آیبز مقایسه‌ی دوربین پیکسل ۶ پرو، آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در شب - آی بز

در این مطلب به مقایسه‌ی دوربین پیکسل ۶ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در حالت شب می‌پردازیم تا ببینیم عملکرد کدام پرچم‌دار در حفظ جزئیات و در عین حال ثبت تصاویری روشن‌تر، بهتر است.

پیش‌تر مقاله‌ای منتشر شد که در آن به مقایسه‌ی دوربین گوشی‌های پیکسل ۶ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در نور روز پرداختیم تا ببینیم عملکرد کدام یک از آن‌ها در ثبت تصاویری با جزئیات بیشتر و نویز کمتر، بهتر است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نماینده‌ی اپل گزینه‌ی بهتری است و با فاصله‌ی کمی از آن کهکشانی سامسونگ و در نهایت نماینده‌ی گوگل هم با فاصله‌ی بیشتری در رده‌ی آخر قرار گرفتند.

گوگل تقریبا یک ماه پیش از گوشی‌های سری پیکسل ۶ رونمایی کرد که شامل دو گوشی در دو مدل استاندارد و پرو می‌شوند. این گوشی‌ها عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی پردازشی، گرافیکی و پردازش تصویر دارند و در واقع باید گفت تمرکز اصلی آن‌ها عمدتا روی ثبت تصاویر بهتر است و با بررسی قبلی هم به این نتیجه رسیدیم که گوگل توانست به هدفی که در سر داشت دست پیدا کند.

البته چون تنسور، تراشه‌ی بکار رفته در سری پیکسل ۶ خیلی قدرتمند نیست و بیشتر باید با پرچم‌داران سال گذشته از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی مقایسه شود، انتظار خیلی زیادی هم از آن نداشتیم اما بررسی‌ها کاملا نتیجه‌ی امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند. این یعنی پیکسل ۶ پرو برای امسال در مسیر درستی قرار دارد اما بعید به نظر می‌رسد سال آینده هم بتواند در مقایسه با پرچم‌دارهای بازار عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد.

اما در حال حاضر گوشی‌های بسیار خوبی برای محک زدن توانایی‌های نماینده‌ی گوگل وجود دارند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا اشاره کرد. پرچم‌دارانی که در حال حاضر بهترین گوشی‌های شرکت‌های مربوطه یعنی اپل و سامسونگ به حساب می‌آیند و طبیعتا اگر پیکسل ۶ پرو در مقایسه با این گوشی‌ها سربلند بیرون بیاید یا حداقل عملکرد نزدیکی به آن‌ها داشته باشد، قطعا گوگل را به تمام آنچه که در ذهن داشت می‌رساند.

همانطور که از تیتر پیداست، در این مطلب قصد داریم به مقایسه‌ی دوربین پیکسل ۶ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در نور شب بپردازیم تا ببینیم آیا پیکسل می‌تواند باز هم عملکرد نسبتا خوبی از خود به نمایش بگذارد یا اینکه تمام توانایی‌های خوب آن فقط در نور روز خود را نشان می‌دهد و نباید انتظار داشت در نور شب هم عملکرد خوبی را شاهد باشیم.

اما قبل از اینکه به بررسی بپردازیم، بهتر است بار دیگر نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی دوربین این گوشی‌ها روی کاغذ تا ببینیم باید چه انتظاری از آن‌ها داشته باشیم.

نام گوشی پیکسل ۶ پرو آیفون ۱۳ پرو مکس گلکسی S21 اولترا
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلی‌متری GN1 ساخت سامسونگ، گشودگی دیافراگم f/1.8 لرزشگیر اپتیکال تصویر – سنسور ۱/۱٫۳۱ اینچی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم f/1.5 لرزشگیر سنسور شیفت ۱۰۸ مگاپیکسلی با لنز ۲۴ میلی‌متری، گشودگی دیافراگم f/1.8 لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 – لنز ۱۸ میلی‌متری با میزان زوم ۰.۷ برابری ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 – لنز ۱۳ میلی‌متری با میزان زوم ۰.۵ برابری ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 – لنز ۱۴ میلی‌متری با میزان زوم ۰.۶ برابری
دوربین تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با زوم ۴ برابری اپتیکال – لنز ۱۰۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/3.5 – لرزشگیر اپتیکال تصویر ۱۲ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری اپتیکال – لنز ۷۷ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.8 – لرزشگیر اپتیکال تصویر ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری اپتیکال – لنز ۷۰ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 – لرزشگیر اپتیکال تصویر
سایر سنسورها ندارد ندارد ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۱۰ برابری اپتیکال – لنز ۲۴۰ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/4.9 – لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین سلفی ۱۱.۱ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل ۴۰ مگاپیکسل

همانطور که مشاهده می‌کنید، گشودگی دیافراگم دوربین اصلی و فوق عریض آیفون ۱۳ پرو مکس از دو رقیب قدرتمندش بیشتر است و این یعنی نماینده‌ی اپل می‌تواند در نور شب، نور بیشتری را جذب کند و در نتیجه تصاویر را با جزئیات بیشتری به ثبت برساند. البته این تنها چیزی نیست که می‌تواند در داشتن یک تجربه‌ی لذت‌بخش در عکاسی به کمک کاربران بیاید. قطعا پردازش‌های نرم‌افزاری هم تاثیر زیادی روی بهبود کیفیت عکاسی خصوصا در نور شب دارند که باید دید کدام شرکت در این زمینه هم عملکرد بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

در این مقایسه اما متاسفانه دوربین‌های سلفی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و فقط دوربین‌های اصلی، فوق عریض و تله‌فوتو با یکدیگر مقایسه شده‌اند. اما همین سه دوربین هم می‌توانند ایده‌ی خوبی از عملکرد کلی سه گوشی به ما بدهند. همچنین در زمینه‌ی فیلم‌برداری هم نمونه‌ای را از وب‌سایت منبع شاهد نیستیم اما به محض قرارگیری چنین نمونه‌هایی قطعا آن را قرار خواهیم داد.

همانطور که می‌دانید، پیکسل ۶ پرو در این مطلب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است چرا که آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به همین خاطر هدف ما بیشتر بررسی پیشرفت پیکسل ۶ پرو به نسبت گوشی‌های نسل قبل گوگل و همچنین مقایسه‌ی عملکرد آن با بهترین‌های بازار است تا ببینیم آیا به نسبت نسل گذشته و همچنین به نسبت نماینده‌های قدرتمند سامسونگ و اپل، بهبودی در عملکرد دیده می‌شود یا خیر.

مقایسه‌ی دوربین پیکسل ۶ پرو با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا

دوربین اصلی – پیکسل ۶ پرو

دوربین اصلی – آیفون ۱۳ پرو مکس

دوربین اصلی – گلکسی S21 اولترا

همانطور که مشاهده می‌کنید، وقتی حالت شب را در گوشی پیکسل ۶ پرو غیرفعال کنیم، تصویری که ثبت می‌شود بسیار تاریک‌تر از چیزی است که انتظار می‌رود. در مقایسه با گوشی‌های دیگر هم این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد. مثلا آیفون ۱۳ پرو مکس به لطف بهره‌مندی از دیافراگم بسیار بازی که دارد در همان حالت عادی هم تصویر بسیار خوب و پرجزئیاتی را ثبت کرد، گلکسی S21 اولترا هم عملکرد نسبتا خوبی داشت اما پیکسل ۶ پرو گویا اصلا تلاشی نکرد تا در حالت عادی تصویر روشنی ثبت کند.

در واقع اگر بخواهیم به تصویر ثبت شده توسط سه گوشی نگاهی بیندازیم می‌بینیم که اگر بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم روی آنچه که آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا ثبت کردند حساب کنیم. البته وقتی به نماینده‌ی سامسونگ می‌رسیم اندکی تصویر کیفیت خود را از دست می‌دهد اما همچنان این تصویر قابل استفاده هست. با نگاهی به تصویر ثبت شده توسط پیکسل ۶ پرو به این نتیجه می‌رسیم که تا تقریبا این تصویر اصلا قابل استفاده نیست چون نمی‌توان چیز خاصی را در آن تشخیص داد.

نکته‌ی قابل توجه دیگر اما در شرایطی بود که حالت شب غیرفعال بود. در این حالت آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا تصویری را به ثبت رساندند که در واقعیت وجود داشت. یعنی در واقعیت و با چشم خودمان هم می‌شد تا حدودی جزئیات خوبی را مشاهده کرد. اما در شرایطی که حالت شب فعال شد طبیعتا تصویر روشن‌تر اما از حالت واقعی خود خارج شد. پیکسل ۶ پرو در این بخش یک امتیاز منفی دیگر هم می‌گیرد و آن هم این است که دوربین آن نتوانست حتی تصویری که در واقعیت دیده می‌شد را به خوبی ثبت کند.

اما نکته‌ای که وجود دارد، تفاوت فاحش بین تصویر ثبت شده توسط پیکسل ۶ پرو در دو حالت مختلف بود. اگر دقت کنید می‌بینید که دو نماینده‌ی سامسونگ و اپل در حالت عادی هم تصویری را ثبت کردند که گویا با حالت شب ثبت شده بود. بنابراین اختلاف چشمگیری بین دو تصویر مربوط به آن‌ها دیده نمی‌شود. اما تصویری که پیکسل ۶ پرو ثبت کرد گویا مربوط به شب و روز است. اما الگوریتم روشن‌سازی صحنه در پیکسل ۶ پرو گویا بیش از حد اعمال شده است چرا که اگر به تصویر نگاه کنید می‌بینید که سایه‌ها بیش از حد روشن شده‌اند و آن حس و حال واقعی حضور در شب از بین می‌رود.

در این بین گلکسی S21 اولترا توانست تعادل بسیار خوبی را ایجاد و تصویر معقولی را ثبت کند. آیفون ۱۳ پرو مکس هم که ظاهرا حالت شب آن فقط آمده تا حس و حال بودن در شب را به کاربر القا کند عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و به نسبت دو گوشی دیگر، شب بودن را بهتر به نمایش گذاشت و در عین حال جزئیات خوبی را هم ثبت کرد.

اما این تمام ماجرا نیست چرا که با دوربین اصلی تصاویر بیشتری هم ثبت شده که در ادامه به بررسی تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت. در بررسی اول که پیکسل ۶ پرو در حالت عادی با اختلاف فاحشی از دو رقیب قدرتمند خود عقب افتاد. حال باید دید آیا می‌تواند در ادامه با بکارگیری درست الگوریتم‌های خود تصاویر بهتر و دقیق‌تری را در نور شب ثبت کند یا خیر.

دوربین اصلی – پیکسل ۶ پرو

مقایسه‌ی دوربین پیکسل 6 پرو در شب
مقایسه‌ی دوربین پیکسل 6 پرو در شب

دوربین اصلی – آیفون ۱۳ پرو مکس

مقایسه‌ی دوربین پیکسل 6 پرو در شب
مقایسه‌ی دوربین پیکسل 6 پرو در شب

دوربین اصلی – گلکسی S21 اولترا

مقایسه‌ی دوربین پیکسل 6 پرو در شب

در این تصویر هم واقعیت، کاملا مشابه چیزی است که آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در حالت عادی ثبت کردند. یعنی زمانی که حالت شب غیرفعال بود، آیفون و گلکسی توانستند تصویری را ثبت کنند که شخص بررسی کننده دقیقا همان را با چشمان خود هم می‌دید. اما تصویر ثبت شده توسط پیکسل ۶ پرو بسیار تاریک‌تر از چیزی بود که در واقعیت مشاهده می‌شد. این یعنی در شرایطی که نور کم باشد، نماینده‌ی گوگل نمی‌تواند در حالت عادی تصاویری در حد و اندازه‌های تصاویر ثبت شده توسط گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس ثبت کند.

اما وقتی حالت شب را روشن می‌کنیم، داستان کاملا فرق می‌کند. گویا منظره کاملا روشن می‌شود. بدین ترتیب تصاویر ثبت شده در این حالت شاید قابل اشترک‌گذاری، زیبا و پر جزئیات باشند اما قطعا واقعی نیستند. در این بین آیفون ۱۳ پرو مکس روشن‌ترین تصویر را ثبت کرد اما آنقدری این تصویر روشن است که گویی سایه‌ی قرمزرنگی آن را احاطه کرده است. دقیقا همین موضوع در رابطه با پیکسل ۶ پرو هم صدق می‌کند با این تفاوت که این‌بار همه چیز مایل به زردی است. گلکسی S21 اولترا اگرچه تصویری تاریک‌تر از دو گوشی دیگر ثبت کرد اما حداقل خیلی از حد تعادل خارج نشد و تصویر تا حدودی توازن خود را بین حالت شب و میزان روشنایی حفظ کرد.

در تصاویری که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، حالت شب به صورت دستی غیرفعال می‌شود تا سپس آن را با تصاویر ثبت شده با تنظیمات حالت شب خودکار در هر گوشی مقایسه کنیم و ببینیم عملکرد نماینده‌های قدرتمند هر شرکت چگونه است. لازم به ذکر است حالت شب در سه گوشی نام مختلفی دارد که در آیفون از آن به عنوان Night Mode، در پیکسل از آن به عنوان Night Sight و در گلکسی هم از آن به عنوان Scene Optimizer و Night Mode یاد می‌شود اما کاربرد تمام آن‌ها مشابه است. در این تصاویری که مشاهده می‌کنید هر گوشی به صورت خودکار وقتی در شرایطی که نور کافی وجود نداشت قرار می‌گرفت، حالت شب را فعال می‌کرد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این تصاویر نماینده‌ی گوگل کاملا از سایر گوشی‌ها سوا می‌شود چرا که تصاویر آن بسیار روشن‌تر از تصاویری هستند که نماینده‌های سامسونگ و اپل یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا ثبت کرده‌اند. این موضوع کاملا سلیقه‌ای است اما به اعتقاد شخص بررسی‌کننده، تا این اندازه روشن شدن تصاویر هم خوب نیست چرا که تصاویر را از حالت واقعی خارج می‌سازد و ظاهری مصنوعی به آن‌ها می‌دهد. از طرفی همیشه ایده این است که کاربر آن حس و حال شب را دریافت کند اما جزئیات موجود درون تصاویر هم در عین حال بالا باشد. این در حالی است که پیکسل ۶ پرو تصویر را آنقدری روشن ثبت کرد که هیچ اثری از شب دیده نمی‌شود. قطعا این موضوع برای خیلی‌ها خوشایند و مطلوب ارزیابی می‌شود اما بسیاری‌ها شاید آن را نپسندند.

دو گوشی گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس در ایجاد تعادل فوق‌العاده عمل کردند و تصاویری را ثبت کردند که هم حال و هوای بودن در نور شب را تداعی می‌کند و هم به اندازه‌ای روشن هست که بتوان جزئیات مورد نظر را در آن یافت. این در حالی است که شاید در بسیاری از مواقع این پیکسل ۶ پرو بوده باشد که تصویر روشن‌تری را ثبت کرد. البته در این تصاویر گلکسی S21 اولترا یک ضعف داشت و آن هم این بود که گاهی اوقات برخی از تصاویر را خیلی تاریک‌تر از حد انتظار به ثبت می‌رساند. در این بین باید آیفون ۱۳ پرو مکس را به عنوان محصولی انتخاب کنیم که نه تنها عملکرد بی‌نظیری در این زمینه داشت بلکه از لحاظ پایداری در این عملکرد خوب هم دو گوشی دیگر نتوانستند در حد و اندازه‌های آن باشند. یک مورد مهمی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید هم این است که آیفون لنز تنگ‌تری از سایرین دارد. به همین خاطر پیکسل ۶ پرو و گلکسی S21 اولترا به واسطه‌ی لنزهای ۲۴ میلی‌متری خود تصاویر عریض‌تری را به نسبت آیفونی ثبت کردند که لنزی ۲۶ میلی‌متری دارد.

از لحاظ شارپ بودن تصاویر اما آیفون ۱۳ پرو مکس زیادی از حد الگوریتم‌های نرم‌افزاری خود را بکار برد و باعث شد تصاویر اندکی جلوه‌ی مصنوعی پیدا کنند. از طرفی وجود کنتراست بیش از حد هم باعث شده تا در برخی از مواقع، تصاویری را ترجیح دهیم که پیکسل ۶ پرو و گلکسی S21 اولترا در شب ثبت کرده‌اند. البته فراموش نکنید مقایسه‌ی دوربین گوشی‌ها در بسیاری از مواقع از جمله حالت شب تا حدودی سلیقه‌ای نیز هست. به این صورت که شاید کاربری همین جلوه‌ی مصنوعی موجود در تصاویر ثبت شده توسط آیفون ۱۳ پرو مکس را به نمونه‌های ثبت شده توسط پیکسل ۶ پرو و گلکسی S21 اولترا ترجیح دهد. بنابراین در نهایت تجربه‌ی کاربری تعیین می‌کند کدام گوشی بهترین است.

به صورت کلی در عکاسی با دوربین اصلی در شب مقایسه‌ی پیکسل ۶ پرو با گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۳ برنده‌ی خاصی ندارد چرا که واقعا انتخاب یک گوشی با دیدن تمام این تصاویر بسیار سخت است. اما به نظر می‌رسد در مجموع می‌توان رای را به آیفون و سپس گلکسی داد چرا که تصاویر بهتری از پیکسل ۶ پرو ثبت کردند. البته باز هم باید به این نکته اشاره داشته باشیم که عملکرد هر سه گوشی عالی بود و هر کدام از آن‌ها می‌توانند به بهترین شکل ممکن نیاز شما را برطرف کنند. بنابراین جای نگرانی نیست چون اختلاف بین آن‌ها اندک است.

دوربین فوق عریض

اما می‌رسیم به دوربین فوق عریض، جایی که به نظر می‌رسد روی کاغذ باید آیفون ۱۳ پرو مکس را برنده‌ی این رقابت بدانیم چرا که سنسور فوق عریض بکار رفته در این گوشی گشودگی دیافراگم بازتری به نسبت رقبا دارد و این یعنی نور بیشتری حین عکاسی با آن جذب می‌شود و در نتیجه تصاویر روشن‌تر و با جزئیات کامل‌تری به ثبت می‌رسند. از طرفی باید انتظار داشته باشیم نماینده‌ی گوگل هم به خاطر بهره‌مندی از هوش مصنوعی، عملکرد خوبی داشته باشد. حال کدام یک در عمل می‌تواند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد موضوعی است که باید بعد از بررسی تصاویر ثبت شده به آن پی ببریم.

با نگاهی به تصاویر بالا، می‌بینیم که گلکسی S21 اولترا به محض ثبت اولین تصویر با دوربین فوق عریض در نور شب، با مشکل مواجه شد. این یعنی دو گوشی دیگر یعنی پیکسل ۶ پرو و آیفون ۱۳ پرو موفق شدند تصویر بهتر، روشن‌تر و پرجزئیات‌تری را به ثبت برسانند. برای مثال پیکسل ۶ پرو اگرچه تصویر را اندکی نرم ثبت کرد اما از لحاظ میزان روشنایی همه چیز خوب ارزیابی می‌شود. از طرفی آیفون ۱۳ پرو مکس تصاویر بسیار شارپ و در برخی مواقع بیش از حد شارپ را به ثبت رساند و اندکی هم تصاویر ثبت شده توسط آن تاریک هستند.

اگرچه پیکسل ۶ پرو در بررسی دوربین اصلی در برخی از صحنه‌ها به خاطر بیش از حد روشن نشان دادن تصاویر مورد انتقاد قرار می‌گرفت، اما به نظر می‌رسد موفق شد با دوربین فوق عریض خود اندکی تعادل ایجاد کند و تصاویر مناسب‌تری را با میزان شارپنس بیشتر، حتی بهتر از آیفون به ثبت برساند. بنابراین در این بخش برنده‌ی ما پیکسل ۶ پرو خواهد بود که با فاصله‌ی بسیار کمی، نماینده‌ی اپل و سپس سامسونگ را پشت سر می‌گذارد.

دوربین تله‌فوتو

در نهایت اما می‌رسیم به دوربین تله‌فوتو، جایی که به نظر می‌رسد هم روی کاغذ و هم در عمل، گلکسی S21 اولترا بر رقبای خود برتری داشته باشد. نه فقط به خاطر اندازه‌ی سنسور بلکه به این خاطر که سامسونگ دوربین‌های تله‌فوتوی خود را به زوم ۳ و ۱۰ برابری آن هم به صورت اپتیکال مجهز کرده است و تاکنون هیچ گوشی نتوانسته از این حیث با نماینده‌ی قدرتمند شرکت کره‌ای رقابت کند. اما تمام این‌ها حدس و گمانی است که بر اساس عملکرد دوربین تله‌فوتوی گلکسی S21‌ اولترا در نور روز گفته شده است.

در نور شب اما داستان فرق می‌کند. نمی‌خواهیم بگوییم تصاویر ثبت شده توسط دوربین تله‌فوتوی گلکسی S21 اولترا بد است اما به خاطر دیافراگم بسیار باریکی که دارد، نور کمی به عمق لنزها می‌رسد و در نتیجه تصاویر خیلی روشن ثبت نمی‌شوند. مگر اینکه میزان نور محیط نسبتا خوب باشد. در غیر این صورت این دوربین‌های قدرتمد نمی‌توانند در شب عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند چرا که به صورت خودکار، میزان زوم را به سه برابر و نوع آن را به دیجیتال تغییر می‌دهد.

مثلا در تصاویر بالا، می‌توانید به وضوح مشاهده کنید که در میزان زوم بومی ۴ برابری، عملکرد پیکسل عالی است در صورتی که آیفون ۱۳ در نهایت میزان زوم اپتیکال خود یعنی ۳ برابری، اصلا عملکرد خوبی نداشت و تصاویری که به آن در این میزان بزرگ‌نمایی در شب به ثبت رسید، قطعا برای اشتراک‌گذاری مناسب نیستند. برای مثال اگر به گربه نگاه کنید متوجه می‌شوید که اصلا آیفون در نور شب نمی‌تواند از سوژه‌هایی که در فواصل نسبتا دور قرار دارند عکاسی کند. در عوض در گلکسی S21 اولترا میزان زوم اگرچه روی ۳ برابر بود اما جزئیات به بهترین شکل ممکن به ثبت رسیدند. در واقع باید گفت برای انتخاب برنده در این بخش، باید اول گلسی S21 اولترا و سپس پیکسل ۶ پرو و آیفون ۱۳ پرو را به عنوان برترین گوشی‌ها در زمینه‌ی عکاسی در نور شب در نظر بگیریم.

در زوم ۱۰ برابری، تنها گوشی را که می‌توان روی کاغذ به عنوان برنده در اختیار داشت، گلکسی S21 اولترا است و این موضوع اصلا چیزی نیست که بتوانیم بحثی در رابطه با آن داشته باشیم. آیفون ۱۳ پرو مکس را باید فراموش کنید چون در این میزان بزرگ‌نمایی این محصول هیچ حرفی برای گفتن ندارد. البته نکته اینجاست که شرایط بسیار تاریک‌تر از چیزی بود که گلکسی S21 اولترا بتواند از دوربین تله‌فوتو با زوم ۱۰ برابری اپتیکال خود استفاده کند اما از زوم دیجیتال همان دوربینی استفاده کرد که می‌تواند به زوم ۳ برابری اپتیکال برسد. این یعنی گلکسی S21 اولترا در شرایطی توانست این مقایسه را انجام دهد که به صورت دیجیتال، ۱۰ برابر بزرگ‌نمایی داشت. البته جزئیات به شدت کاهش پیدا کرد و همه چیز مصنوعی شد. پیکسل ۶ پرو اما اگرچه تصویر را با کلی نویز به ثبت رساند اما جزئیات بسیار واضح‌تر و بیشتری را ثبت کرد و در نتیجه این بخش را با پیروزی به پایان رساند.

تجربه‌ی عکاسی در شب با پیکسل ۶ پرو، آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا

اگر قرار باشد برای یک پرچم‌دار، بیش از ۱۰۰۰ دلار هزینه کنید و آن پرچم‌دار قرار است از شرکت گوگل، سامسونگ و آیفون باشد، مطمئن باشید هیچ کدام از آن‌ها شما را ناامید نخواهند کرد و می‌توانند به بهترین شکل ممکن نیازتان را برطرف کنند. اما قطعا یکی از آن‌ها باید تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری را هرچند اندک برایتان به ارمغان بیاورد. در این بررسی که به صورت تخصصی در نور شب انجام شد، متوجه شدیم‌ پیکسل ۶ پرو شاید آن پرچم‌داری نباشد که بتواند در نور شب، تمام انتظارات شما را برآورده کند. متاسفانه گوگل شاید موفق شده باشد که پردازنده‌ای با قدرت پردازش نرم‌افزاری بالا برای بهبود کیفیت تصاویر تولید کرده باشد اما در عمل می‌بینیم که این پردازنده نتوانست کمکی به پیکسل ۶ پرو برای شکست دادن رقبایی کند که حتی چندین ماه قبل از آن رونمایی شده بودند. البته در این بخش باز هم چون فاصله‌ی سه گوشی خیلی زیاد نبود شاید پیکسل ۶ پرو را بسیار خوب ارزیابی کنیم اما از طرفی چون پردازنده‌ی بکار رفته در این محصول قدرت پردازشی کمتری به نسبت رقبا دارد، بسیار طول می‌کشد تا بتواند تصاویر خوبی در نور شب ثبت کند و تمام این موارد یک نکته‌ی منفی برای نماینده‌ی گوگل به حساب می‌آید.

اگر دقت کرده باشید، در تصاویر ثبت شده هیچ انسانی دیده نمی‌شود چون پیکسل برای اینکه در نور شب نور کافی را جذب کند، حدودا ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد و قطعا کسی این مدت ثابت نمی‌ایستد تا از وی عکاسی کنیم. همین موضوع باعث شد نمونه تصاویر ثبت شده در نور شب هم کمتر از حد معمول باشند چون عکاسی در این شرایط بسیار خسته کننده می‌شود. خیلی بهتر می‌شد اگر گوگل پردازنده‌ی قدرتمندتری در پیکسل ۶ پرو استفاده می‌کرد اما این می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی باشد برای این شرکت تا در سری‌های بعدی ضعف خود را شناسایی و جبران کند.

به همین خاطر شاید سخت باشد پیکسل ۶ پرو را به عنوان برنده انتخاب یا اینکه این گوشی را به عنوان منحصولی برای عکاسی در شب به کاربران معرفی کنیم. بدیهی است گلکسی S21 اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس گزینه‌های مناسب‌تری به حساب می‌آیند که می‌توان به آن‌ها به عنوان یک پرچم‌دار قدرتمند در این زمینه نگاه کرد.

بنابراین بهترین گزینه برای عکاسی در نور شب … ؟

مقایسه‌ی دوربین پیکسل 6 پرو در شب

به صورت کلی، باید بگوییم هر سه گوشی عملکرد خوبی داشتند و متناسب با هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم نیازتان را تا حدودی برطرف می‌کنند. اگرچه عکاسی در نور شب زمانی کاملا بخش مورد علاقه‌ی گوگل و پرچم‌دارانش بود چرا که عملکرد بی‌نظیری داشتند، اما فعلا باید آن‌ها را از این مقایسه خارج کنیم چرا که در مقایسه با بهترین‌های سامسونگ و اپل نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد.

آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا از آن طرف عملکرد بسیار خوبی داشتند و تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری را به ارمغان آوردند و به همین خاطر پیکسل مورد انتقاد قرار می‌گیرد چرا که بعد از این دو گوشی راهی بازار شد و انتظار زیادی از آن می‌رود. این دو گوشی همچنین از لحاظ نمایش رنگ هم تعادل بسیار بهتری به نسبت رقیب خود داشتند و اینطور به نظر می‌رسید که گویی خود صحنه‌ی واقعی را به تصویر می‌کشیدند؛ یعنی تصاویر واقعی‌تر بدون اعمال هیچ الگوریتمی برای بهبود کیفیت عکس و در نتیجه خارج ساختن آن از حالت طبیعی.

مثل بررسی‌های قبل دیگر با امتیاز دادن به گوشی‌ها عملکرد آن‌ها را بررسی نمی‌کنیم چرا که در دنیای گوشی‌های هوشمند، دوربین‌ها می‌توانند عملکرد متفاوتی از خود به نمایش بگذارند. اما اگر قرار باشد این سه گوشی را با در نظر گرفتن همین چند تصویر رتبه‌بندی کنیم، می‌توانیم بگوییم آیفون ۱۳ پرو مکس برنده‌ی مقایسه است، گلکسی S21 اولترا در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد اما با فاصله‌ی نسبتا کم و پیکسل ۶ پرو هم با فاصله‌ی نسبتا بیشتر به نسبت دو گوشی دیگر در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد.

اما نظر شما چیست؟ با در نظر گرفتن این تصاویر، فکر می‌کنید کدام گوشی می‌تواند برای عکاسی در نور شب، تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد؟ توجه داشته باشید که مقایسه‌های بیشتری از دوربین‌های سلفی این گوشی‌ها و همچنین عملکرد آن‌ها در بخش فیلم‌برداری منتشر خواهد شد. بنابراین برای برنده‌ی نهایی در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری باید اندکی منتظر بمانیم.

منبع: PhoneArena

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 24 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها