آیبز رنگ سال ۲۰۲۲ چگونه از دل یکپارچه شدن زندگی انسان با فناوری خلق شد؟ - آی بز

رنگ سال ۲۰۲۲ بیش از همیشه با نوآوری و حضور فناوری در زندگی مردم گره خورده و مؤسسه‌ی پنتون برای نخستین بار یک رنگ سال کاملا جدید تولید کرده است که به‌خوبی این مفهوم آینده‌نگرانه را القا می‌کند.

جهان با یک کد رنگ کاملا تازه آشنا شده است: «وری پری» (Very Peri) که می‌توان آن را ترکیبی از بنفش سیر و آبی و قرمز یا به‌نوعی آبی مایل به ارغوانی دانست. این رنگ با کد رنگی ۱۷-۳۹۳۸ Very Peri در بازه‌ی رنگ آبی جای می‌گیرد اما با ته‌رنگ‌های بنفش و سرخ، نمادی از یکپارچگی دوران مدرن ماست و چگونگی تغییر و ادغام دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی ما را نشان می‌دهد.

رنگ‌های شبیه وری پری، از دیرباز هم در معماری، محصولات گوناگون، تأسیسات و فضاهای تجاری با نورپردازی و سایه‌های آبی و بنفش مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به‌طور کلی اثری آرام‌بخش، خوش‌بینانه و مثبت بر ذهن انسان القا می‌کنند. اما انتخاب این رنگ برای سال ۲۰۲۲ مفهوم گسترده‌تر دیگری هم دارد.

معماری گالری وینتون اثر زاها حدید

معماری گالری وینتون اثر زاها حدید ازجمله نمونه‌های پیشین استفاده از رنگ وری پری
Credit: Nick Guttridge/London Science Museum

مؤسسه‌ی رنگ پنتون

مؤسسه‌ی رنگ «پنتون» (Pantone) در حقیقت زیرمجموعه‌ای شرکت پنتون است که رنگ‌های برتر فصلی را معرفی می‌کند، رنگ سال پنتون را انتخاب می‌کند، گرایش‌های جهانی رنگ را پیش‌بینی می‌کند و به شرکت‌ها درباره‌ی رنگ برای هویت بصری و برند مشاوره می‌دهد.

این مؤسسه از طریق پیش‌بینی گرایش‌ها فصلی، روانشناسی رنگ‌ها و مشاوره‌ی رنگ با برندهای جهانی همکاری می‌کند تا به‌طور مؤثری از قدرت، روانشناسی و احساسات رنگی در استراتژی طراحی خود استفاده کند.

رنگ سال پنتون

شاید بتوان رنگ سال را نمایانگر گرایش غالب در سبک زندگی عموم مردم کره‌ی زمین دانست. رنگ سال از یک سو تأثیر پذیرفته از رفتار عمومی است و از سوی دیگر بر محصولات مورد استفاده‌ی عموم در هر سال اثر می‌گذارد.

فرآیند انتخاب رنگ سال پنتون نیاز به بررسی دقیق و تجزیه‌وتحلیل گرایش جامعه در زمینه‌های مختلف دارد. برای رسیدن به انتخاب هر سال، کارشناسان رنگ پنتون در سراسر دنیا به دنبال نشانه‌های رنگ جدید می‌گردند.

این نشانه‌ها می‌تواند در هر کجا باشد. صنعت سرگرمی، فیلم‌های درحال تولید، مجموعه‌های هنری و آثار هنرمندان، مقصدهای تازه‌ی سفر، مد، تمام عناصر طراحی، سبک زندگی جدید، بازی‌ها و شرایط اجتماعی-اقتصادی همه در این بررسی درنظر گرفته می‌شوند.

پنتون در انتخاب رنگ سال معیارهای گسترده‌ای را درنظر می‌گیرد.

پنتون در انتخاب رنگ سال معیارهای گسترده‌ای را در نظر می‌گیرد.
Credit: Pantone

علاوه بر این انتخاب رنگ می‌تواند تأثیر گرفته از فناوری‌ها، مواد، بافت‌ها، جلوه‌های جدید روی رنگ‌ها، بستر رسانه‌های اجتماعی مرتبط و حتی رویدادهای ورزشی آینده که توجه جهانی را به خود جلب می‌کنند، باشد. کارشناسان پنتون تحقیقات گسترده‌ای را برای انتخاب رنگ سال انجام می‌دهد. تحقیق بازار کاملا دقیق، رصد آثار هنرمندان در سراسر جهان و سبک زندگی مردم از جمله مواردی است که برای شناسایی گرایش رنگی جهان در سال آینده به آن توجه می‌شود و بر اساس آن، رنگ سال معرفی می‌شود.

به مدت ۲۳ سال، رنگ سال پنتون بر توسعه‌ی محصول و تصمیمات خرید در صنایع مختلف ازجمله مد، مبلمان منزل و اداری، طراحی صنعتی و همچنین بسته‌بندی محصول و طراحی گرافیک اثر گذاشته و الهام‌بخش بوده است. در سال‌های گذشته رنگ سال به‌ترتیب شامل خاکستری کامل (Ultimate Gray) و زرد روشن (Illuminating) برای سال ۲۰۲۱، آبی کلاسیک (Classic Blue) برای سال ۲۰۲۰ و مرجانی زنده (Living Coral) برای سال ۲۰۱۹ بوده است.

وری پری؛ رنگ مدرن سال ۲۰۲۲

شاید رنگ امسال بیش از هر زمان دیگری با مفهوم فناوری گره خورده است. پنتون با معرفی رنگ جدید ۱۷-۳۹۳۸ Very Peri به‌عنوان رنگ سال ۲۰۲۲ مفهوم کاملا تازه‌ای را نه فقط برای روند معرفی رنگ سال، بلکه برای گرایش کلی جهان در سال آینده در ذهن داشته است. حضور شجاعانه‌ی این رنگ تازه، ابتکار و خلاقیت شخصی را تشویق می‌کند و به درهم‌تنیدگی زندگی مجازی و فیزیکی اشاره دارد.

با الهام از این دوران گذار پس از اوج همه‌گیری کرونا، که جهان هم‌اکنون در حال گذراندن آن است، رنگ «وری پری» نمایانگر درخشش فراگیر لحظه و ظهور دوباره پس از یک دوره‌ی طولانی انزوا است. با استفاده از دنیای پویای مجازی، به دنبال ظهور بازی‌ها و متاورس و حضور هرچه بیشتر جامعه‌ی هنری در فضای دیجیتال به‌عنوان منبع اصلی الهام‌بخشی، این ترکیب رنگی تازه، حس رهایی، کاوش و خلاقیتی را که فضای دیجیتال ارائه می‌کند، بازتاب می‌دهد.

رنگ سال 2022

Very Peri رنگ سال ۲۰۲۲
Credit: Pantone

«لوری پرسمن» (Laurie Pressman) معاون مؤسسه‌ی رنگ پنتون گفت: «رنگ سال پنتون بازتاب‌دهنده‌ی آن چیزی است که در فرهنگ جهانی ما در حال روی دادن است. می‌توان امیدوار بود که این رنگ پاسخی به آن چیزی باشد که مردم در جست‌وجوی آن هستند.»

او افزود: «ایجاد یک رنگ جدید برای نخستین بار در تاریخ برنامه‌ی رنگ سال پنتون، تحت برنامه‌ی رنگ آموزشی ما، نشان‌دهنده‌ی نوآوری و تحول در حال وقوع در جامعه‌ی جهانی است. همان‌طور که جامعه‌ی جهانی همچنان رنگ را به‌عنوان یک شکل مهم ارتباط و راهی برای بیان و اثرگذاری بر ایده‌ها، احساسات و درگیر شدن و ارتباط می‌شناسد، پیچیدگی این رنگ آبی با تم قرمز و بنفش جدید، فرصت‌های گسترده‌ای را که پیش روی ما قرار دارد، برجسته می‌کند.»

پرسمن درباره‌ی معرفی یک رنگ جدید خاطرنشان کرد: «ما فقط نیاز داشتیم که ذهن خود را به یک چشم‌انداز جدید باز کنیم، بنابراین فکر می‌کنم بخشی از این چشم‌انداز، درک نیاز به متحول کردن روند خود باشد.»

«لتریس ایسمن» (Leatrice Eiseman) مدیر اجرایی مؤسسه‌ی رنگ پنتون هم گفت: «برای ما بسیار مهم بود که به یک رنگ جدید برسیم زیرا اکنون دید بسیار تازه‌ای به جهان داریم. این به معنای واقعی کلمه شادترین و گرم‌ترین رنگ آبی سال است. به دلیل ته‌مایه‌های قرمز، احساس تازگی و نیرومندی ایجاد می‌کند و این همان چیزی است که به دنبال آن هستیم.»

استفاده از رنگ سال 2022 در وسایل روزانه

استفاده از رنگ سال ۲۰۲۲ در وسایل روزانه
Credit: Pantone

«مجید سرمدی» (Majid Sarmadi) استاد دانشگاه ویسکانسین-مَدیسن هم با بیان اینکه «پری» در فرهنگ ایرانی به فرشته هم اشاره دارد، گفت: «این رنگ ترکیبی خاص از آبی و قرمز است و به‌خوبی حس اوج‌گیری را القا می‌کند. آبی قابل اعتماد بودن، مستقل بودن، پایداری و صداقت را می‌رساند و قرمز مفهوم انرژی، پیشگام بودن و عشق را همراه دارد. ترکیب این‌ها فضایی برای بهره‌گیری از مجموع این خصوصیت‌ها و بیانگر حرکت رو به جلو است.»

او افزود: «رنگ وری پری این مفهوم را می‌رساند که همه باید خوش‌بین باشند، همه باید با تمام قدرت به کار بازگردند و باید نسبت به قبل، انرژی و تمایل بیشتری برای انجام بهتر امور داشته باشند. بدین ترتیب سال آینده این مفهوم را در همه‌ی جوانب زندگی از پوشاک خود تا گجت‌های هوشمند و دیگر وسایلی که با آن‌ها کار می‌کنیم، خواهیم دید.»

جنبه‌های فناورانه‌ی رنگ سال

این رنگ می‌تواند نمادی از پویایی هر چه بیشتر نوآوری در سال ۲۰۲۲ باشد. دست کم پنتون این‌طور فکر می‌کند. آمیختن وفاداری و ثبات رنگ آبی و هیجان رنگ سرخ، ترکیبی را معرفی می‌کند که قرار است حس سرزندگی و نشاط را همراه داشته باشد.

معرفی رنگ سال 2022

معرفی رنگ سال ۲۰۲۲
Credit: Pantone

به گفته‌ی پنتون انتخاب وری پری پاسخی به بخش رو به رشد حوزه‌ی دیجیتال است که در آن رنگ‌هایی مانند این رنگ، با درجه‌ای از فرکانس قابل مشاهده است. بیانیه‌ی پنتون به تأثیر «متاورس» (Metaverse) بر انتخاب رنگ سال هم تأکید دارد. متاورس (فرادنیا) عبارتی فراگیر برای جهانی است که در آن مرز میان دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی کاملا از بین رفته است. این روزها حضور متاورس در فعالیت‌های شرکت‌های گوناگون ازجمله متا (فیس‌بوک سابق) و مایکروسافت افزایش چشمگیری دارد.

در دنیای مبتنی بر ان‌اف‌تی (NFT) و فناوری متاورس با نشست‌های بی‌پایان مجازی، رنگ امسال منعکس‌کننده‌ی مرز مبهم میان دنیای فیزیکی و دیجیتالی ماست. در حقیقت مؤسسه‌ی رنگ پنتون به‌خوبی متوجه شد که چنین زمان بی‌سابقه‌ای، به جای انتخاب رنگی برگرفته از پالت گسترده‌ی این برند بزرگ، نیاز به معرفی یک رنگ کاملا جدید دارد که شرایط فعلی را به بهترین شیوه بازگو کند.

اگرچه مانند سال گذشته، پنتون در بیانیه‌ی خود اشاره‌ی مستقیمی به اثر همه‌گیری کرونا بر انتخاب رنگ سال نکرده است، اما نمی‌توان تأثیر همه‌گیری بر گسترش استفاده از آخرین فناوری‌ها و افزایش ارتباطات مجازی را در انتخاب این رنگ فناورانه نادیده گرفت.

این روزها بشر از طریق رایانه و هدست‌های واقعیت مجازی، زمان بیشتری را صرف تعامل با دنیای دیجیتال می‌کند که به‌طور شگفت‌انگیزی باعث ایجاد رابطه‌ای صمیمانه‌تر با تکنولوژی شده است. چگونه این رفتار می‌تواند بر انتخاب رنگ سال اثر نگذارد؟ به همین دلیل است که وری پری قدرتمند است و به یک جهان انتزاعی و آینده‌نگر مربوط می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد این اولین بار است که پنتون به جای انتخاب از آرشیو رنگی گسترده‌ی خود، رنگ جدیدی را به‌عنوان رنگ سال تولید می‌کند. رنگ وری پری به‌طور ویژه نشان‌دهنده‌ی مشارکت فعال بشر در دنیای فناوری دیجیتال در حال ظهور است و به همین دلیل از رمزارز و متاورس و بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا عصر رقابت فضایی میان شرکت‌های خصوصی و برنامه‌های آینده‌نگرانه‌ی دستیابی به فضای دوردست توسط نهادهایی مانند ناسا الهام گرفته است.

حوزه‌هایی که همه در مجموع نمایانگر یک چیز است: فناوری. پنتون با این رنگ، از هر چیزی که در حوزه‌ی دیجیتال به‌کار می‌بریم، الهام می‌گیرد و یکپارچگی زندگی مدرن با دنیای واقعی را نشان می‌دهد.

اثر رنگ سال ۲۰۲۲ بر فناوری

نیازی به اشاره نیست که دورکاری و جلسات آنلاین، به امری عادی تبدیل شده است. از سویی کارکنان که ساعت‌ها پشت لپ‌تاپ و دسک‌تاپ خود می‌نشینند نیاز تازه کردن روحیه‌ی خود دارند و رنگ جدید به‌خوبی این حس را خیلی خوب القا می‌کند.

به همین دلیل هم پنتون در این زمینه با مایکروسافت همکاری کرده است. اگرچه رنگ مشابه وری پری را پیش از این هم در مایکروسافت «تیمز» (Teams) دیده‌ایم اما حالا مایکروسافت قصد دارد استفاده از آن را باز هم گسترش دهد.

پس‌زمینه‌ی ویندوز 11 به رنگ سال 2022

پس‌زمینه‌ی ویندوز ۱۱ مایکروسافت به رنگ سال ۲۰۲۲
Credit: Microsoft

بدین ترتیب این رنگ در مجموعه‌ای از برنامه‌های مایکروسافت مانند ویندوز و بخش‌های محافظ صفحه نمایش و پس‌زمینه و همچنین رابط کاربری برنامه در تیمز، پاورپوینت، اج و موارد دیگر گنجانده می‌شود. به گفته‌ی مایکروسافت، رنگ بخشی از هر تصمیم طراحی این شرکت است و استفاده از رنگ جدید در طرح‌ها، برای افراد در تلاش‌های روزانه احساس قدرت و خلاقیت بیشتری به همراه خواهد داشت.

به گفته‌ی پنتون نه تنها رابط کاربری (UI) بلکه کل تجربه‌ی کاربری (UX) باید حال‌وهوای مثبت و نشاط‌بخش داشته باشد و استفاده از رنگ وری پری به‌خوبی چنین اثری دارد.

در سال ۲۰۲۱ همچنین تلفن‌های هوشمند زیادی با رنگ‌هایی نزدیک به این تم رنگی معرفی و در بازار عرضه شدند. معرفی گوشی‌هایی مانند برخی مدل‌های سری A و همچنین گلکسی S21 سامسونگ گرفته تا گوشی اپل آیفون ۱۲ و همچنین گوشی‌های هوشمند دیگر با رنگ‌های مشابه، این می‌دهد که وری پری بسیار در محیط ما به‌صورت فیزیکی، دیجیتالی و مجازی زنده است. باید منتظر باشیم و ببینیم دستگاه‌های هوشمند جدید چقدر از این رنگ برای بیان مفاهیم آینده‌نگرانه استفاده می‌کنند.

نمایشگاه غوطه‌وری دیجیتال برای رنگ سال 2022

نمایشگاه غوطه‌وری دیجیتال در رنگ سال ۲۰۲۲
Credit: Pantone

علاوه بر تجربه‌ی کاربری گجت‌های هوشمند، می‌توانیم انتظار استفاده از این رنگ را در هنرهای فناوری‌محور و دیجیتال داشته باشیم. چنانکه هم‌اکنون پنتون با همکاری «آرتک‌هاوس» (ARTECHOUSE) نمایشگاه تجربه‌ی دیجیتال غوطه‌وری در رنگ سال ۲۰۲۲ را ارائه داده است و قطعا در سال آینده شاهد استفاده‌ی بیشتری از این رنگ در هنر خواهیم بود.

در نهایت باید گفت که «وری پری» یادآوری می‌کند تا خلاق و نوآور بمانیم و رنگی است که با ورود به عصر جدید و قدم گذاشتن در ناشناخته‌ها پس از همه‌گیری و فراسوی آن، از آن استقبال خواهیم کرد.

عکس کاور: زندگی دیجیتال و رنگ سال ۲۰۲۲
Credit: Pantone

منابع: Arch Daily, Paste Mag, Pantone, Gadget Match, Art News, Electic Trends, News3Now

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 128 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها