آیبز طرح چشم‌نواز خودروی الکتریکی هیوندای جایزه‌ی «رد دات» را از آن خود کرد - آی بز

هیوندای به‌تازگی برای طراحی جدیدترین و زیباترین مدل خودروی مفهومی خود با نام «پرافسی» (Prophecy) برنده‌ی جایزه‌ی معتبر «رد دات» (Red Dot) شده است.
از این طرح مفهومی به‌عنوان «بهترین بهترین‌ها» در دسته‌ی حمل‌ونقل و جابه‌جایی تقدیر شده است. با این وجود یک مدیر هیوندای اعلام کرد که برخلاف بیشتر خودروهای مفهومی، پرافسی یا حداقل نسخه‌ای از آن به صورت واقعی تولید خواهد شد.
طرح مفهومی هیوندای پرافسیCredit: Hyundai
«سانگ‌یوپ لی» (SangYup Lee) معاون ارشد هیوندای و رئیس مرکز طراحی جهانی این شرکت گفت: «نسخه‌ی تولیدی پرافسی پس از نسخه‌ی تولیدی کانسپت ۴۵ ارائه خواهد شد. طراحی ۴۵ بیشتر از دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی وام گرفته است اما سبکی مدرن‌تر از شاسی‌بلند محسوب می‌شود که جریان اصلی در بازار امروز است. در عین حال طراحی پرافسی بیشتر از دهه‌ی ۱۳۰ میلادی الهام گرفته است.»

هیوندای طرح مفهومی خودروی پرافسی (به معنای رسالت) را در ماه مارس آغاز کرد و پس از لغو نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل ژنو به دلیل همه‌گیری کرونا، آن را با یک ویدیو به نمایش گذاشت. این خودرو الکتریکی و خودران است اما مانند بسیاری از خودروای مفهومی یک ایده‌ی پیشگامانه درباره‌ی آینده است و الزاما یک مدل جدید تولیدی نخواهد بود. هرچند اگر این خودرو واقعا بتواند به مرحله‌ی تولید برسد گزینه‌ی ایده‌آلی برای رانندگی خواهد بود.

طرح مفهومی هیوندای پرافسیCredit: Hyundai
کانسپت هیوندای پرافسی با ظاهری اندکی شبیه به تسلا ۳ به ویژه در جلوی خودرو و اندکی شبیه به پورشه ۹۱۱ در عقب، شکلی زیبا و سریع را به همراه چراغ‌های جلوی پیکسلی و رنگ مشکی اکرلیک شفاف به نمایش می‌گذارد. شاید هیوندای با «احساسی» خواندن این خودرو و اینکه آن را تقویت‌کننده‌ی ارتباط عاطفی میان انسان و خودرو می‌داند، کمی اغراق کرده باشد اما در هر صورت پرافسی چشم‌نواز است.

هیوندای در طراحی این خودرو کوشیده تا در عین طراحی چشم‌نواز به کاربردی بودن آن هم توجه داشته باشد. برای نمونه یک ورودی هوا در زیر سپر برای خنک کردن باتری‌ها تعبیه شده است. همچنین چرخ‌های توربین‌مانند آن هوا را به داخل می‌کشند و باعث می‌شوند که پرافسی از نظر آیرودینامیکی بهتر عمل کند.

فاصله‌ی محور چرخ‌ها در پرافسی زیاد است و این موضوع فضای درونی بیشتری را برای سرنشین‌ها فراهم می‌کند. از سویی در حالی که احتمالا به زودی برخی عناصر طراحی پرافسی را در خودروهای تولیدی هیوندای ببینیم، اما برخی ویژگی‌های آن برای بازار امروز واقع‌بینانه نیست. برای نمونه این خودرو به جای فرمان معمولی یک جفت دستگیره دارد و به گفته‌ی هیوندای یا استفاده از جوی‌استیک می‌توان عملکرد خودرو را تا ۹۰ درصد کنترل کرد.
طرح مفهومی چراغ‌های هیوندای پرافسیCredit: Hyundai
اگرچه حتی با خودران شدن کامل خودروهایی مانند تسلا، هنوز با آینده‌ای که مسافران بتوانند به آسانی کنترل خودرو را در اختیار سامانه‌ی خودران قرار دهند، فاصله‌ی زیادی داریم اما به نظر می‌رسد که شرکت‌هایی مانند هیوندای گام‌های پرسرعتی در این زمینه برمی‌دارند و باید امیدوار باشیم که به زودی برخی نشانه‌های سبک طراحی پرافسی را در نسخه‌ی تولیدی آن ببینیم.

عکس‌ها: طرح مفهومی هیوندای پرافسی
Credit: Hyundai
منبع: Business Insider

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 11 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.