آیبز کپسول کرو-۱ دراگون با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد - آی بز

عملیات پیوستن کپسول سرنشین‌داری دراگون کرو-۱ اسپیس‌ایکس که روز گذشته ۴ فضانورد را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده بود، دقایقی پیش با موفقیت انجام شد تا یک گام مهم دیگر در توسعه‌ی فعالیت شرکت‌های خصوصی در عرصه‌ی فضا برداشته شود.
با رسیدن کپسول فرآیند پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی طی دو مرحله‌ی نرم و سخت، در ساعت ۲۳:۰۱ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۷:۳۱ به وقت تهران) آغاز و در ساعت ۲۳:۱۳ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۷:۴۳ به وقت تهران) تأیید شد و سراسر عملیات اتصال به طور خودکار پیش رفت. در هنگام پیوستن کپسول‌ها به ایستگاه، فرآیند هم‌فشاری انجام می‌شود تا امکان باز شدن دریچه باشد و فضانوردان بتوانند به طور ایمن به ایستگاه و بالعکس امکان جابه‌جایی داشته باشند. این کار حدود دو ساعت پس از اتصال پایان یافت و فضانوردان وارد ایستگاه شدند.
اسپیس‌ایکس نخستین شرکت خصوصی است که پیش از این هم در سفری آزمایشی و ۱۹ ساعته، موفق شده فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد و بازگرداند و اکنون با پیوستن دوباره‌ی کپسول سرنشین‌دار «تاب‌آوری» دراگون به این ایستگاه، که تحت عنوان «کرو-۱» نخستین مأموریت عملیاتی آن محسوب می‌شود، فضاپیمای اسپیس‌ایکس به طور پیوسته در مأموریت‌های اعزام فضانوردان به مدار زمین استفاده خواهد شد.
در این سفر فضایی که حدود ۲۷ ساعت به طول انجامید، فضانوردان «مایکل هاپکینز» (Michael Hopkins)، «ویکتور گلاور» (Victor Glover) و «شانون واکر» (Shannon Walker) از ناسا و «سویچی ناگوچی» (Soichi Noguchi) از آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) بیش از یک روز کامل درون کپسول قرار داشتند و ضمن آزمایش شرایط کپسول برای پشتیبانی از فضانوردان در این مدت طولانی، خواب و عکاسی بخشی از فعالیت آنان پیش از رسیدن به ایستگاه بود.

خدمه‌ی مأموریت کرو-۱ اکنون به دیگر همکاران خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پیوندند. «سرگی ریژیکوف» (Sergey Ryzhikov) و «سرگی سورچکوف» (Sergey Kud-Sverchkov) و «کاتلین روبینز» (Kathleen Rubins) فضانورد ناسا در ماه گذشته با کپسول سایوز و تنها طی سه ساعت به ایستگاه رفته بودند تا مأموریت «اعزام ۶۴» (Exoedition 64) را آغاز کنند.
بدین ترتیب ۷ نفر در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور خواهند داشت تا به آزمایش‌های علمی جدیدی در ریزگرانش، از جمله پرورش گیاهان و آزمایش قلب بپردازند و چند راهپیمایی فضایی انجام دهند.
این گام تاریخی درحالی برداشته می‌شود که ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۰ سال حضور انسانی را هم جشن می‌گیرد و حالا با کمک شرکت‌های خصوصی فصلی تازه را تجربه خواهد کرد. فصلی که به‌تدریج تمرکز فعالیت‌های خصوصی در آن بیشتر می‌شود تا نهادهای دولتی مانند ناسا فرصت کاوش مرزهای تازه از جمله منابع ماه و مریخ را داشته باشند.
کاوش‌هایی که از هم‌اکنون با برنامه‌ی بازگشت به ماه آرتمیس و اعزام کاوشگرهای «امید» امارات، «تیان‌ون-۱» چین و «پشتکار» ناسا به مریخ آغاز شده است و در سال‌های آینده پیشرفت بیشتری هم خواهد داشت.
عکس کاور: فرآیند پیوستن کپسول کرو-۱ دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی
Credit: NASA
منابع: NASA, SpaceX, Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 105 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 6 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها