آیبز سفرهای دولت آمریکا در آینده با هواپیمای مافوق صوت انجام خواهد شد - آی بز

به تازگی «اداره‌ی حمل‌ونقل هوایی ریاست جمهوری و نهادهای اجرایی» نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا قرار دادهایی با دو شرکت طراح هواپیمای فراصوت قرارداد منعقد کرده تا توسعه‌ی این نوع هواپیماها سریع‌تر صورت بگیرد و بتواند در پروازهای آینده‌ی دولت آمریکا استفاده شود.
شرکت‌های Exosonic و Hermeus قراردادهایی جداگانه را از سوی این اداره برای توسعه‌ی حمل‌ونقل هوایی فراصوت دریافت کرده‌اند که می‌تواند به عنوان هواپیمای حامل ریاست جمهوری آمریکا (Air Force One) مورد استفاده قرار بگیرد.
این دو شرکت، توسعه‌دهندگان تقریباً گمنامی هستند. شرکت اگزوسونیک (Exosonic) در حال کار بر روی یک هواپیمای فراصوت ۷۰ نفره است، در حالی که هرمیوز (Hermues) یک هواپیمای ۲۰ نفره‌ی فراصوت را توسعه می‌دهد.
قراردادی که با اگزوسونیک بسته شده، مربوط به هواپیمای دو موتوره‌ی کم‌صدای ماخ ۱.۸ (۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت) این شرکت است که مسئولان آمریکا را بدون توقف تا ۵۰۰۰ ناتیکال مایل (۹۲۶۰ کیلومتر) جابه‌جا خواهد کرد تا بتوانند با دیگر رهبران جهان سریع‌تر دیدار کنند و یا نسبت به شرایط رو به رشد واکنش نشان دهند.
هرچند این شرکت قرارداد بسته شده با نیروی هوایی آمریکا (USAF) را به نفع همه و نه فقط خدمات VIP دانست و در بیانیه‌ای عنوان کرد: «این مشارکت، توانایی‌های تجاری ما را افزایش می‌دهد تا سفرهای مافوق صوت را برای همه به ارمغان بیاوریم.»
«نوریس تای» (Norris Tie) مدیرعامل اگزوسونیک ضمن اعلام اینکه از این قرارداد هیجان‌زده است، گفت: «این همکاری نه تنها برای انجام سفرهای دولت به صورت تجاری مؤثر است، بلکه تأکید دولت بر سفرهای فراصوت کم‌صدا را نشان می‌دهد.»
به گفته‌ی او پرواز فراصوت کم‌صدا نقطه‌ی عطف بعدی در هوانوردی تجاری است و استارتاپ‌هایی مانند این شرکت سفرهای فراصوت را برای همه ممکن خواهند کرد. پیش از این ویرجین گلکتیک نیز از طراحی هواپیمای فراصوت خود به منظور سفرهای تجاری رونمایی کرده بود.
طرح گرافیکی هواپیمای فراصوت شرکت اگزوسونیک برای دولت آمریکاCredit: Exosonic
در همین حال، طبق قراردادی که با شرکت هرمیوز برای ساخت هواپیمای ماخ ۵ بسته شد، پس از آزمایش موفق نمونه‌ی اولیه‌ی موتور فراصوت در ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۸)، این شرکت به منظور توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه، مستقیما وارد فاز ۲ قرارداد شد.
شرکت هرمیوز اعلام کرده که یک موتور غیرعملیاتی را برای پرواز در شرایطی با سرعت بالاتر از هواپیمای لاکهید SR-71 ارتقاء داده است. با وجود این‌که اطلاعات منتشر شده درباره‌ی طرح هواپیمای ماخ ۵ این شرکت اندک است اما گفته شده که قادر است طی ۹۰ دقیقه از نیویورک به لندن پرواز کند.
گفتنی است هنوز هیچ یک از دو شرکت برنامه‌ی زمانی برای ساخت این هواپیماهای فراصوت ارائه نکرده‌اند. در همین حال بویینگ نیز مشغول ساخت نسخه‌ی به‌روزشده‌ی هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا است. نیروی هوایی آمریکا، قراردادی ۳.۹ میلیارد دلاری برای ساخت دو هواپیمای بویینگ ۸-۷۴۷ به جای هواپیماهای بویینگ ۷۴۷-۲۰۰B با این شرکت بسته است.

عکس کاور: طرح گرافیکی هواپیمای فراصوت شرکت هرمیوز برای دولت آمریکا
Credit: Hermeus Corporation Newsroom
منابع: AIN Online, SimpleFlying

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 22 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها