آیبز شوینده‌ی تاید و دیگر آزمایش‌های علمی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند - آی بز

دقایقی پیش اسپیس‌ایکس فضاپیمای باری دراگون را با محموله‌های ناسا شامل شوینده‌ی تاید و به‌عنوان بخشی از جدیدترین مأموریت تأمین مجدد به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد.

یک موشک جدید و تازه‌نفس فالکون ۹ اسپیس‌ایکس، ساعت ۰۵:۵۶ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۳:۳۶ به وقت تهران) به آسمان رفت. پرتابگر دو مرحله‌ای این مأموریت که از سکوی شماره ۳۹ پرتاب شد، یک کپسول باری رباتیک دراگون را حمل می‌کند که بیش از ۲۹۸۴ کیلوگرم لوازم تازه، سخت‌افزار آزمایش و دیگر تجهیزات را به فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رساند.

پرتاب روز سه‌شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) سومین پرتاب «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) طی ۷۲ ساعت است. این شرکت روز شنبه ماهواره‌ی «ترک‌ست ۵بی» (Turksat 5B) ترکیه و همچنین مجموعه‌ای جدیدی از ماهواره‌های استارلینک را راهی مدار کرد. در حالی که روز گذشته پیش‌بینی آب‌وهوا احتمال تنها ۳۰ درصدی شرایط مساعد را برای پرتاب نشان می‌داد اما سرانجام پرتاب تأیید و با موفقیت انجام شد.

این پرتاب باری، با نام مأموریت CRS-24 چهارمین پرواز باری اسپیس‌ایکس تحت دومین قراردادن خدمات تجاری این شرکت با ناسا هست. همچنین هشتمین فضاپیمای باری است که امسال به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود. نسخه‌ی باری کپسول دراگون تقریبا مشابه نسخه‌ی سرنشین‌دار است و کمک می‌کند تا نسبت به قبل امکان فرستادن محموله‌های بیشتری به فضا باشد.

به گفته‌ی «باب دمپسی» (Bob Dempsey) دانشمند ناسا دراگون نه تنها فضای بیشتری برای فرستادن بار فراهم می‌کند، بلکه دارای قابلیت منحصربه‌فردی است که هیچ فضاپیمای باری دیگری انجام نمی‌دهد و آن توانایی بازگردندن محموله به زمین است.

پرتاب مأموریت CRS-24

پرتاب مأموریت CRS-24
Credit: NASA

تحقیقات علمی این مأموریت فضاپیما، بر علوم زیستی، پزشکی و موارد دیگر تمرکز دارند. بازگرداندن محموله برای بسیاری از تحقیقات علمی ایستگاه، به‌ویژه تحقیقات زیست پزشکی مانند آزمایش CASIS PCG20 که یک آزمایش بلورسازی پروتئین با پشتیبانی شرکت «مرک» (Merck) است، اهمیت دارد.

به‌عنوان بخشی از تحقیق بررسی خواهد شد که کریستال‌های پروتئین چگونه در فضا رشد می‌کنند. پژوهشی که به درمان سرطان روی زمین کمک می‌کند. کریستال‌های پروتئین هر چه زودتر به آزمایشگاه زمینی برسند، کمتر تحت تأثیر گرانش قرار می‌گیرند و داده‌های جمع‌آوری شده، بیشتر قابل استناد خواهد بود.

آزمایش‌های دیگری هم از سوی دو دانشگاه مختلف انجام خواهد شد که هر یک به بررسی باکتری‌های موجود در فضا می‌پردازند. آزمایش دانشگاه آیداهو به‌منظور بررسی شیوه‌ی رشد باکتری‌ها روی سطوح مختلف و توسعه‌ی پلیمرهایی صورت می‌گیرد که می‌توانند به کاهش باکتری در مأموریت‌های مختلف کمک کنند.

آزمایش دانشگاه کلمبیا نیویورک هم به تعامل میان دو نوع مختلف باکتری می‌پردازد. مطالعات زمینی نشان داده است که این دو نوع خاص می‌توانند خواص یکدیگر را افزایش دهند و خطرناک‌تر شوند. داده‌های جمع‌آوری شده به‌صورت آنلاین برای عموم منتشر خواهد شد و می‌تواند به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی بهتر برای فضانوردان آینده کمک کند.

شرکت «پروکتر اند گمبل» (Proctor and Gamble) هم مواد شوینده‌ی «تاید» (Tide) را به فضا می‌فرستاد تا مقاومت و کارایی آن در برابر سختی‌های محیط ریزگرانش آزمایش شود. پژوهشگران امیدوارند که این آزمایش به فضانوردان آینده امکان شستن لباس‌ها را در فضا بدهد.

این پرتاب اسپیس‌ایکس که سی‌ویکمین پرتاب موشک فالکون ۹ در سال جاری است، حدود ۲۴ ساعت بعد و در ۰۴:۳۰ بامداد منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۳:۰۰) به مقصد می‌رسد و علاوه بر آزمایش‌های علمی و تجهیزات، غذای تازه و هدایای کریسمس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل خواهد داد.

در پرواز امروز بوستر مرحله‌ی اول موشک جدود ۹ دقیقه پس از پرتاب روی سکوی شناور بدون سرنشین «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان» فرود آمد و بدین ترتیب شمار بازیابی موفق موشک‌های اسپیس‌ایکس به ۹۹ رسید. در صورت موفقیت‌آمیز بودن در پرتاب بعدی، تعداد بازیابی‌ها پیش از پایان سال ۲۰۲۱ به عدد قابل توجه ۱۰۰ می‌رسد.

عکس کاور: طرح گرافیکی مأموریت تاید به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی
Credit: NASA

منابع: Space, SpaceX

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها