آیبز نخستین پرتاب آزمایشی مداری موشک آسترا شکست خورد - آی بز

ساعتی پیش موشک آسترا ۳.۱ طی پرتاب آزمایشی از زمین بلند شد اما خیلی زود مأموریت آن نیمه‌تمام ماند و به زمین بازگشت.
«آسترا» (Astra) استارتاپ فضایی مستقر در کالیفرنیا، نخستین پرواز آزمایشی مداری خود را ساعتی پیش آغاز کرد و موشک دو مرحله‌ای آسترا ۳.۱ را در ساعت ۱۱:۲۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۷:۵۰ به وقت تهران) از مجموعه‌ی بندر فضایی در آلاسکا به فضا پرتاب کرد.
بوستر ۱۲ متری این موشک آزمایشی، هیچ محموله‌ای نداشت، اما موفق نشد تا انتهای مسیر برنامه‌ریزی شده پیش برود.
طبق اعلام آسترا: «موشک با موفقیت بلند شد و پرواز کرد اما هنگام آتش مرحله‌ی نخست، پرواز پایان یافت. به نظر می‌رسد که با این وجود هم به زمان مناسبی از زمان اسمی پرواز دست یافته‌ایم.» این شرکت توضیحات بیشتر را موکول به اطلاعیه‌های بعدی کرده است.
لازم به ذکر است که با توجه به اینکه این نخستین پرواز آزمایشی آسترا بود، شکست آن موضوع غیرمنتظره‌ای نبود. نخستین پروازها به ندرت موفقیت کامل را به‌دست می‌آورند و شرکت استرا به صراحت گفته بود که انتظار کامل بودن این پرتاب را ندارد. نمایندگان شرکت در شرح مأموریت پیش از پرتاب نوشتند که هدف اصلی دستیابی به آتش اسمی مرحله‌ی اول است که استرا را در مسیر دستیابی به مدار قرار می‌دهد.
هرچند این اتفاق نیفتاد اما به نظر می‌رسد که این شرکت پیش از تلاش بعدی، داده‌های بیشتری در اختیار خواهد داشت. آسترا قصد دارد طی سه تلاش یا کمتر به مدار انتخابی برسد.
شرکت آسترا در توییتی نوشت: «ما هیجان‌زده هستیم که در نخستین گام از سه تلاش خود، به میزان زیادی پیشرفت کرده‌ایم. ما داده‌ها را بررسی می‌کنیم، تغییراتی را ایجاد خواهیم کرد و موشک ۳.۲ را که هم‌اکنون تقریبا کامل است پرتاب خواهیم کرد.»
برنامه‌ریزی برای بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک
این شرکت قصد دارد پرتاب‌هایی مؤثر و ارزان برای ماهواره‌های کوچک که هر روز قابلیت‌های بیشتری پیدا می‌کنند، فراهم کند. در حال حاضر برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی خدمات پرتاب محموله‌هایی با وزن ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری انجام شده است.
راکت لب، یک شرکت دیگر مستقر در کالیفرنیا در این بازار بسیار جلوتر است و حتی چندی پیش ماهواره‌ی اختصاصی خود را هم آزمایش کرد، اما آسترا امیدوار است بتواند با ارائه‌ی گزینه‌ی جایگزین ارزان‌تر جایگاه قابل توجهی را به دست آورد.
مدیرعامل آسترا ۳۰ جولای (۹ مرداد) در یک کنفرانس خبری گفت: «ما در تلاشیم خدماتی راه‌اندازی کنیم که هزینه‌ی عملیاتی و پرتاب کمتری دارد. این کار شامل یک موشک بسیار ارزان‌تر، یک کارخانه‌ی بسیار خودکار، یک عملیات پرواز بسیار خودکار و در واقع تمرکز واقعی بر کارایی و حذف هزینه‌ها از هر جنبه‌ی خدمات است تا بتوانیم رشد کنیم و در نهایت هزینه‌ها را از طریق بحث اقتصادی مقیاس و تولید، کاهش دهیم.»
موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس و دیگر پرتابگرهای بزرگ هم به طور فزاینده‌ای ماهواره‌های کوچک را حمل می‌کنند اما در مأموریت‌هایی که هدف آن‌ها قرار دادن یک یا چند ماهواره‌ی بزرگتر است. در حالی حاضر خدمات اختصاصی ماهواره‌های کوچک توسط راکت لب انجام می‌شود و آسترا هم قصد دارد به آن دست یابد.
آسترا در ابتدا نخستین پرتاب مداری خود را برای ماه فوریه و به‌عنوان بخشی از چالش پرتاب ۱۲ میلیون دلاری دارپا برنامه‌ریزی کرده بود. اما آب‌وهوای نامناسب، و مشکلات فنی موشک نسخه‌ی ۳.۰ این شرکت را از دستیابی به پنجره‌ی پرتاب محدود رقابت دارپا باز داشت.
همچنین موشک ۳.۰ در ماه مارس و هنگام آماده‌سازی برای یک پرتاب دیگر خارج از رقابت دارپا آسیب دید. بنابراین آغاز پرتاب‌های مداری بر عهده‌ی موشک ۳.۱ قرار گرفت که به دلیل شرایط جوی چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت امروز توانست بخشی از مأموریت خود را انجام دهد.
پرتاب امروز نخستین پرتاب مداری و سومین پرتاب آزمایشی آسترا بود. این شرکت دو پرتاب زیرمداری خود را در سال ۲۰۱۸ انجام داده بود.
عکس کاور: نخستین پرتاب آزمایشی موشک آسترا ۳.۱
Credit: Astra/John Kraus
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها