آیبز ویدیوی نزدیک از پرواز بالگرد نبوغ تسلط کامل آن را بر جو رقیق مریخ نشان می‌دهد - آی بز

تصاویری که به‌تازگی از یک پرواز بالگرد نبوغ در ماه سپتامبر به زمین رسیده است، به تیم تصویربرداری این مریخ‌پیما امکان داده تا ویدیوی هیجان‌انگیز تقریبا کاملی از عملکرد قدرتمند آن در جو رقیق مریخ تهیه کند.

ویدیوهای مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) ناسا از سیزدهمین پرواز بالگرد «نبوغ» (Ingenuity) در ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) جزئیات بیشتری از شیوه‌ی فعالیت این روتورکرافت در حال حرکت ارائه می‌دهد.

بالگرد نبوغ هم‌اکنون برای شانزدهمین پرواز خود آماده می‌شود که طبق برنامه‌ریزی قرار است ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) انجام شود. اما پرواز سیزدهم این پرنده‌ی کوچک با ۱۶۰.۵ ثانیه یکی از پیچیده‌ترین نمایش‌های آن در سیاره‌ی سرخ بود.

این عملیات شامل پرواز در بخش‌های گوناگون منطقه‌ی مریخ‌شناختی «سیتا» (Séítah) و گرفتن تصاویر از زوایای گوناگون یک رخنمون، برای کمک به تیم مریخ‌نورد پشتکار بود. این تصاویر که از ارتفاع ۸ متری تهیه شده‌اند، مکمل تصاویر جمع‌آوری شده در طول پرواز دوازدهم هستند و بینش ارزشمندی را برای دانشمندان پشتکار رانندگان مریخ‌نورد فراهم می‌کنند.

ویدیوهای تازه توسط دوربین دوگانه‌ی ابزار «مست‌کم-زد» (Mastcam-Z) مریخ‌نورد گرفته شده است. یک ویدیو بخش زیادی از مسیر پروازی بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی را در گام سیزدهم نشان می‌دهد و دیگری هم نمایی نزدیک از روند برخاست و فرود آن را ارائه می‌دهد. این ویدیوی دوم به‌عنوان بخشی از یک رصد علمی برای اندازه‌گیری توده‌های غبار تولید شده توسط بالگرد به‌دست آمده است.

«جاستین مکی» (Justin Maki) معاون پژوهشی اصلی ابزار مست‌کم-زد در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا گفت: «ارزش مست‌کم-زد با این کلیپ‌های ویدیویی واقعا مشخص می‌شود. حتی در فاصله‌ی ۳۰۰ متری، ما نمایی نزدیک از برخاستن و فرود را از طریق چشم راست این دوربین دریافت می‌کنیم. این به بینندگان درک خوبی از محیطی که نبوغ در حال بررسی آن است، می‌دهد.»

در هنگام برخاست، نبوغ توده‌ی کوچکی از گردوغبار را بلند می‌کند که این‌طور که دوربین یا چشم سمت راست نشان می‌دهد، هنگام اوج‌گیری بالگرد، به سمت راست می‌رود. پس از صعود اولیه به حداکثر ارتفاع برنامه‌ریزی شده یعنی ۸ متر، بالگرد اندکی می‌چرخد تا دوربین رنگی خود را برای ثبت عکس‌های شناسایی عوارض مریخ تنظیم کند.

سپس حرکت نبوغ آغاز می‌شود و پیش از خروج از کادر، پیشرانه‌های آن امکان حرکت افقی در جو رقیق مریخ را فراهم می‌کنند. کمی بعد، بالگرد بازمی‌گردد و در مجاورت جایی که بلند شده فرود می‌آید. تیم نبوغ یک نقطه‌ی متفاوت را در حدود ۱۲ متری نقطه‌ی برخاست، برای فرود هدف قرار داد تا از روندی مانند ایجاد موج شنی که در پایان پرواز دوازدهم روی آن فرود آمده بود، جلوگیری شود.

اگرچه از نگاه چشم چپ مست‌کم-زد بالگرد کمتر به چشم می‌آید و نسبت به چشم سمت راست، بیشتر خود مریخ را به تصویر می‌کشد، اما این دوربین زاویه باز همچنان نگاهی کلی به مسیری ارائه می‌دهد که تیم نبوغ برای اطمینان از موفقیت آن برنامه‌ریزی کرده بود.

«هاوارد گریپ» (Håvard Grip) خلبان ارشد نبوغ از JPL گفت: «ما از کف دهانه بلند شدیم و پیش از رفتن به عمق سیتا، بر فراز خط‌الرأس حرکت کردیم. چون فیلتر ناوبری هلیکوپتر عوارض مسطح را ترجیح می‌دهد، ما در نقطه‌ای نزدیک خط‌الرأس برنامه‌ریزی کردیم تا بالگرد کاهش ارتفاع دهد و برای لحظه‌ای شناور شود.»

او افزود: «شبیه‌سازی‌های پرواز ما نشان داد که این نفس‌گیری کوتاه، به بالگرد کمک می‌کند تا با وجود تغییرات عوارض مریخ، مسیر خود را به‌خوبی دنبال کند. در راه برگشت هم همین کار را می‌کند. واقعا دیدن این اتفاق فوق‌العاده است و دقت مدل‌سازی ما و درکمان از چگونگی تنظیم نبوغ برای ارائه‌ی بهترین عملکرد را تقویت می‌کند.»

نمایش زاویه گسترده همچنین نشان می‌دهد که چگونه نبوغ ارتفاع خود را در طول پرواز حفظ می‌کند. پس از صعود اولیه به ارتفاع ۸ متر، ارتفاع‌سنج لیزری بالگرد در حین حرکت به سمت شمال شرقی و خط‌الرأس متوجه تغییر ارتفاع زمین در زیر می‌شود. بنابراین نبوغ به‌طور خودکار ارتفاعش را تنظیم می‌کند؛ با نزدیک شدن به خط‌الرأس کمی بالا می‌رود و سپس پایین می‌آید تا همچنان ۸ متر بالاتر از سطح موج‌دار بماند.

در ادامه هنگامی که نبوغ به سمت راست پرواز می‌کند و از تصویر خارج می‌شود، پیش از بازگشت به درون تصویر و فرود روی زمین در منطقه‌ی مورد نظر، با دوربین رنگی خود ۱۰ تصویر از رخنمون صخره‌ای منطقه ثبت می‌کند.

پس از پرواز ۱۳، نبوغ در ماه اکتبر همراه با دیگر فضاپیماهای ناسا در طول مقارنه‌ی خورشیدی به حالت استراحت رفت و اغلب ارتباطات با این سیاره به حالت تعلیق درآمد. با شروع مجدد ارتباط اما نبوغ یک آزمایش برخاستن را در چهاردهمین پرواز انجام داد و با پانزدهمین پرواز هم سعی کرد تا در جهت میدان هوایی برادران رایت که کار خود را از آنجا آغاز کرده است، حرکت کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پرواز بالگر نبوغ در مریخ
Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: SciTechDaily

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها