آیبز پاییز نیامده می‌‌رود یا عاشقانه‌هایی برای خداحافظی (پادکست‌ نوین کتاب – اپیزود ۶) - آی بز

ششمین شماره پادکست نوین کتاب با عنوان «پاییز نیامده می‌‌رود یا عاشقانه‌هایی برای خداحافظی» منتشر شده. این پادکست به همت اسماعیل باستانی و در مهرماه سال ۱۳۹۹ در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.
اسماعیل باستانی در این پادکست از پاییز می‌گوید. از پاییز بلوار کشاورز تهران می‌گوید. از اصالت پاییز آن. مثل قهوه‌های کافه، گشت زدن لابه‌لای درختان بلوار و گرفتن دست‌های یار. پاییز مثل یک سلام یک‌باره می‌آید و مثل یک خداحافظی بی‌وقت می‌رود.
برگ‌های تاریخ پر از پاییز بوده است. پاییزی که خود تاریخ شده است. تاریخ یعنی روایت پاییزی یک باغ پر درخت. درست مثل پاییز ۳۲. نام کتابی به قلم رضا جولایی. داستان محذوفان و به حاشیه کشیده‌شدگان تاریخ.
اسماعیل باستانی در این پادکست گریزی می‌زند به نام کتاب دیگری که از شاهکارهای ادبی جهان است و با پاییز پیوند خورده. «پاییز پدرسالار» اثر گابریل گارسیا مارکز. و بعد بخش‌هایی از کتاب صوتی «پاییز پدرسالار» را با صدای فخرالدین صدیق‌شریف می‌شنوید.
«پاییز پدر سالار» به وقایع تاریخی دوران دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا، آناستازیو سوموزا، و رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن بسیار نزدیک است. این داستان، که هجونامه هزل آمیز یک دیکتاتور آمریکای جنوبی است، سبک نگارشی متفاوت با همه آثار قبلی گارسیا مارکز دارد. مارکز این کتابش را مهمترین اثر ادبی‌اش می‌داند که ۱۷ سال برای آن کار کرده است. «پاییز پدرسالار» شعری‌ست بر تنهایی قدرت. و شرحی بر زندگی یک دیکتاتور فناناپذیر. شخصیت تخیلی رمان او از زندگی دیکتاتورهای واقعی الهام گرفته شده است.
در جای دیگری از پادکست ششم باستانی سراغ مهدی اخوان ثالث می‌رود و شعر ماندگارش در ستایش پاییز که با صدای خود شاعر می‌شنوید:
«باغ بی‌برگی که می‌گوید که زیبا نیست؟
داستان از میوه‌های سر به گردون‌سای اینک خفته در تابوت پست خاک می‌گویدباغ بی‌برگیخنده‌اش خونی‌ست اشک‌آمیزجاودان بر اسب یال‌افشان زردش می‌چمد در آن.پادشاه فصل‌ها پاییز…»
مرور بعدی پاییزهای تاریخی به سال ۱۳۳۸ می‌رسد. مروری بین عشق و جنون و جنایت. داستان جلال آریان در پاییز ۱۳۳۸ در کتاب «شراب خام» اسماعیل فصیح. که بخش‌هایی از کتاب صوتی «شراب خام» را با صدای محسن بوالحسنی می‌شنوید.
برای شنیدن این شماره از پادکست نوین کتاب، علاوه بر دریافت رایگان در سایت، می‌توانید به اپلیکیشن‌های کست‌باکس Castbox، شنوتو، انکر Anchor مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 374 views بار دسته بندی : کتاب و ادبیات تاريخ : 6 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.