آیبز فسیل عظیم اژدهای بریتانیا توجه دانشمندان را به خود جلب کرد - آی بز

دانشمندان بقایای یک موجود عظیم دریایی را در بریتانیا کشف کرده‌اند که ۱۸۰ میلیون سال پیش می‌زیسته و بزرگ‌ترین و کامل‌ترین فسیل کشف شده از این گونه در انگلستان است.

بقایای یک هیولا، اژدهای دریایی به طول ۱۰ متر که در حدود ۱۸۰ میلیون سال پیش زمانی که دایناسورها زنده بودند، در دریاها شنا می‌کرده، در یک ذخیره‌گاه طبیعی در انگلستان کشف شده است. این بقایای غول‌پیکر، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین فسیل در نوع خود به‌شمار می‌رود که تا کنون در بریتانیا شناسایی شده است.

«دین لومکس» (Dean Lomax) دیرینه‌شناس، استاد مدعو دانشگاه منچستر و سرپرست این کاوش گفت: «این کشف واقعا بی‌سابقه و یکی از بزرگ‌ترین یافته‌ها در تاریخ دیرینه‌شناسی بریتانیا است.»

اگرچه بسیاری از این نوع «ایکتیوسور» (Ichthyosaur) یا «ماهی‌خزنده‌سانان» در بریتانیا یافته شده‌اند اما هیچ کدام به بزرگی کشف فعلی نبوده‌اند. ایکتیوسورها یک راسته‌ی منقرض شده یا گروه بزرگی از خزندگان دریایی هستند که در دوره‌ی تریاس حدود ۲۵۰ میلیون سال پیش تکامل یافتند و بر اساس یافته‌های فسیلی، ۹۰ میلیون سال پیش در اواخر دوره‌ی کرتاسه، ناپدید شدند. آن‌ها پوزه‌ای بلند داشتند و شبیه دلفین‌های امروزی بودند.

فسیل تازه کشف شده، متعلق به گونه‌ی بزرگی از ایکتیوسور به نام «تمنودونتوسور تریگونادون» (Temnodontosaurus trigonodon) است. اولین باری که این گونه در بریتانیا دیده شد، «جو دیویس» (Joe Davis) سرپرست تیم حفاظت «صندوق حیات وحش لسترشر و راتلند» (Leicestershire and Rutland Wildlife Trust) در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ آن را در ذخیره‌گاه طبیعی آب راتلند پیدا کرد.

دیویس به همراه «پل تروور» (Paul Trevor) که او هم برای صندوق حیات وحش در این ذخیره‌گاه کار می‌کند، در حال عبور از یک تالاب تخلیه شده بود که چیزهایی مانند لوله‌های سفالی را در حالی که از گل بیرون زده بودند مشاهده کرد و به ترور گفت که شبیه به مهره‌های حیوان هستند.

دیویس با استخوان‌های موجودات دریایی آشناست زیرا قبلا در هنگام کار در «هبریدها» (Hebrides) مجموع‌الجزایر شمال غربی اسکاتلند، اسکلت نهنگ و دلفین را پیدا کرده بود. او گفت: «ما چیزی را دنبال کردیم که بدون شک شبیه ستون فقرات بود و در ادامه، پل بخشی را کشف کرد که می‌توانست یک استخوان فک باشد. باورکردنی نبود.»

باستان‌شناسان این فسیل را بین آگوست و سپتامبر ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور) حفاری کردند و حتی این کشف در روزهای گذشته، در یک سریال تلویزیونی به نام «حفاری برای بریتانیا» (Digging for Britain) از بی‌بی‌سی دو به نمایش درآمد. با این وجود باستان‌شناسان همچنان در حال مطالعه و حفاظت از فسیل ایکتیوسور هستند و قرار است مقالات علمی درباره‌ی آن، در آینده منتشر شود.

عکس کاور: فسیل ایکتیوسور کشف شده در بریتانیا با قدمت ۱۸۰ میلیون سال
Credit: Courtesy of Anglian Water

منبع: Live Science

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 13 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.