آیبز راهنمای کامل پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا در خانه - آی بز

آلوئه‌ورا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در فضای داخلی خانه یا حتی در فضای باز پرورش داده می‌شود و به خاطر ژلی که داخل برگ‌های آن وجود دارد و تسکین‌دهنده‌ی پوست است، شهرت پیدا کرده است. البته پوست عده‌ای از افراد با این ژل تحریک می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این گیاه و شیوه‌ی پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا، با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

گیاه آلوئه ورا چیست؟

گیاه آلوئه ورا

آلوئه‌ورا یکی از گیاهان رایج آپارتمانی است که بیش از ۳۰۰ نوع مختلف دارد. نام علمی رایج‌ترین نوع آن که به خانه‌ها راه پیدا کرده، Aloe barbadensis miller است. این گیاه برگ‌های ضخیم و آب‌دار دارد که داخل آن پر از ماده‌ای ژله‌ای است.  برگ‌ها از پای گیاه در گلدان رشد می‌کنند و دارای لبه‌های ناهموار و تیغ‌های انعطاف‌پذیر هستند. این گیاه رشد نسبتا سریعی دارد و رسیدن به اندازه‌ی کامل آن، ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

گل‌های آن روی ساقه‌های بلند گیاه می‌رویند و معمولا به رنگ زرد، قرمز یا نارنجی دیده می‌شوند. گیاه‌های جوان آلوئه‌ورا معمولا گل نمی‌دهند و آلوئه‌ورایی که به شکل گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، سال‌های طول می‌کشد که ساقه‌ای گل‌دهنده بدهد.

جدول معرفی گیاه آلوئه‌ورا

نام علمی Aloe barbadensis miller
نام‌های رایج آلوئه‌ورا
نوع گیاه ساکولنت
اندازه گیاه بعد از رشد کامل ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر
نیاز به نور آفتاب نور غیرمستقیم افتاب
نوع خاک شنی
pH خاک ۷ تا ۸/۵
زمان گل‌دهی تابستان
رنگ گل زرد، قرمز، نارنجی
منطقه بومی آفریقا، ماداگاسکار و شبه‌جزیره عربستان
مسموم‌کنندگی کمی سمی برای انسان، سمی برای دام و حیوانات خانگی

پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا

آلوئه ورا

از آنجایی که آلوئه‌ورا به خاک شنی و دارای سنگ‌ریزه نیاز دارد، وقتی بیرون از خانه کاشته می‌شود بهتر است همراه با ساکولنت‌هایی باشد که نیازهای مشابهی دارند. برای اینکه آن را در گلدان بکارید، بهتر است که در مرکز گلدان باشد و به تنهایی کاشته شود. آلوئه‌ورا در گلدانی که در پاسیوها و بالکن‌ها قرار داده شده باشد، رشد خوبی دارد.

گل‌دهی آلوئه‌ورا در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق می‌افتد. البته این گیاه برای گل دادن باید به بیشترین رشد خود رسیده باشد و اگر برگ‌های آن را بچینید ممکن است هر سال گل ندهد.

نور

آلوئه‌ورا را جایی نگهداری کنید که نور زیاد و آفتاب غیرمستقیم دارد. آفتاب مستقیم می‌تواند برگ‌های ترد گیاه را بسوزاند.

خاک

خاک این گیاه باید به خوبی زهکشی شده باشد. در زیستگاه طبیعی‌اش، این گیاه معمولا در مناطق شیب‌دار رشد می‌کند؛ یعنی جایی که آب در آن باقی نمی‌ماند. برای اطمینان از اینکه خاک مناسبی دارد می‌توانید از خاک‌های مخصوص کاکتوس استفاده کنید یا پرلیت و ماسه را با هم مخلوط کنید.

آب

آلوئه‌ورا خشکی را تحمل می‌کند ولی بهتر است که آن را مرتب آب بدهید. بین هر بار آب دادن باید اجازه دهید که خاک گلدان کاملا خشک شود. اگر این گیاه برای مدت طولانی بدون آب بماند، برگ‌های آن چروک و خشک می‌شود. البته برگ‌ها بعد از آب‌دهی دوباره تازه می‌شوند. اما استرس‌های زیاد مثلا خشکی بیش از حد یا آب دادن زیاد می‌تواند باعث زرد شدن و افتادن برگ‌ها شود.

اگر گیاه را در فضای باز می‌کارید، در فصل بارندگی لازم نیست به آن آب بدهید. بیشتر گیاهان آلوئه‌ورا در زمستان به خواب زمستانی می‌روند و نیازی به آبیاری ندارند اگر در فصل بارانی به اندازه‌ی کافی آب دریافت کرده باشند.

دمای هوا و رطوبت

آلوئه‌ورا در دمای بین ۱۲ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد. در پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا به این نکته توجه کنید که این گیاه یخبندان را تحمل نمی‌کند.

کود

این گیاه نیازی به کود زیاد ندارد. کود دادن یک بار در سال در فصل بهار، برای این گیاه کافی است.

آیا آلوئه‌ورا سمی است؟

پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا

استفاده از آلوئه‌ورا به شکل موضعی برای انسان خطری ندارد البته بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند. خوردن برگ این گیاه برای انسان، حیوانات خانگی و دام، مسموم‌کننده است.

نشانه‌های مسمومیت

افرادی که دچار مسمومیت با این گیاه می‌شوند ممکن است ناراحتی معده یا در موارد حاد، نارسایی کلیه را تجربه کنند. در حیوانات خانگی یا دام، ناراحتی معده، بی‌حالی و اسهال ایجاد می‌شود. بلافاصله با پزشک یا دامپزشک تماس بگیرید تا تصمیم بگیرد که چه اقداماتی را باید انجام دهد.

انواع گیاه آلوئه‌ورا

انواع آلوئه‌ورا

Aloe polyphylla

این مدل برگ‌های تخم‌مرغی شکل دارد. برگ‌های سبز آن دارای حاشیه‌ی بنفش‌رنگ است.

Aloe aculeata

این مدل دارای برگ‌های تیغ‌دار با ته رنگ لیمویی است.

Aloe ciliaris

این مدل با نام آلوئه‌ورای رونده شناخته می‌شود و دارای گل‌های لوله‌ای به رنگ نارنجی روشن است.

Aloe brevifolia

برگ‌های این گیاه کوتاه و گرد است و رنگ آن مایل به آبی است. در نور آفتاب طلایی یا سرخ رنگ می‌شود.

هرس کردن

اگر نوک برگ‌های بیرونی گیاه آلوئه‌ورا مایل به قهوه‌ای شده‌اند وقت هرس است. با استفاده از قیچی‌های باغبانی، می‌توانید ناحیه آسیب‌دیده‌ی برگ را برش دهید یا کل برگ را نزدیک به پایه گیاه قطع کنید. این کار، رشد برگ‌های جدید را تشویق می‌کند. هرگز برگ‌های مرکز گیاه را هرس نکنید.

تکثیر آلوئه ورا

آلوئه‌ورا از طریق بذر تکثیر می‌شود اما جدا کردن و در گلدان گذاشتن بخش‌هایی از گیاه که در پایه‌ی گیاه ایجاد می‌شوند آسان‌تر است. یک شاخه را جدا کنید و مطمئن شوید که ریشه دارد و شاخه‌ها را جداگانه بکارید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان در پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا دارای یک سیستم ریشه‌ای نسبتاً کم عمق است که دوست دارد در نزدیکی سطح گسترش یابد. همانطور که گیاه رشد می‌کند و نیاز به بازسازی دارد، به جای گلدان عمیق‌تر برای پرورش و نگهداری آلوئه‌ورا گلدان‌های گسترده‌تر را انتخاب کنید.

گذر از فصل زمستان

آلوئه‌ورا نمی‌تواند سرما را تحمل کند و اگر در آب و هوای سردتری زندگی می‌کنید، باید در گلخانه نگهداری شود یا برای زمستان به داخل خانه ببرید. اگر سرمای غیرمنتظره اتفاق افتاد، گیاهان آلوئه‌ورا با ملحفه یا پتو بپوشانید تا گرم شود.

آفات و بیماری‌های شایع

آلوئه ورا شپشک آردی (Mealybugs)، شپشک (Scales) و هیره‌ها (Mites) را به خود جذب می‌کند. بعد از اینکه گیاه را آب پاشیدید، با پارچه‌های نرم شپشک آردی را از روی آن پاک کنید. برای شپش ، مخلوطی از یک قاشق غذاخوری صابون حشره‌کش و یک فنجان الکل ایزوپروپیل مخلوط شده با یک فنجان آب به گیاه بزنید. این محلول را به مدت ۱۴ روز هر سه روز یکبار روی شپشک‌ها بپاشید. برای هیره‌ها، بافت آلوده را بیرون بیاورید تا این گیاه و سایر گیاهان اطراف در امان بمانند.

منبع: Thespruce

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.