آیبز مجموعه‌ی ماهواره‌ای AST & Science در صورت پرتاب احتمال برخورد فضایی دارد - آی بز

ناسا نگرانی‌هایی جدی را در زمینه‌ی صورت فلکی ماهواره‌ای پهن‌باند AST & Science که برای استقرار در مدار برنامه‌ریزی شده است، ابراز کرده و گفته است که این فضاپیماهای تجاری در صورت پرتاب با شرایط فعلی خطر برخورد در یک بخش مهم از مدار زمین را افزایش می‌دهند.
در تاریخ ۳۰ اکتبر (۹ آبان) ناسا در مورد درخواست شرکت AST & Science مستقر در تگزاس برای اداره‌ی شبکه‌ای ماهواره‌ای شامل نهایتا ۲۴۳ ماهواره در حدود ۷۲۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین، نامه‌ی رسمی اظهار نظر خود را به کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) ارائه کرد.
نگرانی ناسا از خطر برخورد
طبق برنامه‌ریزی قرار است این صورت فلکی ماهواره‌ای که «ایپیس‌موبایل» (SpaceMobile) نام دارد، خدمات پهن‌باند را مستقیما برای تلفن‌های همراه فراهم کند. به نوشته‌ی «اریک برگر» (Eric Berger) از ArsTechnica برای ارائه‌ی خدمات از این ارتفاع زیاد، ماهواره‌های اسپیس‌موبایل از آنتن‌های بسیار بزرگی استفاده می‌کنند که مساحتی حدود ۹۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.
در نامه‌ی ناسا تأکید شده که این ماهواره‌ها دارای سطح مقطع بسیار بزرگی هستند که احتمال برخورد یا گذر بسیار نزدیک با دیگر فضاپیماها را افزایش می‌دهد. این آژانس فضایی به این منطقه‌ی مداری اهمیت زیادی می‌دهد زیرا در آن «قطار اِی» (A-Train) که گروهی متشکل از ۱۰ مأموریت رصد زمین است و توسط ناسا، سازمان زمین‌شناسی آمریکا و چندین شریک بین‌المللی اداره می‌شود و و در مسیر یکسان به دور زمین می‌گردند، قرار دارد.
متوسط ارتفاع قطار A حدود ۷۰۵ کیلومتر است اما این مجموعه ماهواره‌ها تا ۶۹۰ کیلومتر هم به زمین نزدیک و تا ۷۴۰ کیلومتر از آن دور می‌شوند. در این نامه که توسط «سامانتا فوندر» (Samantha Fonder) نماینده‌ی ناسا در گروه بین‌المللی حمل‌ونقل فضایی تجاری امضا شده، آمده است: «بنابراین اگر این ارتفاع مداری انتخاب شود، صورت فلکی AST اساسا در کنار قطار A خواهد بود.»
به نوشته‌ی فوندر محاسبات نشان می‌دهد که پرواز بدون خطر برخورد در میان ماهواره‌های اسپیس‌موبایل ممکن است به ۱۵۰۰ فعالیت جابه‌جایی یا مانور فضاپیما و ۱۵۰۰۰ برنامه‌ریزی در سال نیاز داشته باشد و این یعنی هر روز شامل چهار مانور و ۴۰ فعالیت برنامه‌ریزی مداری خواهد بود.
طبق این نامه علاوه بر قطار A، این ارتفاع مداری شامل تراکم بالایی از زباله‌های فضایی است که بر اثر آزمایش Fengyun 1-C ASAT و همچنین برخورد ۳۳-COSMOS 2251 به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ باقی‌مانده است.
بنابراین تمایل ناسا این است که AST & Science ارتفاع‌های مداری دیگری را برای این صورت فلکی ماهواره‌ای درنظر بگیرد به ویژه در زیر صورت فلکی قطار A تا امکان کنترل وضعیت ایمنی پروازها برای صورت فلکی ماهواره‌ای بزرگی مانند آن باشد.
دیدگاه AST & Science
این نگرانی ناسا در حالی است که AST & Science اعتقاد دارد که مجموعه‌ی ماهواره‌ای اسپیس‌موبایل خطر تصادف ناخوشایندی نخواهد داشت. محاسبات این شرکت نشان می‌دهد که هر یک از ماهواره‌های شبکه در طول عمر عملیاتی خود بدون هیچ گونه اقدام کاهشی فقط ۱ در ۵۰۰۰ احتمال برخورد با فضاپیمای دیگر دارد. اگر این شرکت ۲۴۳ ماهواره را در مدار قرار دهد احتمال برخورد ۱ به ۲۰ خواهد بود که میزان کمی نیست.
«ابل اوِلَن» (Abel Avellan) بنیان‌گذار AST & Science تأکید کرد: «این شرکت می‌داند که چه کاری انجام می‌دهد، حتی اگر هنوز هیچ ماهواره‌ای را برای گردش به مدار زمین نفرستاده باشد. ما عده‌ای گاوچران نیستیم که ماهواره پرتاب می‌کنیم. این یک پروژه‌ی جدی و با بودجه‌ای خوب است.»
این شرکت در حال ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی کوچک‌مقیاس یک ماهواره‌ی اسپیس‌موبایل است و قصد دارد آن را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب کند. AST & Science اخیرا در روند سرمایه‌گذاری سری B حدود ۱۲۸ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.
دیگر صورت‌های فلکی اینترنت ماهواره‌ای
می‌دانیم که اسپیس‌موبایل تنها صورت فلکی پهن‌باند نیست. آمازون هم قصد دارد حدود ۳۲۰۰ ماهواره‌ی پهن‌باند را به مدار پایین زمین پرتاب کند و وان‌وب نیز ۷۴ ماهواره‌ی اینترنتی را برای یک مجموعه‌ی متشکل از حداقل ۶۴۸ فضاپیما در مدار قرار داده است. اگرچه این شرکت اخیرا با روند ورشکستگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این موضوع جاه‌طلبی‌های آن را با چالش مواجه می‌کند.
اسپیس‌ایکس نیز هم‌اکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره را برای ابر ماهواره‌ای «استارلینک» (Starlink) خود به فضا پرتاب کرده است و یک برنامه‌ی آزمایش عمومی را برای سرویس پهن‌باند خود در دست اجرا دارد. این شرکت تعداد بیش‌تری از ماهواره‌های استارلینک را هم در مدار قرار خواهد داد. ایلان ماسک از FCC مجوز کار با ۱۲۰۰۰ ماهواره‌ی استارلینک در مدار زمین را دارد. هرچند فضاپیماهای استارلینک به طور قابل توجهی پایین‌تر از قطار A پرواز می‌کنند و در فضا حدود ۵۵۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارند.

عکس کاور: صورت فلکی ماهواره‌ای رصد زمین «قطار A»
Credit:  JPL/NASA-Caltech
منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 18 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها