آیبز یدک‌کش‌های فضایی برای ارائه‌ی خدمات تجاری آماده می‌شوند - آی بز

دو شرکت فضایی برای یک مأموریت که در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد، با هم همکاری می‌کنند تا یک ربات یدک‌کش فضایی را در مدار زمین آزمایش کنند. این مأموریت می‌تواند بازار گسترده‌ی اقتصادی را در خارج از زمین ایجاد کند.
Momentus که در کالیفرنیا قرار دارد و Made In Space Europe که در اروپا واقع است، تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه‌ی پرواز به مدار زمین نهایی کرده‌اند.
نمایندگان MIS اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ای علام کردند اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یدک‌کش فضایی «ویگوراید» (Vigoride) شرکت مومنتس به یکی از بازوهای رباتیک MIS EU مجهز خواهد شد تا عملیات مشترک جمع‌آوری و وارسی ریزماهواره‌ها را انجام دهد.
«جاروسلاو جاروفسکی» (Jaroslaw Jaworski) مدیر کل MIS EU در لوکزارمبورگ در این بیانیه خاطرنشان کرد: «این مأموریت نمایشی، درک درستی از چگونگی کارکرد بازوهای رباتیک برای بهبود حمل‌ونقل فضایی به ما ارائه می‌دهد. ما به دنبال ارزیابی حیاتی این دو فناوری تجاری بسیار پیشرفته و فعال در یک سیستم کاملا یکپارچه هستیم.»
مومنتس در حال توسعه‌ی یدک‌کش‌های فضایی است که توسط پیرانش پلاسمای آب کار می‌کنند. این فضاپیماها برای رساندن ماهواره‌ها به مدارهای گوناگون طراحی شده‌اند؛ به این صورت که آن‌ها را از مدار اولیه‌ای که توسط موشک قرار گرفته‌اند، جابه‌جا می‌کنند.
ویگوراید که قرار است اواخر سال جاری میلادی (پاییز) برای نخستین بار پرواز کند تنها یک عضو خانواده‌ی یدک‌کش‌های فضایی مومنتس است. این شرکت مشغول توسعه‌ی یدک‌کش‌های دیگری هم هست؛ از جمله‌ی آن‌ها آردوراید (Ardoride) است که می‌تواند ماهواره‌ها را از مدار نزدیک زمین به ماه منتقل کند.
«آرون میچل» (Aaron Mitchell) درباره‌ی پرواز آزمایشی برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۲۲ با MIS EU گفت: «مومنتس اسپیس متعهد به ارائه‌ی قابلیت‌های پیشرفته‌ی حمل‌ونقل مداری است. این مأموریت به ما امکان می‌دهد تا وسایل نقلیه‌ی ابتکاری خود را با رباتیک فضایی پیشرفته ارتقاء دهیم تا بتوانیم توانایی و ارزش افزوده‌ی بیشتری برای مشتریان روزافزون خود ارائه کنیم.»
MIS EU یک شرکت خواهر Made in Space مستقر در فلوریدا است که به‌تازگی توسط شرکت Redwire خریداری شده است و در زمینه‌ی بازوهای رباتیک برای کاربردهای فضایی تخصص دارد.
Made in Space هم بیشتر به دلیل ساخت تولید در فضا شناخته می‌شود. این شرکت چندین چاپگر سه‌بعدی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است و سال گذشته، قراردادی ۷۴ میلیون دلاری با ناسا امضا کرد تا در سال ۲۰۲۲ آزمایش فناوری مونتاژ خارج از زمین «آرچینات» (Archinaut) را در مدار انجام دهد.
پیش از این تلاش‌های دیگری هم توسط شرکت‌های دولتی، برای آزمایش یدک‌کش‌های فضایی انجام شده است. از جمله ماه گذشته، موشک آریان ۵ یدک‌کش فضایی MEV-2 نورثروپ گرامن را برای بازگردانی یکی از ماهواره‌های قدیمی اینتل‌ست به مدار زمین ثابت، به فضا فرستاد.
عکس کاور: یدک‌کش فضایی مومنتوس و بازوی رباتیک مِید این اسپیس
Credit: Made In Space Europe/Momentus
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها