتش بزنید تا یک طوفان آتشین درست کنید.
برای اینکه دشمنان و غولآخرها را از بین ببرید، حتما نیاز دارید تا چگونگی ادغام عناصر مختلف را یاد بگیرید. البته که کشف نقطعه‌ی ضف دشمنان، به سادگی نگاه کردن به آیکون بالای سر آن‌هاست. معماها هم اکثر اوقات به همین راحتی حل می‌شوند و نیاز به استفاده از ضربات با عنصر خاص خود را دارند.
شخصیت‌ها هر کدام عنصر حمله‌ی مخصوص به خود را دارند. با تغییر شخصیت‌ها در لحظه و با فشردن یک کلید، به حرکات مختلفی دسترسی پیدا و می‌توانید آن‌ها را با هم ادغام کنید.
سیستم مبارزه‌ی بازی، نسخه‌ی ساده‌تر اکشن‌های ساخته‌ی پلاتینیوم گیمز است. با یک کلید حرکت ضعیف ولی سریع خود را اجرا می‌کنید و با کلید دیگری، حرکت قدرتمند خود را که استفاده‌ی دوباره‌اش نیاز به دو سه ثانیه‌ای صبر کردن دارد. به غیر از این‌ها هم هر شخصیت یک حرکت ویژه دارد که پس از مدتی مشخص شارژ می‌شود و صدمه‌ی زیادی وارد می‌کند. کلیدی کاملا مجزا هم برای جاخالی دادن روی دسته قرار داده شده که استفاده‌ی به موقع از آن بخش مهمی از مبارزات است.
مبارزات در گنشین ایمپکت بسیار سرگرم‌کننده از آب درآمده‌اند؛ مخصوصا اگر تیم خوبی برای خود تنظیم کنید، چگونگی ادغام حرکات آن‌ها را یاد بگیرید و از آن‌ها در مبارزت بهره ببرید.
برخی از مراحل‌های داستانی بازی، شما را به سیاهچال‌های مختلفی می‌برند و در این سیاهچال‌ها، تمام توانایی‌های‌تان به چالش کشیده می‌شود. سیاهچال‌ها پر از دشمنان کوچک، غولآخرها و معماهای مختلف هستند و پس از اینکه یک بار آن‌ها را انجام می‌دهید، می‌توانید با درجه‌های سختی بالاتر دوباره آن‌ها را امتحان کنید و با توجه به درجه‌ی سختی، پاداش‌های مختلفی بگیرید.
اینکه تیم مناسبی از شخصیت‌ها تنظیم کنید، یا شخصیت‌های خود را به خوبی ارتقا دهید، بخش مهمی از بازی است. عناصر نقش‌آفرینی بازی هم اینجا به کارتان می‌آیند.
حس پیشرفت
همه چیز در گنشین ایمپکت قابل ارتقاست؛ از خود شخصیت‌ها گرفته تا مهارت‌های مختلف آن‌ها و تک تک سلاح‌ها و آیتم‌هایی که در اختیار دارید، قابل ارتقا هستند. حتی جدا از شخصیت‌ها و آیتم‌ها، خود بازی یا حتی اکانت‌تان هم تراز خاص خود را دارد و برخی از کوئست‌ها یا قابلیت‌های بازی، تا به تراز مشخصی نرسید، قابل دسترسی نخواهند بود.
بازی صدها نوع آیتم مختلف دارد که در ارتقای شخصیت‌ها و آیتم‌ها به کارتان می‌آیند. کارهایی که می‌توانید با آیتم‌ها انجام دهید بسیار زیاد است. با برخی آیتم‌ها غذا درست می‌کنید، با برخی آیتم‌ها طلسم یا جادوهای مختلف و با برخی دیگر هم در یک آهنگری برای خود سلاح می‌سازید.
بسیاری از اوقات، نکته‌ای در دوردست چشم‌تان را می‌گیرد، به سمتش می‌روید و با یک معما، چالش یا آیتمی به‌دردبخور روبرو می‌شوید.
انجام هر کدام از این کارها نیازمند پیش‌نیاز خود است. برای مثال، برای اینکه غذای خاصی را درست کنید، باید اول دستور آن را پیدا کنید. معمولا هم دستورهای غذا را با انجام کوئست‌های بسیار کوچک و فرعی بازی به دست می‌آورید. ولی حتی کار کوچکی مثل پختن غذا، می‌تواند تاثیر بزرگی روی مبارزات شما داشته باشد. برخی غذاها قدرت‌تان را برای مدتی مشخصی زیاد می‌کنند یا تا چند ثانیه پشت سر هم خط سلامتی‌تان را پر می‌کنند.
ساخت هر آیتم دیگری هم در بازی می‌تواند به همین منوال مهم باشد. سلاح‌ها برای مثال، در دو بخش ارتقا پیدا می‌کنند. سلاح‌هایی که پیدا نمی‌کنید و به کارتان نمی‌آیند و سلاح‌های ضعیف‌تر، می‌توانند به منابعی برای افزایش قدرت سلاح تبدیل شوند. سطح سلاح‌ها هم قابل ارتقاست که نه‌تنها قدرت آن‌ها را بالا می‌برد، بلکه قابلیت‌های جدیدی هم به آن‌ها اضافه می‌کند.
به غیر از سلاح و مهارت‌های اصلی شخصیت‌ها، می‌توان روی هر شخصیت هم‌چنین پنج آیتم مختلف را فعال کرد. صدها نوع آیتم مختلف که هر کدام تاثیری متفاوت روی قدرت و توانایی‌های شخصیت دارند، در بازی پیدا می‌شوند. این آیتم‌ها هم‌چنین در دسته‌های مشخصی قرار گرفته‌اند و اگر بتوانید ست کامل آیتم‌های یک دسته را پیدا کنید و روی شخصیت خود قرار دهید، حتی قدرت‌ها و توانایی‌های جدیدتری کسب خواهید کرد.
تعداد آیتم‌های مختلف بازی شاید در ظاهر بسیار زیاد و سردرگم‌کننده و ساخت و سازها هم پیچیده به نظر برسند، اما بازی به اندازه‌ی کافی آیتم در اختیارتان قرار می‌دهد که معمولا اگر بخواهید چیزی بسازید، می‌بینید که همه چیز لازم را در اختیار دارید. در همه حال می‌توانید ۳۰ هزار آیتم مختلف در کیف خود داشته باشید و حتی لازم نیست نگاهی به آن‌ها بیاندازید. همین‌طور در بازی جلو بروید و آیتم جمع و به هنگام ساخت و ساز، از آن‌ها استفاده کنید.
از هر جایی در بازی می‌توانید بالا بروید؛ دقیقا مثل همان بازی‌ای که گنشین ایمپکت از روی آن تقلید کرده.
البته که آیتم‌ها در چند سطح کمیابی متفاوت قرار می‌گیرند. ارتقای سلاح‌ها و شخصیت‌ها هم به یکی دو تراز نخست، آیتم‌های چندان کمیابی نمی‌خواهد، ولی اگر بخواهید همه چیز خود را تا بالاترین سطح ارتقا دهید، یا باید روزانه ساعت‌ها گنشین ایمپکت بازی کنید، یا اینکه در بازی پول واقعی خرج کنید.
نکته اینجاست که بازی کردن کوئست‌های اصلی و داستانی بازی و حتی سیاهچال‌های سخت و چالش‌برانگیز، فعلا نیازی به ارتقای چندان زیاد سلاح‌ها و شخصیت‌ها ندارد. اینکه آیا یکی دو سال بعد هم قضیه به همین شکل خواهد بود، موضوعی است که در حال حاضر مشخص نیست. آیا سازندگان گنشین ایمپکت در آینده آن‌قدر بازی را سخت می‌کنند تا گیمر مجبور شود آیتم و لوت باکس بخرد و شخصیت‌های خود را تا بالاترین سطح ارتقا دهد؟ فکر نمی‌کنیم چنین اتفاقی بیافتد؛ حداقل نه برای کوئست‌های داستانی و حتی فرعی بازی.
جذابیت شخصیت‌های مختلف بازی، عامل اصلی ترغیب کننده برای گرفتن لوت باکس در بازی است.
انیمه ولی از نوع سالم
طراحی‌های گنشین ایمپکت عالی است؛ البته به شرط اینکه مشکلی با ظاهر انیمه-طور بازی نداشته باشید. شاید از دور به بازی نگاه کنید و در ذهن‌تان، تمام شخصیت‌ها را دخترک‌های انیمه‌ای روی اعصاب ببینید، ولی واقعیت اینگونه نیست و گنشین ایمپکت شخصیت‌های متنوع و بسیار خوبی دارد. با این حال، به هیچ وجه این موضوع را رد نمی‌کنیم که بازی از بیخ و بن انیمه است. چه طراحی‌ها و چه داستان و دیالوگ‌ها، همه کاملا انیمه‌ای هستند.
بد نیست در این میان اضافه کنیم همین که گنشین ایمپکت به عنون یک بازی رایگان، تعداد زیادی کوئست خوب و میان‌پرده و صداگذاری و چیزهایی شبیه آن را به مخاطب ارایه می‌دهد، اساسا موضوع عجیب و نادری است. کوئست‌ها، البته منهای کوئست‌های خیلی فرعی، همگی صداگذاری شده‌اند، آن هم نه به یک زبان و بلکه در چهار زبان مختلف و با اجرای بسیار خوب.
گنشین ایمپکت در واقع همیشه مشغول تبلیغ شخصیت‌های مختلف داخل بازی است تا مخاطب را به گرفتن لوت باکس ترغیب کند. شخصیت‌ها هم برای هر چه بیشتر جذاب شدن، به غیر از طراحی، نیاز به صدا و اجرای خوب دارند. این موضوع هم کاملا در بازی رعایت شده است و گنشین ایمپکت از همان ابتدا، به مخاطب اجازه می‌دهد تا از بین صداگذاری ژاپنی، انگلیسی، چینی و کره‌ای یکی را انتخاب کند. صداگذاری انگلیسی، به غیر از شخصیت راهنمایی که تمام مدت کنارتان جیغ جیغ می‌کند، از همه نظر عالی است و بعد تازه‌ای به شخصیت‌ها اهدا می‌کند.
داستان بازی ساده‌ترین روند ممکن را دارد و اتفاق عجیب و غریبی در آن رخ نمی‌دهد، ولی همین داستان هم در دنیایی پرجزییات و عمیق تعریف می‌شود.
بازی به کمک شخصیت‌های خود، داستانی بسیار ساده را تعریف می‌کند؛ داستانی که وجودش از نبود آن بهتر است. ولی واضح است که شخصیت‌ها تمرکز اصلی بازی هستند. کاراکترها، جدای اینکه آن‌ها را در اختیار دارید یا نه، کوئست‌های فرعی مخصوص به خود را هم دارند و معمولا در این کوئست‌ها، کنترل آن شخصیت را به دست می‌گیرید.
به غیر از کوئست‌های اصلی و فرعی بازی، که در واقع داستان آن را تشکیل می‌دهند، بازی هم‌چنین روزانه چهار کوئست کوچک به شما می‌دهد که با تمام کردنشان، پاداش‌هایی دریافت می‌کنید. نکته‌ی جالب اینجاست که حتی همین کوئست‌های روزانه هم دو سه خط داستان دارند. واضح است که سازندگان گنشین ایمپکت مطمئن شده‌اند تا هر جایی که می‌توانند، کمی داستان به بازی اضافه کنند و این موضوع، مشخصا وقتی که در شهر حرکت و با افراد صحبت می‌کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهد. بازی یک کتابخانه‌ی بزرگ در شهر اصلی‌اش دارد که پر است از ده‌ها کتاب؛ کتاب‌هایی که هر کدام قصه و افسانه‌ای از دنیای بازی تعریف می‌کنند.
گنشین ایمپکت از نظر بصری، به جای اینکه روی بحث فنی گرافیک تمرکز کرده باشد، مطمئن شده است تا سبک و سیاق هنری خاصی ارایه دهد که روی مجموعه‌ای بزرگ از دستگاه‌ها، زیبایی خود را حفظ می‌کند. بازی روی همه‌ی پلتفرم‌ها، اعم از کامپیوتر، کنسول و موبایل عرضه شده و مشخصا باید روی تمام آن‌ها اجرا شود. با این حال، اینکه بازی نسخه‌ی موبایل دارد، مانع زیبایی نسخه‌های کامپیوتر و کنسول نشده.
معمولا انتظار ندارید یک بازی رایگان این سطح از توجه به جزییات را در تمام صحنه‌ها رعایت کند و در همه حال زیبا باشد.
نسخه‌های کامپیوتر و پلی‌استیشن گنشین ایمپکت بسیار زیباست. از طرف دیگر، بازی روی اکثر موبایل‌ها و تبلت‌ها هم با کیفیت‌های خوب ولی متفاوتی اجرا می‌شود. می‌توان گنشین ایمپکت را روی گوشی‌های قدرتمند و مدرن، با گرافیکی شبیه به پلی‌استیشن و بعضا حتی بهتر اجرا کرد. نسخه‌ی آپید بازی (البته روی آخرین مدل آیپد) گرافیکی شبیه به نسخه‌ی پلی‌استیشن دارد و با سرعت ۶۰ فریم اجرا می‌شود، در حالی که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ روی نرخ فریم ۳۰ بالا و پایین می‌شود.
البته سازندگان تصمیم گرفته‌اند تا مثلا روی پلی‌استیشن ۴ پرو بازی را با وضوح تصویر ۴K کامل اجرا کنند. ترجیح می‌دادیم به جای ۴K، بازی گزینه‌ای برای اجرا روی وضوح تصویر فول اچ‌دی ولی سرعت ۶۰ فریم داشت. لازم به اشاره نیست که نسخه‌ی کامپیوتر بهترین گرافیک را دارد و می‌تواند با بالاترین رزولوشن‌های ممکن و فریم ریت کاملا آنلاک اجرا شود.
در کنار کیفیت‌های بصری بازی، گنشین ایمپکت هم‌چنین موسیقی زیبایی دارد که بر خلاف انتظار یک بازی رایگان، توسط ارکستری بزرگ نواخته شده. موسیقی بازی در مناطق مختلف نقشه و به هنگام انجام فعالیت‌های مختلف فرق می‌کند و در همه حال کاری می‌کند تا تجربه‌ی بازی، بسیار بزرگتر آنچه هست، به نظر برسد.
برای لذت بردن از گنشین ایمپکت، نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید.
تمام این بخش‌ها، از طراحی‌های بصری بازی گرفته تا صداگذاری و موسیقی و نقشه‌ی زیبای آن، کنار هم می‌نشینند تا به هنگام گنشین ایمپکت بازی کردن، تجربه‌ی لذت‌بخشی را به شما ارایه کنند. به‌سادگی می‌توانیم بگوییم که وقتی گنشین ایمپکت بازی می‌کنید، حس و حال خوبی دارید.
گنشین ایمپکت، به عنوان یک بازی رایگان، کاملا فراتر از انتظارات عمل می‌کند. بازی در حال حاضر به اندازه‌ی چند ده ساعت محتوای بسیار خوب دارد که به لطف سیستم‌ها و مکانیک‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخشش، به‌خوبی چند هفته‌تان را می‌سازند؛ آن هم بدون در نظر گرفتن آپدیت‌های دوره‌ای که قرار است به رایگان، حتی بازی را بزرگتر کنند. ممکن است حتی با هدف گرفتن لوت باکس و شخصیت‌هایی که از آن‌ها خوشتان آمده است، درگیر چرخه‌ی گرفتن آیتم‌ها و واحد پولی بازی شوید. ولی باز هم می‌گوییم که برای لذت بردن از گنشین ایمپکت، نیازی به پرداخت مبلغی ندارید.
به راحتی می‌توان گنشین ایمپکت را با در نظر گرفتن حجم محتوا و گیم‌پلی‌ای که ارایه می‌دهد، بهترین بازی رایگان سبک خود عنوان کرد. اگر مقاومتی نسبت به انیمه ندارید، نصب و امتحان گنشین ایمپکت ضرری برای‌تان نخواهد داشت.
نام بازی: Genshin Impactتهیه‌کننده: miHoyoسازنده: miHoyoسبک: نقش‌آفرینی اکشنپلتفرم‌ها: iOS، Android، PC، PS4، Switch

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 435 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 18 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.