آیبز روند تراز شدن آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب آغاز شد - آی بز

تنها چند هفته پس از پرتاب تاریخ‌ساز، تلسکوپ فضایی جیمز وب هم‌اکنون روند تنظیم و تراز کردن ابزارهای اپتیکی خود در فضا را آغاز کرده است.

مهندسان در حال شروع مراحل تراز کردن آینه‌ی عظیم طلایی ۶.۵ متری وب هستند که از ۱۸ قطعه تشکیل شده است و در روزهای گذشته، به‌طور کامل باز شد. مقامات ناسا ۱۲ ژانویه (بامداد ۲۳ دی) اعلام کردند که این کار در نهایت باعث می‌شود تا بازتابنده‌های آینه‌ی اصلی، به‌عنوان یک ابزار واحد کار کنند.

این روند با فرمان مهندسان به ۱۳۲ عملگر آغاز شد که بخش‌های آینه‌ی اولیه و آینه‌ی ثانویه را حرکت می‌دهند؛ فقط به این منظور که مطمئن شوند همه چیز همان‌طور که انتظار می‌رود، انجام می‌شود. این تیم همچنین اطمینان حاصل کرد که عملگرها برای هدایت آینه به جهت دلخواه، که در هنگام فرآیند تثبیت تصویر استفاده می‌شود، به‌خوبی کار می‌کنند.

تیم رصدخانه حدود ۱۰ روز کار می‌کند تا بخش‌های گوناگون آینه را از چیدمان زمان پرتاب خارج کند و کار دقیق‌تر پس از آن ادامه خواهد داشت. هدف این است که تمام قطعات جیمز وب، به‌عنوان یک رصدخانه‌ی واحد در فضا کار کنند. روندی که برای برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی تلسکوپ، یعنی مطالعه‌ی کیهان اولیه و تاریخچه‌ی زندگی اجرام مختلف که بخشی از آن هستند، ضروری است.

مقایسه‌ی ابعاد آینه‌ی اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب با تلسکوپ فضایی هابل

مقایسه‌ی ابعاد آینه‌ی اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب با تلسکوپ فضایی هابل
Credit: NASA

ناسا تخمین می‌زند که فرآیند تراز کردن حدود ۳ ماه طول بکشد و تا میانه‌ی ماه آوریل (اواخر فروردین) ادامه یابد. وب در ۲۵ دسامبر (۴ دی) به فضا پرتاب شد و به لطف دقت پرتاب انجام شده توسط آریان‌اسپیس، ممکن است سوخت کافی برای ۲۰ سال فعالیت علمی داشته باشد، اما همه‌ی این‌ها به عملکرد صحیح آینه‌ها وابسته است.

ناسا گفت: «اکنون تیم‌های زمینی دستور دادن به بخش‌های آینه‌ی اولیه و آینه‌ی ثانویه را آغاز کرده‌اند تا از پیکربندی حالت پرتاب و بست‌هایی که آن‌ها را در برابر لرزش ایمن و محکم نگه می‌داشت، خارج شوند. این روند حداقل ۱۰ روز طول می‌کشد و پس از آن مهندسان می‌توانند روند سه ماهه‌ی تراز کردن قطعات را برای فعالیت به‌عنوان یک آینه‌ی واحد آغاز کنند.»

وب هنوز در مسیر نقطه‌ی پارکینگ خود یعنی نقطه‌ی نقطه‌ی لاگرانژی شماره ۲ زمین-خورشید است که در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتری از سیاره‌ی ما قرار دارد. تلسکوپ وب در ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) یک بار موتور خود را برای حرکت دقیق به این منطقه روشن می‌کند.

این تلسکوپ نسل بعدی باید حدود شش ماه فعالیت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی را به پایان برساند، سپس مجموعه‌ای از برنامه‌های علمی اولیه را در تابستان ۲۰۲۲ (۱۴۰۱ خورشیدی) آغاز خواهد کرد که هدف‌های رصدی گوناگون از مطالعه‌ی سیارات فراخورشیدی تا کاوش در آغاز جهان را دربر می‌گیرد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از جیمز وب و آینه‌ی اصلی آن
Credit: NASA

منبع: Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 176 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 13 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها