آیبز دومین پرواز بالگرد نبوغ در مریخ را تماشا کنید - آی بز

روز گذشته بالگرد نبوغ موفق شد دومین پرواز خود در جو مریخ را که دشوارتر و طولانی‌تر از پرواز اول بود، با موفقیت انجام دهد.

پرواز دوم بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ (Ingenuity) تنها ۳ روز پس از پرواز تاریخ‌ساز آن انجام شد. این بار بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی نبوغ تا ارتفاع ۵ متری سطح مریخ بالا رفت و علاوه بر شناور ماندن برای مدت طولانی‌تر، ۲ متر را هم به صورت افقی پیمود.

هم‌زمان مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) هم مانند نخستین آزمایش، با استفاده از دوربین خود از دومین چالش پروازی بالگرد نبوغ تصویربرداری کرد.

طبق اعلام «می‌می آنگ» (MiMi Aung) مدیر پروژه‌ی بالگرد نبوغ و همان‌طور که در ویدیوی تهیه شده توسط مریخ‌نورد پشتکار هم دیده می‌شود، بالگرد ابتدا تا ارتفاع ۵ متری بالا می‌رود، کمی در جو مریخ معلق می‌ماند، کمی کج می‌شود و به اندازه‌ی ۲ متر به پهلو حرکت می‌کند.

در ادامه بالگرد می‌چرخد تا دوربین رنگی و باکیفیت خود را رو به جهت‌های گوناگون قرار دهد. تصاویری که در روزهای آینده به زمین خواهد رسید. در نهایت بالگرد به مرکز میدان هوایی درنظر گرفته شده برای فرود بازمی‌گردد. مجموع پرواز دوم بالگرد نبوغ حدود ۵۲ ثانیه طول کشید.

بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ هیچ ابزار علمی با خود ندارد و در حقیقت یک آزمون نمایش فناوری محسوب می‌شود تا پرواز در جو رقیق مریخ امکان‌سنجی شود. این مسافر کوچک زمینی، در ادامه چالش‌های دشوارتری را پیش رو خواهد داشت و دانشمندان با داده‌های حاصل از این مأموریت‌ها، برای مأموریت‌های آینده به مریخ بالگردهای قدرتمندتر و پیشرفته‌تری را طراحی خواهند کرد.

در حالی که تیم مأموریت نبوغ برای پروازهای بیشتر طی دو هفته‌ی آینده برنامه‌ریزی می‌کند، مریخ‌نورد پشتکار هم به انجام آزمایش‌های علمی خود در سیاره‌ی سرخ می‌پردازد. از جمله در روزهای گذشته موفق شد برای نخستین بار از جو رقیق مریخ اکسیژن تولید کند. آزمایشی که در سفرهای انسان به مریخ هم برای تأمین اکسیژن تنفس و هم برای سوخت موشک‌ها، بسیار کاربردی خواهد بود.

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: NASA, Space

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 114 views بار دسته بندی : علم و تکنولوژی تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.