آیبز گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا سال آینده با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC عرضه می‌شوند - آی بز

اینطور که به نظر می‌رسد، انویدیا قصد دارد سال آینده از گرافیک‌های سری RTX 40 خود با نام Ada Lovelace و لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC رونمایی کند.

انویدیا در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گرافیک مخصوص سیستم‌های رومیزی به حساب می‌آید که محصولات فوق‌العاده جذاب و قدرتمندی هم در بازار دارد. البته AMD دقیقا همان سیاستی را که در بخش پردازنده‌های مرکزی در پیش گرفته بود، در تولید کارت گرافیک هم در پیش گرفت و محصولاتی را با قیمت مناسب ولی عملکرد فوق‌العاده عالی راهی بازار کرد. اما همیشه این انویدیا بود که محبوبیت زیادتری در بین کاربران داشت و اگرچه بسیاری‌ها پردازنده‌های AMD را به اینتل ترجیح دادند اما این اتفاق هیچوقت در تعداد زیاد برای گرافیک‌های این شرکت رخ نداد.

انویدیا با سری RTX 30 خود موفق شد نظر مثبت بسیاری از گیمرهای جهان را به خود جلب کند چرا که عملکرد این کارت‌ها حیرت‌انگیز بود. طوری که شرکت تصمیم گرفت به مرور از نسخه‌های ارزان‌قیمت‌تر این سری هم رونمایی کند تا کاربرانی با بودجه‌ی محدود هم بتوانند آن‌ها را خریداری کنند. از جمله این گرافیک‌ها می‌توان به RTX 3060، مدل تایتان از همین سری و احتمالا RTX 3050 اشاره کرد که گفته می‌شود در دست ساخت قرار دارد.

البته مسائلی همچون ماینینگ باعث شد این کارت‌ها نه تنها بسیار کمیاب باشند بلکه قیمت آن‌ها نیز سر به فلک بکشد. متاسفانه این روزها دسترسی به کارت‌های گرافیک تا حدودی سخت و برای برخی از کاربران غیرممکن شده است چرا که برای یک کارت مثلا ۴۰۰ دلاری باید هزینه‌ای حدودا ۶ یا ۷ برابر پرداخت کنند. این اتفاق به نظر می‌رسد به سری RTX 40 هم رخ خواهد داد؛ گرافیک‌هایی که گفته می‌شود در سال ۲۰۲۲ راهی بازار می‌شوند.

به گزارش وب‌سایت DigiTimes، شرکای تجاری انویدیا که مهم‌ترین آن‌ها شرکت سازنده‌ی تراشه یعنی TSMC، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه در جهان قرار دارد، در حال آماده‌سازی شرایط برای پذیرش سفارشات انویدیا برای سال آینده‌ی میلادی است تا بتواند تراشه‌ی ۵ نانومتری مورد نیاز برای گرافیک‌های قدرتمند انویدیا را تولید کند.

پیش از این هم خبرهای زیادی منتشر شد مبنی براینکه انویدیا شاید در گرافیک‌های سری RTX 40 خود از تراشه‌های ساخت TSMC با لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده کند. در این خبرها از این کارت گرافیک‌ها تحت عنوان سری Ada Lovelace یاد می‌شد و حتی یک افشاگر بسیار معروف هم سر همین نام با خبرگزاری‌های یادشده اتفاق نظر داشت. البته خبری که اکنون در اختیار داریم شایعه نیست و از زبان هیچ افشاگری هم خارج نشده است، بلکه از خود شرکت سازنده‌ی تراشه در تایوان می‌آید.

طبق گفته‌های یکی از کاربرانی که موفق شد به اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت DigiTimes دسترسی داشته باشد، به نظر می‌رسد گرافیک‌های جدید انویدیا سال ۲۰۲۲ و با تمرکز بر متاورس و گیمینگ راهی بازار شوند. گرافیک‌هایی با تراشه‌ی H100، مبتنی بر معماری Hopper با لیتوگرافی ۵ نانومتری CoWoS شرکت TSMC که بیشتر، مواردی نظیر پایگاه‌های داده، هوش مصنوعی و گیمینگ را هدف قرار خواهند داد. گرافیک‌های سری RTX 40 هم که مبتنی بر معماری Ada Lovelace هستند، با فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC تولید خواهند شد.

طبق گفته‌های این وب‌سایت، ظاهرا تراشه‌های Ada Lovelace قرار است قلب تپنده‌ی گرافیک‌های سری RTX 40 باشند. گرافیک‌هایی که انتظار می‌رود مستقیما سری RDNA 3 شرکت AMD را که شامل کارت‌های سری RX 7000 می‌شوند را هدف قرار دهند. علاوه بر این‌ها، شرکت انویدیا ظاهرا گرافیک‌هایی با تراشه‌ی Hopper را هم به بازار عرضه خواهد کرد که این کارت‌ها بیشتر برای انجام کارهای مربوط به پایگاه داده و هوش مصنوعی مناسب هستند و در آن‌ها از فناوری ساخت پیشرفته‌ی MCM CoWoS استفاده خواهد شد. از این فناوری ساخت در تولید تراشه‌های بکار رفته در سری RTX 40 استفاده نخواهد شد چرا که این کارت‌ها بیشتر برای مصارف گیمینگ راهی بازار می‌شوند و نیازی به چنین فناوری‌هایی که مناسب موارد یاد شده در بالاست ندارند. البته شاید این فناوری‌ها در سری Ada Lovelace بکار نرفته باشد اما گفته می‌شود انویدیا یک سری نوآوری‌های کلیدی را به این گرافیک‌ها خواهد آورد که بهبود محسوس آن‌ها به نسبت نسل قبل را به همراه دارد. حال این فناوری‌ها در چه بخش‌هایی بکار گرفته می‌شوند هنوز مشخص نیست.

گرافیک انویدیا RTX 4090 – با معماری Ada Lovelace و تراشه‌های AD102

همانطور که گفته شد، انویدیا برای ساخت گرافیک‌های سری RTX 40 قطعا از فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد که شامل SKU‌های AD102 نیز می‌شوند که طراحی کاملا یکپارچه‌ای خواهد داشت. در آخرین خبری که در رابطه با این گرافیک‌ها در اختیار داریم که به صورت تخصصی هم به پیکربندی آن‌ها پرداخته شده است، تراشه‌ی AD102 ظاهرا از سرعت پردازشی ۲.۵ گیگاهرتز بهره خواهد برد که این میزان به صورت متوسط روی ۲.۳ گیگاهرتز قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن آنچه که تاکنون پیرامون این گرافیک‌ها منتشر شده است، می‌توان تا حدودی حدس زد که تراشه‌ی AD102 تا چه اندازه قدرتمند خواهد بود.

اینطور که به نظر می‌رسد، گرافیک مجهز به تراشه‌ی AD102 ظاهرا ۱۸۴۳۲ هسته‌ی پردازشی کودا خواهد داشت که فوق‌العاده زیاد به نظر می‌رسد. این میزان تقریبا دو برابر تعداد هسته‌هایی است که در گرافیک‌های نسل گذشته یعنی Ampere بکار رفته است که خود این سری هم به نسبت نسل گذشته یعنی Turing پیشرفت چشمگیری داشت. سرعت پردازشی ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز هم باید به این پردازشگر گرافیکی، قدرتی معادل ۸۵ تا ۹۲ ترافلاپس بدهد که بیش از دو برابر قدرتی است که در RTX 3090، قدرتمندترین کارت کنونی انویدیا از سری RTX 30 شاهد هستیم (۳۶ ترافلاپس).

اگر بخواهیم به صورت درصدی به فرق بین نسل کنونی و آینده نگاه کنیم، می‌بینیم که ۱۵۰ درصد فرق وجود دارد. این پیشرفت در حالی است که انویدیا با معرفی گرافیک‌های سری امپر، به خودی خود پیشرفت بسیار زیادی را به نسبت قبل داشت. برای مثال GA102 که همان RTX 3090 است، ۳۶ ترافلاپس قدرت داشت در حالی که قدرت TU102 (همان RTX 2080 Ti) به ۱۳ ترافلاپس محدود می‌شد. فرق بین این دو نسل هم حدودا ۱۵۰ درصد بود اما نکته‌ای در این بین وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

در دنیای واقعی، همیشه فاصله‌ی عملکرد بین دو نسل از آنچه که مشخصات و اعداد و ارقام روی کاغذ نشان می‌دهد کمتر است. مثلا در انجام بازی‌های سنگین، فرق بین RTX 3090 و RTX 2080 Ti حدودا ۵۰ و یا نهایتا ۶۰ درصد بود که اگرچه فوق‌العاده زیاد به نظر می‌رسد اما حداقل ۱۵۰ درصد و یا حتی نزدیک به این میزان هم نیست. این یعنی ترافلاپس دیگر نمایانگر قدرت کارت‌های گرافیک نیست. علاوه بر این‌ها، نمی‌دانیم فرکانس ۲.۳ یا ۲.۵ گیگاهرتز میزان متوسط فرکانس بوده یا نهایت فرکانسی که این تراشه می‌تواند به آن دست پیدا کند. چرا که اگر روی ۲.۳ گیگاهرتز باشد، به نظر می‌رسد ۲.۵ گیگاهرتز نهایت توان این پردازنده باشد ولی اگر فرکانس متوسط آن روی ۲.۵ گیگاهرتز تنظیم شده باشد، این یعنی پتانسیل RTX 4090 بیشتر از چیزی است که انتظار داریم.

علاوه بر این مواردی که گفته شد، یکی از افشاگران مدعی شد که پرچم‌داران سری انویدیا RTX 40 همچنان با رابط ۳۸۴ بیتی راهی بازار می‌شوند، مشابه آنچه که در RTX 3090 شاهد بودیم. همچنین باید به یک مورد هم در رابطه با فناوری حافظه‌ی این گرافیک‌ها اشاره کنیم. افشاگر یادشده از عنوان G6X برای اشاره به نوع حافظه‌ی این کارت‌ها استفاده کرد و این یعنی انویدیا قصد ندارد در سری Ada Lovelace از فناوری جدیدی نظیر GDDR7 استفاده کند که البته با در نظر گرفتن پیشرفتی که به نسبت قبل داشته است، خیلی هم مهم به نظر نمی‌رسد. این کارت گرافیک به احتمال بسیار فراوان ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی خواهد داشت که با رابط ۳۸۴ بیتی، قطعا نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی را رقم خواهد زد.

RTX 40 انویدیا

در جدول زیر می‌توانید تفاوتی که بین سه نسل مختلف از تراشه‌های گرافیکی انویدیا وجود دارد را مشاهده کنید. TU102 در واقع همان RTX 20080Ti است که دسه سال قبل راهی بازار شد. GA102 به عنوان تراشه‌ی گرافیکی RTX 3090 در دسترس قرار گرفت و AD102 هم به احتمال بسیار فراوان، RTX 4090 خواهد بود. توجه داشته باشید که اعداد و ارقام ثبت شده برای این گرافیک به دلیل عدم انتشار خبر رسمی در رابطه با مشخصات فنی آن، در حد شایعه هستند و هنوز رسما تایید نشده‌اند.

نام پردازنده‌ی گرافیکی TU102 GA102 AD102
معماری تراشه Turing Ampere Ada Lovelace
فرایند ساخت ۱۲ نانومتری NFF شرکت TSMC ۸ نانومتری سامسونگ ۵ نانومتری TSMC
تعداد واحد پردازش گرافیکی ۶ ۷ ۱۲
تعداد واحد پردازش بافت ۳۶ ۴۲ ۷۲
تعداد هسته‌های کودا ۴۶۰۸ ۱۰۷۵۲ ۱۸۴۳۲
توان گرافیک (ترافلاپس) ۱۶.۱ ترافلاپس ۳۷.۶ ترافلاپس احتمالا حدود ۹۰ ترافلاپس
نوع حافظه GDDR6 GDDR6X GDDR6X
رابط حافظه ۳۸۴ بیتی ۳۸۴ بیتی ۳۸۴ بیتی
ظرفیت حافظه ۱۱ گیگابایت ۲۴ گیگابایت ۲۴ گیگابایت
نام گرافیک RTX 2080 Ti RTX 3090 RTX 4090
توان مورد نیاز ۲۵۰ وات ۳۵۰ وات ۴۵۰ – ۶۵۰ وات (احتمالا)
تاریخ عرضه سپتامبر ۲۰۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ احتمالا سپتامبر ۲۰۲۲

اگر این اعداد و ارقام درست از آب در بیایند، قطعا شاهد انقلابی دیگر از سوی انویدیا در زمینه‌ی ساخت پردازشگر گرافیکی خواهیم بود و باز هم بعید به نظر می‌رسد AMD بتواند با این شرکت در بازار رقابت کند. مگر اینکه یک مشکل باعث شود AMD در نظر کاربران، گزینه‌ی بهتری به حساب بیاید. در حال حاضر AMD با کنترل هزینه‌ی محصولات خود توانسته محبوبیت خوبی در بازار کسب کند اما انویدیا به پشتوانه‌ی عملکرد بی‌نظیرش همچنان در صدر قرار دارد. حال باید دید این برتری با عرضه‌ی سری RTX 40 تا چه اندازه حفظ می‌شود یا حتی افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم باز هم به خاطر مسائلی چون ماینینگ، قیمت این کارت‌ها سر به فلک نکشد تا کاربران بیشتری توان خرید آن‌ها را داشته باشند.

منبع: Wccftech

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 3 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها