آیبز نگاهی به آمار و ارقام مارکت پلیس دیجی کالا؛ هر فروشنده چقدر درآمد دارد؟ - آی بز

به نقل از شهر سخت‌افزار: برای هر کسب و کاری مهم‌ترین کار پیدا کردن مشتری است و دیجی کالا پرمشتری‌ترین فروشگاه کشور. حال که مارکت پلیس دیجی کالا امکان فروشنده شدن در این بازار بزرگ را فراهم کرده؛ قصد داریم در این مقاله نگاهی به آمار و ارقام جالب از مارکت پلیس دیجی کالا داشته باشیم.
چرا مارکت پلیس دیجی‌کالا؟در کنار روش‌های سنتی و مرسومی که برای فروش کالا و خدمات وجود دارد طی سالیان اخیر راهکار آنلاین به عنوان یک روش جدید و بسیار جذاب برای عرضه کالا و خدمات مطرح شده اما باید در نظر داشت که استفاده از فروش آنلاین شاید به همین آسانی نباشد.اینکه بتوانید از میان انبوهی از فروشگاه‌های آنلاین قد علم کرده و محصول خود را به کاربران عرضه کنید، فرایند بسیار دشواری خواهد بود که نیازمند صرف میلیون‌ها تومان سرمایه و مدت زمانی طولانی جهت تبلیغ، جلب اعتماد و بسیاری از فاکتورهای جاذب مشتریان است.در این حالت پلتفرم مارکت پلیس می‌تواند یک راهکار عاقلانه، سریع و کارامد باشد که رقابت با رقبا را در شرایط تقریباً یکسانی قرار داده و آنگاه می‌توان با فراغ بال بیشتری سرمایه کار را در جهت بهبود کیفیت کالا و خدمات معطوف نمود؛ در این حالت بسیاری از مشکلاتی که در بالا به آنها و به صورت محدود اشاره شد را از میان برداشت.برای آن دسته از کاربرانی که کمتر با این موضوع آشنایی دارند باید گفت که Market Place، بستری است که در آن فروشندگان مختلف می‌توانند محصول خود را در یک فروشگاه و بستر بزرگتر برای عرضه ارائه کنند.بعد از توضیحات فوق باید به این نکته اشاره کنیم که به مانند سرویس‌های بسیار بزرگی مانند flipkart در هند و Amazon و ebay به صورت جهانی، در ایران نیز مارکتب‌پلیس جذاب و خوش‌نامی وجود دارد که مسلماً همه شما آن را به خوبی می‌شناسید؛ دیجی کالا مارکت پلیسی بسیار بزرگ است که از سال ۱۳۹۶ کار خود را به صورت جدی در این زمینه آغاز کرده و حالا بستری برای هزاران فروشگاه، تولیدکننده و صنعتگر ایرانی است تا بتوانند محصولات خود را به ساده‌ترین روش ممکن به مشتریان و کاربران عرضه کنند.
اگر بخواهیم به صورت آنلاین مزایای استفاده از مارکت پلیس دیجی کالا را عنوان کنیم شاید موارد زیر بارزترین آنها باشند:

کاهش هزینه فروش اینترنتی و خدمات آنلاین
کاهش چشمگیر هزینه بازاریابی و تبلیغات
استفاده از بزرگترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه و بازدیدی که در هیچ فروشگاه آنلاین دیگری وجود ندارد
استفاده از سیستم انبارش و عرضه محصول بسیار گسترده و دقیق

چه تعداد فروشگاه و تولیدکننده مستقل در دیجی کالا فعالیت دارند؟بعد از مقدمه فوق حالا قصد داریم به بررسی یکی از نکات مهمی که در گزارش سالانه دیجی‌کالا به آن اشاره شده بپردازیم و ببینیم که چه تعداد فروشنده و تولیدکننده در دیجی کالا وجود داشته و چه میزان از پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالا درآمد دارند.

همانطور که گفتیم دیجی کالا از سال ۱۳۹۶ رویکرد مارکت پلیس خود را آغاز کرد و تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد کسب و کارهای ایرانی که به این پلتفرم اضافه شده‌اند به ۶۱،۰۱۴ کسب و کار رسیده است. این کسب و کارها در دیجی کالا شامل تولیدکننده‌ها، صنعتگران، فروشنده‌ها و هنرمندان می‌شود که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
مارکت پلیس دیجی کالا محلی برای فروشندگان معتبر و کاهش چشم‌گیر هزینه‌هابنابر آماری که توسط دیجی کالا اعلام شد تنها در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰۵،۷۱۲ کسب و کار برای فروشندگی در مارکت پلیس دیجی کالا درخواست داده اند که ۵۷ درصد این کسب و کارها شرایط فروشنده شدن را احراز کرده و به لیست فروشندگان اضافه شدند.این آمار نشان‌دهنده آن است اگر شما کسب و کار خودتان را به دیجی کالا اضافه کنید در واقع در جمعی از تولیدکنندگان قرار خواهید گرفت که در دید عموم درجه اعتبار بالایی دارند و خود این ویژگی، برداشتن اولین قدم برای افزایش اعتماد و اطمینان کاربران خواهد بود. در این حالت بی‌نیاز از تأسیس یک وبسایت فروش اینترنتی جامع، همه امکانات فروش کالا در بالاترین سطح در اختیار شما قرار می‌گیرد و میلیون‌ها تومان صرفه‌جویی برای طراحی سایت جدید، بازاریابی، تبلیغات و … را عاید شما می‌کند.نکته دیگری که شاید کمتر به آن توجه شده قرار گرفتن محصول شما در رتبه‌های بالاتری از رتبه‌بندی جستجوی گوگل و سایت‌های جستجوی وب است. به بیان ساده ساخت وبسایتی که در رتبه‌های بالایی از رنکینگ و نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد زمان و هزینه سرسام‌آوری را مطالبه می‌کند ولی با قرار گرفتن در مارکت پلیس دیجی کالا این هزینه به کلی حذف می‌شود؛ چرا که پیش از آن دیجی کالا توانسته به بالاترین نتایج جستجوی گوگل برسد و حالا شما نیز همراه با آن، در این جایگاه قرار خواهید گرفت.
سهم مارکت پلیس از فروش دیجی کالایکی از مزایای دیگری که باید به جمع ویژگی‌های مارکت پلیس دیجی کالا افزود آن است که محدودیت چندانی در عرضه محصولات وجود ندارد. بسته به این که شما تولیدکننده یا عرضه کننده چه محصولی باشید، می‌توانید در یکی از دسته‌بندی‌های محصولات عرضه شده در پلتفرم دیجی کالا جای بگیرید و این بدان معناست که مشتریان از هر گروهی که باشند بالاخره می‌توانند شما را در دیجی کالا پیدا کنند.

یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشید پتانسیل بسیار بالای فروش کالای مارکت پلیس دیجی کالاست. همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌شود به جز گروه محصولات خوردنی و آشامیدنی، در همه زمینه‌ها، بیشتر سهم فروش محصولات در فروشگاه دیجی کالا مربوط به مدل مارکت‌‌پلیس بوده است.این نمودار بیان می‌کند که دیجی کالا بیشتر از فروش کالاهای خود، کالاهای مدل مارکت‌پلیس را به فروش می‌رساند. این آمار که نزدیک به سهم ۷۵ درصدی مدل مارکت‌پلیس در هر زمینه است نشان دهنده آن است که فروشندگان دیگر بیشتر از خود دیجی کالا در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا فروش دارند. در واقع دیجی کالا در این پلتفرم تنها کمیسیون فروش و هزینه انبارش و پخش کالا را دریافت می‌کند که در نقطه سر به سر، ارزش افزوده بسیار زیادی برای تأمین کننده و فروشنده اصلی خواهد داشت.این آمار از حیث تعداد نیز بسیار بیشتر از محصولات عرضه شده توسط خود دیجی کالاست و این یعنی هر فروشنده‌ای با محصول خود از هر رده قیمتی (از ارزان‌ترین تا گران‌ترین) توانسته تعداد بیشتری از محصولات خود را در مارکت پلیس دیجی کالا عرضه کند.اگر بخواهیم به صورت آمار سرانگشتی به گروه‌های پرطرفدار اشاره کنیم، در بخش‌هایی مانند کالای دیجیتال، پوشاک و گروه خودرو، ابزار و اداری ۹۵ درصد از فروش متعلق به مدل مارکت پلیس است و در بخش‌هایی مانند لوازم ورزشی و سفر، آرایشی و بهداشتی، مادر و کودک، خانه و آشپزخانه و کتاب، هنر و لوازم تحریر این آمار تا حدود ۸۰ درصد متعلق به مدل مارکت پلیس دیجی کالا است و مابقی توسط دیجی کالا تأمین می‌شود. با این اوصاف باید گفت که امروزه دیجی کالا به محلی برای فروش کالاهای دیگر شرکت‌ها، صنعتگران، فروشندگان و تولیدکنندگان تبدیل شده و شاید این بهترین خبر برای صاحبان کسب و کاری باشد که با فروش آنلاین محصول خود مشکل داشته و یا به دنبال ارتقای سطح فروش محصول هستند.
هر فروشنده در دیجی کالا تا چه حد درآمد خواهد داشت؟پاسخ این سوال دقیقاً به خود فروشنده باز می‌گردد ولی در آمار جالب دیگری توسط دیجی کالا عنوان شده که در سال ۱۳۹۸ متوسط درآمد هر فروشگاه در این فروشگاه ۳۹ میلیون تومان بوده است. نکته قابل توجه دیگر آن است که تنها در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ یکی از فروشندگان مارکت پلیس دیجی کالا موفق شده به فروشی معادل ۳۲ میلیارد تومان برسد که بیشترین فروش ماهانه یک فروشگاه از زمان تأسیس مارکت‌پلیس دیجی کالا تا به امروز و به احتمال فراوان در سراسر کشور بوده است.در ابتدای این مطلب یکی از مزایایی که برای پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالا عنوان کردیم ارائه راهکاری متوازن و عادلانه برای فروش کالاهای صنایعی که توانایی کمتری برای ارائه محصول خود دارند بود. برای کسب و کارهایی که فروش فیزیکی معدود و پرهزینه‌ای دارند شاید حضور در مارکت پلیس دیجی کالا بهترین انتخاب باشد. در آمار دیجی کالا مصداق بارز این مورد، یک کارگاه صنایع دستی میناکاری و خاتم‌کاری بوده که تنها در آذر ماه ۱۳۹۸ توانسته مبلغ ۸۵ میلیون تومان فروش را به نام خود ثبت کند که شاید هم‌تراز و حتی بالاتر از فروش فیزیکی در شهرهای شاخص صنعت گردشگری کشور باشد.
مارکت پلیس؛ فروشندگی زیر ذره‌بین
یکی از مهمترین ویژگی‌های پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالا امکان دریافت و مشاهده بازخورد مستقیم مشتریان نسبت به هر محصول یا بخش Buy Box است. در این بخش عملکرد هر فروشگاه در وهله اول توسط کاربران و مشتریان رصد و ارزیابی می‌شود. در واقع دیجی کالا در امتیازدهی به فروشنده دخل و تصرفی نخواهد داشت.

اینکه کاربر می‌تواند با یک مراجعه ساده به بخش جعبه خرید یا همان Buy Box به صورت گزارشی ساده، عملکرد تأمین کننده کالا از دید سه فاکتور تأمین به موقع، تعهد ارسال و میزان مرجوعی را مشاهده کند و پس از آن در مورد انتخاب فروشنده تصمیم گیرد خود می‌تواند موجب اتخاذ تصمیم برای نحوه ادامه و فعالیت خود شرکت یا گروه تأمین کننده در دیجی کالا باشد. در این بخش دیجی کالا سعی می‌کند مورد اعتمادترین و معتبرترین فروشگاه را به کاربران پیشنهاد دهد.نکته جالب توجه این است که شاید با یک عملکرد خوب و قیمت مناسب فروشگاه شما بتواند در جایگاه بالاتری از فروشگاه‌های دیگر، حتی خود دیجی کالا قرار بگیرد. می‌توان نمونه بارز این بخش را در گروه کالاهای دیجیتال دید که در آن برخی شرکت‌ها با توجه به رعایت فاکتورهای موثر توانسته‌اند در جایگاه بالاتری از دیجی کالا قرار بگیرند و شاید به انتخاب اول کاربران در آن محصول تبدیل شوند.در واقع اگر حتی قیمت محصول شما اندکی از رقبای دیگر هم بالاتر باشد باز با یک عملکرد عالی توسط الگوریتم‌های شناسایی عملکرد دیجی کالا، در درجه بالاتری به کاربران پیشنهاد داده می‌شود؛ پس همانطور که گفته شد بهترین عامل محرک برای شما جهت رسیدن به مدارج بالاتر، عملکردی خواهد بود که در تأمین به موقع کالا، کیفیت محصول و کسب رضایت مشتریان از خود نشان داده‌اید.
فروشگاه شما در دیجی کالادر این مقاله تلاش کردیم با بیانی ساده به بررسی جوانب مختلف پلتفرم مارکت‌پلیس و به صورت اختصاصی، مارکت پلیس دیجی کالا بپردازیم؛ اما مسلماً راهکاری مفیدتر آن است که از فروشندگانی که در حال حاضر در این مارکت‌پلیس فعالیت می‌کنند تجربیات‌شان را جویا شویم.اگر شما دوستان از فروشندگان، تولیدکنندگان و یا صاحبان صنایعی هستید که با دیجی کالا تجربه همکاری داشته و یا در نظر دارید به زودی در این مارکت‌پلیس محصول خود را عرضه کنید می‌توانید نظرات و تجربیات‌تان را در بخش نظرات این مطلب با دیگران به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از نزدیک نیز با مارکت‌پلیس بیشتر آشنا شویم.

 

این مطلب اولین بار در شهر سخت‌افزار منتشر شده و در اتاق خبر دیجی‌کالا بازنشر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : فید اصلی اتاق خبر تاريخ : 3 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.