آیبز ۱۰ ابزار علمی که ناسا برای فرستادن آن‌ها به ماه فراخوان داده است - آی بز

ناسا طی یک درخواست تازه از ۱۴ شریک تجاری خود در برنامه‌ی خدمات باری تجاری به ماه (Commercial Lunar Payload Services) خواسته تا پیشنهادهای خود را برای فرستادن مجموعه‌ای از ابزارهای علمی به ماه اعلام کنند. در این درخواست از شرکای تجاری خواسته شده که ۱۰ ابزار پژوهشی علمی و نمایانگر فناوری را به منطقه‌ای غیرقطبی در ماه بفرستند.
ناسا از طریق برنامه‌ی CLPS از شرکای تجاری خود کمک می‌گیرد تا ابزارهای علمی و نمایانگر فناوری خود را به سرعت بر روی ماه فرود بیاورد. این ابتکار عمل، یکی از بخش‌های مهم برنامه‌ی آرتمیس ناسا است، زیرا محموله‌های علمی و فناوری کمک می‌کند تا مأموریت‌های انسانی در ماه قابل انجام باشد.

فهرست این ۱۰ ابزار علمی که انتظار می‌رود وزن آن‌ها در مجموع حدود ۱۰۰ کیلوگرم شود، به شرح زیر است.
تعیین مشخصات چسبندگی سنگ‌پوشه (Regolith Adherence Characterization)
RAC ابزاری است که شیوه‌ی چسبیدن سنگ‌پوشه‌های ماه را به طیف وسیعی از مواد که در معرض محیط ماه قرار دارند در مراحل گوناگون پرواز تعیین می‌کند. اجزای سازنده‌ی آن از تأسیسات آزمایش مواد ایستگاه فضایی بین‌المللی (MISSE) که در حال حاضر در این ایستگاه است، مشتق خواهد شد.
بازتابنده‌های نسل بعدی ماه (Next Generation Lunar Retroreflectors)
مجموعه‌ی NGLR به‌عنوان یک هدف برای لیزرهای روی زمین عمل خواهند کرد تا فاصله‌ی بین زمین و ماه به صورت دقیق اندازه‌گیری شود. این بازتابنده‌ها که یکی از آن‌ها با مأموریت نخست پرتاب خواهد شد، برای ارائه‌ی داده‌هایی تهیه شده‌اند که می‌توانند به درک جنبه‌های گوناگون درون ماه کمک کنند و راهنمایی برای پرسش‌های اساسی فیزیک باشند.
تصویربردار پرتو ایکس هلیوسفریک محیط ماه (Lunar Environment Heliospheric X-ray Imager)
ابزار LEXI برهم‌کنش مگناتوسفر زمین را با جریان ذرات باردار خورشیدی که به باد خورشیدی موسوم است، به تصویر می‌کشد.
سامانه‌ی پردازشگر قابل تنظیم پایداری در برابر تابش (Radiation Tolerant Computer System)
هدف RadPC نمایش یک فناوری محاسباتی مقاوم در برابر تابش است. به دلیل کمبود جو و میدان مغناطیسی در ماه، تابش خورشید برای قطعات الکترونیکی یک چالش محسوب می‌شود. این ابزار هم‌چنین اثرات تابش خورشید روی خود ماه را تعیین خواهد کرد.
ژرفاسنج مگنتوتلوریک ماه (Lunar Magnetotelluric Sounder)
برای توصیف ساختار و ترکیب گوشته‌ی ماه توسط مطالعه‌ی میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی از LMS استفاده خواهد شد. در این تحقیق از یک مغناطیس‌سنج یدکی استفاده خواهد شد که میدان مغناطیسی را اندازه می‌گیرد. این ابزار اساسا برای مأموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ (MAVEN) طراحی شده است و هم‌اکنون در مداری پیرامون مریخ می‌گردد.
ابزار ماه برای کاوش سریع گرمای زیرسطحی (Lunar Instrumentation for Subsurface Thermal Exploration with Rapidity)
ابزار علمی LISTER برای اندازه‌گیری جریان گرمایی طراحی از درون ماه طراحی شده است. این کاوشگر سعی می‌کند ۲ تا ۳ متر از عمق ماه را حفاری کند تا خصوصیات حرارتی ماه را در اعماق مختلف بسنجد.
جاروبرقی سیاره‌ای ماه (Lunar PlanetVac)
LPV یک فناوری برای به دست آوردن سنگ از سطح ماه و انتقال آن به ابزارهای دیگری است که تجزیه‌وتحلیل مواد را انجام می‌دهند. همچنین می‌تواند سنگ‌های کشیده شده از سطح ماه را در ظرفی قرار دهد تا یک فضاپیمای دیگر بتواند آن‌ها را به زمین بازگرداند.
دوربین‌های استریو برای مطالعات سطح ماه (Stereo Cameras for Lunar Plume Surface Studies)
ابزار SCALPSS 1.1 دقیقا پیش از نخستین آتش برای فرود روی ماه تا  زمان خاموش شدن موتور، ویدیوها و عکس‌های ثابت از منطقه‌ی زیر سطح‌نشین ثبت می‌کند. این ابزار همچنین دوربین‌هایی با فاصله‌ی کانونی زیاد دارد که توپوگرافی (عارضه‌نگاری) سطح را پیش از فرود تعیین می‌کند.
علاوه بر این از فتوگرامتری برای بازسازی سه‌بعدی سطح در حال تغییر هنگام فرود استفاده خواهد شد. درک فیزیک خروجی موشک بر روی سنگ‌پوشه و جابه‌جایی گردوغبار، شن، سنگ و غیره برای یافتن بهترین شیوه‌ی خروجی موتورها در مرحله‌ی نهایی پرواز/فرود روی ماه و دیگر اجرام آسمانی بسیار مهم است.
محافظ الکترودینامیکی گرد و غبار (Electrodynamic Dust Shield)
EDS یک فناوری است که با تغییر ولتاژ زیاد روی چندین الکترود، یک میدان الکتریکی غیریکنواخت ایجاد می‌کند. این میدان غیریکنواخت باعث شکل‌گیری یک نیروی دی الکتروفورتیک (DEP) خواهد شد که به نوبه‌ی خود ذرات را حرکت می‌دهد و دارای نتایج بالقوه‌ای برای حفاظت از رادیاتورهای گرمایی، پارچه‌های لباس فضایی، روکش‌ها، لنزهای دوربین، صفحات خورشیدی و بسیاری از فناوری‌های دیگر خواهد بود.
آزمایش گیرنده‌ی سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (Lunar GNSS Receiver Experiment)
فناوری LuGRE بر اساس سیستم موقعیت‌یاب جهانی آمریکا (GPS)، فناوری LuGRE به گسترش دامنه‌ی سیگنال‌های GPS ادامه می‌دهد و در صورت موفقیت، اولین ابزاری است که سیگنال GPS را در فاصله‌ی ماه تشخیص خواهد داد.
برای فرستادن این ۱۰ ابزار علمی، ناسا منتظر ایده‌های شرکای تجاری خود از جمله اسپیس‌ایکس، بلو اوریجین، لاکهید مارتین و استروباتیکس است و در پایان سال جاری میلادی یک پیمانکار اصلی توسط این آژانس انتخاب خواهد شد. ارسال این ابزارهای علمی به ماه برای سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده است.
عکس کاور: ماکت شماری از سطح‌نشین‌های باری شرکای تجاری ناسا
Credit: NASA/Goddard/Rebecca Roth
منبع: SciTechDaily

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها